Jump to content

Prosjekt oppussing Scand 26 HC


Kenryd

Recommended Posts

Mitt prosjekt for vinteren og våren 2013-2014. 1982 mod Scand 26 HC med 130hk Volvo penta tmd 40 med 280 SP drev.

 

Jeg kjøpte denne båten i høst etter salg av en Fevik 23 1984 som jeg også pusset opp. Men den gikk for sent og var for liten, så da ble det denne istedenfor. Glad og fornøyd var jeg med kjøpet av denne, helt til jeg oppdaget at den hadde opptil flere lekkasjer i kabin. Noe som tydeligvis har pågått en stund.... men,men... noe må en vel regne med på et båt som er 30 år gammel.

Vil etter hvert som jeg kommer videre med båten legge ut bilder underveis. Foreløpig har det stort sett vært rivnings arbeide. Målet er å få denne klassikeren tilbake til så "ny" stand som mulig. Denne båten har jeg planer om å ha en stund :smiley: Den største utfordringen ligger nok i at det er mugglukt og sporer av sopp i flere steder i plast/skrog.

Link to post
Share on other sites

Jupp! har nå tydeligvis sittet for lenge for å legge inn mer. En heeeel time.... Da jeg skulle lagre fikk jeg ikke lov. Så nå må jeg jaggu gjøre alt på nytt....... :nonod:


bilde

 

bilde

bilde

 

Fin på bilder, men her skulle det vise seg og skjule seg både det ene og det andre


bilde

Båten kom på land og her har jeg startet rivingen av kabin. Det vises tydelig at her har det vært lekkasjer over tid etterhvert som jeg fjerner deler.

 

bilde

Polstring under vinduer er løs og på vei ned. under her skulle det vise seg og være helt svart av mugg etter lekkasje....

 

bilde

Styrbord side. Her fant jeg den største lekkasjen, som har beveget seg nedover skrogside og mest sannsynlig videre bakover

Link to post
Share on other sites

bilde

Greit med bilder underveis slik at jeg husker hvordan det skal settes sammen igjen. Nå er polstring fjernet og videre riving fortsetter

 

bilde

Styrbord side. Litt uklart bilde, men her kan man se hvordan lekkasjen har beveget seg nedover skroget. Den største lekkasjen var fra vinduene på denne siden. Hovedsaklig i bakkant

 

bilde

Babord side

 

bilde

 

Her er det rester av filt fra trekk som er svart av mugg etter fukt. Dette fjernet jeg forsiktig ved hjelp av en stålbørste. Problemet nå er å få fjernet/ drept sporene og fjernet lukt...

 

bilde

Litt mørkt bilde desverre

 

bilde

Slik så den ene takplaten ut da jeg tok den ned. Denne sto under der signalhorn var montert på dekk. Her har det helt klart vært en stor lekkasje som har fått lov til å utvikle seg...

Link to post
Share on other sites

07_1911269440_xl.jpg

Da er det badet som står for tur

 

419.jpg

Vegg mot kabin er festet med gjennomgående skruer med mutter, i del av skrog. Dørk er skrudd i forkant ned i list som er festet under dørk i vegg.

 

07_1353097934_xl.jpg

421.jpg

Her er plate med trekk i overkant mot instrumentpanel fjernet. Sitter med fire skruer. Plate mot skrog og takplate sier seg selv. Enkelt å fjerne.

 

422.jpg

Som jeg fryktet så har lekkasjen beveget seg hele veien bakover under trekk. Må derfor fortsette rivingen slik at jeg kommer til alt. Vegg mot instrumentpanel, styreposisjon må derfor også rives...


Fantastisk.. skal du trekke opp innvendig selv eller setter du bort jobben?

Har en plan om å gjøre det selv. Så sant jeg ikke har glemt gamle kunster. Jobbet i skrog på Windy's 40 foter i min tid :-) Men en ekstra hånd får jeg nok bruk for. Er litt keitete når det blir lange strekk..


430.jpg

For å få fjernet vegg mot styreposisjon må første sitteplass med skap fjernes.

 

444.jpg

Hele greia sitter sammen i et helt stykke og er skrudd fast i dørk under. Vask og tilhørende slanger samt hylle i skap må fjernes for å komme til skruene. Noen under skap og noen i oppbevaringsrommet. Ser ut til at hele greia er limt sammen. Litt upraktisk når jeg trenger hver enkelt del som mal for å lage nytt.

 

454.jpg

Når den da er fjernet i tillegg til dørkplate. Kommer du til resten. Dette må til for også få fjernet side veggen langs "skroget" som er polstret, og festet med eks antall skruer pluss listene.


445.jpg

Her må det litt opprydding i det elektriske til :smiley:

 

446.jpg

Ledninger på kryss å tvers og en hel del som ikke går til noenting

 

455.jpg

Slik blir det da seende ut når den veggen er fjernet. Videre over til andre siden

 

426.jpg

Her gjelder samme fremgangsmåte som styrbord side. Vegg mot kabin er festet med gjennomgående skruer også her. På samme måte som badvegg mot kabin.

