Pequod Startet 10.September.2013 Del på Facebook Startet 10.September.2013 Hei alle sammen! Jeg er for tiden Skipper Skuteløs, men planlegger å gå til innkjøp av min første egne båt nå i løpet av høsten eller vinteren slik at den er klar for neste sesong. Jeg er vokst opp med båt, slik at jeg har endel båterfaring innabords, for å si det slik, men det er så lenge siden at jeg nok er å betrakte som nybegynner uansett! Jeg har fram til nå sett mest etter en koselig snekke, og har stort sett havnet på type Sjømann/Nidelv osv. når jeg har kikket på Finn. Vurderer også cabincruiser på grunn av motorkraft. For det er det som gjør meg noe usikker, og som er grunnen til at jeg skriver disse linjene. Hvor rask båt trenger jeg egentlig? Jeg ser for meg å kjøpe en enkel, men grei og godt vedlikeholdt båt som jeg kan bruke til å loffe rundt langs kysten med. Jeg tenker meg å kunne dra avgårde langs kysten i mitt eget tempo, fiske litt, ankre opp innimellom, stikke innom en gjestehavn og vaske klær og være litt turist på landjorda før vi drar videre neste dag. Tenker meg kysten fra Nesodden og utover Oslofjorden og deretter videre nedover enten mot Østfold/Sverige(Koster etc. eller nedover langs Vestfold-Sørlandet. Men samtidig er det jo tross alt begrenset med tid, selv om jeg har mulighet til å legge opp slik at jeg kan få en sammenhengende tur om sommeren på 4-5 uker og utenom det bruke båten til dagsturer i indre Oslofjord eller bare ut for å fiske/bade i godvær. Spørsmålet er da hva som er best å velge til turbruk? En snekke som gjør 6-8 knop eller en cabincruiser som gjør 20-24 knop? Hvor lang tid bruker man egentlig på å loffe rundt i en snekke? Jeg har jo bare erfaring fra mindre båter med påhengsmotor og ikke større båter med innenbordsmotor, så jeg lurer derfor på hva mer erfarne båtfolk tenker om dette? Jeg vet jo at noe av et deilige med båtlivet er å nettopp ikke bry seg om tiden og klokka, men seile avgårde i sitt eget tempo og nyte øyeblikket. Men samtidig er det jo greit å vite at man kommer fram til rimelig tid.... Håper ikke dette spørsmålet oser av for mye nybegynnertabbe! :-) Mvh Per-Helge Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
All In Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 Kjøp langkjølet båt, en motor og strak aksel. Godt tips Nidelv 28, finn et godt eksemplar. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 Var i din situasjon i fjor og endte med å kjøpe en 1980 Nidelv 24, den har fungert som en grei båt for dagsturer med bading eller fisking, og for weekendturer. Vi har også brukt den i sommer nedover Svenske- kysten, og den henger med de andre snekkene og seilbåtene. Og går du innaskjærs er det ofte max 5 knop uansett. Den store fordelen er at dieselforbruket ligger på ca. 3 liter timen ved 6-7 knop. Du går fra Drøbak til Göteborg på to lange dager, så du kommer deg da fram. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 Det er jo mye spiller inn ved valg av båt. Hvor mange skal dere være på tur ? Skal du være mest alene ? Hvor langt skal dere ? Hva slags komfort behov har dere (gutteturer eller skal det være jenter med) ? Liker dere best å være underveis, eller er det når skuta er fortøyd at båtlivet nytes best ? Er du glad i å skru, eller skal det være mest mulig vedlikeholdsfritt ? Jeg begynte med en liten day/cabin cruiser. Mye hester/krefter, mye turtall, mye skruing (men så var det gammalt ræl jeg hadde kjøpt også). Men oppdaget at jeg mest seg i snekkefart uansett, så gikk over til Nidelv24 snekke. Hadde den i mange år, familie på 3. Vi stor koste oss i den, og oppdaget at rekkevidden var større enn før selv om farten var lavere, fordi det var hyggeligere å være underveis. Bortsett fra litt oblikatorisk vedlikehold skrudde jeg ikke en time på den motoren. Liten Diesel Volvo. Så gikk jeg over til Seilbåt. DET var å komme hjem for meg. Nå seiler vi ofte i 3-4 knop, men gjerne hele dagen, fordi det er så behagelig, så rekkevidden er atter utvidet selv om farten ofte er enda lavere. Må dog innrømme at det har vært noe skruing, selv om båten er nyere. Drev er en vedlikeholds post, men jeg har og hatt andre utfordringer. Sannsynligvis uflaks, og håper det er over for en stund nå. Vi bruker også seilbåten til fiske, teine/linesetting, og som snekke hvis vi ikke gidder/kan seile den dagen, så med mindre du skal mye inn på grunne uthavner eller under lave luftspenn/bruer, så vil jeg faktisk anbefale å vurdere seilbåt hvis du likevel snuser på snekke og trives i sakte fart. Du får mye båt og bo-komfort for pengene om du ser på seilbåt, og selve seilingen er en bonus som ikke er så komplisert som man ofte tror på forhånd, og du kan ta det litt etter hvert. Seilbåter er gode sjøbåter pga kjølen ! Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
