Jump to content

Varmtvannsbereder/vanntank og vinterlagring?


Stjernen !

Recommended Posts

Det trodde jeg og. Mulig det hadde fungert hvis jeg demontert dekslet i front på beholder.

 

 

Hvis du ser på bildet, er ikke det mulig. Men mulig løsningen er og ta av det sorte dekslet.

Da ville jeg ha koblet fra landstrømmen før det dekslet skrus av :crazy: . Tror ikke det er så lurt hvis det er der 220v er koblet til varmeelementene. Med mulighet for kortslutning pga vannspruten eller at du uheldig med kontakt med fingre eller verktøy, virke som det er ganske trangt der...Jeg bruker kun trykkluft som mange andre her inne på forumet. går veldig raskt greit. Begge kretsene blir så og si helt tørre :yesnod:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Jeg har visst en litt annen bereder enn deg baatsman, men noenlunde samme ventil. Den peker jo ned i fra røret, se bilde. Lot vannpumpa gå med alt av kraner åpne til kun luft. Etter det tappet jeg av kanskje en halv liter fra denne ventilen. Virker som jeg fikk sugd ut det meste via rørene.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

En kan ikke ha flaks i 10 år, kjøp lotto.

En skulle tro at du må ha en stor luftlomme inne i berederen siden den tåler nedfrysing.

Hvilken vannpumpe har du?

Har du et bilde av berederen?

 

Bilde av min 22 år gammel varmtvannsbereder som fungerer fint og som jeg kun har "tømt" på høsten ved å åpne vannkrana til det ikke kom mere vann de 12 årene jeg har hatt den. Det var også mye vann i tanken da jeg demonterte den nå. Den har vært montert relativt horisontalt, men kanskje med en ørliten helning ned mot fronten, så ikke utenkelig at det har vært en luftlomme i bakkant. Jeg mener med dette ikke å anbefale andre å ikke tømme tanken helt, dette er kun en kommentar til det jeg oppfattet som bastante påstander om at varmtvannstanker ikke tålte å stå en vinter uten å tappes helt. Jeg har ikke hatt varme på i båten, og den har stått på land i Oslo de siste 7 vinterene. (Det er forøvrig ikke en Isotherm-bereder som jeg trodde).

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hvorfor tømme varmtvannsberederen før vinteren? Hva med å helle miljø- og helsevennlig frostvæske (Maritim) rett i tanken ?

Tenker å koble av utløpsslangen for varmtvann, koble til en slange med en trakt hvor jeg heller i frostvæske dosert til f.eks 20 liter vann    

som jeg antar ligger igjen i tanken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...