Jump to content

Hvor reparere dieselpumpe VP TAMD 41 P


bladfyken

Recommended Posts

Etter å ha hatt en fantastisk sesong med nesten 70 døgn i båten så stoppet den plutselig 100 meter fra båsen på årets siste tur.

Etter å ha sjekket det meste er jeg redd det er dieselpumpa som har tatt kvelden. Har byttet filter og luftet, men vil ikke starte. Det kommer greit med diesel til dysene. Starter med startgass.

 

Har også hatt fagfolk innom for å kikke på motoren og de mente at det ikke ble nok trykk og at det er dieselpumpa som er årsaken.

De antydet tre fire timer for å demontere, rundt 10 000 for å overhale pumpa og tre fire timer for å montere igjen.

 

Lurer derfor på om det er flere som har hatt samme problem og hvor man kan få overhalt pumpa til mest fornuftig pris.

 

Båt og mannskap holder til i Grenland:)

Link to post
Share on other sites

Hvis du er sikker på at det er pumpa som er årsaken,vil jeg anbefale deg å levere den til Vestfold Elektrodiesel.

 

Det var en kar i Skien som gjorde slikt før,Lomek hette firmaet,vet ikke om det eksisterer lenger.

 

Det lå ved siden av Eik Senteret,bak der hvor Politiet holder til idag.

 

Du sier den starter med startgass,men går den på diesel etter at du har fått start på den,eller stopper den så fort startgassen er borte??

.

Ender det med overhaling av pumpe,så sleng med dysene samtidig,så er ihvertfall de tinga på stell i mange år fremover.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Den stopper så fort startgassen er borte. Hadde folk fra Lyche Maskinering på Stoa for å kikke. Var vel Vestfold elektrodiesel de nevnte og tror jeg. Var i alle fall et firma i Vestfold.

Motoren er forøvrig en 99 modell. Har ikke gått mer enn rundt 1300 timer, så synes dette var litt tidlig. Men kan ikke se at det er andre ting. Gutta fra Lyche gikk også over.

Redigert av bladfyken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når du leverer inn pumpa, få de til å kjøre den i benk først for å teste om det virkelig er pumpa som er problemet. Unødvendig å overhale den om det ikke er her feilen ligger.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

 

 

Lurer derfor på om det er flere som har hatt samme problem og hvor man kan få overhalt pumpa til mest fornuftig pris.

 

 

Jepp...hadde akkurat samme symptomer som deg , desverre kom dem ved sesongstart og ikke ved sesongslutt .

Finn et Bosch verksted siden dette er en bosch pumpe , prisen du har fått er nok veiledende , jeg betalte 8000,- da sto jeg selv for inn og ut montering , Utmonteringen kan "alle" få til , monteringen er langt vanskeligere og krever spesialverktøy

 

Her er noen linker vedrørende saken..

 

Havari

 

Montering

 

 

:smiley: :smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips. Er i gang med demontering. Det meste er løst. Men litt usikker når det gjelder sjøvannspumpa. Er det bare å ta denne ut, eller er det noe inne i i "huset" der sjøvannspumpa sitter som også må løsnes. Er så trangt ta jeg har vansker med å kunne se inn, enda værre blir det vel å løsne noe inne i der.

Fikk også et tips at det var noe jeg måtte merke for å gjøre monteringen lettere. Men typisk nok husker jeg ikke hva dette var....

Link to post
Share on other sites

 

 

Det er riktig som du sier at det er med dieselpumpen som med feks. registeret på en bil , en tann feil og du får problemer...

Men dieselpumpen i 41-maskinen får du kun motert på en mulig måte , det er kansje tilsvarende for andre motorer også men det får noen andre bekrefte.

Pumpen er festet med 4 bolter til drevet i registeret , disse boltene finnes bak sjøvannspumpen , så den må av .

Disse 4 boltene passer kun en av 4 mulige måter , du kan ikke se det fysisk , det må prøves.

Derfor er det best å tørne motoren til TDC , altså når svinghjulslåsen smetter inn , pumpen har et lite merke i enden på akslingen (på sjøvannspumpe siden når den står i), dette merket vil nå være å se kl.11 .

Derfor blir den greieste måten å montere den slik på igjen , ved å rotere pumpens aksling til dette merke er kl.11 , da passer den noelunde i de 4 bolthullene , da fin justerer du de siste mm med veiakslingen.

PS! pumpens aksling er veldig "fjærende" å rotere , slik at det punktet har ikke uendelig med muligheter , tipper på 6 siden motoren er 6 sylindret , kun tipping....

 

Good luck :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Og pumpa er levert, fått en shining og montert igjen. Det var bare å glede seg til å starte opp. Men så heldig var man jo selvfølgelig ikke. Her er det nok mer som har gått galt. For en ulykke kommer jo sjeldent alene.

Pumpa montert men var ikke snakk om å få liv. Starta bare på startgass og døde ut igjen. Så etter mange timers arbeid ble dysene sjekket ut. Og der ligger årsaken mest trolig. Det har helt tydelig vært vann i dieselen.

