Jump to content

Avfukter i båt - mye fuktighet?


fernanda

Recommended Posts

Men hvorfor har du så nye fukt ombord? Denne kan vel uansett kun brukes når du har landstrøm, og da har du jo tilgang på vanlig ovn? Oven avgir vel ikke fukt så langt jeg vet. Jeg har bodd i båten i over et år og har ikke vært plaget av fukt, jeg har ikke avfukter. Kan problemet med mye fukt skyldes at det ikke er folk ombord størsteparten av tiden, og at båten er mye kald og varm? Jeg ser jo når jeg er borte fra båten en uke så trenger den en god oppvarming/utlufting før inneklima stabiliserer seg igjen.

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor har du så nye fukt ombord? Denne kan vel uansett kun brukes når du har landstrøm, og da har du jo tilgang på vanlig ovn?

Hvorvidt fukt er et problem eller ikke kommer veldig an på vær og klima. Dersom utefuktigheten ligger jevnt høyt og det i tillegg dannes ekstra fukt i båten som følge av matlaging og svetting, så får man det ikke tørt sånn helt uten videre. Varme hjelper noe, men luftavfukter er bedre. Med varme risikerer man kondens langs skrogsider, og mugg trives bedre når det er varmt enn når det er kaldt. Dessuten gir en avfukter mer varme enn hva den bruker av strøm.

Kunne gjerne tenkt meg ein mindre avfukter enn dei som er til sals hjå Jula, Claso, Biltema osb. Finnast det avfuktarar med storleik som td ei skoeske?

Teknologien er vel ikke der enda, men ikke-elektriske saltbaserte fuktslukere kan man få i slik størrelse. Kjøpte nettopp en på biltema i dag. http://biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Utstyr/Fuktsluker-36373/

Link to post
Share on other sites

De saltavfukterne fungerer forsåvidt greit i små, lukkede rom. Har en slik i Chevyen, både inni kupeen og i bagasjerommet, selv om bilen står tørt innendørs når det regner og utenom sesongen. Men når man ser hvor mange liter en elektrisk avfukter klarer trekke ut av luft og interiør kommer saltavfukterne ikke i nærheten, dessverre. Maeco skulle absolutt ha produsert en mindre og mer plasseringsvennlig model. Selv i 44-foteren min er den i veien og vanskelig å plassere et gunstig sted. Har plassert den på dørken i forlugaren, men vurderer å skru den opp en plass der den ikke tar så mye plass. Den er ikke akkurat en fryd for øyet, så det beste hadde gjerne vært å satt den inni et av skapene der airconditionen sto før, der er det godt med luftegjeller slik at den får lufttilgang nok.

Link to post
Share on other sites

Hva er fuktig båt? Her er min norm.



Kjøp en pakke Korni knekkebrød åpne den og sett den i skapet.



Hvis knekkebrødet ikke forblir sprøtt er båten fuktig.



Så leste jeg om tipset med Tørrballer fra B.T , C.O og veisalt fra Felleskjøpet



B.T , C.O virker best etter 14 dager med tre Tørrballer fordelt i lengderetning



I båten ble knekkebrødet sprøtt igjen, og er det fortsatt på 10 året.



På regntunge dager tenner vi på en parafinlampe for å ta duggen på vinduene i styrehuset.



Ligger normalt i bøye hele året har tøy og sengklær i båten hele tiden.


Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ikke godt å si det med Øastlandet versus Vestlandet, jeg har ikke erfaring fra å være i båt lengre øst enn Risør. Men en ting er sikkert, hygrometeret i båten er i alle fall hos meg sjelden under 50%. Kun vinterstid blir det tørrere når jeg fyrer i dieselkaminen. Ikke det at det er noe poeng å få det tørrere enn 50%, men det sier gjerne noe om fuktigheten i lufta på utsiden.

