Jump to content

Dynamo til batteri lader vs avansert landstrømlading


Gabi

Recommended Posts

Min 85mod Baltic har behov for justering på strømopplegget. Jeg har lest og lært mye her på forumet om VSR, skillediode, ladeseparator etc. En ting jeg har biti meg merke i er at en vanlig dynamo ikke lader særlig effektivt. Og at batteriene langt ifra er fulladet etter en kjøretur med båten. Et spørsmål er da om en dynamo til batteri lader totalt sett er mer effektivt enn å koste på seg avansert landstrømlading? Vi liker å ligge mest i uthavner, så hvis vi kan få 10-20Ah mer ved en DB-lader er jo dette fint. I tillegg vil jo batteriene generelt bli bedre ladet enn det den vanlige dynamoen klarer og dermed holder kanskje batteriene i flere år? Snakker her om vanlige bly-syre batterier. Hvis en DB-lader blir like effektiv som et landstrømopplegg vil jeg kunne klare meg med min NordicPower 18A lader som landstrømlader kanskje?

 

Seatronic har en Sterling DB lader til 3000kr, jeg lurer på om det kan være verdt investeringen. Jeg har idag 2forbruksbatterier, 1til start/truster/start/vinsj og skal sette inn 1 til foran til truster der og som koples sammen med det første startbatteriet.

 

http://www.seatronic.no/batterilader-c-60/dynamo-til-batteri-p-1034

 

 

 

Dynamo-til-batteri-lader (DB Lader),

4 stegs digital splitter/lader*

Lader batteriene dine opp til 5 ganger raskere takket være ny digital teknologi som er utviklet av Sterling Power*

Innebygget anti-sulfateringsfunksjon, dette gjør at batteriene varer lengre.*

Innebygget skille for 2 separate batteribanker.*

Ved ladning fra påhengsmotor.*

Ved ladning fra likestrømdynamo.*

Hvis det finnes en dynamo allerede som kan være effektiv.*

Hvis startbatteriet står i nærheten av dynamoen, mens forbruksbatteriene står lengre unna. *

Hvis forbruksbanken er mye større enn startbatteriet, eller i tillegg av en annen type, osv..I disse nevnte ladesituasjoner er det anbefalt med en DB lader som er utviklet spesielt for disse situasjonene. Enheten er i tillegg meget enkel å installere, laderen kobles mellom dynamo og batteribanker (se skisse) og stilles inn til de aktuelle ladeverdier for dine batterier.

Redigert av nopain99 (see edit history)
Link to post

Har ikke noe svar, men har også lurt litt på hvorfor en god dynamo ikke er godt nok. Jeg tenker at når dynamo lader er jo også en del forbrukere på. Selv om det bare er små forbrukere er det kanskje nok til at batteriene aldri blir toppet. Når en lader er tilkoblet er jo ofte alt forbruk koblet fra og all strøm går til batterier, og den siste toppingen havner på batteriene og ikke rundt omkring i anlegget.

Vanligvis har jo dynamoen større kapasitet enn laderen så noe må det jo være som gjør denne forskjellen. :confused:

Link to post

Jeg monterte eksterne laderegulatorer og fikk for første gang et velfungerende ladesystem. Selv om dynamoene er merket med 60A fikk jeg aldri fulladet batteriene før jeg satt inn disse regulatorene. Amperemeteret viste skjelden over 15A og gikk raskt ned. Nå lader jeg med nærmere 100A tilsammen. Batteriene lever under optimale forhold fordi regulatorene fungerer som en smartlader. Denne laderen som du viser til er sikkert bra den også og for motorer hvor du ikke har regulering av feltstrømmen er den eneste mulighet.

Link to post

Hei!

 

Jeg kan bare støtte "DieselDahl" når det gjelder ekstern laderegulator! Etter at jeg monterte en PDAR laderegulator - http://tbbecker.de/stn/stnregpdar.htm for 5-6 år siden, fikk batteriene et nytt liv og dynamoen (80A) ble stresset til å gjøre det som var jobben dens.

