Jump to content

Skumle bobler - kan dette være plastpest?

Atrox

Recommended Posts

Hei

Da er båten oppe av vannet, men fikk meg en overraskelse etter å ha spylt over med høytrykkspylern. Massevis av småbobler i bunnstoffet.

Noen av de ble blåst helt reine med spylern, noen står igjen og kan klemmes på. Kommer ut bittelittegranne klart vann, uten lukt.

Legger ved ett bilde - hva tror dere??

bilde

Båten ble sandblåst for 3 år siden, og det ble påført 4-5 lag med primer før bunnstoff. Kan det være dårlig gunnarbeid og bobler i primer/bunnstoff som kan gjøre dette? (for ikke å male fanden på veggen umiddelbart). (Sandblåst for å få vekk mange år med bunnstoff, idet var ingen bobler før dette).

Ser ikke ut som plastpest. Plastpest lager bobler under gelkoten slik at gelkoten bobler ut. Hvis en slik boble slås hull på eller slipes bort kommer man rett inn på glassfiberlaminatet. Her ser det mer ut som bare bunnstoffet har løsnet og gelkot er like slett og hel under bunnstoffet. Ingen grunn til panikk.

Er det hvite derimot glassfiber er det en mulighet, men det ser i hvert fall ikke slik ut på bildet.

Redigert av hegra (see edit history)

Har tilsvarende problem etter at jeg slipte ned gammelt bunnstoff og la på ny primer. Min båt er fra 1983. Jeg fant ut at det var svakheter i gelcoaten. Prøvde meg med en syl i midten av boblen og den gikk lett inn til et lite hulrom fylt med veske. Litt bitter lukt og smakte litt emment.

Min teori er som følger. Gammel primer har ikke vært tett. Gelcoaten har sugd til seg vann over flere år. Båten har ikke fått nok tid til å tørke. Det er en mild form for plastpest som får vannet til å reagere og dermed øke i volum. Dette danner blemmer i den nye vanntette primeren.

Jeg har foreløpig ikke gjort noe da det ikke er blitt deformasjon i gelcoat eller glassfiber. Men antar at eneste løsning er å slipe vekk gelcoaten, la det tørke og sparkle på nytt med epoxy.

dskog : Dette danner blemmer i den nye vanntette primeren. Jeg har foreløpig ikke gjort noe da det ikke er blitt deformasjon i gelcoat eller glassfiber. Men antar at eneste løsning er å slipe vekk gelcoaten, la det tørke og sparkle på nytt med epoxy.

Nja , her gjelder det å skille mellom gelcoat og primer. Hvis ikke gelcoten har blemmer så er det ingen grunn til å slipe den av. Den kan være ganske tykk under vannlinjen, og det er en heftig jobb og fjerne den. Som sagt hvis du knuser en blære med et lett hammerslag og pirker bort de knuste bitene og ser rett inn på glassfiberen så snakker vi om osmose. Er det bare primer og (eller ) bunnstoff som blærer seg er det ingen grunn til å fjerne gelcoat. Er slett ikke sikker på om jeg ville tatt jobben med å fjerne gelcoat selv om det var osmose. Det er omdiskutert hvor farlig osmose er, og er det en eldre båt er det neppe særlig lønnsomt da båten kan holde i mange, mange år selv om den har osmose.

Har nettopp blitt ferdig med en lang og arbeidssom prosess med min 78 Viksund Columbi pga plastpest. Hadde hundrevis av blærer der gelcoaten blæret ut, men også flere små flekker, der antipesten (lagt på av forrige eier) hadde sluppet. Så ganske likt ut med dette bildet. Slik det så ut til meg, så jeg bittesmå sprekker i gelcoat, der antipesten hadde sluppet. Tror ikke du trenger å gjøre noe umiddelbart, men du kan følge med det.

Hulda har også slike. Og Hulda er bygget av jern. Slike bobler kan være resultat av elektrisk strøm på avveie. Og det har jeg til og med sett på plastbåter. Muligens kan det være tilfelle hos deg. Og, boblene er i seg selv ikke farlige. Man må heller se de som et mulig symptom på at det kan være en annen feil. Lurt å sjekke om anodene er normale, at de f.eks. ikke er fulle av kalk, men at de avvirkes på en rimelig måte. Like sannsynlig er det at man under maleprosessen ikke har tatt seg tid til å overholde malingsintervallene. Det vil si at første strøket fremdeles hadde løsemidler igjen før neste strøk ble påført.

Redigert av Hulda (see edit history)

Puster litt roligere etter å ha lest alt dette. Både dette med løsemidler i forhold til neste strøk og strøm på avveie kan være potensielle kilder her. Ble veldig overraska over sinkanodene i år - begge anodene jeg har på skroget var 97% borte, den som stod på propellakslingen var nesten ikke tæra på i hele tatt.

Skal se litt nøyere når jeg er på båten neste gang men mener det er slett gelcoat og ikke glassfiber som synes.

Tusen takk for tilbakemelding alle sammen!

Så lenge gelcoaten ikke buler, vill jeg slappet av. Utfra bildet ser det ut som du har en slags "groptæring" i selve bunnstoffet (også der du ikke ser gelcoat) og ikke noe annet. Jeg vil tippe at av en eller annen grunn er bunnstoffet ujevnt slitt og så har du blåst vekk restene med høytrykkspyleren. Kan det for eksempel ha vært rur som har sittet på bunnstoffet som har dratt med seg dette under spylingen?

• 6 år senere...
Mulligan skrev On 16.10.2013 at 9.51:

Det der er dårlig rengjøring eller for høy luftfuktighet under påføring av primer.

Fikses med lett sliping, regjøring med aceton og ny primer.

Hva du enn gjør eller ikke gjør, påfør ikke båten nesten ubotelig skade ved å fjerne gelcoaten. Gelcoaten er båtens "hud" og skal være intakt.

Hadde liknende bittesmå blærer med vann i under primer. Dette skjedde da marinaarbeider primet glassfiber bunn etter midnatt med høy luftfuktighet, da båten SKULLE på vannet dagen etter. Bunnstoffet ble vel påført på morgenkvisten  uten noe tørketid da båten lå på vannet kl. 09. Slipte bort og bunnstoff og primer og la selv på epoxy primer året etter. Skal det gjøres ordentlig må man gjøre det selv har jeg lært.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...