Jump to content

Hvordan sammenligne båttimer med kilometer på dieselmotor?

Møkkalasset

Recommended Posts

Når det gjelder Steyr, hva er årsaken til at ingen bilprodusenter benytter dem, den lave vekten bør vel gjøre de velegnet?

Selvfølgelig benyttes Steyr på veien også:

http://www.steyr-motors.com/automotive/

Sitat: "

The STEYR MONOBLOCK engine family consists of several design solutions which are the key for highest power density, reliability and safety in operation under all operational profiles and environments.

The engines are built for special applications like Hybrid Trolley busses, Light Commercial and Military vehicles, Marine applications and Stationary power plants. Due to the exceptional robust cooling behaviour and the reliable operation even with poor fuel qualities the STEYR MONOBLOCK engines achieved a unique image with vehicle manufacturers and operators around the world."

Nogenlunde oversatt:

STEYR MONOBLOKK motorfamilie består av flere designløsninger som er nøkkelen for høyest energitetthet, pålitelighet og sikkerhet i drift under alle operasjonelle profiler og miljøer.

Motorene er bygget for spesielle applikasjoner som Hybrid Trolley busser, lette kommersielle og militære kjøretøy, marine applikasjoner og stasjonære kraftverk. På grunn av eksepsjonell robust kjøling og pålitelig drift selv med dårlige drivstoff kvaliteter, har Steyr monoblokk motorer oppnådd et unikt rykte hos bilprodusenter og operatører rundt om i verden. "

Om jeg har alt annet enn ei lita jolle, ville jeg styrt unna en motor i min båt med kombinasjonen høyt turtall, lav vekt og høyt effektuttak. En dødelig kombinasjon spør du meg

Det er jeg enig i, men jeg ville også styrt unna D4 og D6 av samme grunn.

Og hvor ser du likheten mellom D4/D6 og Steyr-motoren når det gjelder dreiemomentkurve, turtall og effektuttak?

Og hvor i all verden har jeg sagt det ?

Nå har du visst ikke helt kontroll på besvarelsene dine i all kavingen her. :giggle: :giggle:

NSSR kjører forresten med VP-D6/435 på sine nyeste fartøyer:

http://www.redningsselskapet.no/redningssk%C3%B8ytene/rs-143-uni-krager%C3%B8--121359

http://www.redningsselskapet.no/redningssk%C3%B8ytene/rs-151-sj%C3%B8mann

http://www.dnv.no/presse/pressemeldinger/2013/DNV_gir_redningsskoeyte.asp

Fantastiske motorer som virkelig får kjørt seg under utrykning. :yesnod:

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Det er nok et resultat av at høsten har kommet og frustrasjonen over en lang vinter i anmarsj som gjør seg gjeldende :pray:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Slitasjen vi ser på 40-serie motorer (Mulig årsak til tette oljedyser?) hører fortiden til og skyldes at det er en gammeldags konstruksjon.

Når båter under ti år som koster langt over millionen har slike motorer, så blir å avskrive det med at det hører fortiden til, ikkje å tråkke, men å trampe på ein del tær.

HEEEEI !! nå er denne tråden kommt helt ut på viddene.Var det en ny hvilken motor er best debatt trådstarter spurte om?

høstmørket er magisk :thumbsup:

Eg vil iallefall konkludere med at de bilene fra 80 og tidlig 90 tall som har best (driftssikkerhet) 4syl motorer, ikkje har samme kvalitet i 6syl båtseriene sine på samme tid.

På sjøen holder de tilsvarende ca 70.000km på land, og på land holder de lett 700.000km, Denne påstand basert på oljeintervaller.

Og i motsatt ende har vi ford sine 80tals 4syl motorer på land, som stadig fikk tull med smøring av overliggende kam feks, og sjelden tålte så mange km i forhold til 6syl, som på sjøen har vert nærmest ustoppelige.

Eg synest ikkje at båtbruk og bilbruk kan sammanliknast. Last bilen opp, og med campingvogn og kjør fram og tilbake oslofjordtunellen, så kan du samanlikne. (sånn nesten :saint: )

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Når båter under ti år som koster langt over millionen har slike motorer, så blir å avskrive det med at det hører fortiden til, ikkje å tråkke, men å trampe på mange tær

Det er slett ikke meningen å trampe på noen tær men hvor mye verdsettes en båt med to KAD300 kontra samme båt med D4/6? Det er selvfølgelig mange meninger om dette men det er velkjent at KAD'ene er modne for overhaling etter et par tusen timer. Det er ikke spesielt lenge og selvfølgelig langt under det som kan forventes av moderne motorer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...