Jump to content

Boblehavn kontra opplag på land


Pequod

Recommended Posts

Det mye som må vinterkonserveres. I dag kom jeg på ar høytrykkspyleren sto i uissolert garasje. Den er nå reddet innendørs før kulden kommer. I morgen må jeg en tur til båten for å frostsikre dassen som jeg glemte da jeg frostsikret motor og resten av der det kan stå vann.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva med et aggregat? Hvordan vinterkonserveres det?

(iPad)

 

Jeg kjører samme runde på generatoren som på motor. Ut med alt saltvann og lar det stå med 50/50 blanding gjennom vinteren.

Men jeg bruker båten helt til og med neste helg...og alt vannet på,bryggene er stengt ned for vinteren. Hvordan løser dere dette da?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Men jeg bruker båten helt til og med neste helg...og alt vannet på,bryggene er stengt ned for vinteren. Hvordan løser dere dette da? (iPad)

Da er du heldigere enn mange av oss andre som har gjort klar for vinter og ikke sett et snøfnugg ennå...jeg har ikke noen god løsning, såfremt du blir liggende i sjøen / uten mulighet for oppsamling. Finner du en løsning så del den gjerne med oss andre :thumbsup:

Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera

Link to post
Share on other sites

Obs, obs. Konsentrert frostvæske fryser allerede ved ca. minus 10 - 12 grader! Frostvæske skal blandes med vann i forholdet 1 : 1. Da er du sikret ned til minus 36 grader!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Slenger på et nybegynnerspørsmål i dag om dette med boblehavn. Da jeg var nede i båthavna i dag (30.12) for å få heist opp båten og fjernet tau i propellen - (noe som endte bra med nok en liten tur på fjorden...) synes jeg det var ganske mye is i båthavna, også der boblehavndelen ligger. Skjønt, is og is, den er jo så tynn at den smuldrer opp bare du ser hardt på den, og "Bergtatt" hadde ikke noen problemer med å leke isbryter. Men jeg begynte å lure litt, er det slik at disse vannpumpene i boblehavna først slås på når det kommer en skikkelig kuldeperiode, eller vil det alltid være litt is, men slik at den ikke fryser skikkelig fast rundt båten?

 

Se bildet under ("Bergtatt" med blå kalesje og rød stripe rett over sjøen).

 

img_2853.jpg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her skrus bobleanlegget på når det blir minusgrader og isdannelse på overflaten. Det er vanlig at det ligger litt is der boblene ikke kommer til. Ville uansett ikke bekymret meg så mye. Glassfiber tåler is ganske godt.

Takk for det! Hadde en mistanke om at det var slik ja!

Forøvrig må jeg si at jeg er ganske forvirret når det gjelder dette med å ha varme i båten... Noen sier de ikke har noe som helst, andre sier det er et must, noen sier det ikke skal luftes, andre sier det skal være potte tett! :confused:

 

Her er det jeg har erfart og gjort så langt, men det har jo ikke vært skikkelig kaldt ennå.

 

Siden midten av november har jeg hatt to varmekolber i båten. Begge er på 45W, det ene er plassert så langt ned i motorrommet jeg kunne komme, det andre er i kabinen/salongen foran. Jeg har hatt en mistanke om at det lille i kabinen kanskje skulle ha vært litt større i watt. Såvidt jeg kan se, er det ikke noe luftemuligheter i kabinen, det eneste jeg har funnet er inne på toalettet, og det har stått åpent, men døra inn til toalettet har vært stengt. Gardinene i kabinen har vært trukket fra.

 

Resultat: Det er stort sett bestandig noe kondens i båten når jeg kommer. Litt avhengig av været. Noen ganger har det vært null kondens på vinduene, andre ganger ganske mye. Det har stort sett hele tiden vært kondens på takluka. Det er også ganske fuktig i båten, spesielt ser det ut som om det gjelder styrbord side, så jeg lurer på om det kan være noe lekkasje fra vinduene på den siden? Madrassene er også noe fuktige, så jeg skal ta dem med meg hjem neste gang jeg er om bord.

 

Det ligger også litt kondensvann under setene på styrbord side, mens det har vært mye mindre eller ingenting på babord side. Siden oktober har jeg hatt en slikt fuktbolle fra Maritim stående. Fram til nå har den samlet opp noe i underkant av en halvliter.

 

I romjula gjorde jeg et lite eksperiment. Jeg satte inn to frostvarmere, ett ute i cockpiten og et inne på toalettet og stengte luftingen, men hadde døra åpen.

 

Resultatet var at når jeg var i båten igjen på mandag fordi den skulle heises opp for å fjerne tau i propellen, var det så mye vann foran at det lå og fløt på dørken! Har derfor slått av frostvaktene og skrudd opp luftingen på toalettet og gått tilbake til slik som det var før!

