Pequod Svart 8.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Har helt siden jeg begynte å lete etter båt og begynte å lese meg opp, sett anbefalt at dieselfilter, oljefilter og impeller bør skiftes hvert år. Jeg kommer uansett til å gjøre det i år, ettersom det er min første båt og første motor, og jeg vil være sikker på at alt er som det skal! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
avmønstret5 Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Det .er fornuftig. Skift også sm.oljen. Hvilken praksis folk her forteller de har bør en ta med en klype salt og følg motorens instruksjonsbok med god margin. Jeg skriver dette fordi jeg har rimelig god faglig kompetanse på temaet. Finito fra meg. Link to post
Bateman Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 ......og du kan velge å høre på de som har erfaring (inkludert selverklærte eksperter) og bruke forumet som det er ment - innhenting av informasjon man ikke nødvendigvis kan lese seg til. Det har jeg gjort med stor glede mange ganger! ...og ja - skift olje og filter på høsten. anbefales av de fleste (alle?) fabrikanter. Impeller skifter du på våren, så har du fersk gummi i sesongen. Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera Link to post
Lars H. Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Er det noen motorprodusenter som foreskriver årlig bytte av impeller? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bateman Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Ikke det jeg kjenner til. Det anbefales fra ulikt hold på kad 42 (av en eller annen grunn) ...men jeg skifter ikke hvert år på mine 42'ere. Men når jeg skal skifte - blir det tatt på våren - ser den var litt dårlig formulert.... Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera Link to post
avmønstret5 Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Må bare komme med en anmerkning ang. impeller på sjøvannsinntak. Levetiden er avh, av impellerns kvalitet, pumpehusets utforming, driftstiden og sjøvannkvaliteten. Dette er usikre forhold, derfor tar en ut impellern om høsten, sjekker den, og setter den inn igjen om våren. Dette på grunn av at den kan bli deformert av å stå tørr en hel vinter og muligheten for sprekkdannelse øker. Impellerpumper er for øvrig nokså effektiv og billig å produsere, men et tilbakeskritt i forhold til driftsikkerhet., desverre. Link to post
Gunga Din Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 (redigert) Det .er fornuftig. Skift også sm.oljen. Hvilken praksis folk her forteller de har bør en ta med en klype salt og følg motorens instruksjonsbok med god margin. Jeg skriver dette fordi jeg har rimelig god faglig kompetanse på temaet. Finito fra meg. hei pettersand se denne sid 12 gjeller en MD11C hadde en sånn for mange herrens år siden der står att man skall skifte olje hver 50 time.....det må vel vare litt 'overkill' ?? nå er dette skrevet 1977......så både oljer o filter må ju ha blitt litt bedre også med tiden jeg har alltid skiftet hver sæsong har ca 100 tim +/- 30 /sæsong http://www.82ms.se/Instruktionsbok_MD11_MD17_mars77.pdf Redigert 8.November.2013 av Gunga Din (see edit history) S/Y Gunga Din Link to post
avmønstret5 Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Ja, det har jo sammenheng med hvor mye motoren går i løpet av sesongen, det er klart. Men jeg skifter i alle fall hver høst før vinteropplag. Da risikerer jeg ikke at motoren står med svovelholdig olje over vinteren, og så er jo motoren klar for bruk når våren kommer. Det har også hendt at jeg har skiftet flere ganger i året ved svært mange timers motorbruk. Særlig om man har en eldre noe slitt motor kan oljen bli så mye forurenset ved mange driftstimer med kanskje også høy belastning at en absolutt bør skifte olje og filter. Dvs at det er ikke bare å telle driftstimer, men en bør også ta en sjekk på olja hvordan den ser ut og hvordan den lukter i forhold til ren olje. Link to post
Lars H. Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Det har også hendt at jeg har skiftet flere ganger i året ved svært mange timers motorbruk. Hva mener du med mange timer? For noen kan 100 timer virke enormt, mens fiskeren med sjarken bruker de timene de første dagene av fisket. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
All In Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Hva med et aggregat? Hvordan vinterkonserveres det? Sent from my iPad using Tapatalk HD Link to post
