Jump to content

Boblehavn kontra opplag på land


Pequod

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Må man ha varme så må man ha varme, men det er noe ulemper. Nedbør i form av snø på dekk vil kunne smelte. Snø som smelter har en tendens til å komme seg inn i større grad enn regn pga den bygger i høyden og is kan krype inn hist og pist og igjen gi vann inn i båten. Så lenge det står varme i båten og det er nedbør i form av snø på dekket så er det en evig prosess.

 

Vann/fukt som "drives ut" av diverse materialer i båten går over i den varme luften da varm luft har evne til å bære mye fukt. I møte med kalde overflater vil slik "mettet" varm luft slippe vannet og en får da kondens. Så lenge det er en kilde for den varme lufta å hente fukt fra vil også dette være en evig prosess. Kilden til ny fukt kan feks være kondens på kalde overflater, altså går det i en evig sirkel.

 

Så det er i grunnen alfa og omega å få den varme lufta kjappest mulig ut av båten, og kald og tørr luft vil da komme inn i samme slengen. Så lenge luftinga er tilstrekkelig vil en ha god tørke ved å bruke varme. Men så lenge det er kaldt er det tørt og da trenger en egentlig ikke varme for å holde det tørt.

 

Men av natur så er det ofte noe fukt i båter, og båt som ligger på sjøen er jo pr. def "varm" da den tar opp mye varme fra sjøen. God lufting da så vil båten kunne holde seg tørr. Men enda mer varme vil kunne skape mer fukt om det ikke luftes godt, jf kondens og snøsmelting/lekkasjer osv.

Link to post
Share on other sites

Ikke bekymre deg for dette med frostsikring, det er mer enn nok med en 40w lyspære i motorrommet når du ligger på sjøen. Vi har fortsatt plussgrader (ca 3 i går) i sjøen, og jeg har aldri hatt problemer med frost, selv ved -2 i sjøen. Saltet felles ikke ut før ved ca -3,5 gr, hvoretter det gjenværende ferskvannet fryser.

 

Husk også at du skaper myyye luftfuktighet (pusten din) når du er ute en tur på fjorden, antar at du varmer opp der du sitter i tillegg til å lufte lite.

Når du er ferdig med turen skal du ta noen minutter med lufting, da kvitter du deg med varm, fuktig luft og får kald relativt tørr luft inn. Gjør du ikke dette, vil den varme, fuktige luften etter deg gradvis bli avkjølt og avgi fuktighet til omgivelsene; kald luft klarer ikke å holde på fuktigheten. Sagt på en annen måte; den relative fuktigheten i lufta kan ikke overstige 100 prosent og må kondensere. Varm luft inneholder mer fuktighet ved rel fuktighet 80 enn kald luft ved rel fuktighet 80. Det er faktisk en betydelig forskjell i mengde fuktighet ved 0 og 20 grader.

Link to post
Share on other sites

Snø som smelter har en tendens til å komme seg inn i større grad enn regn pga den bygger i høyden og is kan krype inn hist og pist og igjen gi vann inn i båten. Så lenge det står varme i båten og det er nedbør i form av snø på dekket så er det en evig prosess.

Når båten er i aktiv bruk kan det jo sees på som en fordel også; man blir mer oppmerksom på hvor man har lekkasjer og får de fikset raskere :-)

Link to post
Share on other sites

Når du er ferdig med turen skal du ta noen minutter med lufting, da kvitter du deg med varm, fuktig luft og får kald relativt tørr luft inn. Gjør du ikke dette, vil den varme, fuktige luften etter deg gradvis bli avkjølt og avgi fuktighet til omgivelsene;

Samme prinsipp gjelder også for bilen - for å unngå dugg på innsiden av bilvinduer kan det være et smart triks med god utlufting på slutten av kjøreturen eller etter at man har kommet hjem - av med varmen, full peis på vifta, og gjerne åpne vinduer i tillegg. :-)

