sleipnern Startet 15.August.2013 Del på Facebook Startet 15.August.2013 Vi var 4 båter på ferieturen vår og seilte 660 Nm. Stor spenning når vi nå sammenligner forbruket da alle hadde samme distanse og marsfart på 16 til 17 knop. Nb 870: 2 l.pr Nm Nb 840 2,1 Nb 32 2,25 Westbas 1,8 Ikke så store forskjellen da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 Nyttig og interessant dokumentasjon. Veldig likt forbruk på disse NB-båtene, men Westbasen gikk jo endel billigere da. Hva er den største forskjellen mellom NB og Westbas? Er det helplaner? Aksling eller drev? Lettere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøga Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 Gobbi 315 med 2 volvo 41p med drev. Marsjfart 27 knop Ca 50 % av tiden i 6 knop Snittforbruk på 500 liter diesel er 1,8 L.pr.Nm Målt 4 tanker og det er likt hver gang. Veldig fornøyd med forbruket :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
båtløskar Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 jeg prøver og få sammenlignet hvor mye dyrere det ville hvert for meg og hat en kjappere båt som da mest sannsynlig bruker mer enn 7 liter i timen som polaren min gjør nå. er 1,8L pr nm per motor eller til sammen? :) hvis jeg ikke husker feil så har jeg fylt diesel for 8000,- iår og har kjørt litt over 700 nm ( 700-750 nm ) kjapt regnet om så blir det 1,06 liter pr nm :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 NB har en del båter jeg liker veldig godt. De båtene i konvoien deres, er det drev eller aksling? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøga Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 er 1,8L pr nm per motor eller til sammen? :) Det er for begge motorer tilsammen. Får ikke målt timeforbruk, da timetellere kommer og går( teller,men vises ikke hele tiden i displayet) båten veier 6500 kg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marida Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 30 timers blandet kjøring, 430 nm og 630l diesel. 2 x Yanmar 290 på aksling Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Det var et pent forbruk Marida Fjorden jeg hadde brukter 30l/t i 17 knop = 1.75 pr.nm (200hk FordSabb) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Marida Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 (redigert) Til å ha kjørt 1/3 av strekningen Hvaler- Gøteborg t/r i 22 knop syntes jeg dette var greit ja. Var redd det skulle vært verre. Å øke fra 3300 til 3600 tror jeg er dyrt. Hva var det Tom Rør sa, da ringer lommeboka å sier at dette har du ikke råd til. Redigert 16.August.2013 av Marida (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Sealine F37 må være en av de mest lettdrevne aksling-båtene i denne størrelsen, kanskje sammen med Jeanneau Prestige 36. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lingefan Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Jeg vet ikke hvor mange nm jeg har kjørt med Marex Estremoen, men liter i timen fant jeg ut: 11,75 liter i timen. 530 liter delt på 45 timer. Mye av det er 25-37 knops kjøring, litt toppfart (43-44) og en del rolig 5-7 knop. Det er ikke forbruket som utgjør kostnaden på min båt. :-) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidar'n Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Jo, er selvfølgelig opptatt av forbruket jeg også... Men...... Blir småpenger det i forhold til båtenes verdifall pr år har jeg sett.... hehe... Men selvfølgelig, kos og rekreasjon regner man ikke i kroner og ører. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bidevind Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 (redigert) Kanskje ikke så interessant i denne sammenheng men allikevel, på våre 4 uker har vi med god vind hatt en snittfart rundt 6 knop og ett forbruk på 0,06 ltr / nm ! Redigert 16.August.2013 av Bidevind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 0,46 l/nm i 6,5 knop Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Nb 870: 2 l.pr NmNb 840 2,1 Nb 32 2,25 Westbas 1,8 Ikke så store forskjellen da? Du har ikke motordataene på disse forskjellige båtene også? Eventuelt som nevnt hvem som har aksel//drev Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
finnarne Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Har bare en "lengre" tur for egen motor i sommer, Risør - Grimstad. Hadde full tank i Risør, og tom tank i Arendal. 25nm på 12 liter bensin. Skulle bli litt under 0,5l pr nm. 3 tonn seilbåt med 5 hesters påhenger i 5 knop. Sitér dette innlegget EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 (redigert) 490 nm og 1300 liter i sommer = 2,65 l/nm Men det meste af tiden (mere end 80% af distancen) blev sejlet med +26 knob og fuldt ferielastet båd med fulde tanke mm. En del af tiden var desuden i en del vind og bølger. Så alt i alt acceptabelt, synes jeg Edit: 2xVP D6-310 på drev, 11000 kilo med fulde tanke Redigert 16.August.2013 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
winum Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 139 Nm 150 L = 1.1 l/Nm 2 X VP 41 Princess 35 fart 8-10 ferielastet meget fint Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM36 Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Windy gm 36 2xkad42. 747 nm. Forbruk 2.56 l pr mm mil. Hvert på grensa til Tyskland, kun kjørt sakte i havnene, så snittfart på turen endte på 24,8 knop. Marsjfart har variert fra 26-29 knop. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lgboat Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 NB og Westbas er halvplanende akslingsbåter. Bør ligge under 7 og over 17 knop dersom det er om å gjøre å ha lavest mulig forbruk. Westbasen er slankest og vil derfor ha lavest forbruk relativt til at alle går med samme fart. Antar at Yanmar 222 er motor på 870 og 840 og at NB 32 har 295. Westbas med184 hk fra Yanmar? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Dumt spørsmål kanskje, men hvordan vet dere nøyaktig hvor langt dere har kjørt? Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
lgboat Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Glemte å si over at jeg selv har 222hk med forbruk 1/lnm på iskremturer og 2/lnm på langturer i 15-18 knop. Helt eksakt 2,2 i 15knop og 1,75 i 18 knop. 15 knop kan jeg gå i nærmest uansett vær og føreforhold, mens 18 kn fordrer litt flatere vann da nyrene ikke er som for 40 år siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sleipnern Svart 16.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2013 840 har mercruser med agregat, planende. Nb 32 har den nye V8 Yanmaren og har vel størst potensiale mht større fart uten økt forbruk. Tar med at westbasen går på 1,65 L mil når d slakkes ned til 3000rpm, fart ca 15 knop Dumt spørsmål kanskje, men hvordan vet dere nøyaktig hvor langt dere har kjørt? Ikke dumt spurt d, men logget og sammenlignet av alles plottere samt bestikk :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM36 Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Dumt spørsmål kanskje, men hvordan vet dere nøyaktig hvor langt dere har kjørt?Har trippteller på plotteren, så det skulle vel være ganske så nøyaktig. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Veldig interesant lesing. Spesielt da jeg selv vurderer halvplaner med aksel og ror om ett par båter (Sannsynligvis NB, Viknes eller Saga). Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.