Jump to content

har kjøpt nytt landstrømsanlegg. Hvor sette jording?

Ktveiten

Recommended Posts

Hei godtfolk!

Har kjøpt og montert nytt landstrømanlegg fra DEFA. Dette inkluderer følgelig jordfeilbryter, sikringer og skilletrafo.

I bruksanvisningen fra produsenten står det beskrevet at jordingen skal tilkobles minuspolen på batteribanken i sammenheng med 1 - polet anlegg.

Er skeptisk til å forbinde landstrømsanlegget med 12v systemet…

Har dere noen formeninger om dette? Har foreløpig ikkje koblet jordingen fra sentralen til batteribanken.

MVH Ktveiten

Landjordledningen skal koples/avsluttes på primærsiden på skilletrafoen, ente chassis eller eget isolert punkt. Den skal ikke tilkoples sekundærsiden.

Midtuttak på sekundærsiden brukes som jord til alle stikkontakter/brukere i båten.

Dette gjelder Calix kjøpt hos Maritim som kun inneholder innebygget galvanisk isolator, ikke skilletrafo.

Tror nok kanskje at du også har kjøpt med kun galvanisk isolator, ikke skilletrafo.

Dette er fra Calix:

Jord skruven på sentralen skall tillkopplas minus på batteri som är tillkopplat till motorn.

Galvaniska isolatorn är till för att stoppa galvaniska strömmar orsakade av skyddsjorden.

Är det en aluminiumbåt så SKALL den ha isolertrafo eller om man vet om att man har problem med hög potentialskillnad mellan sjövattnet och skyddsjorden.

Galvaniskaisolatrorn klarar bara potentialskillnad på 1V växelström och 1,4V likström.

Edited by Targa 23.1 (see edit history)

Dette gjelder Calix kjøpt hos Maritim som kun inneholder innebygget galvanisk isolator, ikke skilletrafo.

Tror nok kanskje at du også har kjøpt med kun galvanisk isolator, ikke skilletrafo.

Dette er fra Calix:

Jord skruven på sentralen skall tillkopplas minus på batteri som är tillkopplat till motorn.

Galvaniska isolatorn är till för att stoppa galvaniska strömmar orsakade av skyddsjorden.

Är det en aluminiumbåt så SKALL den ha isolertrafo eller om man vet om att man har problem med hög potentialskillnad mellan sjövattnet och skyddsjorden.

Galvaniskaisolatrorn klarar bara potentialskillnad på 1V växelström och 1,4V likström.

Ja, stemmer at jeg kun har galvanisk isolator. Gikk litt fort i svingende her :)

Men anbefaler dere å koble jordingen til batteriminus?

MVH Ktveiten

Anbefaler? Tja, si det. Det er jo ulovlig å gjøre noe annet da, så da har du vel strengt tatt ikke noe valg?

Forsikringsselskapet vil garantert bruke regressretten sin om de finner ut at du bevisst har koplet landstrømanlegget ditt feil og de ikke klarer å utelukke at dette kan ha foråsaket en evt. skade. Så ja, jeg ville ha koplet den til. Det galvaniske skillet ditt vil uansett beskytte mot tæring i 95% av tilfellene, så jeg vil tro at du er relativt trygg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg antar at dette er for å unngå eventuelle spenningsforskjeller mellom jord på 12v-anlegget og jord på landstrømsanlegget.

Dersom man tar i motor med den ene handa og tar borti noe som er koblet til landjord med den andre handa, og naboen din har en jordfeil, så kan potensialet mellom motor (koblet både til sjøen og til batteriets minuspol) og landjord bli høyere enn null. Dette kan være potensielt farlig.

Jeg ser ingen andre årsaker, og jeg ser det som en rimelig obskur teoretisk risiko. Men den blir altså eliminert dersom minuspolen er koblet til landjord.

(eller er jeg helt på bærtur nå?)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

I mitt hodet så er det motor og drivverk som skal kobles til skutas jordingssystem når man er direkte tilkoblet landsstrømmen. Skutas jordingssystem skal være tilkoblet landjordleder i kabelforbindelsen til landstrøm.

Jeg skriver bevist "skutas jordingssystem" fordi man egentlig ikke vet om landanlegget, og dets distribusjonssystem, virkelig har skikkelig landjord forbindelse

I et en-polet likestrømssystem så er batteriminus oftest tilkoblet motorblokk og minuskabel på batteri blir derfor nevnt som tilkoblingspunkt fordi den er i direkte kontakt med motorblokk-drivverk-propellaksel-sjø-landjord.

I et to-polet likestrømssystem så ser jeg ingen grunn til å koble batteriminus til dette jordingssystemet. Da er jo hele hensikten med det to-polede systemet borte.

Ved et to-polet likestrømssystem så skal også jording tilkobles motorblokken-drivverk-propellaksel-sjø-landjord.

Hvis vi tenker et scenario hvor skutas jordingssystem ikke har elektrisk kontakt med motorblokka:

Du ankommer en brygge og kobler deg til landsstrøm, uvitende om at du har en gedigen jordfeil i din vv-tank og at det er brudd i land-jordingslederen i bryggesystemet. Alt virker tilsynelatende OK.

Du vil gjerne inspisere i motorrommet, og i det du klyver ned så legger du ene hånda på propellaksling og den andre i skjoldet på en elektrisk frostvakt som er jordet sammen med vv-tanken i skutas jordingssystem. Lekkasjestrømmen i vv-tanken vil da vandre fra vv-tanken, ut i skutas jordingssystem til skjoldet på frostvakten, igjennom kroppen din, og til landjord via propellaksel og sjøforbindelse. Forhåpenligvis så er landanlegget, eller skutas landstrømsopplegg, utstyrt med en jordingsvakt som ville ha brudt forbindelsen rimelig kjapt.

Hadde motorblokka/drivverk/aksel vært tilkoblet båtens jordingssystem så ville lekkasjestrømmen gått direkte til jord via motorblokka-drivverk-sjø-landjord og en jordingsvakt hadde slått ut kretsen momentant idet du har koblet til vv-tanken.

Vel, det var min oppfattelse av nødvendigheten med å koble jordingssystemet til motorblokk når man er direkte tilkoblet en ukjent landstrømstilkobling.

:smiley:

Bjørn

Edited by mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Dette oppfatter du helt korrekt mateco. Som vanlig er det alltid en minusside. Og det er at samtidig som man kobler til så begynner det å flyte en strøm mellom båtjord og landjord, og det settes det opp en galvanisk forbindelse. Og denne kommer uansett om du har jordfeil eller ikke.

Regelverket tar kun sikte på personsikkerhet, og ikke på tæringsskader som vil oppstå.

En galvanisk isolator, også kalt "sinksaver", er en komponent som istalleres mellom landjord-forbindelse og skutas eget jordingsystem. Den består i hovedsak av dioder sammenkoblet i hver sin retning slik at evt. strøm i jordingslederen må overvinne diodenes åpningsspenning for å flyte i kretsen.

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Både biltema og maritim selger vel galvanisk skille til en rimelig penge. Tenkte å sette på en slik i vinter. Ellers er forskjellen på skilletrafo og galvanisk skille veldig godt forklart i Ingars innlegg som tobixen har linket til i innlegg # 8.