 

Jeg er derfor i villrede om hva som egentlig er det riktige å gjøre for å få båten tørr?

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg vet ikke hva som er fasit, men jeg har båten i opplag under tak og vegger, åpent forran baugen da den stikker ut porten..

 

 

Jeg har en 250w varmer på halv effekt nede i motorrrommet også har jeg en 1500w frostvakt på nede i salongen som slår seg på ved mindre enn 7 grader. Har dørene til wc,fremcabin og midtcabin åpen samt gløtt på døren opp til cockpit. kalesjen er veldig tett.

 

Jeg har vinduene fra midtcabin og wc åpne inn i cockpit.

 

Og det er knusktørt i båten til enhver tid.. Vet ikke om jeg gjør det riktig eller feil, men ser iallefall ut til å virke.

 

 

Har 2 fuktboller stående og det har til nå ikke vært en eneste dråpe vann i båten.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Kom kanskje ikke helt fram i mitt innlegg, men jeg har jo båten liggende i boblehavn, så jeg vil anta at det er noe annerledes enn når båten står på land.

 

Og disse frostvaktene er jeg ikke blitt helt klok på, bruksanvisningen som fulgte med var meget spartansk. Tror kanskje disse ikke burde settes på før kuldegradene kommer for alvor?

 

Når det gjelder varmekolbene har jeg også tenkt tanken på å sette også den andre 45W inn i motorrommet, og kjøpe en litt større til kabinen, evt. bare bruke frostvakten.

Link to post
Share on other sites

Frostvakten min går på Termostat!

Så den slår seg bare på når det er under 7 grader inne i båten !

 

Ville åpnet dører og hatt tilgang til luften i alle rom, dør til cockpiten på gløtt og hatt vinduene lukket!

 

Kan hende det er totalt feil men det virker mest fornuftig i mine ører :)

 

Er vel ikke direkte frostvakt men fungerer som det med termostaten http://www.seatronic.no/varmere-varmeovner-c-107_247/thermal-2000-vifteovn-p-420 denne har jeg

Redigert av srs (MaSa) (see edit history)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Forøvrig må jeg si at jeg er ganske forvirret når det gjelder dette med å ha varme i båten... Noen sier de ikke har noe som helst, andre sier det er et must, noen sier det ikke skal luftes, andre sier det skal være potte tett! :confused:

Det finnes vel ingen fasitsvar. :-) Mange har erfart at båten har ligget i vannet vinteren over uten frostskader, men det vil selvfølgelig alltid være en risiko bl.a. for at ferskvannssystemer går i stykker. Det meste av plast og gummi tåler ofte litt frostekspansjon. Angående lufting, dersom man benytter noen som helst form for fuktabsorbering så er det en fordel å ha ting tett (bruker man elektrisk luftavfukter er det ikke så nøye, bruker man passiv fuktabsorbering som f.eks. veisalt bør alt være potte tett). Lufting øker også risikoen for frost. Har man imidlertid noe som helst varme på i båten, så bør man også ha litt lufting, ellers kan resultatet fort bli kondens på kalde overflater.

 

Jeg har prøvd å oppsummere min forståelse på båtwiki'en - ettersom artikkelen om vinteropplag ikke var treffende for "boblehavn" lagde jeg en egen artikkel som bare heter vinter. Der skriver jeg at for frost har man tre innfallsvinkler, man kan:

 

1) krysse fingrene og håpe på at alt går bra.

 

2) akseptere frost, dvs tømme vanntank, kjølevæske på motoren og annet som kan fryse

 

3) bruke varme (frostvakt) til å unngå frost.

 

Lekkasje på vinduet høres ellers sannsynlig ut. Dersom du lufter litt og har på varme, skal båten bli tørr og kondensproblemet forsvinne - i motsatt fall kommer det vann inn i båten noe sted. Dette bør du prøve å få sjekket opp og få orden på. Jeg har selv hatt mye trøbbel med vinduslekkasjer ... og delvis dokumentert det på Båtwiki'en. (jeg irriterer meg over at jeg ikke tok noen bilder mens jeg jobbet på vinduene mine)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

4. Tette all lufting og satse på aktiv avfukting.

 

Som et tillegg på pkt 3. Om en fyrer med varme må fukt som varmen "tar til seg" ha mulighet til å lufte ut. Uten lufting får en varme+fukt, som er det man ønsker minst.

Link to post
Share on other sites

Tror det er mange veier som fører til Rom her. Jeg har en god del varme stående på siden jeg ligger med bl.a. vann i tankene og ikke liker tanken på kondens som fører til korrosjon på utsatte deler i motorrom etc. og foretrekker å holde dette tørt. Dette koster i form av strøm og forbruket mitt ligger på 1-2 kW til enhver tid. Kombinasjon av vifteovner og frostvakter i hele båten. Også teknisk/motorrom.

