Jump to content

Her er Vivvis nye båt! 40' Risørskøyte

vivvi

Recommended Posts

Hei!

Endelig kommer det et bilde av den skjønne damen som nå er blitt hyppig etterspurt!

bilde

Herlighet vi fortøyd i Tressvika på Hvaler

bilde

Her ligger vi longside i Tesebukta på Hvaler!

Jeg har mye historie på båten da den har vært i slekten siden 1994, men den kan komme senere!

Vivvi

• 5 måneder senere...

Hei på dere!

Lenge siden jeg lovte historie og oppdateringer, så det er kanskje på tide å skrive litt...

Båten ligger nå godt under presenningene sine og får en skikkelig skjønnhetspleie. Dessverre har jeg ikke noen bilder av denne jobben nå, men det kan vi komme tilbake til senere.

Det som er vinterens store prosjekter er å gi båten et skikkelig løft utvendig, og alt treverk fra dekket og opp skal skrapes rent og slipes før det påføres ny lakk og olje. I tillegg trenger ho en ny skansekledning, men denne kommer ikke på plass før våren, da vi kan ta av presenningene igjen, og da vil jeg også bytte et par rekkestøtter som er dårlige. Det er relativt stor overgang å holde på med en båt av denne størrelsen, da man faktisk ikke forstår hvor stor båten er før man begynner.

1389905791.jpg

Er ganske fornøyd med førerposisjonen. Her har man alt man trenger av utstyr pluss litt til!

En fremtidig oppdatering av utstyret vil være ny autopilot og AIS mottaker, men mulig VHF har denne innebygget. Fordelen med en stor førerplass er at man slipper å avvise barna som har lyst til å lære å lese kart underveis, og sitte på fanget o.l. Her er det faktisk plass til alle tre i førersetet om jeg står ved siden av :smiley:

1389906486.jpg

Som man ser av bildet trenger hun en skikkelig finish utvendig, men det er viktig å være moderat da båten i seg selv er ganske grov, og man kan ikke tenke at det alltid skal være like blankt og flott som en liten snekke. Det skal være pent og vedlikeholdt!

Så litt historie...

Båten ble bygget ved Moen båtbyggeri i Risør, og sjøsatt første gang 8.august 1931, så dette er en gammel dame.

Hun var da bygget til rekefiske og skulle gå utenfor Arendal med hjemmehavn på Hisøy. Den gang gikk hun under navnet "Vera". Hun var i drift som reketråler frem til 70-tallet da hun ble bygget om til lystbåt. I denne prosessen fikk hun også ny motor i 1977, en Perkins 4.236 med hele 77hk. Denne har påmontert et Nogva hydraulisk gir som sørger for pålitelig og god fremdrift.

I 1990 var båten inne hos Risør trebåtbyggeri og fikk bygd nytt og fint styrhus. Det er dette som er i dag. Det ble også skiftet forstavn, og en del bord forskips. I 1993 ble båten kjøpt av min onkel, og den kom hit til Sarpsborg. Siden den gang har båten vært i hans eie, og fått årlig stell og den kjærligheten en slik båt fortjener. Det som er gjort i perioden fra 1993 og frem til i dag er masse arbeid. Det gamle lasterommet var enkelt innredet, og fikk en god og bruksvennlig innredning. Det ble sveiset og montert nye vanntanker, septiktank og trykkvannssystem. Nytt dekk, ny stormast, nytt ror er ting som er byttet for å nevne noe. Båten vant pris for beste restaurerte og vedlikeholdte båt i klassen for skøyter under trebåtfestivalen i Halden 1994.

Våren 2013 ble jeg forespurt om jeg kunne være interessert i å kjøpe "Risøy", og jeg brukte laaaaang tid på å ta avgjørelsen, og 1. juli 2013 var vi de lykkelige eiere av Risøy, en 40' risørskøyte med mye skjel!

Vivvi

• 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...