GlennIversen Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Så at problemet ikke ligger i likeretteren bare er svada kan du forklare på en grudig og korrekt måte med at???? Hadde jeg da bare flaks med at min spenning/lading ble normal etter at jeg byttet min likeretter? Slik jeg leser ditt svar her TMe, er at har du ett spenningsproblem, så skal du bygge deg en anordning med nok motstand og brytere som du kan kobles etter hvert som spenninningen øker eller synker, i steden for å skifte en likeretter som orginalt sitter der og kommer fra fabrikken orginalt. Kan jeg få lov til å spørre deg om hvorfor det sitter en likeretter på disse motorene? Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post Share on other sites More sharing options...
Dan1690 Svart 6.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2013 Jeg kontaktet tildigere eieren i dag og skal sende han bilde av den "likeretteren" for å sjekke om det var faktisk den han nylig byttet eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 (redigert) Kan jeg få lov til å spørre deg om hvorfor det sitter en likeretter på disse motorene? Ikke meg du spurte, men likevel: En likeretter omgjør vekselstrøm til likestrøm, ikke noe annet. så den har absolutt ingenting med spenningen å gjøre. En regulator derimot ville ha regulert spenningen, men det er ikke vanlig på gamle påhengere. Men som sagt, så lenge det kommer likestrøm ut fra likeretteren så har den gjort alt den kan forventes å gjøre... Redigert 6.September.2013 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 (redigert) Veldig bra svart av "Index". En påhenger har generator med permanentmagnetisert felt. Dette gjør at spenningen ikke kan reguleres på vanlig måte. Spenningen må dempes ned ved å "brenne av" mot jord enten automatisk med en spenningsregulator eller manuelt vha. motstander som beskrevet i #25. Alternativt kan man fjerne voltmeteret og la humla suse. Det vil gå bra så lenge man passer på å etterfylle batteriet med vann. Batteriet tåler det, men vannforbruket blir stort. Lyspærene vil lyse godt, men vil ryke oftere. Redigert 6.September.2013 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 9.September.2013 Del på Facebook Svart 9.September.2013 En påhenger har generator med permanentmagnetisert felt. Dette gjør at spenningen ikke kan reguleres på vanlig måte. En liten presisering... gamle 2-taktere har typisk slik ladespole ja, mens moderne påhengere normalt har generatorer med laderegulator som regulerer strømmen i feltspolen (som på bilmotorer). De gamle påhengerne med ladespole hadde som flere har påpekt her... som regel kun likeretter mellom ladespole og batteri. Spenningen må dempes ned ved å "brenne av" mot jord enten automatisk med en spenningsregulator eller manuelt vha. motstander som beskrevet i #25. Jeg for min del nøler sterkt med å anbefale en manuell motstandsstige som man må passe på selv. Det vil være mye bedre med eksempelvis en kraftig Zenerdiode (eksempelvis 50 W) montert i en kjøleflens og sette denne i serie med en moderat effektmotstand. Da kan spenningen på batteriet automatisk holdes eksempelvis i området 14,2 til 14,6 V alt etter egne preferanser og dermed valg/justering ("set it and forget it") av komponentenes størrelse. Alternativt kan man fjerne voltmeteret og la humla suse. Det vil gå bra så lenge man passer på å etterfylle batteriet med vann. Batteriet tåler det, men vannforbruket blir stort. Det går også an og var vel det vanligste "i gamle dager". Forutsetningen er: stort nok batteri som er mulig å etterfylle med demineralisert vann (batterivann) samt å sjekke væskenivået av og til og etterfylle ved behov. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 11.September.2013 Del på Facebook Svart 11.September.2013 Bra innlegg av "Helge" Manuell regulering er ikke optimalt, men fungerer tålig bra. Er enkelt å rigge til for en billig penge. Ditt system med Zenerdiode er selvsagt langt bedre, men krever kjennskap til elektronikk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 11.September.2013 Del på Facebook Svart 11.September.2013 Dette skulle jo være helt unødvendig. Noen som vet hva motorprodusentene oppgir som høyeste ladespenning? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 13.September.2013 Del på Facebook Svart 13.September.2013 Dette skulle jo være helt unødvendig. Noen som vet hva motorprodusentene oppgir som høyeste ladespenning? Unødvendig ja.... det er det også på nyere påhengsmotorer der ladespenningen styres ved å regulere magnetiseringsstrømmen i generatoren. Men på gamle påhengere med ladespole vil du få skikkelig høy ladespenning om en ikke har batteri eller annet som trekker strøm fra ladespolen. Det trenger ikke bare bli 16 og 17 V men både 18, 19 og over 20 er også mulig. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 13.September.2013 Del på Facebook Svart 13.September.2013 Fornuftig løsning Helge! Men kan du legge ved et enkelt skjema som viser verdiene på Zener og motstand, samt hvor den skal kobles inn? Tror det er flere som har samme problemet... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
