Jump to content

Gelbatteri på 10V, mulig å redde og howto?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

I "nybåten" står det 2x 75A vedlikeholdsfrie batterier pluss et 65A startbatteri, også vedlikeholdsfritt. Alle tre er kun 2 år gamle.

 

Alle tre batteriene hadde stått i båten forrige vinter og var "tomme" om våren i følge forrige eier av båten. Han klarte ikke å løfte volten på batteriene med laderen som er installert i båten, en Mascot ettellerannet med noen år på nakken. Men hadde klart det med en kraftigere lader.

 

Har gått lite for motor etter vi overtok båten og nå er batteriene flate, alle tre (en eller annen feilkobling så alle er koblet i sammen...) og måleren viser at de ligger på 10V. Grunnen er nok at jeg hadde en sjau på en del timer i båten med spilling på stereoen og litt diverse uten å ha motoren i gang sist jeg var i båten.

 

Min plan er egentlig å pælme batteriene og kjøpe nye til våren. Er det bryet verdt å ta de med hjem for å prøve å løfte de eller er det bortkastet energi? Batteriene buler ikke så jeg tror ikke de er frostsprengt... og de er jo bare 2 år gamle så det kjennes helt feil ut å kaste de. Samtidig vil jeg jo heller bruke penger på et solcellepanel til våren fremfor nye batterier.

Link to post
Share on other sites

Pælm de ut og kjøp ordentlige semitraction åpne bly/syrebatterier samtidig som du vurderer dynamoen din og en eventuell landstrømlader.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tror ikke det er noe galt med dynamo, blir bare lite brukt :-) Har landstrømlader men har ikke brukt den da jeg er relativt ukjent med båten og vil ha kontroll på det elektriske før jeg kobler til landstrøm uten at jeg er i båten.

 

Har en cteck ettellerannet lader og skal gi de en sjanse, har grådig lyst på solcelle til våren fremfor nye batterier så om jeg klarer å tyne ut en sesong eller to ekstra så...

Link to post
Share on other sites

Solcellepaneler er utmerket til å topplade det du ikke fikk inn på batteriene på turen hjem med dynamoen. Slik er batteriene fulladet til neste helg. Men du må jo ha litt størrelse på panelene. Et lite skarve 30W panel duger ikke. Jeg har 2 × 68watt, og da kan jeg faktisk om sommeren ligge i uthavn med kjøleskapet på nesten så lenge jeg vil. Reduserer du til halvparten, er det greit for opptopping i hjemmehavnen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Batteriene må jo uansett være gjennomsulfaterte, etter det jeg ha lært her på baatplassen. Altså utenfor en hver mulighet til å hente seg inn. Og så lenge de er vedlikeholdsfrie, er det heller ingen mulighet til å supplere vann. Noen ganger må man nok bare innse at de fleste dingser har en begrenset levetid, de dør, ugjenkallelig slutt. Det er ikke mange fler enn Lars H og Hulda som får gammeldagse batterier til å holde +10 år.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

At batteriene har lav spenning, betyr ikke at de nødvendigvis er sulfaterte. De kan jo rett og slett bare være utladet. AGM og GEL tåler dette bedre en konvensjonelle blybatterier

Vi bruker endel AGM batterier i UPS'er. Det hender disse blir stående for lenge. Av og til både 2 og 3 år. Disse kan da ha en spenning på mellom 10 og 11 volt. Jeg har rekondisjonert flere av disse. De blir jo ikke som nye men fult brukbartil private formål.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Guest Avmønstret#

Status er at startbatteriet i bly viste 6 volt. Ctechen viste bare feilmelding og klarte ikke å bidra med noe. Jeg fylte det opp med vann og koblet til et friskt batteri vha startkabler før jeg fyra opp laderen, da dro den i gang. Lot det stå i x antall timer til den hadde løftet seg et par hakk i følge indikatorlampene. Koblet fra det friske batteriet og lot det lade en stund til før jeg satt laderen til rekondisjonering og lot batteriet få en runde med det.

 

Tilsynelatende er batteriet helt ok igjen. Hvilespenning på 12,6 ettellerannet og jeg fikk prøvd det i båten, startet motoren uten å dabbe av eller noe.

 

Gelbatteriene på 10V har jeg også fått ladet opp og de har høyere hvilespenning enn blybatteriet.

-------

 

Jeg gir batteriene en sjanse neste sesong så får vi se.

Link to post
Share on other sites

Du må ikke glede deg for tidlig for det kan godt være at du får en fin hvilespenning, men at kapasiteten (Antall amperetimer er redusert) . Uansett så er det jo greit å teste det ut fremfor å bare kaste de. Det er ihvertfall det beste for miljøet.

En måte å teste dette på er å kople på en 55 Watts lyspære og måle spenningen. Om du tar kontakt med leverandøren vil du sikkert kunne få en indikasjon på hva spenningen bør ligge på etter et visst antall timer.

