Jump to content

Varmtvannsbereder/vanntank og vinterlagring?


Stjernen !

Recommended Posts

Hei har en varmtvanns tank fra Iso therm i snekka !

Nå skal båten stå ute i vinter så lurte på om det var noe spesielt jeg skal gjøre ?

Jeg har tømt vanntanken sånn att det så og si bare kommer luft.(noen få dråper kommer innimellom)

Det jeg har gjort er og la pumpen stå på og åpnet kranene.

Men hvordan være sikker på att varmtvanns tanken er tom ?

På andre tanker har jeg merket det er en kran man kan åpne og tømme tanken med,men fant ikke det på Isoen ?

 

Er det greit slik jeg har gjort det,satt på vannpumpen og åpnet alle kranene om bord til det ble tomt ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvis du bare har satt på pumpa, og ikke noe annet, er berederen ikke tom. Den må tømmes for seg, og vil ikke gå tom bare ved å tappe vann. Den kan tømmes via sikkerhetsventilen, men da må det stå åpen en varmtvannskran, slik at den suger luft.Jeg bruker en vannsuger til å suge ut vann som står i rør, og blandebatterier.

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det viktigste er å få tømt tanken for vann!

Selv koblet jeg fra slanger og vannet rant til tankene var tomme.

 

Vivvi

Redigert av vivvi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å få varmt vann ut må du pumpe kaldt vann inn i berederen. Når du har tømt ferskvannstanken har du ikke lenger noe kaldt vann å pumpe inn. Men berederen er like vel så godt som full av vann.

 

Gjør som Tom Rør skriver, han har greie på slikt.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har avtappingskran;

1 ta av slangen fra pumpen inn på tanken og lukk opp en varmtvannskran, mesteparten av vannet i tanken vil da renne ut pga hevertvirkning

2 sett på slangen igjen

3 kjøp 1 dunk giftfri frostvæske, bland opp og ha denne i ferskvannstanken, kjør dette så inn i varmtvannstanken ved å åpne opp en varmtvannskran, ikke sikkert at vannet når opp til kranen, men inn i tanken fylles det, kjør til ferskvannstanken på nytt er tom

4 gjenta 1

 

Nå er de skvetter med fersvann som står igjen nederst i tank/slanger/pumpe 100% frostsikret!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kommer det bare luft og damp når jeg setter på fult varmtvann da ?

Når du ikke har vann på Vanntanken, så er det på høy tid å dra ut støpslet så elementet ikke i varmtvannsberederen brenner opp. Ja og berederen må dreneres.

Vannpumpa bør heller ikke stå full av vann.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Få lånt deg en luft kompressor da tømmer du systemet raskt og det blir knusktørt. Samtidig slippet du og bruke såkalt giftfri frostveske i systemet.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke sånn at berederen garantert går i stykker?

Jeg har i ti år tømt mitt ferskvannssystem (med isotherm-bereder) kun ved å åpne kranene, og både bereder og pumpa fungerer like fint fortsatt. (Har ingen varme på i båten på vinteren som da ligger på land, og noen minusgrader har det jo vært her i Oslo også til tider.)

Det er sikkert ikke anbefalt måte, men det er kanskje forskjell på enten kvaliteten eller på at de faktisk lar seg tømme helt med vanlig pumpe, eller har jeg kanskje bare hatt flaks?

Link to post
Share on other sites

Bergstad har det beste svaret her.

Trykk ut det resterende vannet i varmtvannstanken med luft.

 

enkelt og kjapt

 

Koble luften inn på tanken etter pumpen.

 

Selv sjekker jeg alltid ved å åpne innløps slangen og la det renne ut utløpet. Dette tar fort 20-40 minutter å fullføre. Bedre da å tvinge restvannet ut med luft-

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Mye forslag og meninger her !

 

Men om jeg skal kjøre luft gjennom systemet,hvor blåse inn,og hvor åpner jeg for utløp ? (Vil bare være sikker !)

Blir ikke dette "nesten" samme som om vannpumpa mi blåser luft gjennom systemet og de restene som er igjen kommer ut i vasken ?

 

Gjorde det samme på en venns båt,startet opp og lot den gå litt og åpnet begge kraner varmt og kaldt.

Men der var også en tappekran på tanken.

Men når jeg åpnet denne til slutt rant det ikke noe vann ut,så den må jo ha blitt tømt på en måte ?

Link to post
Share on other sites

Bergstad har det beste svaret her.

Trykk ut det resterende vannet i varmtvannstanken med luft.

 

enkelt og kjapt

 

Koble luften inn på tanken etter pumpen.

 

Selv sjekker jeg alltid ved å åpne innløps slangen og la det renne ut utløpet. Dette tar fort 20-40 minutter å fullføre. Bedre da å tvinge restvannet ut med luft-

 

sailorBoy

Da må du kjøre trykkluft på varmtvannsiden.

Mye forslag og meninger her !

 

Blir ikke dette "nesten" samme som om vannpumpa mi blåser luft gjennom systemet og de restene som er igjen kommer ut i vasken ?

 

Gjorde det samme på en venns båt,startet opp og lot den gå litt og åpnet begge kraner varmt og kaldt.

 

Som du sier, er vannpumpa en vannpumpe, og ikke en luftpumpe. Husk at varmtvannet går ut på toppen av berederen, og du klarer ikke å presse vannet ut på toppen, men det må presses ut i bunnen. Da er sikkerhetsventilen et egnet tappepunkt.

