Jump to content

Erfaringer med brukt VHF og programmering av MMSI nr


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Det er stadig brukte VHF til salgs. De fleste som selger brukt, "trur" ikkje det har vert lagt inn mmsi. Dersom det er lagt inn allerede, så er jo radioen moden for verksted i følge ein del manualer, "only once" kan mmsi legges inn, iallefall av bruker.

Har nokon erfaring med pris på slik jobb ?

 

Nokon nye vhf er nedi 1500kr, og då gjerne billigere en brukte av dyrere merke. Har nokon erfaring med hvor "dårlige" er billige vhf ?

 

Link to post
Share on other sites

Understående er uprøvd, men det koster ingen ting å forsøke. Gjelder i såfall for Raymarine:

I am looking to do the same as I bought a boat with a Ray240e VHF which is programmed with the previous owner's MMSI

 

I did stumble across this , which may work and I will be trying on the Ray240e as well

 

"Here is the secret code to erase the MMSI # in your Raymarine VHF radio. It was sent to me when I sold my old boat with a Ray230 in it and even though it was originally for a Ray220, it worked to erase mine. It may work on your Ray215 also. OOPS!, guess it's not so secret anymore.

This secret code is for the Raytheon / Raymarine RAY 220 VHF. It may work on other Raytheon/Raymarine radios also.

 

Here you go:

 

With the Power OFF, Press and HOLD the FUNC, 16/9 and DSC keys while you power ON. Do not release the keys until you hear the audio BEEP which means your done. Then reprogam your NMSI number as per the manual. "

 

http://my.boatus.com/forum/forum_posts.asp?TID=59294

 

and this is what I found on the software and NMEA commands

 

http://www.raymarine.com/submittedfi...8%20ais500.pdf

 

see page 3 , may work on the VHF as well as on the AIS ?

Link to post
Share on other sites

Har både hatt dyr og billig VHF. Den fastmonterte jeg har nå kostet 995 på tilbud ( Neptune 100? ) Virker helt greit. Hadde bedre dekning på sending/ mottak enn mange andre med dyrere merker. Skulle jeg derimot ha kjøpt en bærbar hadde jeg heller gått for dyrere anerkjente merker da bærbare skal tåle både vann og juling.

Link to post
Share on other sites

Alle vhfene jeg har vert borti kan endre på mmsi nummeret, men det er normalt ikke lagt opp til at brukerene skal gjøre dette, men finner du oppskriften til den aktuelle vhfen så er det normalt sett ingen heksekunst. Det hender båter får nytt mmsi nummer, gjerne i forbindelse med at det byttes flagg, ville vert dumt å ikke kunne bruke vhfene da...

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Er det noen som har erfaring med denne her metoden??

er DSC distress knappen?

 

Understående er uprøvd, men det koster ingen ting å forsøke. Gjelder i såfall for Raymarine:
I am looking to do the same as I bought a boat with a Ray240e VHF which is programmed with the previous owner's MMSI

I did stumble across this , which may work and I will be trying on the Ray240e as well

"Here is the secret code to erase the MMSI # in your Raymarine VHF radio. It was sent to me when I sold my old boat with a Ray230 in it and even though it was originally for a Ray220, it worked to erase mine. It may work on your Ray215 also. OOPS!, guess it's not so secret anymore.
This secret code is for the Raytheon / Raymarine RAY 220 VHF. It may work on other Raytheon/Raymarine radios also.

Here you go:

With the Power OFF, Press and HOLD the FUNC, 16/9 and DSC keys while you power ON. Do not release the keys until you hear the audio BEEP which means your done. Then reprogam your NMSI number as per the manual. "

http://my.boatus.com/forum/forum_posts.asp?TID=59294

and this is what I found on the software and NMEA commands

http://www.raymarine.com/submittedfi...8%20ais500.pdf

see page 3 , may work on the VHF as well as on the AIS ?

Link to post
Share on other sites

 

er DSC distress knappen?

 

DSC er ikke ditressknappen- den er en del av det.

DSC er alt som har med digitalt signal og gjøre, sender på ch 70, 156.525Mhz.

DSC signalet kan da brukes til Distress

Skip til skip

Skip til land

Land skip

 

Foreslår at du tar SRC sertifikat, eller frisker opp kunskapen på dette, får ditt spørsmål over viser at du er litt ute på tynn is.

Link to post
Share on other sites

takk for svar!

 

i beskrivelsen over står det "With the Power OFF, Press and HOLD the FUNC, 16/9 and DSC keys while you power ON"

 

Hva menes med DSC keys?

 

Jeg tror nok du må forhøre deg med Jerry92746 på det aktuelle forumet. Jeg har i alle fall ikke fantasi til å gjette hva han mener med det.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Std. Horizon er veldig greie. Så og si all programmeringssoftware ligger ute på nett, om man bare leter litt på .ru-sider. Resten finner man på eBay, for en hundrelapp eller to. I korte trekk trenger du riktig plugg til VHF'en og nivåkonvertering fra RS-232 til TTL, evt. signal- og nivåkonv. fra USB til TTL. TILFELDIGVIS (produsenten finner ikke opp hjulet to ganger) selger Vertex Standard amatørradioprodukter under merkenavnet Yaesu - med passende utvalg av programmeringskabler - det er også mange likheter i bruk når det gjelder programmering.

 

Jeg var også borte i en Raymarine Ray54E som i følge support måtte inn til service for å få nullstilt MMSI. De om det. Akkurat denne modellen var et branded lisensprodukt av et annet kjent merke, hvor TTL og opprinnelig produsents programmeringssoftware gjorde susen. Jobben tar max. 5 minutter, inkl. oppkobling og en kopp kaffe.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...