Jump to content

Båt til turbruk - forslag/tips? (Sjømann, Nidelv el.lign.)

Pequod

Recommended Posts

Hei.

Nidelv 24 som nevnt i mange innlegg over her er en kjekk båt. Hadde en slik selv i en sesong av typen med tverr sofa bak og 4 køyer foran. Romslig båt med god plass og praktiske løsninger. Billig i drift å grei å vedlikeholde visst den er tatt godt vare på.

Men, du sier du er deg + 3 barn i tenårsalder såvidt jeg har forstått. Vi var 5 ombord på en tur vi hadde, 2 nede i køyene, 2 oppe og 1 på tverrsofaen bak. Min mening er at det blir for liten plass til dette, jeg som sa meg enig i at jeg skulle sove i øverste køye pga. min lave høyde (168cm). Ikke så spesielt behagelig natt etter mitt skjønn, veldig lavt opp til taket og ikke så mye luft når man ligger 4 personer inni der.

Mitt råd er å gjerne spytte i litt mer penger som noen har nevnt tidligere å evt. satse på en Saga 27 med akterkabin istedenfor. Den er ikke stort verre å manøvrere være ute med alene iforhold til en Nidelv 24.

Ihvertfall min mening, lykke til!

Edit ; Se foreksempel her med ferskvannskjølt Perkins som også er gode motorer og drivstoffgjerrige, noe rotete løsning med kabler og eksos baki der men dette er sånn "småting" man kan fikse selv.

Redigert av Sleipner93 (see edit history)

Enig med Sleipner 95. Hvis du går for en Nidelv 24 (som det virker som om du egentlig har bestemt deg for), tror jeg båtferien du antydet i en annen tråd kommer til å bli en blandet suksess som i sin tur antagelig ikke gir mersmak for ungdommene. Dersom det ikke blir sol og strålende vær hele turen kommer dere til å tråkke oppå hverandre og gå hverandre på nervene etter kort tid. Dersom det blir sol og varme hele tiden blir det antagelig nærmest uutholdelig å sove alle i den lille kabinen. Sånn sett er det et mye bedre valg å gå for en Saga 27 eller noe i den klassen. Det er kurante båter som du blir kvitt hvis det ikke var noe for dere. Sannsynligheten for suksess på første båtferie er også mye større :smiley:

Takk for alle innspill og svar, både på denne tråden og andre! Trives veldig godt på dette forumet og har allerede lært masse.

Når det gjelder valg av båttype, som flere er inne på, så kan det vel stemme at jeg har begynt å peile meg inn på Nidelv 24, som jeg har fått veldig sansen for, men jeg ser argumentet for en litt større med kanskje en aktercabin. Jeg har jo ikke 100% bestemt meg, mye avhenger av hvor mye båt jeg får for pengene, så ingenting er helt avgjort ennå.

Men jeg gleder meg veldig, noe jeg nå får utløp for i en ny båtblogg jeg har opprettet: http://pequod.nesodd1.no - Besøk den gjerne hvis dere har tid og kom absolutt med ris og ros!

Før du henger deg for mye opp i Nidelv 24, som på alle måter er en bra og romslig snekke.

Men den er tross alt kun 24 fot.

Eksempel på begrensninger.

Når du skal på toalettet, må buksa ned på utsiden av "badet" og du må rygge inn, kanskje du greier å lukke døra år du sitter. Jeg greide det ikke.

Muligens ikke så populært hos tenåringsjenter?

Med 3 tenåringer ombord vil jeg som flere andre har nevnt, anbefale at du kikker på båter som er 2-3 fot lenger og med AC.

