Jump to content

Sveise aluminium ombord, Trenger tips til utstyr. Nybegynner.


glalaksen

Recommended Posts

Tig. Om det estetiske er viktig. Også kan du google bakgass.

Bakgass for å sveise rekkerør?

 

Ellers så prøvde jeg å pinnesveise på en aluminiumsmanifold en gang på slutten av 70-tallet. Resultatet var såpass depressivt, at jeg ikke har gjentatt forsøket.

Slutter meg til den konklusjonen. Har forsøkt meg på pinnesveis/elektrisk av alu en gang. Det gikk så dårlig at jeg ikke har vurdert det igjen. Når det er sagt er det usikkert om det ble benyttet riktig apparat den gangen. Regner med at pinnesveis av alu også krever vekselstrøm.

 

DC for MIG/TIG etc. har firkantstrøm der (ca.) 15 % av kurven er snudd polaritet.

Er det DC lenger da, har du ikke egentlig vekselrettet den til AC?

 

Hva gjør ESAB og Migatronic mindre bra enn Kemppi?

Enig i at Kemppi slår knockout på Esab, ihvertfall på de TIG apparatene jeg har prøvd. Kemppi har bedre klyper som er mer ergonomiske og kan stilles inn bedre, og mer stillegående med frekvensttyrte kjølevifter med termostat. De små/mellomstore ESAB apparatene har vifte som går på bånn gass hele tiden og bråker unødvendig mye.

Link to post
Share on other sites

 

Lincoln. Reklamen sier: 'SP 140-I... sveiser for uten stål også 1- 5 mm aluminium med 1 mm tråd og 1- 3 mm rustfritt stål med 0,8 mm tråd ved anskaffelse av aktuell sveisetråd og beskyttelsesgass'

Kongeapparat. Kjøpte slik i 1995 eg og. Eg har passert 15 spoler 0,6 tråd på karosseri og verktøysveising (med argonmix) Og bygget om til euro-kobling og flexibel svanehals på pistolen. Har kjøpt teflonstrømpe og alutråd, men aldri prøvd det på alu.

Fortsatt må Tig har likestrøm.

 

Enig i at Kemppi slår knockout på Esab, ihvertfall på de TIG apparatene jeg har prøvd. Kemppi har bedre klyper som er mer ergonomiske og kan stilles inn bedre,

Binzel erstatter de fleste i industrien.

Ang kvalitet, så legges levetid litt lite vekt på. De som må inni der å bytte komponenter er ikkje enige at Kemppi er best. Spinkle kretskort med nokre få strøk lakk, omtrent som en klokkeradio. Men sveiser som en drøm. Sjekk ut Lincoln sine kretskort... de er støpt inn i cm tykke lag beskyttelse. Men til gjengjeld vinner kemppi på pris. Det er blitt bruk og kast. Det minker på reparatørene.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Smaken er som baken når det gjelder sveiseapparat. På jobb så foretrekker jeg Esab på Mig, Kemppi vannkjølt ca 30 år gmlt på Mag (rørtråd), Selco på Tig, Selco på pinner. Aluminium sveiser jeg helst mig med vannkjølt Selco m/puls. Alt til hvert sitt bruk for et perfekt resultat.

Skulle jeg kjøpt noe til hjemmebruk så hadde en Selco med Tig og pinnefunksjon vært førstevalget.

Redigert av Kpt. Langskjegg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En sak bør TS tenke litt på og det er lengde på slangepakken. Skal det sveises (MIG) ombord er det greit å slippe å dra mere med seg enn pistolen. Og da kommer man ikke så lett utenom push-pull og eller løst mateverk. Dette koster gjerne mere enn man hadde tenkt å bruke på hele apparatet. Det er noe mere styr å dra med seg et aluapparat enn et lite pinneapparat.

Mye fornuftig skrevet i # 15, selv om ingen regel uten unntak. Har Fronius MIG/MAG apparat, kone som snakker til meg, barn som (forhåpentligvis) ikke stjeler samt bikkje som ALLTID er glad når jeg kommer :yesnod:

En forhandrer du vet både kan og vil hjelpe når du får problem er greit å ha.

Denne tommelfingregelen for TIG med 60 amp pr mm, gjelder den også for 8-10 mm plater?

5-600 amp apparat for å sveise slike tykkelser?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...