Jump to content

Prosjekt oppussing Scand 26 HC


Kenryd

Recommended Posts

Da dette endelig var på stella så kunne jeg begynne monteringen! :-)

Mangler polstring i baug ,men med vilje. Skal sette opp vegg foran her. Blir en penere finish og da kan en dra bedre nytte av dette svære "rommet" som ikke pr idag er til noenting.

Siden jeg har mer enn nok i år så blir ikke den montert før neste vår tenker jeg. Derfor lar jeg det stå slik, med gardinene som orginalt henger foran.

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

ja, er meningen det. MEN noe senere enn planlagt ja! :-) Skal bare ha ut motoren først..... må bytte lagrene som står på aksel ut til drev..... har også vært nødt til å gå til innkjøp av "nytt" drev. Det var ikke særlig tatt vare på. Et kadaver hele greiene. Skal legge ut bilder av det. Sitter å legger ut nå. Kommer en del bilder av resten av båten også :-)

Link to post
Share on other sites

Her er hva som møtte meg da jeg plukket av drevet..... stort sett ikke en ting som kunne brukes. Et under at ikke båten har sunket.... lekkasje i belger og lagere inn til motor er også gåene. Dette betyr at nå må motoren ut for å få fikset dette.....

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Dette var en spennende tråd og lese. Nokså det samme som jeg holder på med min Scand 25 classic. Ett lite spørsmål.

 

Hvorfor malte du skroget før du hadde på trekket? Og hvilken maling har du brukt?

 

Skal selv trekke skroget snart og gleder meg ikke til den jobben.

Redigert av Mr_Stian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Dette var en spennende tråd og lese. Nokså det samme som jeg holder på med min Scand 25 classic. Ett lite spørsmål.

 

Hvorfor malte du skroget før du hadde på trekket? Og hvilken maling har du brukt?

 

Skal selv trekke skroget snart og gleder meg ikke til den jobben.

 

Hei! Beklager meeget sent svar, men under trekket var det årevis med fukt, så alt luktet mugg. Skuret med både det ene og det andre men ble ikke kvitt lukten og sporene. Nå lukter det ny båt :-)

Brukte forresten "maling" fra Biltema funket bra.

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/2-komponent-polyuretan-2000019506/

 

Kom til slutt i mål i fjor, men har vært dårlig til å oppdatere tråden her. Skal snart legge ut mer bilder som viser resultatet :-)

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

den ble utrolig fin og frisk i innredningen!Flott arbeid du gjør.putene og gardinene hadde jeg byttet var jeg deg,så får du løftet den to hakk til:)

 

Hva betalte du for vdo instrumentene?

Redigert av beauty of aqua (see edit history)

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Ja, er en plan med gardiner og puter etter hvert men får holde litt til. Har kostet nok hittil. I år skal motor å drev byttes også som vil koste rundt 100.000,-

Instrumenter alt I alt kom vel på rundt 4.000,- tror jeg. Gjorde hele oppussingen ifjor vår så husker ikke helt..

Er bare meg som ikke har fått oppdatert prosjekttråden☺

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Motor og drev byttes i år? Fortell fortell  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Flotte greier  :smiley:

Antar det er en av de sterkest motoriserte 26HC der ute, iallefall med diesel.

Hadde nesten tippet enda mere enn 33 knop pga. båtens lave bredde og profil. Har du helt optimale propeller?

 

Hva er "ståhøyden" inne på 26HC forresten?

 

Har bestilt meg baugpropell hos seaking.no til min Windy 27. Det ble et Sleipner SE40 kit komplett med monteringssett.

Så det blir jo et prosjekt. Har ikke montert tunnell før, men all info finnes jo på nett heldigvis.

Hadde egentlig tenkt å bruke epoxy, men siden de leverer med et sånt iso-polyester monteringssett så får jeg vel prøve det.

Plan A er å bytte/flytte den 120 liters vanntanken som er plassert formtilpasset i baugen akkurat der det er mest optimalt å ha baugpropellen.

Antar at båten ikke har noe imot en litt lettere snute.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Flotte greier  :smiley:

Antar det er en av de sterkest motoriserte 26HC der ute, iallefall med diesel.

Hadde nesten tippet enda mere enn 33 knop pga. båtens lave bredde og profil. Har du helt optimale propeller?

 

Hva er "ståhøyden" inne på 26HC forresten?

 

Har bestilt meg baugpropell hos seaking.no til min Windy 27. Det ble et Sleipner SE40 kit komplett med monteringssett.

Så det blir jo et prosjekt. Har ikke montert tunnell før, men all info finnes jo på nett heldigvis.

Hadde egentlig tenkt å bruke epoxy, men siden de leverer med et sånt iso-polyester monteringssett så får jeg vel prøve det.

Plan A er å bytte/flytte den 120 liters vanntanken som er plassert formtilpasset i baugen akkurat der det er mest optimalt å ha baugpropellen.

Antar at båten ikke har noe imot en litt lettere snute.

