Jump to content

rust på kjøl..


Sonata 7

Recommended Posts

Pusser du litt og maler over ser det antakelig likedan ut til neste år.

Etter min mening er det kun "brannsukking" og ikke varig. Det eneste som varer er å bli kvitt rusta. Gå på med flappdisk eller lignende (lite populært blandt nabobåtene). Bruk ferro-bet eller tilsvarende for å fjerne restene. To lag tokomp primer, det første lettflytende, før tokomp sparkling. Deretter minst to nye lag primer. Min erfaring er at det finnes ikke snarveier når det gjelder rust.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Gå på med flappdisk eller lignende (lite populært blandt nabobåtene). Bruk ferro-bet eller tilsvarende for å fjerne restene. To lag tokomp primer, det første lettflytende, før tokomp sparkling. Deretter minst to nye lag primer.

Jeg tar fram igjen denne tråden fra i fjor, siden mitt anliggende også er rust på kjøl. Jeg har i en annen tråd omtalt kjøpet av en Alo Mikkel i fjor høst som problematisk, og det vil etterhvert framgå av mine ulike innlegg på baatplassen utover våren. Men nå er ihvertfall en ny dieselmotor bestilt til båten, og da har jeg jo satt en viss standard for utbedringene (selv om innhogget i bankkontoen tilsier en høyst nøktern oppfølging). Men altså, rust på kjøl. Bildene ble tatt i fjor høst, og det ser ikke bedre ut nå i vår. Så noe må gjøres.

 

Jeg mener å ha fanget opp at sandblåsing er det eneste som virkelig fjerner gammel rust. Men hvordan ter jeg meg for å få sandblåst kjølen? Kan jeg gjøre det selv? Leie utstyr? For det holder vel ikke med de små kompressorene som averteres overalt nå om dagen - til en overkommelig pris? Eller bør jeg sette bort jobben? Hvem tar slike jobber og hva koster det? Jeg må få det gjort der båten nå står på land; å frakte båten til et verksted må da bli uforholdsmessig dyrt. Blir det en stor tildekkingsjobb for ikke å skade skroget og må det benyttes omfattende verneutstyr?

 

Eller er ikke rustangrepet verre enn at jeg kan satse på vinkelsliperen? I så fall har jeg flere spørsmål. Jeg har hittil bare brukt vinkelsliper til å skjære/kappe med. På grunn av beskyttelsesdekselet må jo vinkelsliperen holdes litt skrått inn mot kjølen. Har flappdisken virkelig så skråstilte lameller at jeg likevel får en rett anleggsflate mot kjølen? Hvis ikke, blir det jo umulig å få et godt og plant resultat. Eller må jeg regne med en "kupert" kjøl etterpå? Holder forøvrig Biltemas vinkelslipere og flappdisker til en slik jobb?

 

Med referanse til ovenstående sitat: Hva slags tokomponent primer duger best her, og hvordan får jeg første strøk mer lettflytende? Hva slags tokomponent sparkel? Er de to nye lag med primer av samme tokomponent-type som de første lagene?

 

Siste spørsmål gjelder sinkanoder. som ifølge et tidligere innlegg er nødvendig for å forhindre nye rustangrep. Hvor på kjølen og hvordan fester jeg slike anoder?

 

:confused::crazy:

 

Med vennlig hilsen

Arniff

 

BildeBilde

Link to post
Share on other sites

Ser for meg ut som at det har vært juksa litt med primeren på den kjølen. Det virker som det er bunnstoff nesten rett på metallet, men jeg tar muligens feil?

Jeg tror nok du gjør jobben greit og billig selv med feks stålbørste på drill eventuelt kombinert med flapdisk på vinkelsliper. Den er mye mer effektiv enn vanlig skive. De billige duger i massevis. NB...MASSE STØV på båtene rundt. Når alt er reint og brunt jobber du inn Ferro-bet med en kost. Den vil løse opp mere rust og forbinde seg kjemisk der du fikk vekk alt og fremstår som ei svart overflate. Børst reint alt grått med stålbørste og behandle med Ferro-bet igjen. Vask godt reint med varmt vann og la det tørke godt. Første lag primer tynner du til "vann" med tynneren du kjøper sammen med primeren. Vil være avhengig av hvilke produkt du velger. Hempel... Jotun... Star.... International. Like bra alt sammen, men SKAL være tokomp! Sparkel; tokomp epoxy. Legg heller ett lag for mye enn for lite primer.... det er verdt det!

Det letteste er selvfølgelig å sette bort jobben til en proff sandblåser som som regel også legger første primerlaget.... men hva det koster for ett par kvm vet jeg ikke. Båten bør da også stå for seg selv godt vekk i fra andre for å beholde vennskapet i havna. I tillegg kommer utgift til mer primer og sparkel.

 

Slik jeg ser det er det ikke store jobben å gjøre det selv. Det meste er av allerede, og det er jo ikke så store kjølen. En helt real dritt-jobb som gir helt bra resultat bare du ikke jukser underveis!

Link to post
Share on other sites

Siterer fra mail mottatt fra Jotun da jeg stilte dem samme spørsmål ifjor vår:

 

"Får du ikke sandblåst gjøres følgende. Få bort alt løst med skraping, deretter bruker du drill med stålbørste og feier rent etterpå. Skulle det være mer bunnstoff igjen så går det ok. Påfør to strøk med Jotamastic 87 med en dags mellomrom og neste dag et strøk med Penguin primer, deretter to strøk med Penguin Nonstop. Er det gravrust på kjølen må du forsikre deg om atdu får godt med maling inni hullene. Det gjelder både etter sandblåsing og vedlikehold. Husk at Jotamastiv er en to-komponent maling som må blandes i nøyaktig forhold med basefarge og herder."

 

De nevner også at sandblåsing er best og at det finnes små mobile enheter. Hvet ikke hvor eller hva det koster. Kan det bli et problem å sandblåse med tanke på andre båter i havnen?

 

Bærum Plastservice ga meg pris på denne jobben ifjor (inklusive opplag - opp/ned båt og rigg og heele pakka), men det koster 40.000 og det er for min båt på 27 fot!

 

Har flekket (bare) på egen båt/kjøl og ikke noe problem å komme ned på bare stålet (jernet) med vinkelsliper og fiberrondeller fra Biltema. Meeeeget viktig å dekke til bart stål/jern så fort som mulig og i hvertdall innen en halv time!

 

På bildet ser det ut som det er lett å komme til og skulle ta allverdens tid å få det gjort?

 

ps

Jotamastic er ikke hyllevare, men bestilles hos fargehandel.

 

Lykke til! :smiley:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

......... Skulle det være mer bunnstoff igjen så går det ok..........

Kan ikke si meg enig i det der! Bli kvitt bunnstoffet er min erfaring. Om det sitter igjen gammel fast primer sier oppskrifta mi at den kan sitte. Men sier Jotun at det er greit å prime bunnstoff så gjerne for meg. Jeg bruker ikke jotun sine produkter.
Link to post
Share on other sites

Kan ikke si meg enig i det der! Bli kvitt bunnstoffet er min erfaring. Om det sitter igjen gammel fast primer sier oppskrifta mi at den kan sitte. Men sier Jotun at det er greit å prime bunnstoff så gjerne for meg. Jeg bruker ikke jotun sine produkter.

Har en følelse av at det var skrivefeil og at han mente primer, så helt enig med deg der. Bruker Jotun på seilbåten, kjøpt brukt og fortsetter med samme produkter, men har Hempel på to andre båter. Merker jeg stor forskjell? Nei, for å være ærlig (og det skal man jo være?) så gjør jeg ikke det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Av avataren ser det ut til at det dreier seg om Mk II utgaven av denne fine seilbåten, og altså 1225 kg kjøl, støpt i Fredrikstad.

De la ikke så mye arbeid i finishen under støpen, og det er endel ujavnheter og hull som må renskes, stålbørstes og sparkles for å få fasong på kjølen.

På mitt eks. av denne båten brukte jeg forskjellige stålbørster i vinkelsliper, klorkautsjukprimer, glassfibersparkel og mer primer.

Ble svært så bra. Litt arbeid med sliping av rustflekker var det hver vår, men ikke plagsomt mye. Med støpejernskjøl slipper du aldri unna litt rust.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

På mitt eks. av denne båten brukte jeg forskjellige stålbørster i vinkelsliper, klorkautsjukprimer, glassfibersparkel og mer primer.

Ble svært så bra. Litt arbeid med sliping av rustflekker var det hver vår, men ikke plagsomt mye. Med støpejernskjøl slipper du aldri unna litt rust.

En tanke: Om kjølen først slipes og primes slik at man kun har rustflekker å bry seg om de senere sesongene, kan man kjøpe en 600 kroners kompressor og en punktsandblåser. Punktsandblåseren båser i lukket kretsløp, og sjenerer ikke omgivelser, og er svært effektiv på små flekker. Burde være et ok kompromiss om man ikke får sandblåst hele kjølen?
Link to post
Share on other sites

Vel hjemme fra jobb registrerer jeg en rekke nyttige svar på mine spørsmål. Takk alle sammen. :smiley: Jeg tror jeg sparer de 40.000 til noe annet og går på med drill/stålbørster, vinkelsliper/flappdisk, ja kanskje til og med en punktsandblåser (hadde notert meg den i katalogen), og så Ferro-bet, primer, sparkel, primer og bunnstoff naturligvis. Helgen er reddet.

