Jump to content

Type kabel til høyttaler..


Fjord21DC

Recommended Posts

Vanlige marinekabler er fullfortinnet.

Det er også ordentlige "stereo kabler" du har hjemme.

 

Så enten kjøper du ledninger hos SeaSea, Maritim eller din nermeste båtbutikk som er fullfortinnet.

Eller så har sikkert disse også lydkabler (phono kabler)

 

Så det er sagt er det sikkert MANG her inne som har mer peiling på lyd enn meg.

Link to post
Share on other sites

Sist jeg på Biltema Alnabru hadde de fortinnet kabel (en uke siden). Bilstereo har vel ikke de aller høyeste krav til lyd så 1.5 mm² er sikkert nok, kanskje 0.75 mm² er nok. Skal du sette deg ne då finlytte så blir det noe annen, men for båtbruk er det vanligvis ikke SÅ nøye.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Kjøp høytalerkabel, billig å best, det for du kjøpt på alle elktro butikker, expert etc. 1,5kv er forlite om du skal ha god lyd! spesielt om det er noe lengde på kablene, kjøp standar gjennomsiktige 2x 2,5kv høytalerkabel, strømtilførsel for spiller/forsterker er like viktig, minimum 2,5kv, gjerne mer, du vil ikke tro hvor mye det har å si !!

Link to post
Share on other sites

bruk kabel beregnet til maritim bruk, dvs fortinnet. Man hører helt sikkert forskjell på vanlige høyttalerkabler ja når disse begynner å tæres/irres og det ikke lenger er god kontakt....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

De hadde tidligere fortinnet flertrådet kabel på Biltema.

 

 

Flertrådet er for skjult installasjon i hus. I båt og bil, og i særdeleshet til lyd, er det mangetrådet som gjelder. Dvs mange og tynne kordeler. Og gjerne fortinnet, det er alltid en fordel.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Lampettledning er helt totalt ubrukelig til høytalere enten det er i båt eller andre steder, er heller ikke noen økonomisk gevinst på det så skjønner ikke hvorfor han da skal bruke det. Er bedre å kjøpe billig høytaler kabel da og bytte den ut når den begynner å fungere dårlig. Å bruke for tynn kabel vill du trege på

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

De hadde tidligere fortinnet flertrådet kabel på Biltema. Om de har det fortsatt vet jeg ikke. 1,5" holder massevis.

Du kan selvfølgelig også kjøpe spesialkabler til 1000 kr meteren, men normale folk kan ikke høre forskjell.

 

Jeg vet at Biltema har tinnbelagte "Power cables" i 1,5 mm primært til strøm, men hvorvidt disse kan brukes som lydkabler vet jeg ikke..

Blir vel kanskje ett fett om det går strøm eller lyd gjennom?

 

Har noe her også! Brukbart eller ikke?

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Bilstereo-installasjonssett-8-mm-84574/

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Startsett-kabel-High-End-84547/

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Hoyttalerkabel-31672/

 

http://www.torshovbil.no/sider/vare?7&varenr=173050131

 

http://www.clasohlson.com/no/Bil--og-høyttalerledning-RKUB/Pr490042010

 

http://www.clasohlson.com/no/Høyttalerkabel,-OFC/Pr490223005

Redigert av Norcem21 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

lyd er strøm det også =)

 

... og av alle ting som påvirker lydkvaliteten ombord i en båt med "vanlig" anlegg så er nok høyttalerkabelen en av de som har desidert minst å si...

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kommer an på forsterkeren og høyttaleren.

 

Hvis utgangstrinnet har lav indre motstand og høyttaleren er stor nok, tung nok eller stiv nok til at det spiller noen rolle om forsterkeren kan styre den presist, er det viktig at motstanden i kabelen ikke ødelegger forsterkerens mulighet til å styre. En ohm eller to er allikevel ingen skandale. Motstanden er uavhengig av kabelens farve, fasong og reklamen på pakningen. Vanlige tabeller for tverrsnitt, lengde og likestrømsmotstand kan brukes. Kontaktene må ikke gi vesentlig ekstra motstand.