SoBo Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 Hva ser du for deg av pris? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
hanto1 Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 Ta en kikk på Viksund 770. (Turutgaven) Med litt motor marsjer de på 10-12 knop og har selvlensende dekk slik at man kan fiske litt. Har sett en del som har vært bra priset på finn. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 Vi har Nidelv 24, har vært i Sverige to somre på rad med den:) Flott turbåt, samtidig som den er veeldig rimelig i bruk. Har over 20 netter ombord sålant denne sesongen! PS: send en IM om du ønsker å ta en titt på en av dem;) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
nomen Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 Det er vanskelig å komme med noen konkrete anbefalinger når man ikke hva slags budsjett du har. I mitt tilfelle stod det mellom stor fart-liten plass,eller liten fart-stor plass. Jeg valgte plass fremfor fart,da vi er 4 personer som (forhåpentligvis) skal tilbringe mange dager i båten,og endte med en Skarpnes 30 som jeg er godt fornøyd med. Vedlikehold og andre driftsutgifter på en slik båt vil normalt være relativt lavt iforhold til mer hurtiggående båter. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mariell Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 Nå nevner TS vel ikke noe om hvilken prisklasse han ser for seg. Snekke er MYE rimligere i drift enn en hurtiggående båt. Snekke er rimligere i innkjøp. Har selv aldri forstått dette fartsjaget til sjøss. Har hatt 5 forskjellige båter siden 1984 og kun en av dem har hatt fartspotensiale på over 20 kn. Startet med en 75 model Niedelv 24 i 1984. Hadde den frem til 1993. Mest sannsynlig den romsligste 24 foteren i markedet. Men mangler AC eller stikk cabin. Med den var vi på 3 ukers ferier. Blir vel noget trangt om man er 2 voksne og mer en ett barn om bord i ukesvis. Hvis dere er 2+2 vil jeg heller se på snekker med ac. F. eks Årø 28 Saga 27 Risør 27 Agder 840 Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Pequod Svart 10.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2013 (redigert) Takk for alle gode svar og innspill! Gøy å se at magefølelsen min fra begynnelsen av (som tilsa snekke) nok var riktig! Fart er ikke så viktig for meg, men jeg var mer bekymret for aksjonradiusen til en med litt mindre hestekrefter. Men ser ut for meg nå som at en snekkefart på 6-8 knop holder i massevis. Når det gjelder budsjett så ser jeg nok for meg noe i den lavere klassen. Blir tross alt min første båt, og jeg ønsker ikke å investere mer enn jeg har råd til å tape hvis jeg finner ut at dette likevel ikke er noe for meg og ender opp med å selge balja etter én sesong...(selv om jeg ikke anser akkurat det som veldig trolig...) Samtidig, nettopp fordi jeg er fersk, ønsker jeg å kjøpe en båt som kan benyttes med en gang og som ikke krever timesvis med flikking og pussing på i begynnelsen. Alt det kommer jeg nok til å få mer enn nok av etterhvert, tenker jeg... Jeg har kikket mest på Sjømann 22, men også endel på Nidelv 24, og det finnes mange fine, strøkne eksemplarer der ute i prisklassen fra 45.000 - 75.000 (av de jeg såvidt har tittet på), så jeg tror at det er i det siktet jeg prøver meg på i første omgang. Vi er fire tilsammen (1+3) så for meg har fire sengeplasser vært viktig (evt. fem hvis jeg skulle slumpe borti noe fruentimmer som holder ut med meg...). Jeg har også ønsket en lukket toalettordning, altså med dør, ikke forheng eller en portapotti som må dras fram ved anledning (har sett mange rare løsninger på finn.no, gitt!), og har dermed stort sett havnet opp i klassen rundt 50-60.000 på båter som ser ut til å være passende for meg. Jeg har tre unger som ikke er så vant til båtlivet, mens jeg selv omtrent vokste opp i en Mørebas, så jeg vil gjerne gi dem en liten smak på dette før de blir for store (eldste er 17, men faktisk veldig nysgjerrig og positiv til prosjektet). Redigert 10.September.2013 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
index Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 Ville io så fall gått for Nidelven. Den er en god del romsligere enn Sjømannen. Og betydelig stødigere... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gew77 Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 Og Nidelven er jo den vakreste snekka også:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Pequod Svart 10.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2013 Må innrømme at jeg har falt litt for Nidelv 24 ja, Noen fine eksemplarer der ute! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Nidelv 1874 Svart 11.September.2013 Del på Facebook Svart 11.September.2013 Nidelv 24 har i hvertfall 4 bra køyeplasser under dekk, og du kan i tillegg re opp solsenga bak. Dessuten er det eget toalett/vask, selv om voksne folk må rygge inn... Aberet er at 4-5 personer døgnet rundt i lengre tid blir nok litt "crowded", men man kan ta korte etapper. Skal du ha noe større med mer komfort, må du triple innkjøpspris og driftskostnader, pluss at dess større båten er dess mer pes blir det å dra ut, spesielt alene. Og bli ikke overrasket hvis en del av turene blir alene.... Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 11.September.2013 Del på Facebook Svart 11.September.2013 Ok, da vet vi litt mer om prisnivået. Nidelv 22 vs Sjømann? Uten tvil Nidelv 24. Nidelv24 har en genial ordning hvor du henger opp sofa ryggene og får 2 stk overkøyer. Nidelv24 har separat toalett rom. Nidelv24 er mye romsligere Nidelv24 er den peneste 24 foteren Nidelv24 er fabrikk bygd Vær obs på at noen av de rimligste og eldste på markedet, muligens har saltvannskjølt motor. 30-35 år gammel saltvannskjølt motor er mest sannsynlig klar for utskifting. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Erik Svart 11.September.2013 Del på Facebook Svart 11.September.2013 Hvis du har peilet deg inn på Nidelv 24 så vær obs på at det kom en design endring rundt 79/80/81 (husker ikke helt). Da gikk de fra rett sofa akter til Buesofa. Jeg foretrekker Buesofa løsningen, men enkelte liker best den andre (mer sturom?) Uansett greit å vite at det er en forskjell. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Worry II Svart 11.September.2013 Del på Facebook Svart 11.September.2013 Hvis du har peilet deg inn på Nidelv 24 så vær obs på at det kom en design endring rundt 79/80/81 (husker ikke helt). Det stemmer nok. Vi hadde 78-modell da jeg var liten, den var den første med U-sofa akter. Ville nok ha valgt den utgave for jeg tror de er mer attraktive ved kjøp/salg. Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 11.September.2013 Del på Facebook Svart 11.September.2013 (redigert) Enig, Nidelv med u-sofa er fine. Personlig når jeg var på sjektejakt, så ble jeg veldig forelska i Diana 700. Den virker litt bredere over rompa og løsningene i dem er helt fantastiske. http://www.finn.no/finn/boat/used/result?sort=0&keyword=diana+700Men her kan du lese litt om den, den er diskutert tidligere:https://baatplassen.no/i/topic/29027-diana-700-noen-som-kjenner-til-denne-baaten/ Redigert 11.September.2013 av wabby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 11.September.2013 Del på Facebook Svart 11.September.2013 Er argumenter både for og i mot buesofaen, utgaven med buesofa gjorde at plassen på akterdekket måtte vike. Vi har utgaven med rett sofa og med mye badeaktivitet er et større akterdekk en fordel + badeplattform som er veldig greit å ha. I tillegg er det plass for ankervinsj på akterdekket da. Siden jeg er i salgsfasen skal jeg vokte meg for å reklamere for mye, men vi synes den har vært en perfekt førstebåt for oss Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Pequod Svart 11.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2013 Takk for god respons og gode tips. Jeg sitter og sikler på en nydelig oppusset Nidelv på Finn nå, men det er egentlig litt for tidlig i henhold til planen min å kjøpe noe nå, ettersom jeg ikke har noen vinteropplagsplass klar (for neste sesong er alt i rute, både båtplass og opplag), men stilen og oppussingen på båten er gjort veldig bra, i alle fall etter min smak (og ut ifra bildene, har ikke sett på den ettersom selger ikke har svart meg ennå, så det kan jo kanskje tyde på at den er solgt). Eneste aberet er at den er uten motor, så derfor kommer jeg med nok et spørsmål til dere hyggelige veteraner: Hvordan er bruktmarkedet for slike motorer? Og da snakker jeg om diesel og ferskvannskjølt hvis jeg har forstått det riktig! :-) Et google-søk avslører i alle fall at det ikke lå veldig mange av den typen som var i akkurat denne båten før ute til salg (Volvo Penta MD 11), selv om jeg jo ikke er låst til akkurat den typen. Når det gjelder buesofa kontra rett sofa har jeg vel ikke akkurat kraftige meninger om det akkurat nå... :-) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
