Jump to content

Hvilken 2" slange til kjølevannsinntak som er lett å jobbe med?


sap_2000

Recommended Posts

Hei.

 

Driver å skal montere kransystemet jeg har mekket til som muligjør ferskvannskjøring av motor via båtens vanntank.

Dette er et T-stykke med nippler i 2" som jeg skal sette mellom sjøvannsintaket og sjøvannsfilteret. (Se bilde)

 

Jeg kjøpte i dag litt 2" stålarmert klar PVC slange. Utfordringen er kombinasjonen av såpass stor dimmensjon og korte slangestrekk gjør det vanskelig å få tredd slangen på nipplene.

 

Prøvde å få tredd på en bit ute i friluft med gode arbeidsforhold. Det gikk såvidt med de kreftene jeg hadde selv med smøring (matolje). Slangen virker stiv og vanskelig og utvide når den presses på nippelen.

 

Jeg vil nok ikke greie å få tredd på dette når det skal monteres i motorromet pga lite plass som gjør det vanskelig å få vrikket slangene på plass.

 

Så spørsmålet er om det finnes en type slange som er mer fleksibel og lettere å jobbe med mtp å få tredd den inn på nipplene med begrenset plass til å vrikke å vri. Hadde vært en fordel om slange gikk forholdsvis lett på nipplene og at slangeklemmene kunne gjøre jobben med tettingen....

 

Finnes det noen type radiatorslanger/ silikonslanger som man ser på biler som kunne brukes?

Er ikke så redd for kollaps pga undertrykk, da det kun vil bli 5-10 cm slange utenom nipplene.

 

Noen som har tips og råd?

 

bilde

.

 

bilde

.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Første jeg ville prøvd er å varme dem opp lit, ev i kombinasjon med lit olje.... Husker ikke hva jeg holdt på med sist jeg skulle tre på en slange.. Fikk det ikke til, men så varma jeg den og da var det enkelt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte vanninntaksslanger på hydroscand, der har de bra utvalg og kunnskap.

 

Jeg skulle ha varmtvannslanger, og gikk (ja jeg gikk på beina, det er under 10min unna der jeg bor) til Hydroscan her på Skjetten, men der måtte jeg vente lange tider før det kom noen ekspeditør, og utvalget av slike slanger var helt elendig. Fagkunskapen hos ekspeditøren var også elendig. Så det ble slanger (av god kvalitet) fra Biltema 300m unna. Hvilken Hydroscan butikk handlet du i?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Satte på nye slanger på vanninntaket som var svært trange. Samme type som du (helisteel)1" inn på 28 mm stuss. Trikset er vannkoker med varmtvann og salo på stussen. Blir myk som barnehender.

Husk en gryteklut til å dytte slangen på med. Skru den på var trikset. Pass på bøyevinkel og slangeklemme inn på slangen.

Redigert av Seasu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rigg deg til med en stor krabbekjele og kok opp varmt vann. Du kan trygt varme slangen opp til 100 grader. La den ligge i vannet til den er helt gjennomvarm. Som Seasu skriver ville jeg brukt en desj zalo, ikke olje. Oljen vil ligge igjen mellom slange og nippel, og kan forårsake at slangen hopper av. Åpen flamme vil jeg fraråde å bruke. Du har dårlig kontroll på oppvarmingen, og kan få alt for høy varme lokalt. Det er heller ikke lett å få den gjennomvarm siden pvc leder varme dårlig.

Link to post
Share on other sites

Regner med at opplegget ditt skal være mellom sjøvannsinntak og sjøvannspumpe og at motoren er ferskvannskjølt.

 

Hensikten med slange der er at motoren skal kunne få bevege seg litt. Den korte plastslangen blir stiv og hard som kavring når det går kaldt sjøvann gjennom den. Plastslange er et dårlig valg selv om den er mye brukt.

