Jump to content

Type kabel til høyttaler..


Fjord21DC

Recommended Posts

Nå begynner jeg å kjenne meg igjen fra den tiden da jeg selv var ung, Kjøpte meg en Sony platespiller med noe av de beste dataene man kunne få innenfor min økonomiske ramme. kr.1100,- . Etterhvert var det en selger på "Kåres HIFI asyl". som overbeviste meg om at denne spilleren var utstyrt med alt for dårlig pickup. Det var ingen problem å bli overbevist utfra de tekniske dataene. Den ble kjøpt inn til den nette sum av Kr.1300,- Jeg levde I lykkerus helt til jeg kom hjem, Da oppdaget jeg at jeg faktisk ikke klarte å høre forskjell på denne og den orginale. :cryin: ... Jaja man lærer så lenge man lever.

Link to post
Share on other sites

Nå begynner jeg å kjenne meg igjen fra den tiden da jeg selv var ung, Kjøpte meg en Sony platespiller med noe av de beste dataene man kunne få innenfor min økonomiske ramme. kr.1100,- . Etterhvert var det en selger på "Kåres HIFI asyl". som overbeviste meg om at denne spilleren var utstyrt med alt for dårlig pickup. Det var ingen problem å bli overbevist utfra de tekniske dataene. Den ble kjøpt inn til den nette sum av Kr.1300,- Jeg levde I lykkerus helt til jeg kom hjem, Da oppdaget jeg at jeg faktisk ikke klarte å høre forskjell på denne og den orginale. :cryin: ... Jaja man lærer så lenge man lever.

:giggle: Et godt eksempel det der, av maaange tenker jeg, Tror likevel trådstarter havnet på fornuftige valg av kabeltversnitt , han har jo bra mye effekt han skal dele med fjorden :giggle:

Link to post
Share on other sites

Norcem21: Denne er på lager om du ikke allerede har funnet deg en ledningstump; http://www.soundgarden.no/kabel/hoyttalerkabel/nordost-odin-supreme-reference-hoyttalerkabel-2-2-meter-bi-wire.html

 

Haha, det er virkelig det villeste jeg har sett! Jeg begriper ikke hvordan en slik pris kan forsvares? Laget av Krypton eller? Hehehehe...

Link to post
Share on other sites

Helt sykt, både at det lages og at det er lagervare!

 

Tversnittet er nok det viktigste for mannen i gata. Dersom du ikke hører forskjell på en sub koblet opp med lampettledning (0,75mm^2) i motsetning til tilstrekkelig tversnitt har du et hørselproblem på de lave frekvensene. Avstand fra forsterker spiller jo også en rolle, samt at forsterker har stort nok tversnitt på 12v for å kunne levere.

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke noe sykt å lage/lagerføre en vare til 180 000,-,hvis noen vil kjøpe den.

 

Mulig kjøperen har noen "issues".

 

Uansett,båt er ikke plassen for hi end lyd,klart at man skal dimensjonere kablingen riktig,men der "bør" det også stoppe.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Alle ledd i lydkjeden kan "forbedres"

Priskurven er absolutt eksponensiell.

Den store tragedien er at det er et ledd som katastrofalt dårlig i sammenlikning: ørene!

Mener du at ørene er dårlige, det stemmer ikke :nonod: , eller at det er litt vanskelig å sammenligne dine ører med mine ,stemmer 100% :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Da oppdaget jeg at jeg faktisk ikke klarte å høre forskjell på denne og den orginale. :cryin: ... Jaja man lærer så lenge man lever.

Da jeg kjøpte mitt første stereoanlegg fikk jeg med meg 5 sett høyttalere hjem. Hadde fryktelig lyst på de dyreste men endte opp på de billigste, det var de som låt best i mine ører...

 

Så en reklame for en forsterker i kr 100k+ klassen en gang på -80 tallet. Den hadde skruer i høyttalertilkoblingen belagt med gull fordi "der finnes de som hører forskjell" (eller snobbene som jeg kaller dem).

Vet om en potensiell kjøper til de der 12 mm2 kablene men jeg tror han endte på ca halve prisen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Den hadde skruer i høyttalertilkoblingen belagt med gull fordi "der finnes de som hører forskjell

 

Kontakter for audiokabler belagt med gull skal en ikke chimse av. Jeg jobbet med lyd i NRK Fjernsynet i 17 år, og der var det kun gullbelagte kontakter som ble godkjent. Det var ikke for at det ga bedre lyd i utgangspunktet, med at de var korrosjonsfrie og ga like god kontakt etter mange år.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bruk fortinnet kabel. Lampetledning er forøverig suverent å bruke. Jeg er utdannet lydtekniker, og har testet ut forskjellige kabler. Lampettledning holder.

 

Så da kunne denne fortinnede power-kabelen fra Biltema funket? Den på f.eks. 2,5mm? Er egentlig strømkabel, men funker den like bra? http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Kabel-twin-84540/

Link to post
Share on other sites

De kablene fra BT er i en ypperlig kvalitet. Jeg har riktig nok ikke brukt de som høyttalerkabel. Men strøm er strøm, det går ikke lyd gjennom en høyttalerkabel!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg monterte nylig ny radio/CD spiller av typen Sony CDX-DAB500A med en uteffekt på 4x52 watt. Høyttalerene (par) jeg har montert er en mindre innfellbar modell fra Pioneer (et par-tre år gamle men sannsynligvis tilsvarende denne modellen).

Høyttalerkablene
 som er lagt opp er meget tynne og består kun av en enkeltleder - diameter er vel ikke mer enn 0,2 - 0,3 mm vil jeg anslå. Vil sammenligne leder (som forøvrig virker å være greit isolert) med "tråden" som brukes inni disse båndene som brukes til å tvinne sammen ledning på el-produkter mv - se bilde nedenfor. 

 

bilde

 

Glassikring 6x30mm vist for å illustrere størrelse/tykkelse på leder.

 

Ettersom kabelen har noen vinkler og bøyer for å nå frem til høyttalerene fra radio så tror jeg ikke det vil være mulig (uten en større operasjon) å trekke nye kabler. Spørsmålet blir da om det er fare for varmgang ved å bruke så tynne kabler sammen med komponentene jeg her benytter?

Høyttalerne ble forøvrig montert for et par år siden og har frem til nå blitt brukt sammen med en eldre modell radio/CD spiller (4x40 watt) av typen Sony CDX-4270R. Har ikke erfart problemer med dette og fra det lille jeg kan se av kablene ser disse også bra ut (ikke brent/misfarget).

 

Opplegg:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...