tomsa Startet 25.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 25.Oktober.2013 Hei Jeg en 2004 60 hp 4t mercury utenbordsmotor. Motor står påmontert båt og er kjøpt samlet. Motoren går ikke rundt! jeg skulle gjerne hatt råd om feilsøking for oå finne ut om dette er et totalhavari eller en kvikk fix. Denne mercuryen skal ha så mye elektronisk motorbeskyttelse at det muligens bare er en bagatell? I verste fall er det en delemotor for noen som kanskje trenger Råd tas mot med takk da jeg har 0 erfaring med utenbordsmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
maskinisten71 Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Du sier ingen ting om hva du mener med ''Motoren går ikke rundt'' Mener du at startmotoren ikke drar rundt, eller greier du ikke å dreie svinghjulet rundt med motoren i gir..? Det kan jo være mange årsaker, du bør derfor først gi en mer konkret beskrivelse av hva du mener, og ikke minst hva du har gjort så langt, samt forhistorien til motoren, hvordan oppsto problemet. Men.. hvis det er sånn å forstå at det ikke går an å dreie på svinghjulet med motoren i fri eller for så vidt i gir, så ville jeg først begynt med å ta av undervannshuset, i så måte får du sett om problemet ligger i gir/undervannshus. Hvis det nå fortsatt ikke går an å tørne motoren så ligger jo problemet i selve powerheaden, og da blir det straks litt mere komplisert med dertil mere arbeid og kostnader. Sitér dette innlegget Link to post
tomsa Svart 25.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 hei takker for innspill. jeg har akkurat fått båten hjem. beskjeden jeg fikk var at motoren var gåen. den gikk ikke rundt ? skjært seg? han som hadde den viste meg ved å forsøke å starte med nøkkelen for å demonstrere starter får strøm men motor sviver ikke. hetta har vært av og det er forsøkt å dreie på svinghjul men dette står fast. motoren har visstnok vært under vann tidlegere men er overhalt, elektronikken er ny og båten var ibruk tidligere i sommer.... oljen ser helt ok ut. kan det være noe med dødmannsknappen som låser motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 26.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 Motoren skal kunne tørnes så lenge den ikke står i gir.. Sjekk at den står i fri, følg kablene og sjekk bak i motoren, da skal du kunne snurre på propellen begge veier uten problem. Du kan og ta ut tennpluggene og lyse inni hver sylinder og se om du ser noe galt. Ofte vil du se på stemplene om den har skjært seg.. prøv og tørn motoren uten pluggene i.. Dødmannsknappen kan gjøre at starter ikke slår inn, eller "start i gir" sperren som ligger i kontrollboksen. Men sjekk først det eg har nevnt over.. Har selv erfart at "start i gir" sperren har gjort at starter ikke har slått inn.. Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
maskinisten71 Svart 26.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 Ta av undervannshus/gir og se om du da får tørnet svinghjulet, det er bare 5 skruer/bolter så det er kjapt og tar lite tid. Så lenge starter får strøm når du vrir på nøkkelen som du sier, så er det ikke dødmannsknappen eller ''i gir foriglingen'' som er problemet, det kan dog være selve 'innslag solenoiden' på startmotoren som sitter fast. Uansett, ettersom du ikke får til å tørne svinghjulet så ta av undervannshuset for å eliminere evt. at selve gearet har låst seg. Sitér dette innlegget Link to post
tomsa Svart 26.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 Hei, takker for gode råd sålangt. :-) Har ikke fått begynt på motoren orntli enda... :-) tenkte å ta den av og få den inn i verkstedet, har ikke tatt av underdelen sålangt men det blir neste stepp. Batteriet er flatt så har ikke fått testa innslaget igjen men i dag verfisert jeg i allefall at propellen sviver i fri. forsøkte også å sette på snora og å trekke i svinghjulet.. dette rikket seg ikke. Observerer forøvrig at Starterdrevet ligger i innslag med drevet på svinghjulet?? det skal den vel ikke? Når dere tar av motoren fra båten, tar dere av hele plata med tilt osv? ser ut til at den sitter m 4 bolter Tips for demontering løfting osv.? den veier vel mer enn en man løfter alene så hvordan pleier man å gjøre dette. Kan jeg kjøpe stativ noe sted? takker og bukker for alle tilbakemeldinger forøvrig ... og god helg til dere! :-) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 26.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 starterdrevet vil sprette opp når du prøver å starte, men så lenge svinghjulet ikke vil gå rundt pga motoren sitter fast, så vil ikke starterdrevet gå ned igjen. Dette drevet er laget sånn at det går ned når svinghjulet begynner å rotere fortere enn startmotoren. Så det er nok ikke der problemet ligger. Dette er enten låst girhus eller skjærte/faste stempler Sitér dette innlegget Link to post