 

Du bør abs. arrangere om opplegget slik at du får en lenger slange av gummi. Typisk dårlig arrangert fra båtprodusenten.

 

Hva er forresten poenget med å ferskvannspyle sjøvannssystemet? Meg bekjent består dette systemet utelukkende av sjøvannsbestandige detaljer. Hadde motoren vært sjøvannskjølt kunne jeg ha sett et poeng.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for gode tips :-)

Får gjøre et forsøk med varmtvann, men ser noen utfordringer med å få dyppet den siste stussen når T-stykket er montert på den andre siden.

 

Vil man kunne oppnå noe av det same med varmepistol på relativt lav varme og ta tiden til hjelp?

Vil en gummislange være lettere å jobbe med? De som sitter der i dag er eksosslanger ser jeg.

 

Regner med at opplegget ditt skal være mellom sjøvannsinntak og sjøvannspumpe og at motoren er ferskvannskjølt.

 

Hensikten med slange der er at motoren skal kunne få bevege seg litt. Den korte plastslangen blir stiv og hard som kavring når det går kaldt sjøvann gjennom den. Plastslange er et dårlig valg selv om den er mye brukt.

 

Du bør abs. arrangere om opplegget slik at du får en lenger slange av gummi. Typisk dårlig arrangert fra båtprodusenten.

 

Hva er forresten poenget med å ferskvannspyle sjøvannssystemet? Meg bekjent består dette systemet utelukkende av sjøvannsbestandige detaljer. Hadde motoren vært sjøvannskjølt kunne jeg ha sett et poeng.

Poenget er at alle deler der det står sjøvann skal bli skylt med ferskvann ved stilleligge mer enn noen dager av preventive årsaker. Hindre tæring, avleiringer osv.

 

Alt fra impellerpumpe, til intercooler, giroljekjøler, fuelkjøler, sjøvannssiden av varmeveksler og eksosbend blir skylt og står med ferskvann.

 

Foruten at det kan ende i katastrofe om saltvann ender på feil side av f.eks intercooleren koster komponentene opp mot 50k stk, så er interessert i at de skal ha et best mulig liv og vare lengst mulig :-)

 

Hvis du ser på bildet så skal T-røret inn mellom sjøvannsinntaket og sjøvannsfilteret. Begge deler forankret i skroget og ikke motor og er således ikke utsatt for vibrasjoner og vridninger.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takker for råd Tom Rør!

Varmtvann og varmluftpistol it is!

Kanskje lurt å ta dette på land om noen uker....

 

Et spørsmål: ville du brukt spiralslangen slik som på bildet eller en annen type slange? Virker nesten som om slangen er et lite nummer for lite og serdeles motvillig til å utvide seg....

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vannkoker og tømme vann over slangen underveis i montering hjelper. Ellers ville eg aldri brukt slik slange i maskinrom. Mange bruker det, men de blir fort harde og mange har hatt brudd. Sjekk datablad, eg trur ikkje den er godkjent for olje. Det kan være forurensinger i sjøvann. Eg trur hydroscan har en blå slange av tilsvarende type som er bedre. Sjølv bruker eg, så sant eg finner dimmensjon for det, eksosslange til slik.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke blande meg inn i hvordan du gjør ting. Men jeg bygget om deler av motorvannsystemet på Hulda nå i sommer, nettopp for å hive ut den slangetypen som du nå akter å montere inn. Grunnen var at de begynte å lekke under slangeklemmene, pluss at de ga korrosjon på metalloverflatene. Jeg monterte nå spiralarmerte eksosslanger. Som proff. har jeg også håndtert slanger som DieselDahl viser på bildet. Dette er også utmerkede slanger.

 

Under er bilde av en de gamle slangene som ble fjernet. Legg merke til at det renner rust ut i bunnen mellom rør og slange. Og at slangen, som gikk trangt på røret, nå geiper i overkant. En bit av samme type slange som DieselDahl bruker synes helt til venstre på røret. Her var det ingen lekkasje eller korrosjon da det gamle anlegget ble plukket ned.

bilde

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for tips og innspill.

