Jump to content

Turtall og forbruk om jeg høyner stigningen på propell?


Leon KAD502

Recommended Posts

Jeg brukte propell/slipp kalkulatoren her på BP. Den sier meg at jeg har en slipp % på 33,45. Synes dette høres mye ut. Den kalkulatoren sier meg at jeg kan få rundt 4 knop mer som maks fart ved fullt turtall.

For å utjevne dette må jeg høyne propeller stigningen? Hva vil dette i såfall gjøre med turtall osv? Vil f.eks. forbruket bli det samme, men utnyttelse i forhold til farten som øker bli bedre utnyttet? Tross alt jo 4

knop rundt 7,5 km/t. Vil det øke marsjfarten i tillegg til maksfarten?

 

Neste spørsmål er sikkert ikke enkelt å gi noe konkret og sikkert svar på, men sånn ca. hvor mye måtte jeg i såfall høyne propeller stigningen med for å utjevne slippet?

 

Båten er forresten en skapnes 30 som har en vekt på ca 4- 4,5 tonn.

Redigert av Leon KAD502 (see edit history)

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

Du bør vel forsøke å få bedre grep i vannet om du sliter med mye slipp. Og det blir ikke bedre grep av å øke stigningen. Snarere tvert imot.

 

Er det maksimale turtall du nevner motorens WOT, eller er det maksimalt turtall du oppnår med den propellen som nå sitter på?

Redigert av Audiquattro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg burde skrevet motorens maksimale anbefalte turtall @ WOT (Wide open trottle) og ikke bare WOT :smiley:.

 

Hva er så maksimalt anbefalt turtall på motoren din? Hvilken hastighet får på båten ved 2800 rpm?

 

Hvor mange blader har du på propellen?

 

Har du plass til propell med større diameter?

 

Ville konsentret meg om disse to faktorene pluss utforming av propell og ikke stigning om det er bedre grep i vannet du er ute etter (mindre slipp). Forutsetter at turtallet er ok.

Redigert av Audiquattro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Leon! hvilken fart oppnår du i dag?

I vår Skarpnes med ca 135 hk oppnår vi 15 knop, men verdt å merke seg at i området mellom 9 og 11 knop så butter den fælt før den løfter i hekken, da går den mye lettere i vannet og det oppleves som at farten øker med bortimot 1 knop pr 100 rpm!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg burde skrevet motorens maksimale anbefalte turtall @ WOT (Wide open trottle) og ikke bare WOT :smiley:.

 

Hva er så maksimalt anbefalt turtall på motoren din? Hvilken hastighet får på båten ved 2800 rpm?

 

Hvor mange blader har du på propellen?

 

Har du plass til propell med større diameter?

 

Ville konsentret meg om disse to faktorene pluss utforming av propell og ikke stigning om det er bedre grep i vannet du er ute etter (mindre slipp). Forutsetter at turtallet er ok.

 

Hei AudiQuattro

 

Da er missforståelsen med forkortelse oppklart. Ved 2800 o/min som jeg får via turtelleren gjør båten min 9,27 knop målt med en app som jeg lastet ned fra "Play Butikk". Jeg vet ikke hvor nøyaktig denne appen er. Jeg har Samsung Galaxy Note 10:1. Jeg har klart 9,27 knop ett fåtall ganger, men da ved blikkstille fjord og helt vindstille. Dette er i ferskvann. Forrige eier opplyste at han hadde klart rundt 12 knop, men det var i sjø og saltvann. I mitt hode så har saltvann større tetthet og motstand enn fersvann. Mao. så er slipp mindre i saltvann enn i ferskvann, propellen får bedre tak, og som igjen gir høyere hastighet, men det vil vel også gjøre at båten glir tyngre enn i ferskvann. Kunne tatt med andre faktorer også sikkert som vann tempratur osv. Så forbruket er vel også høyere i saltvann kanskje.

 

På min båt sitter det en 20X18 propell. Har vel plass til en bittelitt større diameter, men usikker på hvor mye. Se på bildet. Der ser du også at jeg har en 3 bladet propell.

 

bilde

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

Hei Leon! hvilken fart oppnår du i dag?

I vår Skarpnes med ca 135 hk oppnår vi 15 knop, men verdt å merke seg at i området mellom 9 og 11 knop så butter den fælt før den løfter i hekken, da går den mye lettere i vannet og det oppleves som at farten øker med bortimot 1 knop pr 100 rpm!

 

Blir litt av det samme å svare til deg som til AudiQuattro.

 

I dag oppnår jeg en hastighet a 9,27 knop ved 2800 o/min. Les svaret mitt til AudiQuattro om dette. Jeg merker dette medat den graver seg ned mye i akter ved 7,5 - 9,27 knop. Jeg nevner igjen at jeg har en sekser på 80 HK fra ford/Sabb.

Drivstoff forbruket klager jeg ikke over egentlig. Jeg hadde en tur fra Røykenvik til Dokka ("Land Sag" nord for Odnes bru) tidligere i sommer. Det er en tur på ca. 13 - 15 NM. Da brukte jeg ca. 50 liter tur retur. Må nevne at jeg hadde enNidelv 24 på slep hele veien tilbake i litt urolig fjord og noe vind. Den gangen var ikke turtelleren tilkoblet, men jeg kan tenke meg at motoren gikk på ca. 15 - 1800 o/min. Båten gjør da ca. 4,8 - 6,5 knop. Jeg vet det at rundt 2100 - 2300 o/min. så graver den seg ganske dypt ned i hekken slik at baugen reiser seg, og da vil den jo dytte enorme vannmasser istedenfor å gli lett gjennom vannet, men det er jo ikke uvanlig på en halvplaner/deplasmentbåter (vet ikke om det er riktig stavet, men at du forstår).

