Jump to content

Prosjekt oppussing Scand 26 HC


Kenryd

Recommended Posts

Hele instrumentpanelet skal jo også byttes ut. Her har jeg nye instrumenter fra VDO. Knop måler med Gps Antenne, bare for å nevne noe! :-) Veldig grei patent da en slipper giver og den slags :-)

 

 

bilde

Hei,

Har du kjøpt giver til oljetrykk og temperatur?

Link to post
Share on other sites

Nei, hadde Vdo fra før, så da regner jeg med at jeg kan bruke de samme? Eller kan jeg ikke det? :-)

Det funker sikkert helt fint. Eg har bare vært litt usikker sjølv på om det er 1 polt eller 2 polt føler eg skal kjøpe. Men eg tror eg har løst det nå.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei igjen! Til alle interesserte så beklager jeg at tråden har stoppet opp litt, men i bakgrunnen har det da skjedd en del, selv om ting går en del senere enn det som var planen :-)

Kroppen går kun på halv fart og da tar ting litt tid, men her kommer noen nye bilder :-)

Link to post
Share on other sites

bilde

 

En av de nye veggene. Her er arbeidet fordelt, hvor jeg skjærer ny innredning og fruen, ja hun har ansvaret for lakkeringen :-)

 

bilde

 

Her står det en del, og det gjør det også andre steder i huset. Er fullt overalt av innredningsdeler og ny innkjøpt utstyr. Akkurat nå så jeg helst at jeg hadde større hus! :-)

 

bilde

 

Synes dette blir meget bra! Hun gjør en god jobb med lakkeringen! :-)

Link to post
Share on other sites

Har gått til innkjøp av et savnet element! Gleder meg til å få testet den ut! Skal være bra mye bedre enn sin forgjenger, med spesielt høyere oppløsning på kart. En uting er at du kan ikke bruke de gamle kartene. Er helt nye til denne og de andre modellene.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Neste som står for tur nå er å sette vinduene på plass igjen. Har ventet på bedre vær, og nå ser det ut som det endelig skal være fint vær noen dager, så da skal man nok få gjort det også. I mellomtiden har jeg gått over alle vinduene og sørget for at det i fremtiden IKKE skal komme inn noe vann, så derfor har jeg lagt sika i alle hjørner hvor pakningene har delt seg. bilde kommer :-)

Link to post
Share on other sites

Flått arbeid Kenryd. Jeg vuderer selv å kjøpe en Scand 26. Men det er pinadø ikke lett å finne et fint eksemplar til en fornuftig pris. Det står som regel også noen eldgamle maskiner i de båtene som er for salg, og de motorene bør vel skiftes ut snarest mulig.

 

Jeg ser frem til den dagen Eletriske motorer begynner å bli standard i båter. Det kan vel ikke bli så veldig mange år til det skjer.

 

Du nevner at du har kjøpt en ny motor. Hva slags motor har du kjøpt. Kan ikke se at det står noen plass i tråden din, bare at du nevner innkjøp av ny motor.

 

Får inderligt håpe at du har tid og helse til å sluttføre prosjektet. Du må ikje vera beskjeden med bilder og kanskje en liten videosnutt når du setter skipet på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Flått arbeid Kenryd. Jeg vuderer selv å kjøpe en Scand 26. Men det er pinadø ikke lett å finne et fint eksemplar til en fornuftig pris. Det står som regel også noen eldgamle maskiner i de båtene som er for salg, og de motorene bør vel skiftes ut snarest mulig.

 

Jeg ser frem til den dagen Eletriske motorer begynner å bli standard i båter. Det kan vel ikke bli så veldig mange år til det skjer.

 

Du nevner at du har kjøpt en ny motor. Hva slags motor har du kjøpt. Kan ikke se at det står noen plass i tråden din, bare at du nevner innkjøp av ny motor.

 

Får inderligt håpe at du har tid og helse til å sluttføre prosjektet. Du må ikje vera beskjeden med bilder og kanskje en liten videosnutt når du setter skipet på sjøen.

