Jump to content

Type kabel til høyttaler..


Fjord21DC

Recommended Posts

Jeg har en spiller fra JBL på 4x50W og 4 stk Boss Marine 6,5" på 200W i tillegg til 12" sub fra Boss Marine ME-120 på 800W. Kjører dette via en Pyle 4 kanals Hydra forsterker på 800W.. Da går jeg for 2,5mm til høyttalerne og 4mm til suben. 6mm til forsterker, 4mm til spiller..

Link to post
Share on other sites

Interessant tråd dette her, ettersom jeg har tenkt å sette inn et lite anlegg til våren, med radio, FM/dab, pluss mulighet for å koble til og spille av fra usb/iPod. Har imidlertid ikke tenkt å legge altfor mye kronasje i det. Men jeg lurer litt på om dere som har montert anlegg i båten, om dere har lydisolert noe ekstra?

 

Jeg har jo en gammel Nidelv 24 fra 1974, og motoren bråker ganske så kraftig når man sitter nede i salongen, så er det noen som har forslag på det feltet? Vet jeg kanskje går litt utover det opprinnelige temaet for denne tråden, men samtidig synes jeg spørsmålet passer inn her! :smiley:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en spiller fra JBL på 4x50W og 4 stk Boss Marine 6,5" på 200W i tillegg til 12" sub fra Boss Marine ME-120 på 800W. Kjører dette via en Pyle 4 kanals Hydra forsterker på 800W.. Da går jeg for 2,5mm til høyttalerne og 4mm til suben. 6mm til forsterker, 4mm til spiller..

Så må man huske at som regel oppgis det "Skrytewatt" på bilstereo. Du oppgir at på full guffe brenner du av 1000W ved 12 V Dette tilsvarer 80A. I tillegg er det slik at for å få 1000W lyd brenner du som regel av alt fra 500 til 1000W. Tror du bør måle med et tangampermeter, så finner du omentrentlig ut hvor mye lyd du har.

 

På den annen side ville jeg valgt akkurat same kabling som deg på et slikt anlegg.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg burde målt ja, men oppgitt effekt er kun spesifikasjoner fra produsent..

Hva som er reell effekt er det den er for å si det sånn - har ikke så stor interesse i å bruke avanserte måleapparater til et slikt anlegg..

Lyden er mer enn god nok for "mannen i gata".. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Svaret er mer watt! Ikke mer isolasjon! Hehe!

 

Isolasjon all the way for meg - mindre resonansstøy = bedre komfort - og bedre lyd

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ville nok hatt grovere strømtilførsel enn 4mm2 til forsterker. Og også så kort kabel som mulig der. Minimum 25mm2 tenker jeg, og husk at minus må være av minst samme dimensjon.

 

Og å få koblet en (to, pluss og minus) så grov kabel inn på forsterkeren er vel greit? Alle forsterkere har vel terminaler for slike dimensjoner? :nonod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har aldri brukt mindre på forsterkere, de fleste forsterkere har tilkobling av type "hestesko" eller slik at alle cordene samles og låses med sett skrue. Inn til forsterker er det om å gjøre å ha best mulig "flyt" av strøm. Har bygd bilstereo på hobbybasis i 15 år+.. mulig jeg har overdrevet, men til gjengjeld har jeg aldri hatt problemer med for lite strøm til forsterker.. har også ved små batterier montert kondensatorer i tillegg. (Eller ved virkelig grove anlegg)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

"hestesko"? Hva med et bilde? "best mulig "flyt" av strøm"? Er det en vanskelig måte å si at det skal være lite motstand i kablene?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og hva er en "gaffelsko", bilde?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og slike åpne kabelsko er greit tilgjengelige med åpning for de skruene som er på forsterkeren og med 25mm2 kabel?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men jeg ser at jeg bommet på dimensjonen i farten.. beklager det. 25mm2 er grovere enn det jeg faktisk tenkte.. 16mm2 var mitt forslag (som ble tastet til 25 under kampens hete i Oslos rush trafikk) beklager :-(

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Vi er jo nå nesten oppe i hjemmeanlegg debatt ! Enda mer moro når folk spiller mp3'er på et altfor dyrt anlegg.

 

<litt OT> Rart ingen har trukket fram rørtrinn etc i båten. En skikkelig Philips forsterker. Særlig likeretteren er verd et studie </litt OT>. Litt underholdning skal man vel koset på seg på en fredag kveld.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Ja,ja finnes produktet er det alltid noen som vil kjøpe det.

 

Er man hifi-entusiast og har for mye penger,er jo dette en god anledning til å hjelpe litt på trykket,så har en jo litt å skryte av til venner også.

 

Noen bruker 100 000 vis av kroner på båt for å tøffe rundt i skjærgården,og håper på en uke eller to med godt vær iløpet av året.

 

Andre bruker 10 000 vis av kroner for å labbe rundt på en grassplen for og prøve å få en hvit ball ned i ett hull.

 

For de som ikke er interressert finnes det masse "idiotiske" ting å bruke tid og penger på.

 

Når det gjelder denne kabelen til 180 000,- kr.,skal man være bra "religiøs" hvis man klarer å ovebevise seg selv om at man hører forskjell på disse

iforhold til "det gamle" kabelparet til "bare" 5000,-kr

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...