geggen20 Startet 1.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2013 Eg har kjøpt meg en scand 9200 patrol, den har stått 2 maskiner i. Planen min er å støpe igjen dei 2 drevhulla som er der no og sage ut ett nytt i midten til enkel motor instalasjon. Hvordan er fremgangsmåten på å støpe igjen drevhull? skal man kone kantene med vinkelsliper så glassfiberen får tak. Deretter sage ut ei vannfast kryssfinerplate som passer i hullet og støype fra begge sider. Er det noen som vet om dette blir rett? Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Sjekk denne siden. Tilsvarende prosjekt utført av en meget dyktig kar. http://horizonblue.dk/9kvartal.htm Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Holmedal Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Sjekk hvordan bunnstokkene er plassert...ikke sikkert det er mulig å bygge om til singel installsjon. Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Du må fjerne hele kryssfinerplaten og støype igjen hullene fra innsiden med glassfiber. For så å laminere ny kryssfinerplate og støype den fast med epoksy. Linken: http://horizonblue.dk/9kvartal.htm gir ellers en god beskrivelse og beviser at det meste er mulig. Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
geggen20 Svart 2.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2013 takker for hjelpa , eg får prøve dette ja. Man bruker vel vannfast kryssfiner og støper inn da. Noen som vet kva tykkelsen bør vere på plata? Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Materiell er en ting, men før du går i gang med denne jobben må du forsikre deg om at du har kunnskapen som skal til for at denne jobben blir 110% riktig. Man bruker vannfast limt kryssfiner og bygger opp til riktig tykkelse, som det er dimensjonert for i din båt type. I min Fjord 21 brukte jeg 4 lag men 12mm kryssfiner. Du må også ha båten i oppvarmede lokaler når plast/epoksy arbeidet skal utføres. Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
geggen20 Svart 3.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Ja eg burda vel heller fått noen som kan det til å gjort det ja, har støypt endel glassfiber men aldri noen storprosjekt. Vet dere om noen i ålesund som tar på seg sånne oppdrag? Og eg tenkte en singel ca 350hk med drev vet noen å anbefale kor mange kryssfiner lag eg bør ha da? Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 3 lag med kryssfiner er nok. Det som er viktig her er at du ikke får luft i mellom lagene. Dette er en jobb jeg kan hjelpe deg videre med. Jeg har jobbet 11 år som motormontør. Jeg har bare litt dårlig tid akkurat nå. Men bare kom med spørsmål så kan du få min mening. Total tykkelse bør havne på ca 55 mm. (volvo penta) Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 4.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 Takker for all hjelp, eg får komme tilbake til deg når eg begynner på båten og sjære ut hvis eg trenger videre hjelp :) Men ser du bor i arendal, ålesund er vel ett stykke unna for å ta denne jobben Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 Ja, det er langt unna. Tenkte ikke å ta jobben, men hjelpe deg litt på vei med de mest kritiske tingene. Som feks. du trenger ikke å skjære bort hele akterspeilet når du har tenkt å sette inn en motor.Det finnes andre metoder. Og du må ha den nye motoren før du kan støpe inn nye motorfundament. Tenkte du på en D6 eller noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 Geggen20: Var det den som var på finn.no for litt siden? Som har gått som politibåt? Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 5.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 jepp det var den eg kjøpte , dinna her http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=44131248 vert fint om eg kunna fått noe hjelp når eg begynner på båten :) kan legge ut bilder når eg skal til å begynne for å få noen tips av dere :) noen som vet om denne type båt har ce klasse b? den har samme skrog som kloster båtane scand9200 og kloster er selvopprettende også sier dei. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 5.