 

Med den originale innebygde regulatoren ga dynamoen maks 14,1-14,2 volt ladespenning. Vi har 2x110Ah forbruksbatterier (vanlige bly/syre-batterier), og etter et par netter i uthavn, måtte vi gjerne ha et par timers gangtid før ladespenningen var kommet opp i 14,1 volt. Med PDAR'en er ladespenningen oppe i 14,7V allerede etter 15-20 minutter. Dette betyr at batteriene får mye bedre lading, og ikke minst - de får en lengre levetid.

Link to post

Interessant. Jeg tenker som så at hvis man et på tur noen dager så er det jo mye bedre å ha en skikkelig god regulator på dynamoen enn å kun ha god lading fra landstrøm første dagen på tur. For med en PDAR/dynamo til batteri lader vil ladingen bli mer effektiv på hele turen. Hvis feks jeg har 2*110Ah batterier og de er tappet ned til 50% så vil det ventelig ta mye kortere tid å lade opp med en PDAR enn uten. Det et jo veldig bra hvis man ikke kjører mange timer mellom hver overnatting. Og dynamoen min på 70A har teoretisk kapasitet til å lade det jeg trenger, men det hjelper jo ikke hvis reguleringen er dårlig...

 

Med en Pdar virker det som om jeg får mer kapasitet på batteriet jeg kan nyttegjøre. Og batteriene får et bedre liv. I tillegg har denne modellen innebygd skille for 2 batteribanker, noe jeg ikke har idag men som jeg har tenkt å legge opp til.

 

Jeg holder på å kartlegge strømmen i min båt nå, og var godt fornøyd her om dagen. Inntil jeg så på skjemaet jeg hadde tegnet og fany ut at "hvor pokkern er kabelen fra dynamoen koplet"... Må sjekke nøyere etter...

Link to post

Hva man trenger er avhengig av bruksmønster.

Selv med optimalisert lading fra dynamoen vil mange ha bruk for lading fra landstrøm. Her hvor jeg bor er det ikke uvanlig at man, på helgetur, har kort vei ut til favoritthavnen. Og tilsvarende hjem igjen.

Da vil ikke båtens dynamo klare oppgaven uansett. Med lading fra landstrøm starter man med full batteribank og topper den igjen etter hjemkomst.

Miljømessig er det også bedre å forbruke landstrøm enn å brenne diesel. :smiley:

 

Ellers kan Jørg her på forumet alt om dette, han importerer/selger også Sterling.

Link to post

Ja, alt er avhengig både bruksmønster og ønske.
Med mulighet for landstrømlading nesten hver dag kan de fleste spare seg å modifisere dynamoen eller investering i en AB-lader.
Omvend skader det ikke og man er forberedt for eventuelle lengre turer,

da er vi også ferdig med aspekten om både ønsker og praktiske fordeler i så fall.

 

Ellers drar nesten alle andre bare fordeler av eksterne styringer.
Da spiller det først og fremst heller ingen rolle om det er intern eller ekstern regulering,

alt er bedre enn regulering med normale analoge W-regulatorer.

 

Ofte dreier det seg om "akutt" rasker mellomlading av første 80 - 95%.

Det er det de fleste gjør, fordi bare få etterlader 100% siden det tar flere timer uansett.

Skal batteriene derimot lades komplett, og er batteriet i syklisk drift (utlading med mer enn 7 - 8 %),

da burde man helst lade med både flere trinns, passe spenninger og riktig tid i henhold til batteriets datablad.
Enkelt sagt enten som med en god landstrømlader, eller t.o.m. bedre,

siden man kan bruke fordelene av en dynamo mht. strømmens kvalitet.

...for en setning..., men sant.

Om noen foretrekker AB-, eller BB-ladere, eller eksterne regulatorer, er avhengig det som finnes allerede.

 

Siden det er spørs her snakker vi om Sterling sine produkter, og litt om livet ellers.
Har man en dynamo som kan modifiseres, fordeling som passer til ladesystemet, og batterier som passer til hverandre,
da er det enklest med bare* PDAR.
Her finnes det også mulighet for å gripe bevisst til noen enkle ekstra knep som gjør denne regulator fristende for ganske mange.