Link to post
Share on other sites

Må si meg enig med innleggene til tobixen, bruker kombinasjonen med avfukter waeco 8 dl, og noe varme, varmerør, og selvregulerende varmekabel rundt inntak, er da forhåpentligvis beskyttet mot både fukt og frost, alle dører er åpene innvendig, samt litt lufting igjennom ventiler, båten er knusktørr, alt av puter og sengetøy er tørt, har en fuktbolle fra maritime for å sjekke, ikke en dråpe vann i den. Båten ligger på sjøen hele året. Avfukteren samler mest fukt ved temperaturer og fuktig vær mellom +5-10 grader. (Da er jo og luftfuktigheten høyere enn ved minus grader). Har stilt inn varme nivået i båten slik at den holder seg konstant mellom 2 til 6 grader, selv om det er minus 10 ute. Er det for varmt i båten vil det dannes unødvendig mye kondens mellom overgang varme og kalde flater som nevnt i andre innlegg, lønner seg i rigge det slik at det er en forholdsvis konstant temeratur men ikke stor differansen fra inne og utetemperatur.

Link to post
Share on other sites

Mange fine innspill, tips og forslag her! Takker for alt, og suger til meg som en svamp! :smiley:

 

Var nede i båten igjen i går og ute på fjorden igjen et par timer sammen med eldstejenta. Vi koste oss!

 

Fortsatt ikke antydning til noe lekkasje inn fra vinduet, selv med litt varme på og snø utenpå. Har frostvakt på toalettet i kabinen og en liten varmekolbe (45W). Døra til toalettet står oppe og lufteventilen på toalettet står omtrent halveis oppe. Det er den eneste luftingen jeg har i kabinen. Det kommer vel også litt luft inn fra cockpiten akter ettersom døra inn til kabinen har lufteriller øverst.

 

Har en fuktbolle i kabinen som tok inn litt vann før nyttår, men etter at jeg tettet/prøvde å tette vinduet så har den vært tørr. Men det har vel også å gjøre med tørt vær.

 

I motorrommet har jeg også en varmekolbe på 45W.

 

Lurer litt på å kanskje sette også varmekolben i kabinen i motorommet, for jeg tror frostvakten jeg har i kabinen er mer enn bra nok.

 

Har forøvrig saltvannskjølt motor. Når jeg startet motoren på søndag før turen, kom det ut vann bak omtrent med en gang, i motsetning til fredag. Motoren går som en klokke. Starter på første forsøk.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forøvrig har jeg endret planer når det gjelder oppussingen foran i kabinen. Tror jeg lar skrogtrekket sitte foreløpig.

 

Skal få nye madrasser og trekk, men jeg tror det er like greit å vente med nedstrippingen, nedvaskingen, malingen,isoleringen og nytt skrogtrekk til jeg uansett skal skifte skroggjennomføringer og legge nytt elektrisk. Like greit å ta det samtidig, og ettersom båten ligger i boblehavn nå i vinter, så er bytte av skroggjennomføringer ingen god ide...

 

Men har nok ganske mye å pusle med likevel... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Skummet lett over innleggene, men så at du var bekymret for manglende kjølevann. - om du ikke har sjøvannsfilter med gjennomsiktig toppteksel,så er det på tide at du monterer det. Da har du reell kontroll på om motoren får vann. Jeg innspiserer alltid sjøvannsfilter etter oppstart for å sjekke mengden vann som suges inn.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig har jeg endret planer når det gjelder oppussingen foran i kabinen. Tror jeg lar skrogtrekket sitte foreløpig.

Ja - jeg tror heller ikke det er vits i å forhaste seg med denne jobben. Litt lokale fuktskader bak skrogtrekket er neppe noe å bekymre seg over, såfremt lekkasjen er tettet og man ikke merker betydelige luktproblemer.

 

jeg tror det er like greit å vente med nedstrippingen, nedvaskingen, malingen,isoleringen og nytt skrogtrekk til jeg uansett skal skifte skroggjennomføringer og legge nytt elektrisk. Like greit å ta det samtidig,

Jepp, det er utvilsomt en fordel å slippe å bry seg om skrogtrekk o.l. når man bytter skroggjennomføringer og legger nytt elektrisk :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...