 

Mulig dette kunne fikses med trim flaps. Det som er intressant er å få hekken opp, baugen ned. Da ville forbruket gått ned på høyere turtall. Ville også vært bedre å håndtere fartøyet. For når hekken graver seg ned, og baugen peker opp så blir fartøyet mitt noe vinglete som båter med rund hekk gjerne gjør i slike situasjoner. Nå i dag så for å ikke bruke mer drivstoff enn nødvendig, ha en mindre slitsom tur på fjorden enn nødvendig fordi jeg må sitte å ratte båten hele tiden pga. at den peker fra side til side, så blir det til at jeg ligger i det som i dag er marsjfart 5- 6 knop og 1400 - 1700 o/min.

 

Det er mulig at jeg ikke får til noe bedre med min Ford motor på illsinte (hehehe) 80 HK. For båten veier jo på papiret rundt 3,5 tonn, men slik den er lastet og utstyrt nå så veier den 4 - 4,5 tonn. Siden jeg er så usikker, så det er jo derfor jeg spør om å innsnevre propell-slippet, øke stigning på propell eller diameter eller kanskje begge deler. Nå var jeg inne på dette med trim flaps også.

 

Nabobåten i havne her jeg ligger er også en Skarpnes 30, han har en VP med 160 turbo hester. Den har en marsjfart på 12 - 13 knop og en maxhastighet på 20 - 22 knop. Er usikker på turtallet, og det kan det bli verre å få vite nå siden at eieren av den båten døde på Fredag.

 

Jeg håper at noen skjønner seg på dette her. Jeg har studert og tenkt/grubla mye på det, men kommer ikke noen veg. For hver kalkulator jeg benytter så får jeg også helt forskjellige svar. Forsøkte en kalkulator som sa at jeg skulle ha en 52 tommers propell (hahahaha). Noe som sier seg selv at er helt galt.

 

Hva er det beste å gjøre for meg uten å bytte motor og samtidig beholde samme forbruket jeg har i dag sånn ca? Og om det forandres, så heller ned enn for mye opp. Hekken opp, baugen ned......økt hastighet osv.......

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

Uten flaps kan du nok glemme å marsje noe fortere enn rundt 6,5knop. Jeg antar at båtene som går fortere har en annen utveksling på girkassen fordi noe særlig større propelldiameter er det nok ikke plass til. Du kan jo måle avstanden mellom propell og skrog. Med økt propellerturtall som du vil få med en annen utveksling vil naturligvis effektbehovet øke, det stiger med kvadratet av hastigheten men med halvplanerskrog vil motstandskoeffisienten avta med økt fart så da kan faktisk forbruket være ganske likt med økt fart.

Kort fortalt er forbruket proporsjonalt med gasspakens stilling dividert på farten. Altså: har du 80 hk bruker den ca 16 liter i timen på full gass, 12 l/t på 3/4 gass osv. Du kan som regel se på hekksjøen hvor fort det er lurt å kjøre. Propellslipp skal du ikke bry deg så mye om, det blir av mange misforstått som noe negativt. Hvis vi heller kaller det propellens angrepsvinkel så forstår alle at dette er helt nødvendig for å i det hele tatt få noe framdrift.

Link to post
Share on other sites

Ok, jeg forstår Christensen. Hekksjø på over 7 knop blir det, og det skal jeg love deg at det ikke blir lite hekksjø etter meg jo nermere maxfart jeg nermer meg.

Når det gjelder dette med propellslippet skjønner jeg nå at jeg har missforstått dette litt etter at du har svart meg meget forklarende,og etter å ha lest litt om det på nettet.

 

Jeg vet ikke hvorfor jeg har så mye som 3:1 utveksling. Det tror jeg heller ikke jeg får noe serlig godt svar på. Jeg er 3. eier på båten, og han som hadde båten først vet jeg ikke en gang hvem er. Så for å få noe godt svar på det tror jeg det er bedre å spørre hvorfor jeg har

3:1 utveksling og ikke 2 og noe :1 som alle andre Skarpnes30 eiere har. Vet bare at det muligens er en fra Grimstad som hadde båten først. Derfor spør jeg BP's kloke hoder på dette området: Hvorfor har jeg 3:1 utveksling?

Sette inn større propell kommer ikke ann på avstand til skroget, men pga. avstanden til flyndre. Vil tippe det er ca. 1,2 til 2,5 cm. (1/2 - 1 tomme) avstand til flyndre. Dine tall på mitt forbruk på maxfart/turtall stemmer ganske godt med hva jeg har regnet ut til før som er

14 - 16 liter i timen.

 

Med det samme vi er inne på det Christensen, hva er dine propell data? Hva slags motor og hvor mange hester er det i motoren din?

 

Edit: så nå at jeg har svart både DieselDahl og Christensen i ett.

Redigert av Leon KAD502 (see edit history)

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

Det er vanligvis sånn at utvekslingen følger motoreffekten, har du større motor vil du få høyere fart og da må propellen gå fortere. Propellarealet, eller skal vi si arealet av vannsøylen fra den skal i følge gamle tommelfingerregler være en fjerdedel av tverrsnittet av største spant under vannlinja hvis du forstår.

Vi husker fra fysikktimene at "vannmotstanden" øker med kvadratet av hastigheten. I dette tilfellet propellens periferihastighet som følger av turtallet på propellen. Skyvekraften øker da også med kvadratet av propellerturtallet. Vi forstår da at en liten turtallsøkning betyr stor effektøkning, som du må ha motor til. Langsomme båter klarer seg altså med små motorer og beskjedent med drivstoff forutsatt at propellen går langsomt. Slå av litt på gassen så kan du halvere forbruket.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...