* "Bare" er litt dumt sagt. Det dreier seg om penger og størrelse av enhetene.
Ellers er PDAR/ekstern regulator første anbefaling her siden man blir meget fleksibel. PDAR kan brukes for temmelig alle dynamoer,

også senere når man kanskje skifter enten dynamoen, eller t.o.m. båt bil bobil lastebil buss etc. og 12/24V eller omvendt.


AB-ladere derimot kan også brukes hvis dynamoen ikke kan modifiseres ellers,

men AB er dønn avhengig av at originalregulatoren/én W-regulatoren virker.
Ulempe (som bare få selgere tenker på): Fordelingen i AB-laderen er en skillediode,

som ikke kan redusere inngående spenninger til noe lavere enn -0,6V ved float-mode.

Det igjen betyr at man må se på inngående spenninger vs. floatspenningen man ønsker,
Eksempel:
Dynamo A har setpoint ved 14,2V - 0,6V blir 13,6V som laveste floatspenning som AB-laderen (avhengig modell) kan levere, ok for mange.
Dynamo B hat setpoint med 14,7V - 0,6V blir 14,1V som laveste floatspenning, noe som de færreste allerede men AGM overhodet ikke liker,

dvs. ikke ok for de fleste så sant motoren går lenge nok.

 

AB-ladere finnes i mange størrelser og nå snart med opp til 400A inngående effekt.

Monteringen er meget enkelt.

Men Obs med store dynamoer og ladekilder:
Verken AB-ladere eller PDAR har strømbegrensning, men leverer maksimalt strøm, dvs. det som kan leveres.

Folk med enten AGM, eller andre batterier som trenger strømbegrensning, må sammenlikne det med databladet til batteriene.

 

Alternativet blir da BB/B2B-ladere, "BB/B2B" står for Batteri til Batteri.
Disse ladere virker som "normale" landstrømladere, dvs. lader med 4-trinns, bruker spenningskilden som står

på primærside like som et "stikkkontakt" og leverer maksimalt det som laderen er beregnet for.

Ladeforsterkningen skjer automatisk siden BB trekker fra primærsiden, noe som gjør

at W-regulatoren (det samme som med AB) åpner slusene etter behov.

BB overvåker også dynamotemperatur og inngående spenninger og skiller batteriene galvanisk når BB er "off".
BB kan derfor også brukes fra batteri til batteri i mange konstellasjoner, t.o.m. 12/12, 12/24, 24/24 og 24/12V.
Har man f.eks. bobil, eller noe mindre båt med bare en to stykke AGM da er BB meget bra for det.

 

:seeya:
Jørg

 

(Gjelder i hvert fall neste 48 timer på forumet: Ikke forvent kjappe svar som Dere er vant til ellers fra meg. Her finnes plenti med arbeid.)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

må hive meg på bølgen her jeg også. har slitt med lading og tomme batterier i nesten hele sommer. originale laderegulatoren var riktig nok sliten og ladet maks 13.6 volt.

 

jeg monterte inn denne http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/laderegulatorer/java-sea-topcharge-laderegulator og etter det har jeg hatt ca 14.5 V målt på batteriene har da heller ikke hat behov for start kablene jeg har i båten :P

 

selve jobben med å montere denne var så enkel at jeg gjorde det selv på etpar timer ifra jeg fant fram verktøy til dynamoen hadde hvert ute og satt inn igjen

Redigert av båtløskar (see edit history)
Link to post

Problemet med denne er at hvis du kjører lenge på motor så er 14,4V for høy spenning. Jeg ga $99 for Sterling PDAR som lader i fire steg og den beregner ladingen ut ifra batteribankens ladetilstand. Den gir opp til 14,8 volt (avhengig av innstilling) i bulkfasen og går ned til en floatspenning som er safe. Desulfator kan du kjøpe utenom og ha på batteribanken uavhengig av hvilken lader du bruker.

Link to post

Bavaria32sport; jeg leste gjennom tråden din. Tydeligvis vellykket lading hos deg!

 

Ellers leste jeg gjennom Jorg sine sider på nettet om lading og diverse. Jeg leter jo etter hvor ladekabelen fra dynamoen går og Jorg hadde tips om at det noen ganger var koplet frra dynamo til starter og ble brukt startstrømkabelen til lading. Tror det er slik hos meg ogsa, skal sjekke nærmere. Hvis det er slik må jeg trekke ny kabel fra dynamo til Pdar. Jeg hadde uansett tenkt å skille forbruk og startbatteri, men det kan jeg ikke uten å gjøre uten å gjøre noe med lading fra dynamo, hvis ikke blir det bare lading på et batteri og det er dumt.

