Jump to content

Varmtvannsbereder/vanntank og vinterlagring?


Stjernen !

Recommended Posts

Er det så farlig om det står litt vann igjen i bunnen av VV beholder eller om det er noen dråper igjen i slangene? Hvis det fryser og har plass til å ekspandere vil vel ikke noe fryse istykker? Eller?????? :confused: Jeg lar det renne ut av sikkerhetsventilen til det stopper, kobler slanger fra pumpe, og lar det renne ut også der. Det har gått veldig bra til nå----------

Så lenge det er (som du sier) rom for ekspansjon, så går det greit :yesnod:

Link to post
Share on other sites

En kan ikke ha flaks i 10 år, kjøp lotto.

En skulle tro at du må ha en stor luftlomme inne i berederen siden den tåler nedfrysing.

Hvilken vannpumpe har du?

Har du et bilde av berederen?

Jeg tror heller ikke jeg kan ha hatt flaks i ti år på rad, enten har de andre hatt uflaks eller så har jeg hatt flaks med valg av utstyr. Nå kan jo de som mener jeg har hatt flaks, selvfølgelig mene at dersom det feks bare er 10% risiko for at berederen går i stykker, så er jeg jo heldig allikevel som ikke har fått den ødelagt. Er risikoen 10% så burde jeg vel uansett begynne med bedre tømming (men det vil jo ødelegge spenningen:)

Jeg skal prøve å huske å ta bilde neste gang jeg er innom båten.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Den gangen jeg fikset min bereder, så koblet jeg av slangene ved pumpen. Blåste gjennom med trykkluft. Det kom forbløffende mye vann, etter at den var 'tom'. Jeg vil anta at anlegget mitt fremdeles inneholdt 15 liter vann. Da den kretsen var tom, blåste jeg gjennom opp til vask etc. Tømte ekspansjonstank og filter.

 

Motorsiden lar man naturligvis være.

 

Når båten ligger i sjøen om vinteren, hvilket den som regel gjør, så konserverer og tømmer jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...