 

Hei! Nei, har ikke kjøpt ny motor. Det var en annen her inne på båtplassen, han som heter Scand26 :-) Men, skulle gjerne hatt en større motor. Den ideelle motor og drev til denne båten er AQAD41 200hk og 290DP drev :-)

Ville ikke være så redd for å kjøpe denne type båt med en eldre motor, så sant det er Volvo Penta, og den er tatt vare på. Er seiglivede motorer det her :-)

Håper på å få båten på vannet i løpet av en mnd tid, og ska se om ikke jeg kan få laget en videosnutt når herligheten kommer på vannet :-)

Link to post
Share on other sites

Fine Grimstad. Det er bare å pøse på med bilder og videoer :thumbsup: Det er kjempekjekt å følge med på det arbeidet du legger i båten. Får håpe at jeg selv har ork og kunnskap nok til å gjøre det samme den dagen jeg eventuelt går til innkjøp av en gammel balje.

 

Men foreløpig ser det dårligt ut. Båtselgerene tror jo at det er muligt å få en formue for de eldgamle båtene sine. Det e gull de sitter på sier de. :lol:

En kan jo ikke betale allverden for antikvariske oppussingsobjekt. Kanskje det heller blir innkjøp av en ny båt istedenfor.

Link to post
Share on other sites

Nei, en betaler mest kun for motor å drev :-)

Jeg har tatt på meg en vanvittig oppgave med denne båten, og tror ikke jeg gjør det om igjen... den totale påkosten får en jo ikke igjen heller, men hvis, og når en selger den vil den jo være lettere solgt. Gjorde nesten samme jobben med den forrige båten jeg hadde. En Fevik 23 1984 modell. Den var solgt nesten på dagen og fikk igjen så godt som alle pengene jeg hadde lagt i den :-)

Link to post
Share on other sites

Motor og drev for båteierene er diamanter og edelstener. :giggle: Det e jo ikje løye at brukt båt markedet har kollapset. Folk som har vært på jakt etter båt har jo selfølgeligt ikke vært villig til å betale store summer for en gammelt antikvarisk båt og motor. Og så har de heller gått til annskaffelse av en ny båt. Snipp snapp snute.... så var det ingen igjen til å kjøpe de eldre båtene. Får nå håpe at du kjøpte til en noe lunde fornuftig pris. :wink:

 

Hva slaks planer har du for motoren da. Skal du kanskje ta en full overhaling av den.

Link to post
Share on other sites

Motor og drev for båteierene er diamanter og edelstener. :giggle: Det e jo ikje løye at brukt båt markedet har kollapset. Folk som har vært på jakt etter båt har jo selfølgeligt ikke vært villig til å betale store summer for en gammelt antikvarisk båt og motor. Og så har de heller gått til annskaffelse av en ny båt. Snipp snapp snute.... så var det ingen igjen til å kjøpe de eldre båtene. Får nå håpe at du kjøpte til en noe lunde fornuftig pris. :wink:

 

Hva slaks planer har du for motoren da. Skal du kanskje ta en full overhaling av den.

 

Nei, en full overhaling blir det nok ikke. Motoren går fint den. Det jeg har oppdaget er at det har vært slurvet med bytte av fitre, kjølevann og div... da jeg tappet kjølevannet var det helt brunt og fult av dritt! Kikker nå på drivstoffsiden. Byttet akkurat glødeplugger. Motoren startet med en gang men stoppet igjen. Da jeg åpnet filtre og vannutskiller var det ikke noe pent syn som møtte meg....

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei sveis! Har vært dårlig til å holde det oppdatert her inne, men holder fremdeles på.... er ikke vann under kjølen ennå.... har støtt på opptil flere hinder på veien som utsetter ting hele tiden.

Fikk problemer med vinduene. De var IKKE tette! Så desverre så måtte deler av det nye skrogtrekket rives ned igjen, da det kom vann på innsiden av det også..... etter mye plunder og styr ble de til slutt tette. La maskeringstape litt inn på vindu og litt ut på list. La så en fin fuge/ tetning med sika. Ble veldig bra og nå er det tett. La også en stripe på alle skjøter på aluminiumsrammene.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...