krl Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 Hvorfor skulle han prøve båten først???????????????Han har reparert vannpumpe,dynamo m.m. Hvis det er sjøvannspumpa som her er rep. kan vel dette ha noe for seg. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 11.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2007 kan dette være en mulighet. mekaniker reparerte jo sjøvannspumpe for en liten lekkasje i høst, for koserv og opplag. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 Hei! Etter hva jeg forstår, så er dette en motor med forinnsprøytnings kammer og glødeplugger. Kan feilen ligge i defekte glødeplugg(er)? Iallefall, lykke til med feilsøkingen! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
saga Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 Hvis akslingen på sjøvannspumpa er kommet for langt inn vil det bli feil med tenningen. Noe lignende fikk jeg også fortalt av verksmesteren på det lokale VP-verkstedet. Da jeg kjøpte repset med aksling og lagre til sjøvannspumpa advarte han mot at det kunne oppstå problem pga. at sjøvannspumpen og dieselpumpen stod på det samme registeret? og endret posisjon (ut/inn) på akslingen kunne lage krøll for dieselpumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Tobben10 Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 Har dere målt at det er spenning til glødepluggene ? Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 12.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2007 hallo folkens har i dag vært på båten igjen. Alle forslagene her er lagt fram for repratører og utprøvd. Alle forutsetninger for at motor skal starte er til stede, men den vil ikke. Nå har totalt 3 mekanikere, 2 ulike firmaer innen diesel prøvd seg. ingen skjønner noen ting. jeg er nå 80% fra å gi opp. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 Småtragisk - håper serviceverkstedet tar det hele og fulle ansvar her? Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 Dette var fælt til problemmatisk fremdriftsmaskineri. Jeg prøver å sammenfatte litt her Pumpe er 100% og timet korrekt Fødepumpe og slanger/ rør er korrekt Gløding/ glødekrets med relè er korrekt Luftingen er korrekt Stoppsolenoid som sitter på rotorhuset (dieselpumpe er korrekt), evt. fjern innmaten av den kun for test. Kompresjon er korrekt, når den er sjekket så er ventiler i alle fall ikke ut av trimmen. Dette er vel sånn kort oppsummert hva som har du har vært igjennom av feilsøking til nå. Har noen punkter til som muligens kan være til noe hjelp, men vel vel.. Ta av eksosslange på bendet, glød motor, gi gass og "kinn" den på starteren. Kommer der noe sur røyk ut av eksosbendet? Kan du kjenne om der blåser noe ut av eksosen ved "kinning" på motor? Hvis ikke så kan der være at eksosbendet er totalt gjenngrodd og ikke slipper noe ut? Har prøvd å starte en diesel med tett eksos helt inne på bendet, ingen mulighet for å få den til å fyre. Hvis dette virker ok så ta ut alle dysene og monter de på dyserørene når de står ute av motoren. Prøv å gjøre et startforsøk (motoren roterer nå svært lett uten komp.) for å se om dysene forstøver diesel eller der ikke kommer noen ting( ha noen filler liggende slik at du ikke søler mye diesel ) Dette vil vært mine neste steg videre her siden alt annet er gjennomgått. Impellerpumpeakslingen skal ikke ha noen påvirkning på registeret til dieselpumpa. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
ptt Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 syntes dette begynner og bli litt vel merkelig , har dere prøvd med start gass, ikk mye ,men litt , Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 12.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2007 Endelig Nå går motoren............... Gratulerer til Kvita Vi løsnet sjøvannspumpe og dermed brooooooommmmmmmm. Tusen takk til alle Gratulerer Kvita, du ble vinner av Påskekrimmen 2007. Oppgi knt.nr....... og du vil motta kr 14,50 Nei da, men tusen takk.......................... og til dere andre......................... tusen takk dere også Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 (redigert) Bra dere fant ut av det! Håper noen som kjenner disse motorene kan forklare hvordan i herrens navn dette kan henge sammen?? Er pumpa løs nå eller er den bare festet sånn passelig, hva er momentet på disse boltene osv?? Hvis dette er årsaken til alle dine problemer her, er ikke min skepsis til de grønnmalte blitt noe mindre!! Dette må være veldig spesielt for Volvomotorene? Og i tilfelle hvorfor viste ikke mekanikern(e) om dette!!! Redigert 12.April.2007 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Leading Edge Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 Ja enig med rogeri her bør noen med kompetanse, og noen "exploded view" tegniner komme på banen og vise alle oss undrende hvordan dette henger sammen. Kan det virkelig være sånn at sjøvanns/diesel-pumpe akslingen er en og samme aksling og trykker aksielt på kammen på dieselpumpa. Dette høres jo nesten horribelt ut og det er det jo også dersom det er dette som har forårsaket problemene i dette tilfellet. Da er det jammen risky business å bytte impeller på Volvo'en...... Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