Om ikke kan du jo gjøre en helt enkel teoretisk tilnærming. Batteriet skal normalt ha en vilespenning på ca 12.8 og er tomt ved 11.8. Med andre ord kan du la pæren lyse til batterispenningen er 12,3 volt, da skal det være tappet halveis og dette vil ikke skade batteriet. Husk at vilespenning skal måles ubelastet så du må nok kjøre batteriet ned til 12,25 eller 12,2 før du kopler fra lyspæren for spenningen vil stige litt når den koples fra. 55W er ca 5 ampere. Med andre ord er batteriet (75 At) I top stand bør det holde I 7 timer før spenningen er på 12,2 volt.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Forrige vinter glemte eg å koble av optima batteriet. Siden eg har en sensor som kutter strøm fra å gå fra optima og bak til forbruksbank ligger dette og tapper litt strøm. Nok til at batteri viste 4 volt når våren kom. Eg prøvde det meste. En biltema lader uten elektronikk. Den ble godt varm. Det ble batteriet og. Viste 55 grader med infrarød måler ute på batteri. Fikk spenning opp i 12,8v. Men etter 3 dager var dette kommet ned i 12v. Snakket med leverandør og fikk beskjed batteriet var boss. Fikk fin pris på nytt. Kjøpte nytt og satte inn. Så eg innbiller meg at å redde et batteri som har vært uttappet en stund ikkje er mulig, at det aldri blir 100% igjen.

Redigert av skhauge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Du må ikke glede deg for tidlig for det kan godt være at du får en fin hvilespenning, men at kapasiteten (Antall amperetimer er redusert) . Uansett så er det jo greit å teste det ut fremfor å bare kaste de. Det er ihvertfall det beste for miljøet.

En måte å teste dette på er å kople på en 55 Watts lyspære og måle spenningen. Om du tar kontakt med leverandøren vil du sikkert kunne få en indikasjon på hva spenningen bør ligge på etter et visst antall timer.

Om ikke kan du jo gjøre en helt enkel teoretisk tilnærming. Batteriet skal normalt ha en vilespenning på ca 12.8 og er tomt ved 11.8. Med andre ord kan du la pæren lyse til batterispenningen er 12,3 volt, da skal det være tappet halveis og dette vil ikke skade batteriet. Husk at vilespenning skal måles ubelastet så du må nok kjøre batteriet ned til 12,25 eller 12,2 før du kopler fra lyspæren for spenningen vil stige litt når den koples fra. 55W er ca 5 ampere. Med andre ord er batteriet (75 At) I top stand bør det holde I 7 timer før spenningen er på 12,2 volt.

 

Lykke til

 

Takk for lykkeønskninger :-)

 

Målte batteriene nå. Bly/startbatteriet ligger på 12.78. Det er nå et par uker siden jeg ladet det. Har også prøvd den batteritesteren fra Biltema (uten å lade etterpå). Skjønner at den ikke er like nøyaktig som lyspæretesten men den viser at batteriet er godt. Så vi får se. Har hovedstrømbryter som kan koble hele batteribanken i sammen så om det ånder ut midt i ferien så har jeg en mulighet til å få start, pluss at jeg også kan sveive motoren i gang i nøden.

 

Gel/forbruksbatteriene ligger på 12.61 og 12.64, er litt mer bekymret for de.

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Dette er en gammel tråd, men den dukket opp da jeg snuste rundt på nette om "rekondisjonering av 12V batterier".

 

Saken er at vi akkurat har byttet startbatteriet til fruen. Jeg har det gamle her, og det har stått i bilen siden 2007. Har fungert bra, men slet i kulden i januar her på østlandet. Ladet det for et par dager siden med en 10A CTEK lader, og idag er hvilespenningen på 12.5V. Så batteriet er jo ikke helt friskt.

 

Så ser jeg at laderen har et "recond" program. Dette kan jeg ingenting om, men kan det ha noe for seg å kople laderen på recond programmet og utsette batteriet for det? Dette er et vedlikeholdsfritt batteri (ikke AGM).

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Takk for det @Viknes 6BY Det jeg fant på nettet var oppskrifter om å åpne celler, tømme de, rengjøre etc etc... Det var liksom det, eller å gjøre som jeg har gjort: Kjørt igang et recon program på laderen uten noen som helst innsats - og håpe på et mirakel :smiley: Ikke det at jeg er avhengig av batteriet, men jeg ble litt nysgjerrig på om laderen alene faktisk kan gjøre en ok jobb med dette gamle batteriet.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 13 timer siden:

Så ser jeg at laderen har et "recond" program. Dette kan jeg ingenting om, men kan det ha noe for seg å kople laderen på recond programmet og utsette batteriet for det?

 

Jeg ville ikke brydd meg med å prøve engang. Batteriet er 17 år gammelt, og har allerede levd dobbelt så lenge som forventet. Du kan ikke forvente noe mer av det. La det få slippe nå.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja, det ender nok opp på avfallsstasjonen. Hvilespenningen gikk opp fra 12.5 til 12.6V etter at laderen gjorde seg ferdig ila natten med rekondisjoneringsprogrammet sitt.

 

Laderen har også en mulighet for å legge inn CCA som er på 680. Det later da til at den kjører en test? Ref bildet. Returnere noen verdier som vel bekrefter at dette batteriet har  gjort jobben sin. SOH = 56% og SOC=84%, og 509 CCA.

batteri.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...