 

Vurderer den Pdaren jeg linket til først. Ser også at det kanskje er vel så greit å kjøpe en ekstra batterilader til startbatteri også. Da kan den gamle 18A laderen lade 2*110A forbruksbatteri mens den nye 25A 2-kanals laderen lade start-batteri og trusterbatteri. Burde jo bli en bra løsning?

 

Har også kjøpt BlueSea hovedbrytere med fortinnet kopper og koplingsmateriell i samme kvalitet og merke. Burde da være sikret lavt spenningstap og lang levetid.

 

Siden jeg også holder på med utskifting av alt vann/septik samt en masse annet må jeg velge mine prosjekter litt, men er fortsatt i tenkingen. Går jo an å kjøpe inn da og montere når jeg får tid!

Link to post

bilde

 

 

Her har jeg laget forslag til nytt strømopplegg. Minuskurs er ikke med her. Alt koples til felles minus.

 

Jeg ønsker å kople bau og akterbatteri sammen, men via en hovedbryter 1 1+2 2. Dette gjør at hvis jeg bruker kun en av trusterne vil begge batteriene hjelpe til. Jeg kopler starter og vinsj til akterbatteri. Siden begge batteriene er koplet sammen via 50mm2 kabler vil jeg ha god kapasitet til start og vinsj også. Jeg kan også velge å skille de ved å bruke hovedbryteren.

 

For å lade med landstrøm har Maritim en Nordic Power 2-kanal lader 30A på tilbud til 1500kr som jeg hadde lyst til å kjøpe. Dermed vil denne kursen være sikret mht lading fra landstrøm.

 

Forbruksbatteri koples i en hovedbryter 1 1+2 2 sammen med akterbatteriet. Dette bare hvis jeg må ha felles strømkopling til feks start av motor hvis noe uforutsett skjer. Ellers er forbruk og bau/akter batteri helt separert.

 

Lading av forbruksbatteri på 2×110Ah skjer ved eksisterende Nordic Power 18A lader. Samt solcellepanel.

 

Lading via dynamo tenker jeg kanskje kan skje via Jorg sin Dynamo-Batteri lader 80A. Koster vel rundt kr 3000. Denne skal ha en innebygd separator for 2 batteribanker som da koples til henholdsvis forbruksbatteri og akterbatteri.

 

Alle brytere og materiell koplingsplint etc er kvalitetskomponent fra Blue Sea med kopper og fortinning.

 

Vil dette opplegget være bra synes dere?

Redigert av nopain99 (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

En liten oppdatering. Jeg har lest en masse om pdar, B2B ladere, vanlige ladere, releer og dioder og greier og greier. Mye å velge i, vanskelig å velge riktig føles det.

 

Jeg fant imidlertid ut at jeg har jo faktisk ikke peiling på om min dynamo lader bra eller ikke, da jeg ikke har sjekket hverken ladespenning eller tilstand på eksisterende batterier. Det var koplet fra dynamo innpå felles koplingspunkt for både start og forbruksbatteri uten noen form for skille. I sommer er derfor ohså startbattetiet brukt til forbruk. Har ikke hatt problemer med strøm i sommer.

 

Jeg skiller nå imidlertid start og forbruk samt hr planer om å sette inn et eget batteri til bautruster. Jeg trengte derfor uansett en slags batteriseparator fra dynamo siden batteriene skal skilles. Jeg har derfor kjøpt en ladeseparator fra Quick (160A). Kopler nå denne på dynamoen BARE JEG FINNER UT ÅSSEN DEN HERSENS LEDNINGSGRIENE FRA B+ GÅR. se egen tråd. Beklaget frustrasjons-skrikingen.

 

Med tanke på landstrømlading har jwg foreløpig bestemt meg for (inntil jeg eventuelt forandrer mening igjen) å benytte eksisterende 18A lader kun til de 2*110A forbruksbatteriene. For startbatteri på 110A har jeg kjøpt en egen 8A lader som dedikeres til kun dette batteriet. Når jeg eventuelt får satt inn eget batteri til bautrustet kjøper jeg en egen lader til denne. Dermed tror jeg da at alle batteri skal få sin egen gode måte å lade på.

 

Til sommeren skal jeg sjekke ladestrøm på dynamo og verifisere denne ladingen via ladeseparatoren. Når keg har noe mer data å gå på skal jeg vurdere om det er nødvendig å gjøre noe spesielt ekstra.

Link to post

...alle seriedynamoer er slappe ladere i forhold til det de egentlig kan, så er det bare.
Normale analoge regulatorer er bare beregnet for å etterlevere det som suges der og nå, men det har du sikkert lest om allerede.

Ang. senseledningen.
Hvis du har 70A Valeo da ser du et gulfarget kabel, som vanligvis er koblet til kontakt B+ (Kontakt som fører til batteri-pluss).

Det er denne som kan flyttes.

 

Hva mener du med ladeseparator, diode eller relébasert? (og hvorfor 160A?)

Kjøpte du nå en skillediode da finnes det enten en S-kontakt på den, ellers kobler du sense rett til forbruks-batteriets pluss-kontakt.
Med det skal regulatoren utjevne mulig spenningsfall over diodene.

Kjøpte du derimot noe som er relébasert da må sense kobles -foran- reléet (dvs. på inngangen) eller på en kontakt som reléet tilbyr.
Det gjør man med alle "Sense-"kabler slik at den ikke mister kontakt. (en del regulatorer ville ellers regulere for høy, frem til noe sprekker).

Det samme gjelder også for alle eksterne regulatorer.

 

For å se og kartlegge batterilading riktig trenger du forresten en A-meter, eller bedre Ah-teller (batterimonitor) som er nyttigere for denne jobben.
Hvis ikke du har enda da er dette noe du kan sette på ønskelisten for jul, noe sånt lønner seg alltid.

:seeya:
Jør

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg kjøpte en slik:

http://www.seatronic.no/strom-batteri-isolatorer-c-50_193/quick-ladeseparator-p-1021

 

Quick ESC 163 batteri-isolator er utstyrt med 3 uavhengie utganger for lading av inntil 3 forskjellige batteribanker. Ved lading vil ladeseparatoren fungere på samme måte som en batterilader med flere utganger.Batteribanken som trenger mest strøm vil få det. Når det ikke er lading vil ladeseparatoren sørge for at det ikke går noen strøm mellom de tilkoblede batteribankene. På denne måten er en alltid sikret å ha strøm påstartbatteriet. ECS er utstyrt med MOS-FET teknologi for å unngå spenningstapet en vil får ved bruk av en konvensjonell diodeseparator.Max 160A dynamo

 

Grunnen til 160 A var at det var den minste de hadde... dynamoen min er på maks 70A.

 

Det er en 6.3mm flatstift utgang på den som visstnok ifølge bruksanvisningen kunne brukes for å slå på enkelte typer dynamoer som trengte litt strøm for å starte opp. Men når jeg koplet batteriladeren min på Ø8 mm inngangen til ladeseparatoren lyste det ikke grønt i lysdioden som skal indikere at den er påslått.Jeg måtte kople direkte fra batteriet til denne inngangen for at lampen skulle lyse. Og det var først da at laderen begynte å lade også. Jeg antar at jeg må kople denne utgangen til W på dynamoen når jeg skal bruke den til dynamo. Dynamoen er en AER 1701 dynamo fra Slovenia, ukjent merke for meg iallefall...

Bilder:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av nopain99 (see edit history)
Link to post

Jeg har koplet opp et slikt Quick ladeskille for i en kamerat sin båt, og har satt inn et tilsvarende av annet merke i egen båt.

 

Ladeskillet må få jord til "kabelsko"-stiften som er merket med med "jordmerke" for å virke. "IG" utgangen påvirker ikke funksjonen til ladeskillet, men er som du sier for å fore generator med strøm for å starte om denne trenger det - det var ikke nødvendig på Volvo Penta 115A (tror dette en Mitsubishi generator) på D6 motor. Den skal vel uansett ikke inn på W-uttaket som er turteller-uttak. Jeg ville latt den være frakoplet til du ser om den trengs. Mulig noen av guruene her inne kan svare på dette ift. din generator.