tomsa Svart 26.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 ok... i morra skal nedre del av! 4 skruer langs kanten ser jeg, og en innfelt ved en slags finne? går akselene på spleiner inni der? og er det noe jeg må passe på ved demontering? Sitér dette innlegget Link to post
maskinisten71 Svart 26.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 Når du har tatt ut de fire skruene langs kanten samt den som sitter innfelt under finna (du må ta av finna, så er det en mutter under et lite lokk der igjen) da skal det bare være å dra ned undervannshuset ja. Av og til må det noe rikking og lett banking til for at det skal løsne. Drivakselen følger med undervannshuset ned, den er tredd inn i en spline oppe i powerheaden, gear shift staget blir stående fast og følger altså ikke med undervannshuset når du drar det ned (ta vare på hylsa mellom stussen på impellerhuset og kjølevannsrøret som går opp i stammen) Det er også en styrehylse som nedre ende av gear shift staget går igjennom, pass på at du ikke mister disse delene, utover dette er det ikke noe ekstra å passe på. Sett gearet i fri før du starter demonteringen. Når det gjelder å ta motoren av båten, så må du nok skru ut boltene i speilen sånn at hele greia med tilt osv. følger med ja. Det er et løfteøye på toppen av motoren, har du mulighet til det så er det nok greiest å la motoren stå på båten, også med tanke på videre reparasjon, da selvsagt om du har en garasje eller verksted du kan ta hele båten inn i. Sitér dette innlegget Link to post
tomsa Svart 26.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2014 Hei Dette tok lenger tid enn planlagt. Skulle nok jobba med denne motoren i vinter men det skjedde så mye annet. Nå er det vår og båten skulle vært klar. Så jeg gjorde som dere foreslo, demonterte undervannshuset og tok ut plugger osv. Dessverre er det ikke noe bedre, får dreid svingjulet et halt tørn så butter det imot, kommer ikke rundt. Kikker inn i tennplugghulla og der ser det ut som om det er noe galt med det ene stempelet, pluggen var ødelagt også. Ny powerhead, er dette en relativt grei jobb? av med sylindere og sett på nye stempel? ert det såpass enklet tro? Tar gjerne mot flere råd nå... ser jeg får kjøpt en tilsvarende motor for ca 25000? Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 26.April.2014 Del på Facebook Svart 26.April.2014 Feil timing, så stempelet går i ventilene? Sitér dette innlegget Link to post
tomsa Svart 27.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2014 OK? Litt usikker dett skal jeg sjekke, det er vel piler på blokka? kan timingen ha endret seg i drift? Og dersom timingen er feil er vel ventilene ødelagt unansett så her må jeg vel bytte eller overhale Noen som trenger deler? Bytte i en mindre motor? Selge en mindre motor? Har bare ambisjoner om å få båten på vannet med en 10 hester til guttungen nå :-) Sitér dette innlegget Link to post
tomsa Svart 11.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2014 Skulle gjerne hatt tips om overhaling av motoren. Hva lønner seg? Hvor avansert er dette? Spesilaverktøy? Jeg har sjekka litt og det ser ut til at en ny "powerhead" kan kjøpes fra utlandet, antar at det da er snakk om ei komplett blokk, topp mm og at en bare trenger å sette over pumper og elektronikk. Alternatibvet er å kløyve den og bytte et stempel, sannsynligvis også feil i ventiler så toppen må vel også tas et tak. Råd? Selv om det skulle være feil timing så har nok skaden skjedd. Men hvordan? Motoren gikk vistnok helt fint. Olja ser helt ny ut også, men sylinder 2 nedenfra har ødelagt tennplugg og det ser ut til å være noe galt m stempelet. Tips . Råd mottas med takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 (redigert) Hvor omfattende skade det er ser du vel først når demontert. Er vel den største operasjonen som kan gjøres med en motor du beveger deg inn på nå. Er dette en fire takter og det er ventiler som har buttet i stempel kan dette skyldes rykke registerreim. Sjekke registerreim skal vel være en grei afere. Kjenner ikke motoren men ligger nok under ett plast deksel ved sving hjulet. Redigert 12.Mai.2014 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomsa Svart 15.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2014 (redigert) Ja da er i allefall årsaken til problemet funnet. Et lite øyeblikk hadde jeg et håp om at det kun var i toppen skaden var men det ble fort knust. Ei brekt ventilfjær har forårsaket knust stempel, hull i bunnpanne m.m Redigert 15.Mai.2014 av tomsa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.