 

Inne i båten står det en vifteovn med innstilling ca. 7 grader. Noe kaldere enn dette lar jeg ikke temperaturen synke. Alle dørene er åpne seg imellom til begge badene, kabiner etc. Avtrekksviftene kjører jo ikke men ventilasjonskanalene er heller ikke stengt på baderommene. Ser ut som at dette fungerer fint siden jeg aldri har konstatert fukt/kondens noen steder i båten.

 

Tror opplagsmetoden også kunne vært løst uten særlig varme men jeg har nå valgt denne varianten som jeg ser fungerer bra.

Link to post
Share on other sites

Resultatet var at når jeg var i båten igjen på mandag fordi den skulle heises opp for å fjerne tau i propellen, var det så mye vann foran at det lå og fløt på dørken!

 

Og du er sikker på at det er kondensvann og ikke regnvann? Slik som været er nå vil vel regnvann nærmest blåse inn i en hvilken som helst båt som ellers er vanntett.

 

Har ikke hatt antydning til kondens i min båt, har ca 500w varme og kun et par små luftesprekker.

Link to post
Share on other sites

Tror det er mange veier som fører til Rom her. Jeg har en god del varme stående på siden jeg ligger med bl.a. vann i tankene og ikke liker tanken på kondens som fører til korrosjon på utsatte deler i motorrom etc. og foretrekker å holde dette tørt. Dette koster i form av strøm og forbruket mitt ligger på 1-2 kW til enhver tid. Kombinasjon av vifteovner og frostvakter i hele båten. Også teknisk/motorrom.

Det er gammelt tankegods å bruke varme for å holde båten tørr, i moderne tid er det luftavfukting som er gullstandarden ;-)

 

Selvfølgelig, bruker man over kilowatten på oppvarming, har en tett båt og lufter litt vil båten være knusktørr hele vinteren igjennom, men man slipper unna med 10% av energibruken dersom man satser på avfukting i stedet - og dessuten vil man være bedre sikret mot lekkasjer. Dersom man har påskrudd varme, bittelitt lufting, og kontinuerlig tilførsel av fukt f.eks. gjennom lekke vinduer, så vil en varmekilde effektivt forflytte fuktigheten til kalde overflater. I tillegg økes triveslsfaktoren for mugg og råte dersom man holder litt lunk i båten.

 

4. Tette all lufting og satse på aktiv avfukting.

 

Som et tillegg på pkt 3. Om en fyrer med varme må fukt som varmen "tar til seg" ha mulighet til å lufte ut. Uten lufting får en varme+fukt, som er det man ønsker minst.

Hm, jeg trodde jeg allerede hadde tatt dette opp innledningsvis i innlegget; avfuktingstiltak forutsetter tett båt, oppvarming forøvrig forutsetter lufting. Kanskje jeg skriver for lange innlegg ;-)

 

Forøvrig vil selvfølgelig ingen grad av luftavfukting hjelpe mot frostproblematikken, man er nødt til å satse på en av de tre ovenfornevnte "froststrategiene" uavhengig av hvordan man velger å forebygge/bekjempe fuktproblemer.

 

(en annen selvfølgelighet, fukt oppstår ikke plutselig som følge av varme - varmen bidrar til å trekke ut fukt fra puter og inventar etc. Dvs, har man allerede en knusktørr båt uten noen som helst lekkasjer så blir det ikke problemer med kombinasjonen "varme + tett båt". Bruker man avfuktingstiltak og litt varme, så kan båten godt være tett)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Spørs også hvor i landet en bor. På østlandet med kalde og tørre vintere (i hvertfall før...) kan kald og luftig båt være det tørreste en får til. Ikke mye poeng med avfukting når minusgradene baller på seg.

 

Riktig at varme og fukt er dårlige greier. Så varme må kombineres med god lufting. Og da kan en kanskje vurdere å vinterkonservere og lufte uten varme om man ikke har tenkt å bruke båten uansett?

 

På vestlandet osv vet jeg ikke helt hva som duger. Tette igjen og kjøre aktiv afukting kanskje?

Link to post
Share on other sites

 

Resultat: Det er stort sett bestandig noe kondens i båten når jeg kommer. Litt avhengig av været. Noen ganger har det vært null kondens på vinduene, andre ganger ganske mye. Det har stort sett hele tiden vært kondens på takluka. Det er også ganske fuktig i båten, spesielt ser det ut som om det gjelder styrbord side, så jeg lurer på om det kan være noe lekkasje fra vinduene på den siden? Madrassene er også noe fuktige, så jeg skal ta dem med meg hjem neste gang jeg er om bord.