 

Hvis høyttalerne er små og lette med små magneter og mykt oppheng og i tillegg monteres i tilfeldige og litt utette hulrom , slik som man kan risikere, krever de mindre kraft for å styres og det er da neppe nødvendig å stille sterke krav. til resten av systemet.

 

p.

Link to post
Share on other sites

Lampettledning er helt totalt ubrukelig til høytalere enten det er i båt eller andre steder, er heller ikke noen økonomisk gevinst på det så skjønner ikke hvorfor han da skal bruke det. Er bedre å kjøpe billig høytaler kabel da og bytte den ut når den begynner å fungere dårlig. Å bruke for tynn kabel vill du trege på

 

Hehe... beklager, men jeg må flire litt. :wink:

Lampettledning er nemlig ypperlig som høytalerledning. Hvor du har noe annet i fra aner jeg ikke, men du tar styggelig feil om du påstår noe annet!

 

For noen år siden da jeg var ung og nysgjerrig så testet vi Lampettledning vs Monsterkabel på lab'en.

Lampettledningen gav nøyaktig samme resultat som Monsterkabelen til 100,- meteren. Vi hverken hørte forskjell eller målte forskjell. Ei heller Osciloscopet viste noe signalforskjell dem i mellom.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Lampettledning er helt totalt ubrukelig til høytalere enten det er i båt eller andre steder, er heller ikke noen økonomisk gevinst på det så skjønner ikke hvorfor han da skal bruke det. Er bedre å kjøpe billig høytaler kabel da og bytte den ut når den begynner å fungere dårlig. Å bruke for tynn kabel vill du trege på

 

Har alltid brukt 2 * 0,75 mm2 til høytalere til mine budsjettanlegg, Du skal ha dyre komponenter i anlegget før du tenker på dyrere kabler.

Derimot billige høytalerkabler har ikke jeg tro på , de fleste billige høytalerkabler alla de som følger med endel bilstereoer er ikke i nærheten av å matche lampettledning da de har mye mindre tversnitt og færre ledere...

Link to post
Share on other sites

Helt enig med forrige man...... Eneste ulempen med lampettledning er tverrsnittet. Selve kabelen er like bra.

Jeg ville personlig kjøpt 2,5 kv på biltema, clas-Ohlson vis det blir noen meter kabel . Strømkabel til forsterker ville jeg brukt minimum

4 kvadrat...

Men da snakker vi om relativt kraftig anlegg !

Link to post
Share on other sites

hva er bilstereo I denne sammenheng? Så lenge vi snakker om en standard bilstereo opgitt til 4x50Watt vil lampettledning være et greit alternative opp til 10 meter. Da vil du få et spenningsfall på en volt eller to. Dette har tilnærmet ingen betydning. Snakker vi derimot stor forsterker og 12" sub. nille jeg nok gått for 4-6 mm2 på strøm til forsterkeren og 2,5 til 4 på høyttaleren på avstandene I en normal båt.

Link to post
Share on other sites

jeg har også røsket ut mye lampettledning, når den er korrodert så man kan kappe den på midten og den er like svart av korrosjon der så er det ikke noe å bruke i båt iallefall

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har hatt forskjellige båter oppgjennom tidene og har ikke vært borti noen som har fortinnet kabel som standard sålangt. Når det gjelder høytalere og kabel så er det mye bra på biltema o.l er det langt unna så gjør lampettledning også nytten om du ikke skal montere et klasse A referanse anlegg, noe som er meget skjelden brukt i båt. Lykke til

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Har alltid brukt 2,5 mm2 i båt grunnet korrosjon,lampettledninger blir fort gjennomsvarte og kan miste evnen til å føre lyd uten å skurre.. men jeg har stort sett hatt trebåter med litt fuktig miljø :wink:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Jeg hiver meg inn i erfaringsbasen her. Jeg vil ikke nevne hva jeg synes er best, men vil mene at forskjellige kabler spiller forskjellig.

Jeg for min del røsket ut noen tynne ledninger som var tvinnet i sammen , og ikke lagt korteste vei. Monterte noen 4 mm2 jeg hadde liggende. Resultat. To høytalere leverte like mye som 4.

 

Så jo mindre og kleinere anlegget ditt er, dess større kabler bør du legge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...