 

I dag sto jeg opp rundt klokka 10. Åpnet alt av luker. Selv nå etter et par timer viser hygrometeret 70%, og det er sol og nesten skyfri himmel med svak trekk i lufta. I går var det også fint vær, men kom ikke under 68%. Vil beskrive utelufta som tørr nå, men skyer det til og gjerne regner i tillegg stiger fuktigheten betydelig. Ombord blir luftfuktigheten i regnvær ofte godt over 80%, gjerne over 90% også. Dette gjelder både med lukkede ventiler og med åpne. Merker ikke den store forskjellen. Har ikke knekkebrød ombord, men kjenner godt forskjell på dyna i 90% fuktighet og mot 50-60% når avfukteren har stått på. Når klimaet er tørt ombord kan jeg møte folk uten å lukte båt, men har klærne ligget ombord noen dager ved 80-90% luftfuktighet lukter de og trenger helst en vask før et besøk hos svigermor.

Link to post
Share on other sites

Vi er ombord omtrent hver dag og forlater båten med avfukteren på. Neste dag er det bare å tømme ut litt vann. Noen dager mer, andre dager mindre, alt avhenig av fuktigheten i luften. Den som påstår at en ikke har fuktighet ombord i en båt, bør prøve en avfukter en ukes tid. Da får pipa en annen låt, tipper jeg.

 

Men det spørs selvsagt hvor kresen man er når det gjelder fuktighet.

Roger-Jo har et godt innlegg her.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

De saltavfukterne fungerer forsåvidt greit i små, lukkede rom (...) når man ser hvor mange liter en elektrisk avfukter klarer trekke ut av luft og interiør kommer saltavfukterne ikke i nærheten, dessverre.

Saltavfukterene er selvfølgelig ikke på langt nær like effektive som elektriske avfuktere; én ting er at saltet ikke "jobber" like effektivt som f.eks. en nedkjølt plate, men det er jo også to andre momenter - det ene er at den elektriske avfukteren har en vifte, det andre er at en typisk elektrisk avfukter kan fortsette å ta ut fuktighet helt til den relative luftfuktigheta er redusert til 20%, mens saltet slutter å absorbere fuktighet ved 50%. Dersom båten er ventilert og man har en elektrisk avfukter så ender man jo opp med å "avfukte atmosfæren" som en annen her beskrev det, og da er det klart at det er en smal sak å fylle opp oppsamlingsbøtta.

 

Nå er imidlertid ikke målet i seg selv å fylle oppsamlingsbøtta, men å holde luftfuktigheten nede på et akseptabelt nivå, og 50-60% er (eller bør være) akseptabelt. Dersom man er helt sikker på at båten ikke lekker, og har den stående i vinteropplag på land i lengre tid, så har jeg stor tro på at det kan ha noe for seg å ha et par-tre saltbaserte fuktslukere stående på strategiske steder. Jeg har derimot null tro på at slike saltbaserte avfuktere kan gjøre særlig nytte for seg i en båt som blir aktivt brukt.

 

Den som påstår at en ikke har fuktighet ombord i en båt, bør prøve en avfukter en ukes tid. Da får pipa en annen låt, tipper jeg.

Det er vel ingen som påstår at det ikke finnes fukt i en båt, og ref hva jeg skrev over er det nok en smal sak å fylle opp bøtter og spann med elektriske luftavfuktere. Nå er det imidlertid ikke noe mål å eliminere alt av fuktighet (da blir det nok utrivelig ombord skulle jeg tro), men å holde fuktighetsnivået på et nivå hvor man slipper unna råteskader, rust og produksjon av muggsporer.

 

Selv med lekkasjer rundt noen av vinduene har båten min vært tørr nok mesteparten av sommeren; med det været vi har hatt på østlandet i sommer kan jeg ikke skjønne at folk kan få seg til å klage over fukt.

 

Dersom man bor i båt har man jo en stadig fuktproduksjon innombords ifbm matlaging, koking av tevann og (ikke minst!) svette og ånde. Dersom det er tørt vær ute hjelper det på med god lufting, men i vått vær kan jeg absolutt se nytten i å ha avfukter under slike forhold.

