Jump to content

Eldre Johnson 60hk, voltmåler på båten øker med fart, opptil 16V!


Dan1690

Recommended Posts

Så at problemet ikke ligger i likeretteren bare er svada kan du forklare på en grudig og korrekt måte med at????

Hadde jeg da bare flaks med at min spenning/lading ble normal etter at jeg byttet min likeretter?

 

Slik jeg leser ditt svar her TMe, er at har du ett spenningsproblem, så skal du bygge deg en anordning med nok motstand og brytere som du kan kobles etter hvert som spenninningen øker eller synker, i steden for å skifte en likeretter som orginalt sitter der og kommer fra fabrikken orginalt.

Kan jeg få lov til å spørre deg om hvorfor det sitter en likeretter på disse motorene?

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

 

Kan jeg få lov til å spørre deg om hvorfor det sitter en likeretter på disse motorene?

 

 

Ikke meg du spurte, men likevel: En likeretter omgjør vekselstrøm til likestrøm, ikke noe annet. så den har absolutt ingenting med spenningen å gjøre. En regulator derimot ville ha regulert spenningen, men det er ikke vanlig på gamle påhengere. Men som sagt, så lenge det kommer likestrøm ut fra likeretteren så har den gjort alt den kan forventes å gjøre...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Veldig bra svart av "Index".

 

En påhenger har generator med permanentmagnetisert felt. Dette gjør at spenningen ikke kan reguleres på vanlig måte. Spenningen må dempes ned ved å "brenne av" mot jord enten automatisk med en spenningsregulator eller manuelt vha. motstander som beskrevet i #25.

 

Alternativt kan man fjerne voltmeteret og la humla suse. Det vil gå bra så lenge man passer på å etterfylle batteriet med vann. Batteriet tåler det, men vannforbruket blir stort. Lyspærene vil lyse godt, men vil ryke oftere.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En påhenger har generator med permanentmagnetisert felt. Dette gjør at spenningen ikke kan reguleres på vanlig måte.

En liten presisering... gamle 2-taktere har typisk slik ladespole ja, mens moderne påhengere normalt har generatorer med laderegulator som regulerer strømmen i feltspolen (som på bilmotorer). De gamle påhengerne med ladespole hadde som flere har påpekt her... som regel kun likeretter mellom ladespole og batteri.

 

Spenningen må dempes ned ved å "brenne av" mot jord enten automatisk med en spenningsregulator eller manuelt vha. motstander som beskrevet i #25.

 

Jeg for min del nøler sterkt med å anbefale en manuell motstandsstige som man må passe på selv. Det vil være mye bedre med eksempelvis en kraftig Zenerdiode (eksempelvis 50 W) montert i en kjøleflens og sette denne i serie med en moderat effektmotstand. Da kan spenningen på batteriet automatisk holdes eksempelvis i området 14,2 til 14,6 V alt etter egne preferanser og dermed valg/justering ("set it and forget it") av komponentenes størrelse.

 

Alternativt kan man fjerne voltmeteret og la humla suse. Det vil gå bra så lenge man passer på å etterfylle batteriet med vann. Batteriet tåler det, men vannforbruket blir stort.

Det går også an og var vel det vanligste "i gamle dager". Forutsetningen er: stort nok batteri som er mulig å etterfylle med demineralisert vann (batterivann) samt å sjekke væskenivået av og til og etterfylle ved behov.

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette skulle jo være helt unødvendig. Noen som vet hva motorprodusentene oppgir som høyeste ladespenning?

Unødvendig ja.... det er det også på nyere påhengsmotorer der ladespenningen styres ved å regulere magnetiseringsstrømmen i generatoren. Men på gamle påhengere med ladespole vil du få skikkelig høy ladespenning om en ikke har batteri eller annet som trekker strøm fra ladespolen. Det trenger ikke bare bli 16 og 17 V men både 18, 19 og over 20 er også mulig.

Link to post
Share on other sites

Min gamle 55hk begynte plutselig å lade opp mot 15-16volt og batterisyra forsvant i takt med ladingen, (60Ah fritidsbatteri)

Sjekket derfor alle kontakter på motor og fant ut at det var irr/rust både på kontakten og ledningen (jord) på starteren, og inni den røde runde tykke kontakten var det masse irr, så jeg fikk renset og pusset dette skikkelig og motoren ble fin igjen i ca 14dager før det ladet like mye igjen.

Byttet derfor likeretteren og etter dette ble ladingen helt normal og selv etter 2år nå lader den normalt.

HVORDAN KAN DETTE HA SEG? Er dette bare en innbildning fra min side?

