Jump to content

Sveise aluminium ombord, Trenger tips til utstyr. Nybegynner.


glalaksen

Recommended Posts

Har fundert litt i det siste på å investere i sveiseapparat for å lære meg å sveise aluminium. Har en del ting jeg gjerne skulle fått lagd og hadde vært artig å behersket dette selv.

 

Utfordringen er at jeg har aldri sveist noe før og får høre at alu sveising er så vanskelig med oksydering osv osv, men så tenker jeg at andre klarer det jo og jeg liker å tro at jeg ikke er den dummeste som går i to sko.

 

Ser for meg at det meste jeg skal sveise er 3 og 5 millimeter sjøvannsbestandig aluminium.

 

Har dere tips til brukbart og gjerne rimelig utstyr. Hva trenger jeg?

 

Andre ting jeg må tenke på?

Link to post
Share on other sites

Sveise Alu er ingen stor kunst, Et rimelig mig apparat går helt fint, kjøp tråd for Alu, så er du igang, prøv deg frem i starten med de tykkelser du skal bruke, start med lav spenning og øk opp til du får tilfredsstillende resultat, klargjør med å slipe til gode fuger, sveis litt og litt la det kjøle seg ned,. Rengjør ofte med stålbørste, ikke bruk for mye spenning :). Husk også at for å sveise alu kan du ikke sveise Gassløst. Ren Argon gass må brukes, av sveisetråd kan du benytte "AlMg4,5Mn" Denne er grei i fleste tilfeller.


Kan også legge til, så lenge du holder deg til 3 - 5 mm Alu, så er det ikke noe stort problem, vanskelighetene starter når det er snakk om tynnplate aluminium 1-2 mm.

Redigert av celzeron (see edit history)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Du må nok følge informasjonen fra calzeron. Flusstrådene, såkalt Innershield, er for sort stål. MIG med dekkgass er nok det enkleste å få til. For hobbysveising går det sikkert greit med et rimelig apparat. Og disse apparatene har blitt mye rimeligere de senere årene, og enklere/lettere.

Link to post
Share on other sites

Biltema apparater er helt fine til hobbysveising :) bare kjøp et med ordentlig slangepakke, de helt rimelige med dåligere slangepakker kan gi litt ujevn trådføring og det er ikke noe særlig å sveise med. Dekkgass må brukes for Aluminium, stålsveis kan du bruke flusstråd, Ellers er det bare å gyve løs :)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Skal man drive Tynnplate eller pressisjons sveising av Alu, da er Tig apparat et must. men for hobbysveis av tykkere emner er Mig apparat fullt anvendelig, Ligger litt i hvor mye penger man ønsker å bruke på utstyr også. Tig ligger høyere i pris, og investerer man i et Tig apparat, så kjøper man et skikkelig et :)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Det er fullt brukbart:) Slangepakken kan du bruke den som følger med, men du må i tillegg ha gass slange med reduksjons ventil, denne koples til i bakkant av apparatet.

 

Gass får du kjøpt i små engangs flasker, eller så får du leid 5 - 10 og 20 kilos som gjenfylles

 

Ta kontakt med Forhandlere av Gassflasker i ditt område for priser :)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

For et bra resultat med alu-MIG så bør du ha et pulsapparat, eller blir det gjerne bare kladd. Men da snakker vi endel dyrere og bedre sveisemaskiner enn et man får på Biltema. Tror TIG er lettere for en nybegynner å kontrollere, men husk at det er ikke alle TIG maskiner som du får brukt til alu. Der bør du forhøre deg med selger og gjerne en demo før du kjøper. Uansett så må Argon brukes på begge metoder. Vet at det finnes Aluminiumselektroder til bruk med vanlig pinneappaparater, men har desverre ikke fått testet om dette er enkelt eller vanskelig å sveise med.

Link to post
Share on other sites

Man kan fint få fine Alu sveiser ved bruk av mig, det som er viktig er rene sveiseflater, Gode sveisefuger, sveise punktvis og la det kjøle seg ned mellom hver økt. Det er veldig viktig å reinpusse godt mellom hver økt.

 

Fordelen med Mig sveising er at man ikke behøver den varmen man gjør ved å bruke Tig, Migsveising Tilfører man sammeføyings stål, mens Tig må man benytte nok varme til å smelte Aluminiumen. Aluminium er mer var for store varmeforskjeller og kan slå seg eller sprekke oftere en stål, dette er grunnen til at men begynner å øve seg på de tykkelsene man ønsker å sveise på forhånd for så å finne den ideelle spenningen uten Oksidering, sprekkdannelser e.l. Samt også hvorfor man skal sveise i mindre økter, for å unngå for mye varmgang i emnene som skal sveises.

 

Det er en trenings sak.. Gjør det som fungerer for deg, Enten du har Mig eller Tig, begge deler er fullt brukbare til Alusveis, forskjellen ligger i hva du lærer deg til å benytte.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Et greit TIG-apparat til tynnplate aluminium er f.eks. ESAB Handy TIG AC/DC til ca. 23-25 tkr. 180A enfasemaskin. Grunnregel: rundt 60A pr. mm. tykkelse når man TIG'ger aluminium.