Nevnte noen i innlegg no9

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

I 24 forts klassen har du jo Hanto 24 og Elwaro 755 også. Den siste er en " moderne"utgave av den første. De har en baugfasong som slår vannet ett stykke lengre unna enn det Nidelven klarer. Men smaken er som baken. Lykke til med båtlivet uansett. Vi startet båtlivet med Elwaro 755 i 1997 og gikk etter 2 måneder over til JODA 7900. Både pga fart og ikke minst plass til 4 stk. Hanto hadde både svigerfar og min far. Begge fornøyde.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Jeg vil absolutt anbefale at du ser på noe med flere kabiner, i hvertfall hvis du prioriterer trivsel og fleksibilitet med to-tre tenåringer om bord. Det vil også kunne bidra til at du lettere får med deg en eller fler av ungene på tur senere, når de kan ta med seg en venn/venninne hvis du har en egen "ungdomskabin" akterut. Og så har du hoppet over en epsiode med tre-fots syke før du kjøper første båten. Jeg synes denne virker interessant ut fra bildene, kanskje du kan få den for 100k i høst. Jeg oppfatter selgerens egen omtale som nøktern faktabeskrivelse, og det er for meg tillitsvekkende. Tre vinduspussere kan gjøre stor forskjell under veis, f.eks., og det er en del utstyr på plass. Mangler i grunnen kun vhf, autopilot og radar. :wink:

Saga bryter sjøen bedre og er ikke så "våt" som Nidelv 24 etter hva jeg har hørt. Jeg har selv en Saga 24 uten AC, og må vel innrømme at jeg er litt misunnelig på de som har AC i ettertid. Men den gang var 24 fot et passe sprang fra 17 fot... Ellers har du jo Sollux 24 med AC, men dette er vel litt mer "eggeskall" enn en Saga. I min Saga 24 kan jeg gå fra ene siden til den andre i styrhuset, uten at båten skifter krengning i det hele tatt. Og ellers mener jeg også at en 28 fots Elvaro jo er veldig pen å se på...

Jeg har sett i en annen tråd at du også tenker på å ta båten til jobb. Det er jo en kjempeide og da har man egen "hybel" i byen også. Men da spørs det om en snekke blir mer til frustrasjon i stedet for kos, hvis du skulle være så uheldig å være 10 minutter for sent ute om morgenen? Uansett, lykke til både med båtkjøpet og turplanene! -Ikke helt umulig at vi møtes i Dalslands kanal til neste år. :thumbsup:

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Takk igjen for innspill, både Mariell, Øya og Propell1!

Er som sagt i tenkeboksen fremdeles. Samtidig tenker jeg også litt på at det kanskje er greit å lære seg å krype før man skal gå, og begynne med en litt mindre 24-fots istedenfor å gå rett på større? Når jeg begynte å lete etter båt var jeg veldig "forelsket" i Sjømann, men slo fra meg det etterhvert, så jeg har jo allerede gått opp to fot siden jeg begynte...

Jeg tenker også litt slik at jeg er fornøyd med en litt enkel båt og at Nidelv 24 (eller tilsvarende) kanskje er en greit start for en som tross alt er å betrakte som nybegynner? At krengefaktoren blir mindre ved å gå opp i størrelse er sikkert riktig, men jeg liker at det beveger seg i båten når jeg beveger meg! Jeg VIL at det skal rulle litt, og jeg LIKER litt bølger! Jeg kommer sannsynligvis kose meg mer når jeg er utpå i litt vind og litt rulling og litt regn enn på en idyllisk, varm og speilblank overflate, selv om det også har sine fordeler... Jeg har vært om bord i en Sjømann 22 i litt for friskt vær, så jeg vet at snekker ruller lett... :smiley:

Og at det er trangt om bord synes jeg bare har sjarm...(kan hende at ungene ikke føler det slik, men de har bare godt av å oppleve litt enkle forhold innimellom også...)

Redigert av Pequod (see edit history)

Er ikke store forskjellen på å manøvrere legge til etc. en 27 fot's snekke kontra 24 fot's snekke.

Begge er like vanskelige å få til å svinge(rett vei)når du bakker og begge ruller like mye i side sjø.

Selvfølgelig er som regel en 27 foter en litt større invistering enn en 24 foter.

Vedlikeholdskostnaddene er stort sett de samme.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Lånte en Polar 25 et en mnd. tid her først på 80`tallet. Den var romslig og fin. Det satt i en motor på rundt 100 hk, Da erfaringene ikke var så store på båt med strak aksling og ror,ble jeg imponert over handterbarheten av den.

Der er vel en del av de der ute til greie priser.

plassen var der jo greit med. Men med det første skroget ga jo motoren plenty baug løft etter 12- 13knop.Ble vel bedre etter litt ombygging under vannlinjen bak.

men et klart alternativ i den klassen her..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...