 

425.jpg

 

Dør er selvfølgelig fjernet, sammen med plate som står for seg selv i underkant inne i kabin. Den står festet i skott. Dørlist/karm er trykket inn på veggplate. Har vel kanskje vært limt litt fast i sin tid.

 

461.jpg

Da var den siden også ren. Mye rot, så litt rydding må nok til :yesnod:

 


427.jpg

Instrumentpanel ikke mye pent. Her skal det lages nytt og monteres nye instrumenter og brytere. I tillegg skal styresnekke byttes ut med teleflex som er bedre og mer behagelig når en ikke har drev med duopropp

 

467.jpg

 

Instrumenter fjernet og styring fjernet. Tatt en opprydding i den elektriske biten her. Merket alle kabler hvor de hører hjemme med tallkode, som jeg videre har ført ned på papir. Kjiipt visst en plutselig sitter der å ikke vet hvor DEN kabelen hører hjemme :wink:

 

Det er da så langt jeg er kommet foreløpig. Akkurat nå jobber jeg med ulike muligheter for å få vekk lukten og sopp sporene i plasten. Leit visst ikke det lar seg gjøre.. da vil jo hele oppussingen nesten være forgjeves spør du meg.... fukt og mugg er jo i grunnen hele årsaken til at jeg i det hele tatt har startet på dette. Men satser på at det ordner seg. Gleder meg som en unge til våren da den kan igjen skal sjøsettes! :yesnod:

 

Mer info og bilder kommer etterhvert! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Oi ikke dårlig... hadde lyst til å rive ut alt i min og men ser jo ut som en premie jobb... men må vel ha ut alt dersom trekket skal bli skikkelig.

Har ozonator om du trenger å låne..;)

Ja... du kan så si... håper bare jeg rekker det før sesongen begynner :yesnod:

takker for tilbudet. Får se hvordan jeg får dette til. Akkurat nå har jeg skuret ned med klorvann, for så å smøre inn hele greiene med eddik. Så nå lukter det eddik på hele eiendommen her :lol:

Skal på kurs i Oslo noen dager, så det får stå å godgjøre seg de dagene. Får se videre når jeg kommer hjem igjen. Du holder til i Kristiansand eller?

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så mye med ny flott båt!

Imponerende innsats og grundighet du viser, så dette blir jo nødt til å bli en kjempesuksess!

Hvis du har planer om å omarbeide innredning når du bygger opp igjen, drister jeg meg til å komme med et råd; Lag en plan, som du bruker mye tenking å utarbeide. Se alle prosjekttråder du kan finne. Se på innredning i båter du finner på Finn.no.

Jeg har vært gjennom lignende prosess som du er i ferd med, og av og til ønsket å begynne fra start igjen når jeg ser hvor flott andre gjør ting. Ikke helt alvorlig talt da!

Ønsker deg lykke til, og gleder meg til fortsettelsen!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Endelig er det ting på gang! For å få bukt med mugg lukt problemet har jeg foreløpig malt deler av skroget med 2 komponent fra Biltema. Dette ser ut til å gjøre susen! :-) Malte dette før jul og lukten er nå borte. Antar jeg kommer til å ta hele skroget. Dels fordi det blir penere i sturom rundt om i båten og at det til slutt når alt er ferdig vil lukte "NY" båt! :-)

 

Som bildet viser har jeg idag med god hjelp demontert alle vinduer. Her var det utført flere kreative løsninger for å få tettet lekkasjer.. Utfordringen blir nå å finne en løsning på å få dette skikkelig gjort slik at de kan holde tett i fremtiden. Datidens løsning med pakninger rundt glass i rammene var jo ikke vellykket, så ser etter en god og bedre plan på dette. Kanskje er det noen der ute som er kjent med dette.

 

Neste skritt her blir nå å male ferdig for så å montere nytt skrogtrekk, som jeg har kjøpt av Agder Boat til en normal pris. Grunnen til at jeg kjøpte det der og ikke maritime er fordi dette er det beste skrogtrekket som har filt på baksiden. Lett å legge og blir et fint resultat.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Snikker bua! Her er jeg på god vei med å skjære til den nye innredningen. Allerede halvveis! :-)

Har selvfølgelig tatt vare på den gamle å bruker den som mal. Dette blir bra! Gleder meg til den er lakket med flere strøk og jeg kan begynne monteringen.

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Holder på med eit prosjekt sjøl, har kontroll på det meste men er alltid 100 småting som man ikkje kommer på før man kommer over det, og dei små tingene kan som regel ta litt tid. Er bare til å stå på å få gjort litt hver dag. Er litt slitsomt nå i 2 månder men man har så mye gleda av å få den på sjøen når alt er kontrollert og fikset.

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...