GlennIversen Svart 13.September.2013 Del på Facebook Svart 13.September.2013 Min gamle 55hk begynte plutselig å lade opp mot 15-16volt og batterisyra forsvant i takt med ladingen, (60Ah fritidsbatteri) Sjekket derfor alle kontakter på motor og fant ut at det var irr/rust både på kontakten og ledningen (jord) på starteren, og inni den røde runde tykke kontakten var det masse irr, så jeg fikk renset og pusset dette skikkelig og motoren ble fin igjen i ca 14dager før det ladet like mye igjen. Byttet derfor likeretteren og etter dette ble ladingen helt normal og selv etter 2år nå lader den normalt. HVORDAN KAN DETTE HA SEG? Er dette bare en innbildning fra min side? Hvorfor kom ikke gamle motorer en manuell motstandsstige orginalt, siden dette tydelig er en så bra løsning som fikser ladeproblemet Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 13.September.2013 Del på Facebook Svart 13.September.2013 Fordi det var billigere å levere dem uten, og det fungerte greit nok det også;-) Sikker på at det kun er likeretter på din motor? Bytte av kun likeretter skal ikke kunne gi et slikt resultat som du oppgir her. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Dan1690 Svart 14.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2013 Hei GlennIversen, skulle gjerne ha byttet ut likeretter bare for å gi det en shot men jeg kan bekrefte at likeretter har nylig blit BYTTET ut av forrige eier og i mitt tilfele så var dette IKKE løsningen. Vet ikke hvordan dette løste problemet ditt men bra for deg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 19.September.2013 Del på Facebook Svart 19.September.2013 (redigert) Fornuftig løsning Helge! Men kan du legge ved et enkelt skjema som viser verdiene på Zener og motstand, samt hvor den skal kobles inn? Tror det er flere som har samme problemet... Joda, det kan jeg: Jeg laget en "regulator" som skulle kunne svi av opp mot 4 A fra ladespolen. Det har fungert helt greit da jeg så langt ikke har opplevd at batteriet ikke klarer å sluke unna minst 2 A fra ladespolen. Skal regulator av den typen jeg laget klare mer ( eksempelvis drøyt 7 A) måtte jeg ha brukt 2 zenerdioder og motstander. Motstandene vil da ha en strømfordelende funksjon mellom diodene da diodene kan ha litt forskjellig knespenning (unøyaktighet i produksjon). En regulator med kun 1 Zener og en effektmotstand kan se slik ut: Zenerdioden kan være av denne typen https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=70-029-67 og monteres i en passende (ikke for liten!) kjøleflens. Jeg brukte en effektmotstand på 5W og den kan eksempelvis være i området 0,1 til 0,15 ohm Redigert 19.September.2013 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 20.September.2013 Del på Facebook Svart 20.September.2013 Veldig bra "Helge", dette burde de fleste kunne mekke sammen. Passende kjøleflens kan dette eks. være en 3mm aluplate i A5 størrelse? Kan opplegget være konstant tilkoblet også når motoren står stille? Forstår det slik at Zenerdioden ikke slipper gjennom noe når batteriet har hvilespenning og derfor ingen strømtapping ved stillstand. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 20.September.2013 Del på Facebook Svart 20.September.2013 Passende kjøleflens kan dette eks. være en 3mm aluplate i A5 størrelse? Om A5 er nok dersom det er en enkel flat aluplate tør jeg ikke garantere. Jeg valgte en alu kjøleflens med ribber som har bedre varmeavledning til luft enn en enkel flat plate. Data på kjøleflensene er gjerne oppgitt på nettsidene om man kjøper en ferdig kjøleflens på eksempelvis nettbutikk. Kan opplegget være konstant tilkoblet også når motoren står stille? Forstår det slik at Zenerdioden ikke slipper gjennom noe når batteriet har hvilespenning og derfor ingen strømtapping ved stillstand. Jajamen... En slik Zenerdiode med knespenning på 14 V slipper ikke gjennom strøm med hvilespenning (ikke lading) på batteriet. Men dioden må selvsagt STÅ RETT VEI så den ikke kortslutter batteriet, men bare leder strøm når spenningen over dioden passerer 14 V. Med en effektmotstand i serie vil den også kunne brenne av litt effekt og vil samtidig kunne løfte spenningen opp til maks 14,4 eller 14,6 alt etter ønske (valg av størrelse i ohm på motstanden). Motstanden vil også ha den gode funksjon at den kan bidra til at dioden ikke overbelastes (blir alt for varm/havarerer). Ved opplag over lang tid (f.eks.vinteropplagring) kobler imidlertid jeg alt fra batteriet - både denne hjemmelagede "regulatoren" og resten av det elektriske nettet i båten. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Dan1690 Svart 23.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Tenkte jeg skulle oppdatere fra i fjor: Jeg slet med å få start på motoren i år og fant ut at jeg hadde brukt feil tennplugger. Byttet så ut til de rette tennpluggene og i år så har jeg ikke hadd noe som helst problem med ladingen. Den går aldri over 13V :) og oppfører ser mer eller mindre stabil ( I motsettning til i fjor da den lå jevnt over 15-16) . Vet ikke om dette er helt tilfeldig eller om det hadde noe med tennpluggene å gjøre men uansett så er det herlig å bli kvitt problemet, ihvertfall for nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KennethStrand Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Hadde det samme problemet på 50 hk Tohatsu for noen år siden. Den ladet med 16,7 volt når jeg kjørte. Byttet likeretteren uten at det hjalp. Fikk om bord en som kan elektrisk og han fant ut at den bare hadde volt og lav amper. Fikk det rådet om og bruke lanterner hele tiden. Fungerte helt fint de tre årene jeg hadde båten. Ikke noe problem med batteriet eller at pærene røk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.