Apparatet MÅ være AC-apparat og høyfrekvent tenning er også et must. En vanlig DC-likeretter funker ikke på aluminium, man er helt nødvendig av vekselspenning for å bryte oksydhinnen.

 

Forøvrig er det enket å TIG-sveise aluminium tynnplate til godt resultet men matehastigheten/forbruk av tilsettet er mye høyere og man kan ikke arbeide fram og tilbake med sammensmeltingen uten å tilføre tilsett på samme måte som man kan ved TIG-sveising av rustfritt stål som nok er det absolutt enkleste materialet som kan TIG-sveises til perfekt resultat.

Link to post
Share on other sites

Til vanlig husmorsveising ville jeg også gått for et AC/DC tig. Står seg ikke I mot noe om man skal sveise krikete og krokete samt små emner. Synes jeg da.

Men når man skal handle så tar som regel det ene det andre, og vips så sitter man der med et vannkjølt Froniusapparat. Deretter en liten frekvensstyrt verktøymakerbenk. Ja, også ei hydraulisk presse og ei smidd skruestikke. Også er helvetet I gang. Kjerringa slutter å snakke til deg, ungene begynner å stæle biler og røyke pot og bikkja knurrer hver gang den ser deg.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare for å vri tråden mot TIG. Jeg måtte kjøpe meg nytt pinneapparat, og kjøpte dette hos Jula:

http://www.jula.no/tig-invertersveiseapparat-180a-210053

 

Så langt har jeg ikke brukt TIG-funksjonen, men som pinneapparat er det helt utmerket. Snaue 3 000 kroner finner jeg heller ikke avskrekkende. Reduksjonsventil for dekkgass kommer i tillegg. Disse kan kjøpes for fra ca. 350 kroner og opp til ca. 3 000 kroner. Alt etter hvor man handler, og hvilken kvalitet man er skal ha. Om man ikke skal ha bakgass, vil jeg tro at man kommer greit unna med en rimelig reduksjonsventil.

 

Ellers så prøvde jeg å pinnesveise på en aluminiumsmanifold en gang på slutten av 70-tallet. Resultatet var såpass depressivt, at jeg ikke har gjentatt forsøket.

Link to post
Share on other sites

Aluminium må sveises med vekselstrøm AC, så det hjelper ikkje at likestrøm DC apparater er rimelige.

 

Nå er det noen år siden jeg studerte sveiseteknikk på Høgskolen i Vestfold. Den gangen lærte vi at DC for MIG/TIG etc. har firkantstrøm der (ca.) 15 % av kurven er snudd polaritet. Nettopp for å slå av oksider. Innershield-apparatet mitt har denne funksjonen, men det kostet 7 500 kroner i 1995, fabrikat Lincoln. Reklamen sier: 'SP 140-I... sveiser for uten stål også 1- 5 mm aluminium med 1 mm tråd og 1- 3 mm rustfritt stål med 0,8 mm tråd ved anskaffelse av aktuell sveisetråd og beskyttelsesgass'

 

Hvorvidt Jula sitt 'Meek' er utstyrt med slik 'avansert' teknologi, vet jeg ikke.

 

Men Meek'en ligger flere hakk over kvaliteten til 'italieneren' som jeg har hatt som pinneapparat en ti års tid. Bare for å understreke at det er forskjell i kvalitet på de forskjellige apparatene.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er noen tipps fra en som sveiser en del :

Det er ikke så enkelt å lære seg å sveise aluminium , vil på det sterkeste anbefale å ta et sveisekurs før kjøp av sveiseapparat .

Kemppi har de beste apparatene , Migatronic er en bra 2 er , Esabb er og bra , litt usikker når det gjelder deres Kina apparater som selges på Jula.

Om du skal lære deg selv så styr unna apparatene med for mange innstillinger .

Unngå å kjøpe for lang slangepakke , det er i mate systemet de fleste slitasjeproblemene oppstår.

Du trenger ikke vannavkjøling i slangen til hobbysveising.

Trådtykkelsen må avpasses etter tykkelsen på materialet , for tykk tråder brenner lett hull og blir vanskelig å sveise tynt med.

Argon kan og brukes til dekk gas ved sveising av jern/stål men er ikke det optimale.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å fornærme noen eller noe i den gate, for påstandene om sveising som er kommet inn her medfører alle riktighet, men Spørsmålet i utgangspunktet her tror jeg var om trådstarter kunne kjøpe rimelig sveiseutstyr uten å investere for mye penger for å kunne utføre litt hobbysveising ombord. Svaret på dette er ja, man kan gå til innkjøp av rimelig mig utstyr og klare å gjøre litt små sveising ombord. Det kreves litt trening men er fullt mulig. Ja det finnes dyrere Alternativer som er mye bedre, men kommer igjen på hvor mye man ønsker å legge i det. Jeg har selv sveiset Alu med Biltema apparat, Mye klatting til å begynne med, men når du finner rett spenning, ikke legger for store sveiser om gangen så fungerer det helt greit.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...