Jump to content

Prosjekt - Alicraft 740DC


wabby

Recommended Posts

Jeg er herved båteier takket være en del prosjekt inspirasjon her på forumet.

 

Etter å ha laget en bekymringstråd for noen dager siden så var jeg lenge i tenkeboksen, men valgte nå å slå til.

 

Om båten

Alicraft 740 DC , 24 fot - 89 modell
Mercruiser 4.2d (220hk) med Bravo drev 2. generation (bravo 2?) - 99 modell

 

Båten er tidligere eid av Røde Kors og den gang så har de kostet litt ekstra på denne båten om jeg har forstått rett. Den har dass, targabøyle, dusj bak og de kastet ut bensinmotoren og satt inn en unormalt stor motor for båten.
Dessverre har Røde Kors kjørt båten deretter og eieren etter har heller ikke vært den snilleste. Det er mange roser på coaten rundt, den har gulnet en del og mye annet som viser dårlig vedlikehold. Nåværende eier som også er båtmekaniker har overhalt motoren med ny turbo, stempelringer, foringer, nye belger, etc etc. Det er også ettermontert vannutskiller for olja og litt andre ting jeg ikke husker i farta. Får med en hel ringperm av papirer om motoren, kvitteringer, takst og historikk.

Med båten får jeg ny ubrukt kalesje, pumpedass, stereo, GPS med nye kart. Båten leveres ferdig stoffet og konservert for vinteren.

 

Pga skaden på gimbolten/styrearmen (hva som er nøyaktig feilen ser jeg når jeg åpner), så fikk jeg en sluttpris på 87.000,- og takstpapirer på båten til 220.000,-

Selv om jeg må legge inn en del timer og gi båten en del kjærlighet så tror jeg at kjøpet er godt. Motoren i seg selv er vel nesten hele prisen?

 

Planer:

  • Polere og rubbe opp båten for å få vekk skjollene som Røde Kors og telefonnummer klistremerkene har laget og få hvitfargen tilbake :)
  • Bytte samtlige skruer som har rustet (det er en del)
  • Stramme opp interiøret som var noe slarkete
  • Gå over det elektriske da ikke alle lamper i dashbord lyste
  • Fikse turteller (mistenker at den døde når de kastet dreggen i propellen)
  • Bytte styrearm/gimbolt og det som måtte være for å få god tight styring
  • Neste vinter blir nok å pusse ned rosene og få den kosmetisk pen, men tviler jeg rekker dette i år.
  • Ny propell, kanskje stål. Den som er på er nok så mishandlet. Men jeg vet ikke hvor grensen går til at man bør bytte. Bilde kommer

 

Her er noen bilder.
bilde

 

bilde

bilde

 

Jeg er egentlig en bilmann og dette er min første skikkelige båt. Så dere får belage på en del dumme spørsmål da jeg er ganske på dypt vann når det kommer til ord og uttrykk. Men er kjent med bil og byttet alt fra motorer, clutch, ruter og mer... Så tror båt bør være kurant sånn sett.

Har også fått leid varm garasje til båten midt i Kristiansand (Lund) hvor jeg kan komme og gå hele vinteren for å jobbe på båten. Det syns jeg var helt topp!

 

Link to post

Takk, har ikke vært lett å finne noe om Alicraft 740. Men det jeg fant så virker det som folk var meget fornøyd med båten.

Blir nok mer fart i løpet av neste måned, bare få båten på plass så er jeg i gang.
Har laget flere prosjekttråder før med mange bilder da jeg pusset opp biler og bygde anlegg.

 

Men et lite spørsmål har jeg, har en del autoglym produkter som color renew, polish og andre produkter. Kan disse brukes på gelcoat for å få vekk gulfargen eller er det stoffer i disse som vil skade båten?