 

Mens vi er inne på fuktighet, fuktighet i bil er jo også til tider et stort problem, særlig om vinteren. En ting som er svært effektivt på å fjerne fukt på en gjennomsnittlig vinterdag er å bruke mye varme mens bilen er i bruk, men å sørge for at bilen fylles opp med kald luft igjen så snart kjøreturen er over, f.eks. ved å skru av varmen og sette vifta på fullt fem minutter før bilturen er over, eller å la alt av dører stå åpent i fem minutters tid etter at bilturen er avsluttet.

 

Forklaringen ligger i at varme i seg selv ikke hjelper på å fjerne fukt - ved oppvarming synker den relative luftfuktigheten, men når lufta kjøles ned vil den bli like fuktig igjen. Den varme lufta vil trekke til seg fuktighet fra dørken, seter, mennesker, etc, og dersom man ikke får luftet ut denne varme lufta, vil den kjøles ned ved kontakt med vinduer og skrog/karrosseri og føre til dugg/is der.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

i bruksanvisningen til avfukteren min, sto det at mugg ikke kan leve under 65%RF, eller var det 60... uansett, det er et godt argument for å bruke avfukter.

Og jeg lever i den tro at båten har det bedre med enn uten avfukter. Tror det kan spare enn for mye ødelagt tekstiler, puter, lakkskader mm på sikt.

Hadde jeg kjøpt kliss ny og større seilbåt i dag, så hadde jeg montert avfukter umiddelbart. Gjerne innebygget.

Link to post
Share on other sites

Har dere noen tips til noen gode og transportable avfuktere?

 

larss

 

Jeg er storfornøyd med min :smiley: når vi er ombord og behovet melder seg bruker jeg den innebyggede tanken som rommer 10L , den har også et slangeuttak så i lengre perioder ellers benytter jeg denne og fører vannet ned i kjølsvinet , da går avfukteren uavladelig , evnt. kan jeg velge luftfuktighetnivå på hygrostaten .

 

Fukteren er av merket DURACRAFT lik denne

 

 

:smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er dette beste valget om man vil ha en som er fast montert (skjult montasje og uten behov for tømming eller avløp til sluk)?

 

http://www.shipshop.no/produkt/avfukter-sorpsjon/alltemp-rs50n-sorpsjonsavfukter

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Er dette beste valget om man vil ha en som er fast montert (skjult montasje og uten behov for tømming eller avløp til sluk)?

 

http://www.shipshop.no/produkt/avfukter-sorpsjon/alltemp-rs50n-sorpsjonsavfukter

Mulig, mulig ... men den er ganske så dyr sammenlignet med de portable, og den leder varmen rett ut av båten. Nå kan man jo alltids argumentere enten for at man ikke trenger ekstra varme i båten eller at varmebehovet blir godt nok dekt av andre varmekilder (og at man har fri bruk av strøm i hjemmehavna).

 

For min del ville jeg gått for en portabel modell, men hver mann sitt behov;

 

* Jeg har ikke opplegg, hverken i båten eller i hjemmehavna, for kontinuerlig tilkobling til 220v, det er derfor for min del rimelig bortkastet å ha fastmontert elektrisk utstyr som ikke kan fungere på 12v. (jeg skulle tro at det burde være mulig å lage noe som er langt bedre enn de saltbaserte avfukterene med et forbruk på 5A-10A, selv om avfuktingen ikke blir like effektiv som med noe som bruker 350W).

 

* Fra tid til annen har man sikkert bruk for avfukting hjemme også, da er det fint med en portabel enhet

 

* For min del føles det så veldig mye mer riktig ut å trekke 350W landstrøm og få både tørr båt og 400-500W varme i kahytten, enn å trekke 350W landstrøm og bare få tørr båt (i Norge har vi svært sjeldent problemer med fuktig båt på de dagene hvor det er "for varmt").

Link to post
Share on other sites

Jeg har portabel, og bor ikke i båten. Bruker avfukteren når jeg selv ikke er tilstede, og nesten utelukkende på sensommeren og høsten. Så for meg har det ingen verdi at avfukteren står og varmer båten. Det er vel bare når det nærmer seg frost at det er noe poeng (om man ikke bor ombord). Derimot beslaglegger den jeg har et helt skap når den ikke er i bruk, og den tar en del plass på benken når jeg monterer den opp. Så derfor er jeg fristet til heller å ha denne hjemme, og få på plass noe mer permanent. En sorpsjonsfukter kan jo monteres skjult, og vil nok medføre økt bruk for meg også i sommersesongen (da ligger den jeg har hjemme for å spare plass/vekt).

