Jump to content

Montert hekkport i NB840


2556cb

Recommended Posts

Det ble veldig flott! :thumbsup: Hekkport er vel det eneste som opprinnelig har manglet før 840'en er en komplett båt:) Kan man spørre hvor mye du måtte gi for å få dem til å gjøre det arbeidet for deg, inkl. materiell?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Høres ikke så ille ut det, når man først skal få noen til å gjøre arbeidet. Og som du sier, når du skal ha båten i flere år, så blir fort nytten bedre enn kosten, og da er det jo ikke noe å stusse på! :yesnod:

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Dette så veldig bra ut. Æ å en kompis med henholdsvis viksund 1000 alfa og viksund 800 futura skulle gjøre denne jobben på våre båter. Begge båter er fra 1988. Alfaen har samme nedfelling som nb 840 hadde før hekkporten ble laget. Da vi begynte å planlegge jobben ble vi frarådet av en plaststøyper å gjøre jobben før vi hadde undersjøkt om hekken på båten tålte dette pga avstivningen i skroget. Han mente videre at båter m orginal hekkport var forsterket i hekken får å tåle dette. Er d noen dær ute i den vise båtverden som har synspungter på dette? Har veldig lyst å lage hekkport!!

Link to post
Share on other sites

Det bør lages forsterkninger, glassfiber i ulike vinkler er meget sterkt. Du må se rundt i området der du ønsker port og vurdere hvilke krefter det er snakk om. Ved å støpe inn sider og bunn i en porten stiver det av hekken.

Jeg valgte å bruke den utskjærte delen til port, og laget den til å slå ut med anlegg så de ikke kunne slås inn av en sjø bakfra.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Får vel prosjektere hekkport på denne her etterhvert.. men blir kanskje ikke lett ?

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Får vel prosjektere hekkport på denne her etterhvert.. men blir kanskje ikke lett ?

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Du tenker vel at hekkporten burde ha gått under fenderlista også? Men det passet kanskje ikke slik i det tilfellet.

 

Jeg saget litt i min, det ble under fenderlista også. 

Men på et tidlig stadium foreløpig. Skal litt lengre ned på innsiden av båten, så det blir et opptrinn på ca 13-14 cm der, evt. lengre bak mot akterspeilet. Vil ikke kappe lengre ned utvendig, for å beholde mest mulig av den vinkelstøpen som er der for styrken på hekken.

Porten får 40 cm bredde, ser ut som det er nok. Det er jo bare knærne som skal gjennom og knapt nok det :saint:

Porten blir faktisk hele 47 cm dyp der fenderlisten ligger an. Høyden blir 56 cm på det høyeste fra nåværende dørknivå.

Men jeg skal dessuten prøve å senke dørken 5-6 cm, det skal være mulig, pga. at høyden under hardtopen er i knappeste laget. 

 

 

DSC_1717.JPG

DSC_1718.JPG

DSC_1719.JPG

DSC_1720.JPG

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Glemte et nærbilde utenfra.

 

 

close-up1.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...