Link to post

Mens jeg venter på å få båten levert har jeg alt startet å ordne andre ting.
Første overraskelse var når jeg la inn søknad om en 3m bryggeplass i sentrum. Fikk svar at jeg hadde alt lagt inn søknad i 2011 (noe jeg hadde glemt), som fortsatt lå aktiv. :) Var vel og merke på venteplass nr 160.

Har også tenkt litt på å montere fenderholdere foran på båten, men er usikker om jeg skal ha to på en side. En på hver, eller to på hver side. Strengt tatt så har jeg jo ikke bruk for fler enn to fremme, men bare usikker på hvordan det bør løses for at det ser penest ut :)

Har også startet å se på forsikringer på båten, har dere noen anbefalinger? Fått tilbud på 3400,- i året på kasko fra Storebrand.

Link to post

Hørte i fjor at det var ledige plasser i Kristiansand for leie jeg.. Mulig det var mindre plasser da..

 

Ang forsikring ville jeg sjekket med norske sjø og atlantica.. Virker som de er billige.. Jeg har norske sjø og betaler 3500.. If skulle ha 9000 faktisk..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Midlertidige båtplasser for sesongen får man på dagen, så jeg er ikke bekymret. :)
Skal ta å sjekke med de to selskapene, takk!

I morgen kl 15 ankommer båten på lastebil og det skal bli godt å få den på plass. For dem som vil trykke seg igjennom 86(!) bilder fra finn annonsen, så er den her:
http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43082913
Ikke ofte jeg ser selgere som har tatt så mange bilder, likevel så var det litt skuffelse å se at båten ikke var helt som bildene viste. En del flekking og roser i gelcoat kom ikke frem i tekst eller bilder.

Har endelig funnet ut hvor dem selger Risørflagget, så nå må jeg faktisk ta meg en kjøretur til Risør og kjøpe det hos en liten nisjeforhandler. :flag_bp:

 

bilde

 

Link to post

Da har jeg endelig fått båten, men gud for en skikkelig DRITT dag!

 

Det hele startet med at både transportselskapet og båtselger var helt frustrert over hengeren som var kjøpt inn. Jeg hadde kjøpt den inn basert på et bilde på finn og selger som var veldig hyggelig på telefon lovte gull og grønne skoger over denne hengeren. Den var full av gravrust, åpne hjullager og samtlige støttehjul som båten skal ligge på var morknet. Plasseringen av akslingen på denne hengeren er også helt idiotisk slik at båten ble ufattelig tung i front og utformingen på hengeren var slik at det var umulig å ta litt bråe svinger.
Pga disse problemene så får jeg ikke båten inn på lageret jeg har leid og må nå se på mulighetene å kansellere denne.... FAEN.

Har nå måttet flyttet den ned til bertesbukta og lagt meg i kø for å komme inn i hallen der. Krysser fingra for det.

 

Uansett, fikk tatt noen bilder (dere ba om mange bilder :D ) og har jo selvsagt litt spørsmål også da :)

 

bilde

Båt og bil samlet... Hele venstre side på hengeren er full av gravrust og pga konstruksjonen så var den helt idiotisk å svinge med.

 

bilde

Jeg fikk beskjed over telefon at hengeren kom med gode dekk....

 

Så, over til noe mer spennende... BÅTEN! =)

Har nå plukket ut alt av løse ting som tau, drekk, puter, GPS, CD-Spiller. Batteriene står der fortsatt, men skal ta dem ut i morgen tenker jeg.

 

bilde

 

Dette er styrbord side av u-sofaen, Mye plass på baksiden der. Noen forslag hva jeg kan lage der? Kanskje et rom for verktøy etc? Eller det kan jeg kanskje lage på andre siden hvor batteriene ligger?

 

bilde

Ganske romslig på hver side av motoren, en mercruiser 4.2D. Skal visst være overhalt i alle bauger og kanter ferdig konservert for vinter.

 

bilde

Dette var en vannutskiller som var nymontert, og det andre er vel lensepumpa? Ikke fått så mye tid på å gjøre meg kjent i motorrommet kan man si.

 

bilde

Litt mer motorrom, Det er ikke noe støydemping på platene til usofaen, så vurderer å legge på noen matter der.

 

bilde

Motor, ikke stort mer å si om den vel?

 

bilde

 

Bilde av drevet og propellen. Jeg målte 42cm på tvers av propellen og nummeret jeg fant på den var så uleselig i lakken. Noen som kan fortelle meg hva slags propell som sitter på?
Vurderer om den skal byttes ut til stål, men vet ikke hva man tjener på det.
Kan sies at det er noe slitt og drevet fikk en liten skade da de fikk tau i den. Se bilde.

 

bilde

Hakk i drevet, noe vits å gjøre noe med det?

 

bilde

Litt av propell slitasjen, vet ikke hvor mye dette har å si på ytelsen... Dere kjenner nok bedre til dette enn meg?

Link to post

Har tatt å undersøkt propellen nærmere og har konkludert med at den trolig må byttes.

Når jeg først skal bytte den så vurderer jeg også om jeg vil være tjent med å øke fra 17" til 19" drev, samt gå for stål.

Hva tror dere?

 

bilde

 

bilde

 

Ellers så har jeg nå endelig fått hjem alt av puter fra usofaen og kabinen. De skal få seg en skikkelig rens til neste sesong. Stoff putene bar preg av lite rens for å si det pent.

Link to post

Sant SoBo! Har tenkt å undersøke det. Turtelleren er død for tiden, så vet ikke hva slags RPM den ligger på nå.

KSH som solgte meg båten sa at alt oppsett på motor er originalt nå, men man kunne fint økte turbotrykket slik at den leverte 280HK istedenfor 220HK. Motoren kommer også som 320HK, så dette kunne man gjøre uten å gjøre noe med dyser etc.

Dersom jeg velger å gjøre det, så vurderer jeg et større propell. Men skal undersøke litt rundt på vårparten, er jo ren forskning dette med valg av propell.

Uansett, det jeg vet... er at det gamle må byttes :)

 

Turtallet den skal ligge på ved full gass er 3600 RPM.

Link to post

Det kan jeg ikke svare på rådvill, Har en dieselmaskin og er relativt fersk på båtsiden.

 

Uansett, har kommet hjem fra oktoberfest i München og hadde fått beskjed av båthavna at de måtte flytte båten min pga en mann som alltid hadde hatt den plassen i 10 år ble litt grinete (selv om det er første mann til mølla prinsippet på kommunale båthavner). Sa det var greit at de flytta båten min. Dro ned på å se på den i natt og plasseringen var ganske bra, helt inntil strøm og vann. Men, de har kjørt hengere over en lav betongblokk, så nå sliter jeg med å senke drevet for å løsne det. Så da må jeg få tak i bil med hengerfeste og flytte båten 30cm en av veiene sidelengs. At den hengeren ikke snart kan stå i fred! :worry:

 

bilde

 

Men, good things. Nå har min jakt på Risørflagget endt, og her er det! Vet ikke om det er normalpris for et flagg, men de skulle jaggu ha 530 spenn for det!

 

bilde

 

Spør du meg, så er det et utrolig pent flagg som gjør seg meget bra bak på en båt :thumbsup:

Ser også ut at jeg må gi opp jakten på å lagre båten innendørs og må få handlet meg presenningstativ og presenning. Men med tanke på plassering og strøm, så går det nok så bra vil jeg tro!

Link to post

God ide sobo, eller lyktestolpen rett bak :) Men må flytte hengeren 20 cm til siden for å få ned drevet.
Jarle, utgangspunktet så har jeg ikke tenkt å gjøre noe med motoren første semester, men må bytte propell i alle fall. Har ikke lyst å kjøre med den som er på. Hullene er rett over vannlinja, så de vil berøre vannet en del når det bølger, så tror jeg skal få trekt dem ut og fylle dem korrekt. :thumbsup:

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...