Figaro Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Skader ikke å kjøre pumpa litt når du har kopler i fra slangen og la kranen stå litt åpene gjennom vinteren. Har gjort det også Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Tom Rør Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Er det så farlig om det står litt vann igjen i bunnen av VV beholder eller om det er noen dråper igjen i slangene? Hvis det fryser og har plass til å ekspandere vil vel ikke noe fryse istykker? Eller?????? Jeg lar det renne ut av sikkerhetsventilen til det stopper, kobler slanger fra pumpe, og lar det renne ut også der. Det har gått veldig bra til nå---------- Så lenge det er (som du sier) rom for ekspansjon, så går det greit Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Om du har tilgang på strøm. Kan du rett og slett la berederen stå med vann og strøm på. Tanken er såpass godt isolert at det ikke vil bli snakk om veldig mange kronene i strøm. Da slipper du og tenke på bakterievekst i brederen også Link to post
Maika Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 En kan ikke ha flaks i 10 år, kjøp lotto. En skulle tro at du må ha en stor luftlomme inne i berederen siden den tåler nedfrysing. Hvilken vannpumpe har du? Har du et bilde av berederen? Jeg tror heller ikke jeg kan ha hatt flaks i ti år på rad, enten har de andre hatt uflaks eller så har jeg hatt flaks med valg av utstyr. Nå kan jo de som mener jeg har hatt flaks, selvfølgelig mene at dersom det feks bare er 10% risiko for at berederen går i stykker, så er jeg jo heldig allikevel som ikke har fått den ødelagt. Er risikoen 10% så burde jeg vel uansett begynne med bedre tømming (men det vil jo ødelegge spenningen:)Jeg skal prøve å huske å ta bilde neste gang jeg er innom båten. Link to post
Tom Rør Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Hvis berederen er full, og det blir minusgrader over tid, så vil den fryse i stykker.Båtberedere er ikke mere robuste enn en vanlig boligbereder. Link to post
Maika Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Det er jeg helt enig i, så enten har den en luftlomme (sikkerhetsfunksjon eller defekt, det siste kan jeg i hvert fall finne ut av til sommeren ved å se hvor mye varmt vann som kommer ut), eller så klarer jeg å kjøre den i hvert fall noe tom. Link to post
Tom Rør Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Hvis berederen er montert riktig, vil det ikke kunne bli luftlomme. Så sant du tapper fra varmtvannet, vil den fylle seg opp, da den henter varmtvannet fra toppen. Dermed vil vannet fortrenge all luft :-) Link to post
baatsman Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 Se bildet. Hvordan tappe denne ? Ser trykkventil, men det kommer ikke vann ut. Må jeg koble av slangene på både varmt og kaldt vann. Utedusjen er demontert uten slange Vi sees! Link to post
Tom Rør Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 I prinsippet, vil man kunne tappe berederen gjennom sikkerhetsventilen, hvis en varmtvannskran står åpen. Dette syns jeg tar for lang tid, og bruker derfor vannsuger for å speede opp farten litt. Link to post
baatsman Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 Men trykkpumpa må stå på? Hvis ikke den står på kommer det ingen ting. Og da lurer jeg på om det er fra tanken jeg for vann Vi sees! Link to post
Hulda Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 Den gangen jeg fikset min bereder, så koblet jeg av slangene ved pumpen. Blåste gjennom med trykkluft. Det kom forbløffende mye vann, etter at den var 'tom'. Jeg vil anta at anlegget mitt fremdeles inneholdt 15 liter vann. Da den kretsen var tom, blåste jeg gjennom opp til vask etc. Tømte ekspansjonstank og filter. Motorsiden lar man naturligvis være. Når båten ligger i sjøen om vinteren, hvilket den som regel gjør, så konserverer og tømmer jeg ikke. Link to post
baatsman Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 Metoden ble alene. Først blåse trykk i dusjslangen, så stenge kran pga trykk løpe ned og holde ventilen inne og tappe. Gjentok dette 20 ganger til det blåste bobler. Neste gang for Jr være med :) Vi sees! Link to post
Tom Rør Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 Hvis tanken er tom, vil det vel ikke komme vann når pumpa går? Jeg tømmer vanntanken først. Link to post
baatsman Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 Vanntankene er tømt. Men for å få trykk måtte jeg lage det via dusjslangen. Blåse i den og stenge for P holde trykket. Og da fikk jeg vann ut av ventilen. Hadde jeg ikke trykk, kom det heller ikke vann selv med en åpen kran. Vi sees! Link to post
Tom Rør Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 Da ville jeg enten kjørt overtrykk med kompressor, eller brukt våtsuger Link to post
baatsman Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 Man lærer Tom. På Bavaria var det 2 slangestusser. 1 du kunne ha i bøtta, og en du blåste i. Utfordringen her. Var ventilen som må trykkes på. Og i og og med jeg er alene idag, så måtte jeg løpe opp og ned. Fikk trening. Vi sees! Link to post
larss Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 Da ville jeg enten kjørt overtrykk med kompressor, eller brukt våtsuger Hei Jeg bruker våtsuger. Og når først jeg har våtsuger ombord har jeg en runde i kjølen og ellers andre plasser der det kan ligge noe vann. larss Link to post
Tom Rør Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 Hvis du drar istedenfor å trykke, vil ikke da ventilen holde seg i åpen tilstand? Tømte berederen i gammelbåten forrige søndag, og den hadde den funksjonen. Link to post
Tom Rør Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 Hei Jeg bruker våtsuger. Og når først jeg har våtsuger ombord har jeg en runde i kjølen og ellers andre plasser der det kan ligge noe vann. larss Link to post
baatsman Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 Hvis du drar istedenfor å trykke, vil ikke da ventilen holde seg i åpen tilstand? Tømte berederen i gammelbåten forrige søndag, og den hadde den funksjonen. Det trodde jeg og. Mulig det hadde fungert hvis jeg demontert dekslet i front på beholder. Vi sees! Link to post
Tom Rør Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 Den kan vel vries trill rundt, for dermed å gå klar av dekslet. Link to post
baatsman Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 Hvis du ser på bildet, er ikke det mulig. Men mulig løsningen er og ta av det sorte dekslet. Vi sees! Link to post
Tom Rør Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 Kan være forsøket verdt. Stussen på ventilen burde pekt nedover også. Link to post
baatsman Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 Det har jeg tenkt på og. Kan det være at den er dratt til for hardt/ løst i og med stussen peker "feil" vei. Vi sees! Link to post
Tom Rør Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Kan være at de ikke fikk dratt den helt rundt, og at de derfor ga blaffen i å dra den av, å gjøre det på nytt. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn