Jump to content

TAMD40B 1986 mod. starter ikke etter opplag


litt peiling

Recommended Posts

Hvis akslingen på sjøvannspumpa er kommet for langt inn vil det bli feil med tenningen.

 

Noe lignende fikk jeg også fortalt av verksmesteren på det lokale VP-verkstedet. Da jeg kjøpte repset med aksling og lagre til sjøvannspumpa advarte han mot at det kunne oppstå problem pga. at sjøvannspumpen og dieselpumpen stod på det samme registeret? og endret posisjon (ut/inn) på akslingen kunne lage krøll for dieselpumpen.

Link to post

hallo folkens :rolleyes:

 

har i dag vært på båten igjen. :eek:

 

Alle forslagene her er lagt fram for repratører og utprøvd.

 

Alle forutsetninger for at motor skal starte er til stede, men den vil ikke. :nonod:

 

Nå har totalt 3 mekanikere, 2 ulike firmaer innen diesel prøvd seg. ingen skjønner noen ting.

 

jeg er nå 80% fra å gi opp. :sad::sad::sad::sad::sad::sad::sad::sad:

Link to post

Dette var fælt til problemmatisk fremdriftsmaskineri. :nonod: Jeg prøver å sammenfatte litt her

 

Pumpe er 100% og timet korrekt

Fødepumpe og slanger/ rør er korrekt

Gløding/ glødekrets med relè er korrekt

Luftingen er korrekt

Stoppsolenoid som sitter på rotorhuset (dieselpumpe er korrekt), evt. fjern innmaten av den kun for test.

Kompresjon er korrekt, når den er sjekket så er ventiler i alle fall ikke ut av trimmen.

 

Dette er vel sånn kort oppsummert hva som har du har vært igjennom av feilsøking til nå.

 

Har noen punkter til som muligens kan være til noe hjelp, men vel vel..

 

Ta av eksosslange på bendet, glød motor, gi gass og "kinn" den på starteren. Kommer der noe sur røyk ut av eksosbendet? Kan du kjenne om der blåser noe ut av eksosen ved "kinning" på motor? Hvis ikke så kan der være at eksosbendet er totalt gjenngrodd og ikke slipper noe ut? Har prøvd å starte en diesel med tett eksos helt inne på bendet, ingen mulighet for å få den til å fyre. Hvis dette virker ok så ta ut alle dysene og monter de på dyserørene når de står ute av motoren. Prøv å gjøre et startforsøk (motoren roterer nå svært lett uten komp.) for å se om dysene forstøver diesel eller der ikke kommer noen ting( ha noen filler liggende slik at du ikke søler mye diesel :nonod: )

Dette vil vært mine neste steg videre her siden alt annet er gjennomgått.

 

Impellerpumpeakslingen skal ikke ha noen påvirkning på registeret til dieselpumpa.

 

Cirkeline

Link to post

Endelig :flag::flag::flag::flag:

 

Nå går motoren............... :sailing:

 

Gratulerer til Kvita :flag:

 

Vi løsnet sjøvannspumpe og dermed brooooooommmmmmmm. :sailing:

 

Tusen takk til alle :yesnod:

 

Gratulerer Kvita, du ble vinner av Påskekrimmen 2007. Oppgi knt.nr....... og du vil motta kr 14,50 :eek:

 

Nei da, men tusen takk.......................... og til dere andre......................... tusen takk dere også :flag::flag_da::flag_sw::drink::cheers:

Link to post

Bra dere fant ut av det!

 

Håper noen som kjenner disse motorene kan forklare hvordan i herrens navn dette kan henge sammen??

 

Er pumpa løs nå eller er den bare festet sånn passelig, hva er momentet på disse boltene osv??

 

Hvis dette er årsaken til alle dine problemer her, er ikke min skepsis til de grønnmalte blitt noe mindre!!

 

Dette må være veldig spesielt for Volvomotorene?

Og i tilfelle hvorfor viste ikke mekanikern(e) om dette!!!

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post

Ja enig med rogeri her bør noen med kompetanse, og noen "exploded view" tegniner komme på banen og vise alle oss undrende hvordan dette henger sammen. Kan det virkelig være sånn at sjøvanns/diesel-pumpe akslingen er en og samme aksling og trykker aksielt på kammen på dieselpumpa. Dette høres jo nesten horribelt ut og det er det jo også dersom det er dette som har forårsaket problemene i dette tilfellet. Da er det jammen risky business å bytte impeller på Volvo'en......

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post

mekaniker tvilte.... :nono: , men måtte gi tapt for baatplassen.no sine medlemmer. :lol::lol::lol:

 

Forklaringen var vel at både dieselpumpe og sjøvannspumpa går inn på samme register. På sjøvannsfilter er det en aksel med et spor i, og på pumpa er det vel en aksel.

Hvis man skrur for hard til på sjøvannspumpa, kommer ikke dieselpumpa ordentlig langt nok inn. Noe som igjen gjør at pumpa ikke klare å suge til seg nok drivstoff :drink:

Er dette riktig forklart :confused:

Link to post

ja, slik er det begge akselene går visst inn på sammen kam :confused:

 

1. skrudde løs sjøvannspumpe

2. luftet systemet

3. startet

4. stoppet

5. skrudde fast sjøpumpe...... dog ikke så hardt

6. motor går

 

Ps! skrudde hardt nok til at det ikke er lekkasje da.

 

 

Svensker er jo rare....... :flag_sw::flag_sw::flag_sw:

Link to post

Kom en kar i havna i dag, når vi skrudde. Han var tidligere mekaniker. Jeg la fram dette med sjøvannspuma... om den kunne være skrudd for hard til.

Da fortalte han en historie om tidligere langrennsløper Ove Aunli. Han hadde en båt med dobbel instalasjon BMW 636. Den ene motoren gikk bra, mens den andre ikke gikk i det hele tatt. Da sa han at dem løsnet på sjøvannspumpa ved en "tilfeldighet" og dermed vrooom.

Dette var mye av årsaken til at mekaniker gikk med på å prøve dette.

Var visst samme type dieselpumpe på volvo`n og på disse BMW motorene. Type Bosch.

Link to post
jeg burd kanskje hatt nick NEMO.......

 

kunne da blitt......... oppdrag NEMO :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: til info" tegnet animasjon= for svensker" :flag_sw::lol::lol:

Super ide! :lol: :lol:

 

Det er ikke nødvendig at du bytter nick, jeg bidrar så gjerne. Du vet Nemo opererer ikke alene. Regner med du har tatt situasjonen opp på video da pumpen ble løsnet og motoren startet.

 

Er også spent på om du fikk med alle kommentarene da det skjedde. Mye stoff her for en animasjon. :drink:

 

Godt å håre at du har fått humøret tilbake! :cheers:

:flag::flag_sw:

Link to post

Gratulerer. På 41A-motoren sin sjøvann-pumpe er det en jern-kile som går inn i et spor i brakett som driver akslingen. I endene av denne kila er det en tapp som skal gå inn i et spor i braketten. Har ikke prøvd å sette den feil vei men hvis det går an vil denne presse mot dieselpumpa. Dette er svært fort gjort å sjekke.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...