Hva starter du og lar gå? Motoren? Hvorfor?

Mvh: Tom

Link to post
Share on other sites

Jeg benytter følgende metode for å tømme varmtvannstanken:

  • Monterer en passende slangestump på sikkerhetsventilen på tanken, og legger andre enden av slangen i en passende bøtte/dunk (ev. lar det renne ned i kjølrommet og pumper det ut etterpå)
  • Åpner sikkerhetsventilen på varmtvannstanken
  • Åpner varmtvannskranen til oppvaskbenken (alle andre kraner er stengt). Det meste av vannet renner nå sakte og pent ut av tanken gjennom sikkerhetsventilen
  • For å få litt mer fart på tømmingen, samt sikre at jeg får ut alt vannet, kobler jeg nå gummibåtpumpa til varmtvannskranen på oppvaskbenken (med en passende overgangsslange-stump), og pumper forsiktig til tanken er helt tom
Link to post
Share on other sites

 

Jeg benytter følgende metode for å tømme varmtvannstanken:

  • Monterer en passende slangestump på sikkerhetsventilen på tanken, og legger andre enden av slangen i en passende bøtte/dunk (ev. lar det renne ned i kjølrommet og pumper det ut etterpå)
  • Åpner sikkerhetsventilen på varmtvannstanken
  • Åpner varmtvannskranen til oppvaskbenken (alle andre kraner er stengt). Det meste av vannet renner nå sakte og pent ut av tanken gjennom sikkerhetsventilen
  • For å få litt mer fart på tømmingen, samt sikre at jeg får ut alt vannet, kobler jeg nå gummibåtpumpa til varmtvannskranen på oppvaskbenken (med en passende overgangsslange-stump), og pumper forsiktig til tanken er helt tom

 

Det er den tryggeste måten å gjøre det på :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

På Viksunden er det en slange fast montert på sikkerhetsventilen på vv-tanken. Slangen går opp over kanten på luftinntaket til motorrommet slik at vann som kommer ut av slangen renner ut av båten. Min metode for tømming er;

 

  • Kjøre trykkvannspumpa med alle kraner åpne til ferskvannstanken er tom. Slår så av strømmen til pumpa
  • Stenge alle kraner unntatt varmtvannskranen på dusjen på akterdekket.
  • Åpner sikkerhetsventilen på vv-tanken. Pumper luft inn i dusjslangen på akterdekket, dette trykket går gjennom vv-slangen og inn på toppen av vv-tanken. På denne måten presses innholdet i tanken ut gjennom slangen på sikkerhetsventilen og overbord gjennom luftinntaket. Tidligere brukte jeg gummibåtpumpa for å skape trykk. Lat som jeg er har jeg nå kjøpt en enkel 12V kompressor som gjør jobben. Jeg er imidlertid forsiktig med denne og kjører den i intervaller for å unngå for høyt trykk på vv-tanken.
  • Til slutt kobler jeg fra slangen på trykksiden av ferskvannspumpa for å la vannrestene som står i slangen renne ut. Ferskvannspumpa kjøres ett sekund eller to for å blåse ut de siste vannrestene som måtte være igjen i pumpa.
  • Alle kranene står i åpen posisjon gjennom vinteren.
  • Før oppstart til våren monteres slangen på ferskvannspumpa, kranene stenges, ferskvannstanken fylles opp og systemet er klart til bruk.

I tillegg til dette bytter jeg tidlig på høsten ut det termostatstyrte blandebatteriet i dusjen og tar det med hjem. I stedet setter jeg på et helt enkelt manuelt blandebatteri. Dette fordi det er vanskelig å drenere ut vannet fra disse termostastyrte batteriene, og de har lett for å fryse i stykker

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke sånn at berederen garantert går i stykker?

Jeg har i ti år tømt mitt ferskvannssystem (med isotherm-bereder) kun ved å åpne kranene, og både bereder og pumpa fungerer like fint fortsatt. eller har jeg kanskje bare hatt flaks?

En kan ikke ha flaks i 10 år, kjøp lotto.

En skulle tro at du må ha en stor luftlomme inne i berederen siden den tåler nedfrysing.

Hvilken vannpumpe har du?

Har du et bilde av berederen?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg tømmer det jeg klarer manuelt, og suger deretter resten ut med våtsuger. Det er skånsomt og lettvint :smiley:

Er det så farlig om det står litt vann igjen i bunnen av VV beholder eller om det er noen dråper igjen i slangene? Hvis det fryser og har plass til å ekspandere vil vel ikke noe fryse istykker? Eller?????? :confused: Jeg lar det renne ut av sikkerhetsventilen til det stopper, kobler slanger fra pumpe, og lar det renne ut også der. Det har gått veldig bra til nå----------

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Er det så farlig om det står litt vann igjen i bunnen av VV beholder eller om det er noen dråper igjen i slangene? Hvis det fryser og har plass til å ekspandere vil vel ikke noe fryse istykker? Jeg lar det renne ut av sikkerhetsventilen til det stopper, kobler slanger fra pumpe, og lar det renne ut også der. Det har gått veldig bra til nå

:thumbsup::thumbsup: Skader ikke å kjøre pumpa litt når du har kopler i fra slangen og la kranen stå litt åpene gjennom vinteren.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...