Hvorfor kom ikke gamle motorer en manuell motstandsstige orginalt, siden dette tydelig er en så bra løsning som fikser ladeproblemet

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Fordi det var billigere å levere dem uten, og det fungerte greit nok det også;-)

 

Sikker på at det kun er likeretter på din motor? Bytte av kun likeretter skal ikke kunne gi et slikt resultat som du oppgir her.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fornuftig løsning Helge! :clap:

Men kan du legge ved et enkelt skjema som viser verdiene på Zener og motstand, samt hvor den skal kobles inn?

Tror det er flere som har samme problemet... :yesnod:

 

Joda, det kan jeg:

 

Jeg laget en "regulator" som skulle kunne svi av opp mot 4 A fra ladespolen. Det har fungert helt greit da jeg så langt ikke har opplevd at batteriet ikke klarer å sluke unna minst 2 A fra ladespolen. Skal regulator av den typen jeg laget klare mer ( eksempelvis drøyt 7 A) måtte jeg ha brukt 2 zenerdioder og motstander. Motstandene vil da ha en strømfordelende funksjon mellom diodene da diodene kan ha litt forskjellig knespenning (unøyaktighet i produksjon).

 

En regulator med kun 1 Zener og en effektmotstand kan se slik ut:

 

bilde

 

Zenerdioden kan være av denne typen https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=70-029-67 og monteres i en passende (ikke for liten!) kjøleflens. Jeg brukte en effektmotstand på 5W og den kan eksempelvis være i området 0,1 til 0,15 ohm

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig bra "Helge", dette burde de fleste kunne mekke sammen.

 

Passende kjøleflens kan dette eks. være en 3mm aluplate i A5 størrelse?

 

Kan opplegget være konstant tilkoblet også når motoren står stille? Forstår det slik at Zenerdioden ikke slipper gjennom noe når batteriet har hvilespenning og derfor ingen strømtapping ved stillstand.

Link to post
Share on other sites

Passende kjøleflens kan dette eks. være en 3mm aluplate i A5 størrelse?

Om A5 er nok dersom det er en enkel flat aluplate tør jeg ikke garantere. Jeg valgte en alu kjøleflens med ribber som har bedre varmeavledning til luft enn en enkel flat plate. Data på kjøleflensene er gjerne oppgitt på nettsidene om man kjøper en ferdig kjøleflens på eksempelvis nettbutikk.

 

Kan opplegget være konstant tilkoblet også når motoren står stille? Forstår det slik at Zenerdioden ikke slipper gjennom noe når batteriet har hvilespenning og derfor ingen strømtapping ved stillstand.

Jajamen... :yesnod: En slik Zenerdiode med knespenning på 14 V slipper ikke gjennom strøm med hvilespenning (ikke lading) på batteriet. Men dioden må selvsagt STÅ RETT VEI så den ikke kortslutter batteriet, men bare leder strøm når spenningen over dioden passerer 14 V. Med en effektmotstand i serie vil den også kunne brenne av litt effekt og vil samtidig kunne løfte spenningen opp til maks 14,4 eller 14,6 alt etter ønske (valg av størrelse i ohm på motstanden). Motstanden vil også ha den gode funksjon at den kan bidra til at dioden ikke overbelastes (blir alt for varm/havarerer). Ved opplag over lang tid (f.eks.vinteropplagring) kobler imidlertid jeg alt fra batteriet - både denne hjemmelagede "regulatoren" og resten av det elektriske nettet i båten.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Tenkte jeg skulle oppdatere fra i fjor:

 

Jeg slet med å få start på motoren i år og fant ut at jeg hadde brukt feil tennplugger. Byttet så ut til de rette tennpluggene og i år så har jeg ikke hadd noe som helst problem med ladingen. Den går aldri over 13V :) og oppfører ser mer eller mindre stabil ( I motsettning til i fjor da den lå jevnt over 15-16) . Vet ikke om dette er helt tilfeldig eller om det hadde noe med tennpluggene å gjøre men uansett så er det herlig å bli kvitt problemet, ihvertfall for nå.

Link to post
Share on other sites

Hadde det samme problemet på 50 hk Tohatsu for noen år siden. Den ladet med 16,7 volt når jeg kjørte. Byttet likeretteren uten at det hjalp. Fikk om bord en som kan elektrisk og han fant ut at den bare hadde volt og lav amper. Fikk det rådet om og bruke lanterner hele tiden. Fungerte helt fint de tre årene jeg hadde båten. Ikke noe problem med batteriet eller at pærene røk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...