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 Gratulerer med ny båt. Båten så jo overraskende bra ut til å være prosjekt . Jeg lurer bare på hvorfor du ikke like gjerne setter inn ett par overhalte diesler? jeg ser jo at det er trangt med to motorer, ser ut som det er KAD 42 som sitter der. Da går hvertfall alt til KAD44 rett inn i de samme festene. Videre tror jeg en ombygging som du spør etter blir veldig kostbar må man sette den bort. En 350 hk dieselmotor vil koste mye i anskaffelse, mye mer en KAD-motorer, så totalt sett er jeg ikke sikker på at du sparer så mye penger på å bygge om, med mindre du skal in med en bensin motor. Dessuten gjør du en ombygging på ett skrog som nå fint vil fungere med to motorer. Ulempen med to motorer er jo mer so kan bli ødelagt, dyrere å ha service eller gjøre vårklargjøring, litt økt forbruk på to Kader versus en 350 hk. Fordelen er at du vil alltid ha en motor som virker skjer det noe, noe som gir betydelig økt trygghet. Ikke ment for å kverulere på ditt prosjekt, mer at jeg lurer på hvorfor du vil bygge om til en og hva som er det avgjørende for deg slik sett. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 5.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 2 maskiner er fantastisk, hadde uten tvil beholdt det. Sitér dette innlegget Link to post
bredekaede Svart 5.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 Jeg har støpt igjen flere slike hull.Jeg har forskalt på utsiden og støpt igjenn hullet fra innsiden med tilsvarende tykkelse som akterspeilet.Deretter har jeg limt divnycell i hullet og støpt over med glassfiber.Dersom du finner gelcoat i samme farge som skroget og smør noen lag mot forskalingen så vil det ikke være mulig å se at du har støpt igjenn hullene.Divynicellen må vær minst 130 kvalitet eller mer. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 Nå er ikke jeg båtkonstruktør, men har ikke styrken i akterspeilet noen betydning? Hvis du setter inn en motor vil kraften fra den gi et bøyemoment midt på akterspeilet i et punkt. Altså mye større belastning enn to motorer som gir punktbelastning på to plasser og ikke midt på der bøyemomentet blir høyest. Hvis man lapper igjen de gamle hullene med divinycell eller finer som fyllmasse mister man jo styrken som opprinnelig er i et akterspeil hvor det sitter hele x-finerplater som kjerne. På en båt som er bygget for en motor er jo disse platene intakte i resten av speilet. Jeg støtter deg på å bygge om til en motor. Mindre vedlikehold, bedre adkomst til service, mindre vekt, lavere drivstoffutgivter, og sannsynligvis en mer kurrant båt i bruktmarkedet. Men gjør jobben på en skikkelig måte. Jeg ville gått for å skifte hele fyllmassen i akterspeilet fra innsiden og laminere med tilstrekkelig antall lag glass til slutt som vist i dracolinken lenger opp. Ihvertfall intill en konstruktør kan redegjøre for noe annet Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
geggen20 Svart 5.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 Kunna heller tenkt meg 1 stk nyere motor enn 2 stk eldre volvo penta 41 som har stått i båten tideligere. Har ikke så god erfaring med dissa eldre volvo pentane 41 motorane. Og gamle eier sa att båten var meget tung så det selvlensende dekket fungerte ikke som det skulle hvis eg forsto han rett. Så eg har lyst å prøve på den motor i båten :) Når eg begynner å ta vekk dei gamle kryssfinerplatene no bør eg ta vekk hele platen da? eller kan eg ta ut platen så det eks står igjen litt av orginalplaten på sidene så støype inn nye platene ilag med den gamle. Evt er det noen som vet om noen som driver på med sånt arbeid i ålesund området som er gode :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 Støtter deg på at denne båten antagelig er for tung med to slike motorer Når det gjelder finerplatene i speilet ber jeg deg om å lese det jeg skrev lenger opp en gang til. Hvis du ikke har hele plater i som kjerne i speilet, vil de ikke oppta like stort bøyemoment, og du kan få uforholdsmessige høye spenninger i glassfiberlaminatet Understreker imidlertid igjen at jeg ikke er noen båtkonstruktør, så hvis en slik kommer på banen her og mener noe annet legger jeg meg flat Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
okristi Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 Når eg begynner å ta vekk dei gamle kryssfinerplatene no bør eg ta vekk hele platen da? eller kan eg ta ut platen så det eks står igjen litt av orginalplaten på sidene så støype inn nye platene ilag med den gamle. Flott båt du har fått deg! Mitt råd er som sagt å fjerne hele kryssfinerplaten. Begrunnelsen for dette er at det ikke er mulig å få en god vedheft til den gamle finerplaten da den vil være fuktig og forurenset. Du må ha en hel og solid plate i speilet for å oppnå tilstrekkelig styrke. Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