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Absorbasjonsavfukterene baserer seg på silica gel (sikagel på norsk?), først pumpes lufta gjennom romtemperert sikagel, deretter varmes sikagel'en opp for å frigjøre fuktigheten (slik at den kan luftes ut eller kondenseres i en lang, tynn romtemperert slange). Det er først og fremst oppvarmingen av sikagel'en som krever energi. Dersom jeg har forstått det riktig.

 

Kunne det vært fysisk mulig å bygge en 12v/220v DIY-avfukter med mye sikagel, hvor vifta går på 12v, men oppvarmingen av sikagel'en skjer når man er koblet til landstrøm? Eventuelt kan man bare bytte ut sikagel'en og ta den brukte med seg hjem for avfukting hjemme?

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig, mulig ... men den er ganske så dyr sammenlignet med de portable, og den leder varmen rett ut av båten. Nå kan man jo alltids argumentere enten for at man ikke trenger ekstra varme i båten eller at varmebehovet blir godt nok dekt av andre varmekilder (og at man har fri bruk av strøm i hjemmehavna).

...

* For min del føles det så veldig mye mer riktig ut å trekke 350W landstrøm og få både tørr båt og 400-500W varme i kahytten, enn å trekke 350W landstrøm og bare få tørr båt (i Norge har vi svært sjeldent problemer med fuktig båt på de dagene hvor det er "for varmt").

Kan være enig i prisen i forhold til f.eks. Maeco sin frittstående.. Men var nettopp kontakt med en forhandler som sa at mesteparten av varmen gjenvinnes i båten også for AllTemp RS50N, selv om den blåser fuktig varmluft ut. Det forandrer regnestykket litt for min del. Trodde tidligere disse spydde all varmlufta ut, men gjenvinnes en del er det ikke sikkert en RS50N er så dyr i drift likevel når man tenker at den også varmer opp lufta inne i båten :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kan være enig i prisen i forhold til f.eks. Maeco sin frittstående.. Men var nettopp kontakt med en forhandler som sa at mesteparten av varmen gjenvinnes i båten også for AllTemp RS50N, selv om den blåser fuktig varmluft ut.

Det tror jeg rett og slett ikke på - det er fysisk umulig å blåse ut fuktig varmluft og samtidig "gjenvinne mesteparten av varmen". :-)

For mye fukt gir mugg og for lite fuktighet kan skade treverket i innredningen.Hva er egentlig ideell luftfuktighet i en båt?

50-60%, tror jeg. Muggproblemet oppstår vel først ved ca 70% (men pga temperaturforskjeller og dugg på skrog kan man fort få fukt og råte enkelte steder i båten selv om man holder fukten under 70%).

 

I tillegg til muggproblematikken har man også rust, som kan angripe både motor, elektrisk anlegg og diverse annet, man må vel holde fukten under 60% for å forsikre seg mot rust.

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg rett og slett ikke på - det er fysisk umulig å blåse ut fuktig varmluft og samtidig "gjenvinne mesteparten av varmen". :-)

Nei, jeg var heller ikke klar over dette før jeg ble gjort oppmerksom på det og leste databladet nøyere :wink: I følge databladet/bruksanvisningen går det 7m3 våtluft og 50m3 tørrluft ut i timen, der slik jeg forsto det på forhandler den tørre lufta også inneholder varme. Den fuktige lufta ledes ut gjennom et rør/slange med 32mm diameter, mens den tørre lufta går inn i båten en slange med 100mm diameter. Sammenligner du med Meaco/EchoDry kommer det tørr varm luft ut av maskinen, altså inne i båten og vann går ned i tanken. Har jeg forstått det riktig vil da RS50N bruke noe luft for å få ut fuktigheten og la resten av lufta (som også er oppvarmet) blåse videre inn i båten, på lignende måte som Maeco/EchoDry. Forsåvidt noe som burde stå på sidene til forhandlerne, gjerne med mer nøyaktige % på hvor mye varme som gjenvinnes, osv.