 

Du har nok en lekkasje ja. Om båten er tett skal det ikke danne seg kondens eller annet ombord, selv uten varme på. Jeg har båten ute hele året uten varme på, uten problem. Madrasser, puter og dyner ligger også i båten året rundt, og holder seg tørt og fint. Jeg hadde problemer med fuktighet i forkabinen de første par årene, men etter nitidig leting fant jeg en lekkasje rundt dreggluka som ledet vannet inn langs takplatene og ned bak skrogtrekket. Etter at dette ble fikset har båten vært potte tett, tørr og fin! Så let etter lekkasjer, jeg er 100% sikker på at du har en eller flere lekkasjer her. Og da hjelper det ikke hvor mye varme du tilfører, vått er det uansett...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Lenge siden jeg har oppdatert denne. Når det gjelder lekkasjen er det foreløpig stopp. Jeg har prøvd å tette der jeg tror at vannet kommer inn, og båten har forsåvidt vært tørr etter det, men så har det til gjengjeld kun snødd etterpå, ikke regnet, så jeg er litt usikker. Selv om det har vært endel snø, så har den jo ikke smeltet, så jeg må vel vente til det eventuelt kommer regn før jeg ser noe, regner jeg med. Det har heller ikke vært noe særlig antydning til kondens etter at jeg prøvde å tette.

 

Men da jeg var i båten på fredag og endte opp på fjorden igjen, ble jeg litt bekymret da jeg startet motoren. Jeg har jo som rutine å kaste et blikk bak for å se om det kommer vann ut der, og denne gangen gjorde det det ikke. Jeg åpnet luka i dørken og forvisset meg om at sjøvannsinntaket var åpent, og det var det, og da jeg på nytt tittet ut og akter, så kom det fremdeles ikke noe vann. Var på vei til å stoppe motoren da det plutselig begynte å sprute ut slik det skal.

 

Er litt usikker på om jeg kikket bak for tidlig, kanskje det ikke kommer vann emd en gang? Eller kan det være at vannet som lå i motoren var i ferd med å fryse litt, slik at det tok et par minutter før det begynte å skje noe? Jeg har nemlig ikke frostsikret motoren ennå fordi det ikke har vært så veldig kaldt og jeg fortsatt drar ut på sjøen så fort jeg har anledning. Har jo varmerør i motorrommet, men kanskje 45W er for lite? Eller er jeg bare litt paranoid? :smiley:

 

Det er jo meldt kuldegrader utover, så jeg tror jeg skal ta frostsikring av motoren nå til uka. Men til uka har jeg avspasering, så jeg hadde tenkt å dra utpå så mye som mulig. Vil en ekstra varmekolbe eller en kraftigere gjøre at jeg kan vente litt, eller må jeg kjøre gjennom frostvæske og ta den prosedyren etter hver tur?

Link to post
Share on other sites

Lenge siden jeg har oppdatert denne. Når det gjelder lekkasjen er det foreløpig stopp. Jeg har prøvd å tette der jeg tror at vannet kommer inn, og båten har forsåvidt vært tørr etter det, men så har det til gjengjeld kun snødd etterpå, ikke regnet, så jeg er litt usikker.

Sant nok, været i Oslo i det siste har vært nokså kaldt og "tørt" - men det er jo lov å være optimist! :-)

 

Er litt usikker på om jeg kikket bak for tidlig, kanskje det ikke kommer vann emd en gang? Eller kan det være at vannet som lå i motoren var i ferd med å fryse litt, slik at det tok et par minutter før det begynte å skje noe? Jeg har nemlig ikke frostsikret motoren ennå fordi det ikke har vært så veldig kaldt og jeg fortsatt drar ut på sjøen så fort jeg har anledning. Har jo varmerør i motorrommet, men kanskje 45W er for lite? Eller er jeg bare litt paranoid?

Det har jo vært rimelig kaldt i det siste. Dersom sjøvannet i saltvannskjølekretsen skulle fryse, er vel dette typisk den "oppførselen" man skulle forvente. I såfall mistenker jeg at det sliter mye på impeller, så du burde vel sjekke den opp.

 

Er motoren saltvannskjølt eller ferskvannskjølt? På primærkjølekretsen er det normalt en termostat som lukker dersom motoren er kald. Såvidt jeg har skjønt vil dette medføre minimalt med gjennomføring i saltvannskjølte motorer når motoren er kald, men jeg er muligens noe forvirret. For ferskvannskjølte motorer tror jeg at saltvannskjølinga går med konstant temperatur (evt proposjonalt med turtall) uavhengig av temperatur.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...