index Svart 12.September.2013 Del på Facebook Svart 12.September.2013 Jeg ville ikke ha kjøpt uten motor! Totalprisen med kjøp av motor, tilpasning, installasjon etc blir som regel høyere enn å kjøpe en komplett båt som er klar til bruk. Prøv gjerne å finne en med nyere motor, de gamle MD2/11/17 motorene som mange av disse hadde originalt er ikke alltid så mye å samle på. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
wabby Svart 12.September.2013 Del på Facebook Svart 12.September.2013 Pequod - Sett på Diana 700 linken på finn som jeg la ut? Hva syns du om de båtene? Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 12.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2013 Jeg ville ikke ha kjøpt uten motor! Totalprisen med kjøp av motor, tilpasning, installasjon etc blir som regel høyere enn å kjøpe en komplett båt som er klar til bruk. Prøv gjerne å finne en med nyere motor, de gamle MD2/11/17 motorene som mange av disse hadde originalt er ikke alltid så mye å samle på. Ja, jeg forstår det, og som førstegangskjøper er det vel ikke så lurt heller, men må innrømme at den ser så fin ut at jeg er fristet...får heller sette meg i en krok til anfallet går over... Nå er det sånn at jeg ikke selv anser meg for spesielt praktisk anlagt, men jeg har fått en merkelig og uvant følelse etter å ha sett på ganske så mange båtannonser i det siste, og det er at når jeg ser på bildene tenker jeg automatisk at "sånn og sånn kan det bli hvis jeg gjør det og det" osv. Tenker med en gang på hva jeg ville endret for å få det slik jeg vil....Alt fra å skifte trekk på putene fordi jeg ikke liker det jeg er på bildet noe særlig, til ting som å lage en liten vegg m/skap foran i kahytten istedenfor at det bare skal fortsette innover i baugen osv. osv. Jeg begynner mer og mer å forme et bilde av hvordan jeg selv vil ha båten, så det kan nok likevel hende at jeg ender opp med å kjøpe en båt som jeg må pusle og pusse litt med for å få som jeg vil... Pequod - Sett på Diana 700 linken på finn som jeg la ut? Hva syns du om de båtene? Hehe, ja, har sett og forsåvidt likt også. Ser veldig smekker ut. Men jeg tror nok at jeg antakelig ender opp med en Nidelv likevel. Vi får se! :-D Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Gew77 Svart 12.September.2013 Del på Facebook Svart 12.September.2013 Er det denne du mener: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42130773 Tror denne blir dyrere enn alle de andre Nidelvene på Finn dersom du skal sette i ny motor. Og rådet jeg fikk her inne da jeg forhørte meg om brukte motorer var entydig "at det er en grunn til at selger har byttet motor.." Denne har også en innredning som avviker veldig fra originalen, så det kan påvirke et evnt salg senere.. Rådet mitt er at du holder deg til en original Nidelv med ferskvannskjølt motor. Det vil uansett være endel du kan gjøre selv med pussing, puter, elektrisk ++ Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Pequod Svart 12.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2013 Er det denne du mener: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42130773 Tror denne blir dyrere enn alle de andre Nidelvene på Finn dersom du skal sette i ny motor. Og rådet jeg fikk her inne da jeg forhørte meg om brukte motorer var entydig "at det er en grunn til at selger har byttet motor.." Denne har også en innredning som avviker veldig fra originalen, så det kan påvirke et evnt salg senere.. Rådet mitt er at du holder deg til en original Nidelv med ferskvannskjølt motor. Det vil uansett være endel du kan gjøre selv med pussing, puter, elektrisk ++ Jepp, det er den jeg mente. Er klar over at den ikke akkurat er klassisk innredet, men jeg hadde litt sansen for endel detaljer der. Uansett så har jeg ikke fått svar på min henvendelse, så jeg regner med at den enten er solgt elelr at vedkommende ikke er så veldig interessert i å selge likevel. Men som jeg også skrev lenger opp så har jeg fått denne litt uvante følelsen av å få lyst til å gjøre noe selv og sette mitt eget preg på båten, så det ender nok opp med en båt med motor og kanskje noe enklere innredning. Jeg tror at det beste for meg er å se etter en båt som har en relativt ny eller nyoverhalt motor og gjerne en som nylig har skiftet ut eller gjennomgått det elektriske, det er vel på akkurat de to områdene jeg føler jeg er mest grønn på. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.