litt peiling Svart 12.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2007 mekaniker tvilte.... :nono: , men måtte gi tapt for baatplassen.no sine medlemmer. Forklaringen var vel at både dieselpumpe og sjøvannspumpa går inn på samme register. På sjøvannsfilter er det en aksel med et spor i, og på pumpa er det vel en aksel. Hvis man skrur for hard til på sjøvannspumpa, kommer ikke dieselpumpa ordentlig langt nok inn. Noe som igjen gjør at pumpa ikke klare å suge til seg nok drivstoff Er dette riktig forklart Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 Gratulerer att motoren startet skal du ikke byttet navn til Peiling nå?Det som er fasinerende med motor og diverse en lærer stadig noe nytt.mvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
litt peiling Svart 12.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2007 ja, slik er det begge akselene går visst inn på sammen kam 1. skrudde løs sjøvannspumpe 2. luftet systemet 3. startet 4. stoppet 5. skrudde fast sjøpumpe...... dog ikke så hardt 6. motor går Ps! skrudde hardt nok til at det ikke er lekkasje da. Svensker er jo rare....... Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 Gratulerer Kvita, du ble vinner av Påskekrimmen 2007. Påske KRIM?? Dette er jo rene spøkelse historien, evt Twilight Zone At dieselpumpas funksjon kan henge sammen med korrekt montering av impeller ?? har ikke hørt på makan. Volvo slutter aldri å forbause. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
litt peiling Svart 12.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2007 Kom en kar i havna i dag, når vi skrudde. Han var tidligere mekaniker. Jeg la fram dette med sjøvannspuma... om den kunne være skrudd for hard til. Da fortalte han en historie om tidligere langrennsløper Ove Aunli. Han hadde en båt med dobbel instalasjon BMW 636. Den ene motoren gikk bra, mens den andre ikke gikk i det hele tatt. Da sa han at dem løsnet på sjøvannspumpa ved en "tilfeldighet" og dermed vrooom. Dette var mye av årsaken til at mekaniker gikk med på å prøve dette. Var visst samme type dieselpumpe på volvo`n og på disse BMW motorene. Type Bosch. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 12.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2007 hvordan legger man inn bilde Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 Se her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=27228 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Nemo Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 mekaniker tvilte.... :nono: , men måtte gi tapt for baatplassen.no sine medlemmer. Gratulerer! Må si at dette har vert spennende lesning i påsken og ikke minst mange gode råd. Da blir det en forsinket påsketur med godlyd av motoren igjen. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 12.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2007 jeg burd kanskje hatt nick NEMO....... kunne da blitt......... oppdrag NEMO til info" tegnet animasjon= for svensker" Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 jøss, fiksa det ja.. bra . gratulerer Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Gullfisk Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 Supert at du fikk fikset det. Tror det er mange med meg som har lært noe nytt i denne tråden. God tur. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 jeg burd kanskje hatt nick NEMO....... kunne da blitt......... oppdrag NEMO til info" tegnet animasjon= for svensker" Super ide! :lol: Det er ikke nødvendig at du bytter nick, jeg bidrar så gjerne. Du vet Nemo opererer ikke alene. Regner med du har tatt situasjonen opp på video da pumpen ble løsnet og motoren startet. Er også spent på om du fikk med alle kommentarene da det skjedde. Mye stoff her for en animasjon. Godt å håre at du har fått humøret tilbake! Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 Gratulerer. På 41A-motoren sin sjøvann-pumpe er det en jern-kile som går inn i et spor i brakett som driver akslingen. I endene av denne kila er det en tapp som skal gå inn i et spor i braketten. Har ikke prøvd å sette den feil vei men hvis det går an vil denne presse mot dieselpumpa. Dette er svært fort gjort å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.