 

Informasjonen førte i alle fall til at jeg vurderer RS50N mer nå enn jeg gjorde tidligere, selv om jeg er godt fornøyd med virkningen til Maecoen. Ser jo absolutt fordelene ved å kunne bygge inn en liten maskin i f.eks. hjørnet av et skap i stedet for å ha en mye større avfukter stående å ta plass på dørken. Så får se litt på løsninger på hvor jeg kan plassere Maecoen fornuftig, eller eventuelt ta den med i garasjen til bilen og heller montere en RS50N hvis jeg ikke finner en god plass til Maecoen. Nok en kjekk ting til båten som koster hardt tjente penger :giggle:

Link to post
Share on other sites

Saltavfukterene er selvfølgelig ikke på langt nær like effektive som elektriske avfuktere; én ting er at saltet ikke "jobber" like effektivt som f.eks. en nedkjølt plate, men det er jo også to andre momenter - det ene er at den elektriske avfukteren har en vifte, det andre er at en typisk elektrisk avfukter kan fortsette å ta ut fuktighet helt til den relative luftfuktigheta er redusert til 20%, mens saltet slutter å absorbere fuktighet ved 50%. Dersom båten er ventilert og man har en elektrisk avfukter så ender man jo opp med å "avfukte atmosfæren" som en annen her beskrev det, og da er det klart at det er en smal sak å fylle opp oppsamlingsbøtta.

 

Jeg har derimot null tro på at slike saltbaserte avfuktere kan gjøre særlig nytte for seg i en båt som blir aktivt brukt.

 

 

Nå kan jeg bare snakke om min båt og den er straks hvert i daglig bruk i 3 mnd, så det er vel aktiv bruk.

Og at Saltavfukterene jobber på høygir det ser en på forbruket av baller, mot i vinterhalvåret.

Som jeg har sagt før forskjellen er sprøtt og ikke sprøtt knekkebrød, sommer som vinter.

Så at de virker i min båt er sikkert.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Relativ luftfuktighet i normalklima er 65% :smash: Er det under dette kan man ikke få muggsopp, men det er ikke dermed sagt at man får det om det er over. Er det under 50% vil ikke metall ruste :yesnod:

 

Ikke avfukt dere i hjel, der er ikke bra for slimhinnene.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nå kan jeg bare snakke om min båt og den er straks hvert i daglig bruk i 3 mnd, så det er vel aktiv bruk.

Og at Saltavfukterene jobber på høygir det ser en på forbruket av baller, mot i vinterhalvåret.

Som jeg har sagt før forskjellen er sprøtt og ikke sprøtt knekkebrød, sommer som vinter.

Så at de virker i min båt er sikkert.

Interessant. Hva slags fuktsluker er dette? Jeg har kjøpt en slik: http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Utstyr/Fuktsluker-36373/

 

"Knekkebrødtesten" er interessant - undres på ved hvilken fuktighet knekkebrødet slutter å være sprøtt? Jeg kommer til å kjøre den varianten selv neste gang jeg er ute i båten. Hygrometer burde jeg uansett få på plass, men knekkebrødet får duge mens jeg vurderer om jeg på om jeg skal gå for et pent, helmanuelt analogt hygrometer eller en elektronisk værstasjon som kan monitorere i sanntid over internett ;-)

Link to post
Share on other sites

 

Interessant. Hva slags fuktsluker er dette? Jeg har kjøpt en slik: http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Utstyr/Fuktsluker-36373/

 

Har den og disse fra CO.

34-381 Torrbollen Mega 2,5 l-hink
34-848 Torrbollen Standard
Refil fra begge og andresteder når jeg kommer over de, og noen med veisalt fra FK.
Bandasjestrømpe på apoteket er ok for å lage baller av,
Har inntrykket at veisaltet ikke er like bra så det er henvist til forpiggen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...