 

Men hvordan skal jeg klare å dekke til bart jern så raskt som dere sier? Det tar jo mye lenger å behandle hele kjølen. Skal jeg behandle og prime små felt om gangen, og så vente til dette er tørt før jeg går videre?

 

En siste ting. Hva med sinkanoder? Har de noen funksjon på kjølen? Og hvordan skal jeg eventuelt feste dem?

 

Med vennlig hilsen

Arniff

Link to post
Share on other sites

Men hvordan skal jeg klare å dekke til bart jern så raskt som dere sier?........

Blås i det, det problemet løser ferro-beten om du går for den løsninga. Gjør du en grundig jobb og får det tett med primeren ville jeg droppa zink-bekymringene...... men det er nå bare min "synsing".

Ferro-bet produktene koster noen kroner når de kjøpes i små kvanta, men vurder også sealeren deres!

Reklame for små-industrien i nærmiljøet!!!!! ; http://home.online.no/~gastroma/ferro-bet/ Der finner du de opplysningene du trenger.

 

De "koker, mixer og blander" manuelt, og leverer ett veldig bra produkt.

Link to post
Share on other sites

Ja da ville vel kjølen forsvinne da... etter tohundre år sånn cirka... :lol:

Vi som har jernkjøl må nok leve med at det kan komme litt rust på de av og til, de flekkene som eventuellt har kommet i løpet av sesongen sliper jeg ned med stålbørst og primer med fire-fem strøk epoxy primer om våren.

Redigert av Player 311 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ja da ville vel kjølen forsvinne da... etter tohundre år sånn cirka... :lol:

Av omsorg for mine etterkommere et par hundre år fram i tid ga jeg meg i helgen i kast med min rustne kjøl. Om selve prosessen med sliping, Ferro-bet og tokomponent primer kunne det være mye å ta opp. Men her må jeg heller nevne den overraskende avsløringen slipingen førte med seg. :confused: Jeg hadde nok lurt på hvorfor rusta ikke brøt fram i det nesten sirkelrunde partiet langt framme på kjølen (se bildene til mitt første innlegg), men helte til den forklaring at den/de foregående eier(e) måtte ha lykkes særlig godt med sliping og grunning akkurat her. Men det viste seg å være en i mine øyne enorm grop i kjølen, som var fylt igjen med ett eller annet fyllstoff. Nå ja, fyllingen syntes ved første øyekast å være intakt, og da skulle jeg sannelig ikke slipe bort mer enn bunnstoff og primer. Men så piplet det fram væske fra noen små hull i fyllingen, og da skjønte jeg at ikke alt var som det skulle være under. Jeg forsto at jeg måtte få bort alt, men gikk ikke videre denne helgen i og med at jeg ikke hadde forberedt meg på å utbedre dette.

 

Hva kan ha skjedd? På meg virker det lite sannsynlig at kjølen på dette stedet har vært utsatt for en mekanisk skade. Jeg skal skrive til forrige eier, men har egentlig ikke håp om å få noe oppklarende svar. Kan det ha vært galvanisk korrosjon? Og hvordan kan det ha skjedd? Uansett virker på meg det som om dette har skjedd ganske raskt, og at det nok ikke hadde tatt 200 år om det hadde fått fortsette i samme tempo.

 

Jeg vet ikke hvor dypt gropa går innover, men noen centimeter er det. Sårkanten er skarp i noen deler av sirkelen. mer avrundet andre steder.

 

Hva gjør jeg? Jeg må vel få bort hele fyllingen for å renske opp, og frykter at jeg i så fall kommer bort i en kjølbolt, siden gropa går nesten helt opp til skroget. Hvordan fyller jeg igjen, og hva gjør jeg eventuelt rundt kjølbolten?

 

Arniff

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Typisk et haijafs. Sannsynligvis en ilter brugde. Ser ut for at det er fyllt opp igjen.

 

Og så litt seriøsitet igjen: I boken Plastbåtsvård av Bjørn Peter Behrens (Nautiska Førlaget) omhandler det flere måter å behandle kjølen på. Det ekstreme er å våtslipe med uherdet epoxi! ( side 83).

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Takk for oppmuntrende svar, Suzuki. Jeg må likevel innrømme at jeg hadde sans for haien til Krisida Magni. Det passer godt med formen på gropa. Etter en slipeomgang med uherdet epoksy tror jeg nok haien betakker seg neste gang.

 

:sailing:

 

Mvh.

Arniff

Link to post
Share on other sites

Typisk et haijafs. Sannsynligvis en ilter brugde. Ser ut for at det er fyllt opp igjen.

Jeg må likevel innrømme at jeg hadde sans for haien til Krisida Magni. Det passer godt med formen på gropa.

tror att haier biter lengre ned på kjölen alltid i framkant......har sett dette på flere båter :yesnod:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...