belbert Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 Hei. Gjorde denne jobben på en Mekling for noen på siden. Hadde med meg en proff for hjelp. Fjernet alt av kryssfiner fra innsiden, og støpte inn 3 nye lag kryssfiner. Samlet tykkelse 55 mm. Skråslipte hullene på utsiden og støpte igjen disse til slutt. Støpte inn avstivere på innsiden til slutt. Dette har fungert utmerket i flere år. Ingen sprekker eller annet. Det er en skikkelig drittjobb å fjerne laminat og kryssfiner på innsiden, men en fein og store stemjern gjør susen. Lykke til Belbert Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 17.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2013 Tror dere att eg kan kappe vekk kryssfiner platene inn til glassfiberen sånn eg har merket av med rødt på bildet? og legge ny glassfiber der. Eller må eg ta heile bakenden. Dreiv å lurte på også om det hadde vert muligt å bare fått sjært til ei tykk rustfri plate og boltet fast over hele speilet bake? https://baatplassen.no/bildearkiv/43/43356/1387262401.jpg Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 17.Desember.2013 Del på Facebook Svart 17.Desember.2013 Det er ikke nødvendig å ta hele bakenden Etter det jeg kan se på bildene er den tykke delen av plata i speilet så vidt større enn det du har merket med rødt. Det rekker å erstatte den tykke delen av kryssfiner platen. Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
geggen20 Svart 17.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2013 Tror dere eg kan gjøre det på denne måten her, eg fjerner kryssfineren på den måten eg har merket av på dei 2 røde strekene. Så sjerper eg glassfiberen og støper igjen hulla. Deretter sager eg ut nye kryssfinerplater like store som firekanten og limer på mange lag Tilslutt støper eg alt isammen med orginalspeilet fra innsiden. Og helt tilslutt får eg utsjært ei tykk rustfri plate som eg bolter fast fra innsiden av båten,denne er like stor som det første bildet med rød strek. Dette må vel kansje vere sterkt nok:) ? Så lager eg ei rustfri stål plate i denne størrelsen her og bolter fast Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 17.Desember.2013 Del på Facebook Svart 17.Desember.2013 (redigert) Hei igjen. Dette her er en skikkelig gøyal jobb.. Jeg tror det letteste her er å først rydde rent alle slanger og kabler minst 30 cm ut fra alle kanter av speilet, og begynne å skjære ut hele speilet. Den andre metoden jeg hadde i tankene i høst krever kanskje litt erfaring. Men...... Pass på å ikke skjære ned i de ytterste lagene med glassfiber. Det er viktig. gjør du det har du en såkalt bruddanvisning som kan gi deg sprekker senere. Stopp litt........ går speilen ned bak noen flytetanker ?? Iså fall må du nok enten fjerne flytetankene før du kutter ut hele speilen, eller du må trappestøpe inn nye plater i speilet. Dvs større og større plater. Du kan ikke skjøte alle platene på samme sted. det vil bli bæsj. Når du skal støpe, ville jeg først laget en limeprøve. Da kan du finne ut om vanlig polyester er godt nok. Det skal det nemlig være hvis båten er støpt med vanlig polyester. Det koster nemlig veldig mye mindre enn epoxy. Epoxy har jeg forøvrig aldrig forsøkt. Da limer du noen treklosser med endeveden ned. Når dette har herdet slår du dem av og ser om du får revet med litt glassfiber. Hust å pusse godt der du skal støpe . Alt av topcoat skal vekk. Ta detaljbilder underveis så kan jeg gi deg mine vurderinger underveis. Sammen skal nok baatplassen greie denne jobben...................................... Jeg ville droppa den stålplate ideen. Du trenger ikke vekten, og du trenger plassen til å feste ting i. Redigert 17.Desember.2013 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 17.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2013 Når eg meisler vekk kryssfinerplatene mener du att eg ikke skal komme inn på grunn støpen/selve båten og skade glassfiberen der? eg skal bare meisle vekk forsiktig det siste laget med kryssfiner for ikke å skade grunnlaget av glassfiber? er det d du meiner med Pass på å ikke skjære ned i de ytterste lagene med glassfiber. Det er viktig. gjør du det har du en såkalt bruddanvisning som kan gi deg sprekker senere Nei er ingen flytetanker på siden der så jobben ser egentlig ganske grei ut in forhold til andre båter :) Kva er det beste verktøyet å få vekk kryssfineren med? er det bare hammer og meisel som er tingen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.