Slangen er det minste problemet. Jeg skaffer mer enn gjerne en bedre slange bare den er mulig og jobbe med. 2" er en stor dim.

 

Dette skal bare brukes på tomgang og planen er å koble det til vanntanken med 3/4".

Selvfølgelig må sjøvannsinntaket stenges.

Tenkt fremgangsmåte er som følger: Etter fortøyning med motor på tomgang åpnes ferskvannskrana og så stenges sjøvannskrana. Lar motoren gå i 2-3 minutter på ferskvann før den stoppes.

Så stenges ferskvannskrana og sjøvannskrana åpnes slik at det er klart til neste tur.

 

Blir det for snaut pga lange slanger, mye koblinger etc, så monterer jeg en egen tank på 30-40 liter i motorrommet og/ eller setter inn en egen matepumpe.

 

Pri 1 er å få montert rørdelene, så blir pri 2 og sikre vannforsyningen.

Får se nærmere på dette når båten er kommet på land.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har du kommet lenger med prosjektet ?

 

Skal montere noe tilsvarende, tenkte først å bruke rør bit på inntaks slangen, rørbiten har sveiset på et uttak som skal gå til ferskvann.

Og en ventil som stenger for sjøvannet.

Men har sett det finnes 3 veis ventil med motor så man kan bruke en bryter fra styreposisjon.

Ventilene finnes for 5, 12, 24 og eventuellt 230 volt og er brukt på f.eks fjernstyrte vannvarme system.

De er laget både som 2 veis (åpne og lukke eller 3 veis veksle mellom to innganger.)

Dette kunne gjøre tilværelsen lettere i dette tilfelle.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Mine 5,5 liters TAMD 60 C suger omtrent hagelangemengden på tomgang på et sted med middels vanntrykk, så det er ikke sikkert at vannmengden blir noe stort problem?

 

Skal forøvrig montere inn en tilsvarende ordning selv, men har ikke bestemt meg for hvor i systemet jeg vil ha tilkoblingen. Skal ha en vannpåfylingsgjennomføring på dollbordet for å tre slangen ned i, og en 38 mm slange derfra til koblingspunktet mot motorene. Overskuddsvannet (som det blir hos meg) vil bare renne opp av påfyllingsgjennomføringen og ned av dollbordet.

 

Plassmessig tror jeg at jeg kobler meg på før sjøvannsfilteret på den ene motoren, og etter på den andre, eller etter på begge to.

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Kom over denne gamle tråden og den passer med noe jeg har planer om å gjøre nå i vinter. 
I utganspunktet hadde jeg tenkt å kjøpe nye slanger av samme type, men leser at det ikke er så lurt? Slangene jeg som er montert er nok 12 år gamle, men har jo fungert greit. Så vil jeg også montere ferskvannsskylling av motoren. Jeg hadde tenkt å sette inn en Y eller T rett på slangen og koble den ekstra til inntaket på varmtvannstanken med en manuell og en elektrisk ventil i serie. Da kan jeg starte skyllingen fra førerposisjon. Jeg har ikke tenkt å stoppe saltvannsinntaket da jeg tror vannpumpen som som pumper vannet rundt i båten klarer å levere nok vann til å mate motoren på tomgang. 
Når jeg stopper motoren vil pumpen fortsette å pumpe vann og pumpe det ut gjennom drevet. 
Innspill mottas med glede og spenning :)

2EE07CC9-48EF-46DB-B7CB-ED73AAF5B840.jpeg

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 7 timer siden:

I utganspunktet hadde jeg tenkt å kjøpe nye slanger av samme type, men leser at det ikke er så lurt? 

Hva er argumentet mot å bruke den type slange du har? Har ikke hatt noen negative erfaringer med de slangene der. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...