Jump to content

Dieselforbruk på ferienkonvoien


sleipnern

Recommended Posts

Målte forbruk på min båt på strekningen Læsø - Utgårkilen, Hvaler. 2,306 l/nm. Båten var noe grodd da den ikke hadde vært på land siden juni 2012. Båten er en Princess 380 med 2 x Cummins 5,9 l påp 306 hk. Turen gikk 50/50 på marsjfart og dorgefart (7 knop)

Link to post
Share on other sites

Ingen aning hvor langt og fort i snitt, men 51 liter i timen i snitt.

Ja det kan jo være sykt rimelig og samtidig sykt dyrt.

Men tror ikke forbruk preger båtbruken til den enkelte av oss,

De fleste har nok en båt man har råd til å bruke, men ganske morsomt å se hva andre bruker, selv om jeg tar noen opplysninger med en klype salt.

 

Mvh Terje

Link to post
Share on other sites

NordWest 900 Volvo 306hk. Marsj15gps knop:30l/t. Ikke vitenskapelig målt,men veldig nærmt sannheten. Trodde denne brukte mer enn andre tilsvarende båter,men koster nok å øke farten ytterligere regner jeg med.Uansett er dieselforbruket det som bekymrer meg minst med tilårskomne båt.Dette kan en også påvirke selv.

Link to post
Share on other sites

Har 1:1,81 med 22p....

Men enten så er det for tungt, ellers så viser turteller for lite... får uansett ikkje mer en 3400 på telleren i 31-32knop.

Har samme jeg også med max 3300-3400, sliter med å få båten i plan om høsten. Satt inn en effektboks i fjor og det har avhjulpet noe, fikk også tak i 20 p props. Som jeg skal prøve ut neste sesong. Hører med til historien at båten ikke blir brukt i Juli.

 

Forøvrig gjennomsnitt over noen sesonger 1,79 l/nm og ca. 13 l/t snitthastighet 9,3 kn.

Link to post
Share on other sites

1,52liter pr sjømil eller 0,38liter pr nautisk mil de siste 980 motortimene, synes det er ille nok

 

Herregud Enzo !

Du bruker 1/4 mil(7408 meter) for å fortellle om forbruket ditt. Har du blitt morrosam på dine eldre dager :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Han bruker vel helmil og så kvartmil. 1 Sjømil = 4 nautiske mil.

Det er et poeng han vel gjør av at det av og til snakkes om sjømil når man mener nautisk mil i forbindelse med forbruk.

 

Mange annonser fra produsent/forhandler med dette gamle begrepet i. Garanterer noen et forbruk på en liter pr sjømil, er det bare å ta dem på ordet og få det skriftlig. Kan bli en billig båt forbruksmessig når selger må betale 3/4 av forbruket.

Link to post
Share on other sites

Bergen Arendal og retur 5 uker med familien kr 18300, havneutgifter 1200 båtferien kostet således 19300.

Dyrt med diesel, men så fikk jeg ikke en uke i syden for samme pris heller.

På turen var det en del sjø med dønninger på 4 5 m spes fra Lista til Skudenes som drar opp snittet

dette gir ca snitt på 3,6 l mil

mvh

catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...