 

Så dyser må byttes, mest sannsynlig holder det med dysespissene. Venter på hva verksted har for gode forslag. Men ser ikke at dette skjer over natta, så er vel på tide å få båten på land. Litt vanskelig å få i kjølevæske når motor ikke går, men får skru ut det som finnes av dreneringsskruer så går det vel....

 

Så har noen gode forslag til hvor kjøpe dyser/dysespisser så er jeg lutter øre;-)

Link to post
Share on other sites

Har god bistand fra verksted, så vet det ikke er plug and play:)

Neida, ikke vært noe lurium. Er vel mer at motorkunnskaper ikke er min sterkeste side og enkelte ting man ikke har sjekket ut. Har blant annet ikke vært vannutskiller montert, det har jeg nå fått på plass. Så nå er det bare å vente på at dagens uvær gir seg og ta båten opp i morra. Få tømt motoren for vann og så får jeg ta det derifra. Får jo ikke kjørt gjennom frostvæske. Men tanken skal nok renses og sjekkes før den startes opp igjen til våren. Er montert så det ikke er mulig å tappe ut i bunnen. Men er et lokk som det bør være mulig å få opp, slik at jeg kan få tømt ut diesel og vann og annet i bunnen. Så litt mer jobb enn jeg hadde regnet med;-)

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at det er dieselpumpe/dyser som er årsaken? Om dieselpumpa ikke var problemet, så synes jeg det er rart om motoren plutselig stopper pga feil med dysene. Kjørte dieselverkstedet pumpa i benk før reperasjon for å teste om det i det hele tatt var noe feil med den?

 

Har du vurdert andre mulige årsaker?

 

Ikke for å skremme, men her er noen tanker:

Disse motorene kan få startproblemer om sjøvannspumpa er ute av stilling. Men dette opptrer helst etter at det har vært skrudd på sjøvannspumpa. En annen mulig årsak kan være om timingen på ventilene er feil i forhold til veiven. Jeg har hørt om et tilfelle der sporkilen på tannhjulet på kamakslingen hadde gått, og at ventilstyringen dermed kom i utakt med resten av motoren.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jada, pumpa var testet og måtte fikses på. Var flere ting som var galt.,blant annet fordelerhodet og en stang som var brukket. Så den leverte ikke akkurat mye diesel. Trykket i benk før de startet var vel under 30 kubikk (mener jeg hans på verkstedet sa, tror det var kubikk han snakket om og ikke bar). Så har vært kombinasjonen av flere ting kan det se ut til som gjorde at jeg stoppet.


Men dette med sjøvannspumpa har jeg ikke hørt om før. Jeg trodde jo vi skulle få liv i motoren etter at pumpa var overhalt. Sjøvannspumpa har jo vært ute i forbindelse med dette arbeidet.

Link to post
Share on other sites

Sjøvannspumpa drives av det samme drevet som også driver dieselpumpa. Dersom akselen på sjøvannspumpa kommer for langt inn (bak) eller at medbringeren akselen går inn i er av feil type/feil montert kan dette medføre at akselen som driver dieselpumpa trykkes for langt bak. Avhengig av hvor mye det er snakk om kan motoren gå dårlig eller at den ikke vil starte i det hele tatt.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Disse motorene kan få startproblemer om sjøvannspumpa er ute av stilling.

 

Dette er vel ikke helt riktig ...? Dieselpumpen står på motsatt side og er boltet fast i registerdrevet ,

Sjøvannspumpen drives av samme drev men overføringen skjer kun via en plastik-medbringer .

Jeg tviler på du får montert pumpen uten at medbringeren står i riktig posisjon til drevet.

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

I flere tråder her på forumet er det beskrevet startproblemer på VP 40 og 41 som har vist seg å skyldes sjøvannspumpen. Årsaken har som regel vært feil lengde på aksling ved renovering av sjøvannspumpen, feil type medbringer, eller at pumpa har blitt montert "forkjært". Om man velger å tro på det som er skrevet tidligere så er et slikt scenario mulig.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Et eksempel med TAMD40 Dette tror jeg er den første tråden hvor startproblem skyldtes sjøvannspumpa.

Et eksempel med TMD30

 

Disse motorene har samme konstruksjon som 41. Det har også vært en tråd med en VP41 som startet, men gikk dårlig. Også her ble det til slutt avdekket at årsaken var noe med sjøvannspumpen. Jeg finner imidlertid ikke denne tråden igjen.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg skiftet noe, men er jammen verdt et forsøk. Bare litt usikker på om det bare holder å løsne litt på skruene som holder sjøvannspumpa eller om den må tas helt ut. Slik jeg leser de andre trådene ser det ut til at det bare holder å løsne litt og så starte, uten at det er fare for at noe blir ødelagt. Nå har jeg i alle fall båten på land, under presenning og tappet for vann. Men hadde vært veldig gøy om den startet slik at jeg kunne fått kjørt gjennom frostvæske, og ikke minst slippe å bry hodet hele vinteren og lommeboka enda mer, hehe;-)

Link to post
Share on other sites

Problemene med start etter at dieselpumpa har vært av skyldes svært ofte at pumpa er dårlig indexert i forhold til TDC på motoren. En feil på noen få tiendeler her resulterer i at man ikke får start. Har sett at noen sier man bare kan montere pumpa iigjen etter rissemerker på godset. Det holder ikke.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...