Pequod Svart 9.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 En helt annen ting: Når jeg skal plugge til disse varmerørene, trenger jeg en inverter eller noe slikt mellom landstrømskabelen og rørene? Ser jo at landstrømskabelen har vanlig jordet stikkontakt - type hann - i enden som skal være i båten, og de to varmerørene har samme, så her trengs et eller annet! :-) Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lars H. Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Det eneste du trenger her er vel et grenuttak iom. at du skal ha to varmerør. Her et fra BT. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pequod Svart 9.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Hmm, jo, men da trenger jeg uansett en overgang fra hann til hunn? Det ble bare hannplugger het, så derfor lurte jeg på om det er noe jeg far oversett? Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lars H. Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 He? Landstrømkabelen har vel han i den enden som du plugger inn i stolpen på land og selvfølgelig hun i den enden du trekker ombord? Ingen kabler har han i begge ender. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dixie 2100 Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Spooky med han i begge ender... Link to post
Pequod Svart 9.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Kanskje jeg som landkrabbe som har misforstått litt? Ser på nettsiden til Maritim at de har en landstrømskabel der ene enden er en vanlig jordet 2-pins hann og den andre en tre-pins hunn. Trodde det var den siste som skulle inn i landstrømmen på land? Tar jeg feil, eller ser jeg på helt feil type kabel? Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
CB. Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Er enig med Pettersand i det å kontrollere impelleren men å skifte den ut i intervaller har ingenting for seg. Det er motortemp som er avgjørende om impelleren skal skiftes eller ei. Har selv brukt billig impeller kontinuerlig og de varer ofte 4-5 sesonger. Det viktige er ikke å tørrkjøre dem. Da blir det slitasje. En i reserve burde være en selvfølge :-) Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Lars H. Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Dersom det er helt vanlig "gammeldags" kontakt på stolpen i land, er det en slik kabel (Biltema) du trenger for å få strøm ombord. På nyere anlegg i land, er det imidlertid eurokontakt, og da må du ha en kabel med blå han eurokontakt i den enden av kabelen som går i land. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pequod Svart 9.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Får ta en ekstra titt for sikkerhets skyld! Men er ganske så sikker på at det er slike blå treåring i land. Hmm, stavekontrollen slo til, ser jeg: trepinskontakt, ikke treåring! :-) Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 9.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Har jo en slik 20 meters skjøteledning, for utendørsbruk, liggende, så kanskje det er mulig å bare kjøpe en overgang til sånn eroplugg? Sukk...*europlugg... Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lars H. Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Overganger får du i bøtter og spann hos Biltema, Clas Ohlson og båtutstyrsforretninger. Det er bare å lete på nettsidene deres til du finner det du trenger. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551 S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 En liten advarsel mot den overgangen. På mange strømskap/stolper i gjestehavner er det svært trangt. Jeg har sett flere ganger at det ikke er plass til en slik "klump". Da er det bedre med en slik blå slankere kontakt som jeg la bilde ut av tidligere og så en halvmeter ledning til "god gammeldags" kontakt i andre enden. Jeg tror slike overganger også finnes ferdig. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tobixen Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 (redigert) En liten advarsel mot den overgangen. På mange strømskap/stolper i gjestehavner er det svært trangt. Jeg har sett flere ganger at det ikke er plass til en slik "klump". Da er det bedre med en slik blå slankere kontakt som jeg la bilde ut av tidligere og så en halvmeter ledning til "god gammeldags" kontakt i andre enden. Jeg tror slike overganger også finnes ferdig. Ja, og de selges bl.a. på biltema. ... men jeg finner den ikke når jeg søker nå. Merkelig. Den vi har er i allefall kjøpt på Biltema, og for ikke så lenge siden. Et annet moment, som andre så vidt har nevnt implisitt - på 120V og oppover skal det alltid bare være hun-kontakter på strømsatte ledninger, noe annet er jo livsfarlig! Redigert 9.November.2013 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 En liten advarsel mot den overgangen. På mange strømskap/stolper i gjestehavner er det svært trangt. Jeg har sett flere ganger at det ikke er plass til en slik "klump". Da er det bedre med en slik blå slankere kontakt som jeg la bilde ut av tidligere og så en halvmeter ledning til "god gammeldags" kontakt i andre enden. Jeg tror slike overganger også finnes ferdig. Helt riktig. Hadde denne i sommer og det fungerte dårlig når det var mange som skulle i boksen. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn