Jump to content

Noen som har tatt båten på land allerede?

Lars H.

Recommended Posts

Jeg skal ikke opp før om 3 uker. Men jeg synes det er litt godt å få den på land også. Er ute til påske, så sesongen er lang nok den. Jeg har ny båt i år og har masse nytt å sette meg inn i når det gjelder vinterkonservering. Artig og lærerikt å studere ny motor og båten ellers, hobby på høyt nivå ! Men når burkaen er på og kjellerboden full av jolle, puter, gardiner og andre ting som ikke tåler frost, så senker vinterdvalen seg. Da kan huset og bilene få sitt stell, samt at man kan tillate seg å sitte en kveld foran tv'n (med pad og Baatplassen oppe samtidig) :thumbsup: Er noe godt med vinteren også !

Jeg var på land ett par timer i går for å skifte olje på ny-drevet.

Men nå er vi trygt i det våte element igjen, og skal ikke opp før ett par dager på vårparten.

Jeg synes det er på tide at du kommer deg hjemmover til Siddisland snart Lars, der båtsesongen varer hele året :lipseal:

Dessuten skylder jeg deg vel en halvliter så vidt jeg husker :cheers:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Jeg synes det er på tide at du kommer deg hjemmover til Siddisland snart Lars, der båtsesongen varer hele året :lipseal:

Dessuten skylder jeg deg vel en halvliter så vidt jeg husker :cheers:

Det måtte være pga. den halvliteren, selv om jeg ikke husker hvorfor du skulle skylle meg en. Men vi har vel egentlig slått fra oss å flytte til Stavanger. Det er mye styr med slik flytting, og vi både bor og har det godt ellers her vi bor. Og været om sommeren her oppveier nok kald vinter og snø. Vår måte å bruke båten på er å dra på overnattingsturer i helgene og 4 uker sommerferie. Skulle vi bodd i Stavanger og dradd på helgetur om vinteren, skulle vi nok hatt en annen båt enn det vi har. Saga27 er tross alt en kalesjebåt, men med en Saga 325, hadde det blitt noe annet. Nå går det mot slutten av sesongen for oss, men vi har ikke gitt oss helt. Vi drar til båten i kveld, og regner ikke å være hjemme igjen før tidligst mandag. Og blir det noen fine helger frem mot november, kommer vi til å bruke de også. Men fra november blir det å telle måneder til sjøsetting igjen.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Og været om sommeren her oppveier nok kald vinter og snø.

Jeg kan ikke diskutere ang sommeren nei. Vi var den veien selv i år og det blir noe annet enn Vestlandssommer. Vi badet tilogmed :diving: .

Selv føler vi at vi nå har knekt koden for det perfekte båtliv og kommer nok til å tilbringe flere sommerferier i båt borte hos dere, så tar vi helgene og vinteren her i golfstrømmen,

Du får få den halvliteren neste sommer kanskje da, når vi er nedover igjen.

Jeg husker ikke anledningen selv heller, men det er helt sikkert vel fortjent :yesnod:

Du får få den halvliteren neste sommer kanskje da, når vi er nedover igjen. Jeg husker ikke anledningen selv heller, men det er helt sikkert vel fortjent :yesnod:

Jeg søkte litt på forumet, og det ser ut til at det var jeg som foreslo at vi skulle ta en ankerdram og en prat dersom vi møttes en gang etter at jeg eventuelt hadde flyttet hjem. Så det ser ut til at det er jeg som skylder deg en halvliter eller ankerdram!

Lars H. :flag_bp:

7 timer til vi drar til båten

Dere som bor i Rogaland eller videre oppover Vestlandet og har båten på vannet hele året, hvordan bruker dere båten om vinteren, overnatting, kveldstur, fiske eller hva?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hehe, vi får spandere på hverandre da. Det blir nok ei rå :yesnod:

Vi overnatter i båten i helger langt utover høsten og er ellers ute og fisker litt i ukene etter jobb til mørkna kommer i Oktober, og i fjor var vi mer aktive i båtbruken september - November enn vi var på sommeren (men vi var ikke så aktive den sommeren).

I fjor hadde vi siste overnattings helg i slutten av November, med lukket "kjeller båt" og varmeapparat så er det fint. Har lagt en varmluft-dyse under dørk så det er hjemmekoselig og komfortabelt ombord selv om vanntemperaturen synker.

Januar til uti mars er mest fiske/seil dagsturer alene i helgene selv om vi hadde første BP treff allerede første helga i Januar i år, jeg Filip og Onkel Ove fra forumet her :yesnod:,

Det hadde vi forresten året før også når jeg tenker meg om.

Se bilde under fra Lagunen der vi lå ene natta og hadde morgenkaffe :

bilde

Fra rundt Påske er det normal båt bruk med hyppig overnatting igjen.

Vinterstemning fra Stavanger :

bilde

Merker at jeg begynner å glede meg til denne delen av sesongen nå ja :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...