Jump to content

Dieselforbruk på ferienkonvoien


sleipnern

Recommended Posts

Jeg har ikke tripteller, så jeg får ikke målt forbruket nøyaktig, men en kamerat som har maken båt som meg målte et forbruk på 75 liter i timen ved 25 knop over sju timer kjøring i sommer. Tre liter per mil er vel ikke galt på to gamle 63P og ti tonn båt? Jeg har trodd at det ville ligge nærmere fire liter.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Det har han sikkert, men trolig ikke her :wink: tror nok dere ligger nærmere 4-4,5 l/nm. Vi bruker 4,1-4,2 og våre motorer er nok hakket mindre sløsende på dieselen.

Tommelfinger regel. Dieselmotor yter 5-6 hk/liter/time. Våre D6ere ligger på rundt 5,5

Men hvordan kommer vekt og skrogform inn i bildet? Er det ikke forskjell på hvor lettdrevet forskjellige skrog er?

Øivind

Link to post
Share on other sites

 

Herregud Enzo !

Du bruker 1/4 mil(7408 meter) for å fortellle om forbruket ditt. Har du blitt morrosam på dine eldre dager :giggle:

Jeg har altid vært morsom det vet du da godt

 

Han bruker vel helmil og så kvartmil. 1 Sjømil = 4 nautiske mil.

Det er et poeng han vel gjør av at det av og til snakkes om sjømil når man mener nautisk mil i forbindelse med forbruk.

 

Poeng japp

Link to post
Share on other sites

Jo, skrogform og type drivverk gjør stor forskjell. Og det går på hvor mange hk man må ta ut av motoren for å komme opp i en viss fart.

Ref feks luftsmurte skrog(Nimbus Nova, Goldfish,), flatbunnede skrog (Forbina 40), skarp v bunn (Windy) Alt blir en avveining av egenskaper. De siste årene har bovolum blitt stadig viktigere, kanskje på bekostning av sjøegenskaper.

 

Vi trives godt også når været er dårlig, antakelig en konsekvens av at båten vår takler det greit. Andre er opptatt av andre egenskaper. Prøvekjøring i litt urolig sjø før kjøp er viktig tenker jeg. Noen kjører kun på flatt vann, og det stoller andre krav på motor/skrog enn om man også vil ut i litt vind og sjø

 

IPS med fremovervendte propeller som jobber i urørt vann, optimal propellvinkel parallell med bunnen og effektive common rail motorer viser jo at man kan spare mye på god teknikk, ref nye Fairline Targa 32 knop med 2x435 hk. Før satt det gjerne D9/D11er på 575-650 hester på rett aksel i disse båtene uten at toppfarten ble så veldig mye høyere.

 

om dere med rette akslinger og skarp V bunn har det forbruket er det nok verdensrekord :smiley:

 

RS Sundt har 2x350 hk på vannjet. Skarp v bunn, veier rundt 7 tonn. Gjør 31-32 knop, men er veldig var for vær. Vi var ute i sterk kuling- liten storm og da klarte vi bare 25 knop med været fordi det ikke var kraft nok til å dra oss over sjøen.

 

Båter er tradisjonelt konstruert for farvannet i hjemmemarkedet. Langkjølte seilbåter til svensk skjærgård, for de må tåle å gå på en stein. I Frankrike er ikke det like viltig, heller ikke i åkerne i Tyskland :wink: Engelske motorbåter går ofte tyngre i sjøen for å takle krapp strømsjø det alltid er i England pga tidevann og mye vind.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, den var litt drøy ja :giggle: men poenget mitt var at forbrukskurven som du refererte til er omtrent lik propelleffektkurven. Spesifikt forbruk er bare litt høyere på 3900 ift 3000, det er båten som bruker mere drivstoff i høyere hastighet fordi vannmotstanden øker med kvadratet av hastigheten (multiplisert med motstandskoeffisienten vel og merke). for å si det på en annen måte: hadde du satt på propellere med mindre stigning slik at du fikk 3900rpm i den farten du nå går på 3000 ville forbruket gå opp bare marginalt.

Link to post
Share on other sites

2.6 pr. nm er ikke ille det heller da.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...