 

Hadde håpet på litt mer igrunn men holder. Kjører sjelden på fullt. Ligger stort sett på mellom 25 -27. Da trives både båt og motor :-)

Takhøyden er jeg jammen ikke sikker på.... har aldri målt den. Jeg er 170cm og må gå med bøyd hode så det er ikke så høyt.

 

Har kikket på samme kit som deg. Lurte først på den under men skiller jo bare en 1.000 lapp og det vil jeg anta det er verdt. Hører stadig om båter med for lite skyvekraft. Har heller ikke montert slikt som dette før og vet ikke om jeg tør ta på meg oppgaven med å skjære til tunnelen. Kan ta monteringen men har lite greie på støp og plast.

Må gjøre om litt hos meg også....vanntanken står i veien, men fikk et godt tips av en her inne på forumet som anbefalte å bruke fleksibel vanntank fra Maritim :thumbsup:

Min båt trenger vekten i baugen. Er ikke for det har jo trimplan også så kunne vel funket, men er ikke noe annet velegnet sted å ha den. Bak er det NOK vekt kan man si! hehehe.....

Har flere ting å tang på gang i år. Skal ha en oppgradering av badeplattformen også. I tillegg skal jeg lage nytt dekke over motor. Nye plater og ny isolasjon. Pluss fikse på noen små skader og riper i skrog. Nok å ta seg til frem til neste sesong også gitt! :yesnod:

 

Ønsker meg større båt snart og da lurer jeg på en Windy. Gjerne en 9900 eller en av de siste 9800  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Din båt er vel et tonn lettere enn min og har lavere profil så du greier deg nok med SE30 når montert langt nok fram, men prisforskjellen er jo liten ja.

SE30 krever kanskje litt mindre batteri og kabler da, men greit å ha nok kraft.

Du kan jo evt. ha et batteri foran hvis du trenger vekt.

 

Har man god tid og er nøye og skaffer seg den info som er tilgjengelig på nett, særlig her på baatplassen, så kommer man nok langt med å montere selv tror jeg. Iallefall hulltakingen.

Men bor man i nærheten av kompetanse og noen som har utlån av egnet verktøy for korrekt hulltaking så er det jo litt enklere.

Sørlandet bør jo være en grei plass sånn sett både for hull og støp.

Polyesterstøping er jo en terskel om man aldri har gjort det før. Har stort sett bare erfaring med epoxy men det skiller jo ikke så mye egentlig.

Må ha egnet pustemaske iallefall, ved innvendig arbeid. Og så skal ikke båten synke etterpå  :smiley:

Jeg hadde nok brukt epoxy om ikke det hadde fulgt med en iso-polyester pakke med baugpropellen.

 

Her et eksempel på SE60 med 185 mm tunnell montert for langt bak ifht. optimal plassering i windy 27.

Den er montert på enkleste sted å komme til. Det er mulig å komme et bra stykke forover når man fjerner/flytter vanntanken.

Da kunne han nok ha fått tilnærmet samme effekt med SE40 og 125 mm tunnell. Den skal jo holde til båt opp til 29 fot.

Og tunnellen kommer da trolig ut av vannet når båten er i plan, noe som også er en fordel. 

Da trenger man evt. ikke å lage spoiler foran tunnellen.

 

bilde

 

Windy 9800/9900 er flotte båter.

Men syns egentlig at Windy 27 er vel så praktisk plassmessig, i forhold til lengde iallefall. Og den er jo faktisk bredere (315 cm mot 293 cm).

Og ikke minst et vesentlig lavere prisnivå. Det er jo en eldre konstruksjon også da, men veldig bra skrogdesign.

Og den går greit med en motor.

Men den trenger en hekkdør og skikkelig badeplattform hvis man skal være litt oppdatert.

 

Windy 9900 brukttest fra 2001:

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/brukt-test-windy-9900

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

SE30 har 2 hk mot 3 hk på SE40, altså 50% sterkere.

Men skyvekraften er bare 25-30% høyere, så SE30 er mere effektiv i forhold til motoreffekt.

Kanskje naturlig siden de har samme propelldiameter.

Det vil nok funke uansett siden SE30 går fra 20-28 fot og SE40 fra 26-34 fot.

Skrev 29 fot i innlegget over, men det gjaldt nok Quick BTQ 125-40.

Den veier nesten dobbelt så mye som Sleipner SE40 men går til mindre båt, så det er jo litt pussig.

 

Sleipner oppgir skyvekraft ved 10,5V. Hvis Quick oppgir ved 12V så er det jo en vesentlig forskjell.

 

Alle funker nok bra bare man holder seg godt under vannlinjen med hullet. Tror det var helst en tunnelldiameter under.

Samt avfasede/runde kanter på hullet.

 

Jeg bestilte med båtpanel istedenfor touchpanel, det kostet bare kr 230 ekstra.

Kontrollbryter utformet som en liten båt.

Touchpanel kan være vanskelig å treffe med fingrene uten å se ned på det.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...