 

Mulig batteriladeren din er "smart" og må se en spenning før den starter slik at den ikke gav noe ut når du koplet den opp til ladeskillet - før du koplet til batteriet?

 

Iom. at du har valgt ladeskillet så er koplingsmåten i stor grad gitt: Tykk ledning fra B+ til inngang på ladeskille, videre fra ladeskillets 3-utganger til hver enkelt batteribank - via hovedbrytere. Ledning fra B+ til starter må fjernes som nevnt i annen tråd, men du kan jo kople den ene utgangen fra ladeskillet til starter igjen for lading av startbatteriet om dette er den mest praktiske måten å trekke ledningen på/for å spare unødvendig kabel.

Link to post

Ble litt nysjerrig på den generatoren fra Slovenia og googlet litt: Firmaet heter "Letrika": http://www.letrika.com/en/products/starter-motors-alternators/alternators/

 

Det er nok selve regulatoren som heter AER 1701, se f.eks. denne lenken til en generator av AAK-type som tydeligvis bruker regulator AER 1535.

 

Fra bildene dine ser det ut som om kan ligne på en AAK eller AAN serie ut fra bildene på Letrika's sider, så du får kikke etter et annet nummer. Ser at alle generatorene deres har et internt partnummer som begynner på IA. Lå mye info om du klikker litt der, inkludert ytelsesgrafer for alle modellene, regulatordata osv.

Link to post

Takk for veldig mye og bra info!

 

Jeg mente vel egentlig å kople til D+ tror jeg, og ikke W. Men som du skriver så kanskje den smarte laderen ikke begynte å lade før den følte spenningen. Den stod faktisk på Float idet jeg slo på laderen, men gikk kun over til lading etter at Quicken fikk kontakt med batteriet via IG-utgangen. Etter at jeg slo av kontakten til IG etterpå fortsatte laderen å lade da men.... Jeg hat strekt kabel klar til dynamoen men ikke koplet ennå, venter til våreb ved oppstart av motor og får prøve da om den lader.

 

Jeg kopler fra ladeseparatoren utenom hovedbryter og direkte innpå batteriklemme til forbruk og start. Blir vel greit det tror jeg så lenge jeg bruker den kun til dynamo. Har egne ladere til hvert batteri koplet utenom ladeseparatoren.

 

Jeg tror faktisk at ledning nr 2 fra B+ går til hjernen til motorelektronikken. Jeg la merke til at tenningen med instrumentet nå kun fungerer så lenge jeg kjører spenning via startbatteri. Det virker ikke når kum forbruksbatteti står på. Vedder på at strøm til hjernen går via startbatteri så til starter, deretter til B+ og så opp til hjernen. Fra hjernen til tenning, gløding og instrumenter. Jeg tenkte å fjerne ledninger på B+ for å verifisere. I verste fall hvis dette stemmet må jeg trekke enda en kabel fra startbatteri og innpå ledningen til hjernen igjen, for hvis jeg fjerner kabelen fra B+ til startet mistet man vel også strømmen til hjernen og får ikke start... Skal sjekke dette nærmere.

Link to post

<>

Jeg kopler fra ladeseparatoren utenom hovedbryter og direkte innpå batteriklemme til forbruk og start. Blir vel greit det tror jeg så lenge jeg bruker den kun til dynamo. Har egne ladere til hvert batteri koplet utenom ladeseparatoren.

 

Jeg tror faktisk at ledning nr 2 fra B+ går til hjernen til motorelektronikken. Jeg la merke til at tenningen med instrumentet nå kun fungerer så lenge jeg kjører spenning via startbatteri. Det virker ikke når kum forbruksbatteti står på. Vedder på at strøm til hjernen går via startbatteri så til starter, deretter til B+ og så opp til hjernen. Fra hjernen til tenning, gløding og instrumenter. Jeg tenkte å fjerne ledninger på B+ for å verifisere. I verste fall hvis dette stemmet må jeg trekke enda en kabel fra startbatteri og innpå ledningen til hjernen igjen, for hvis jeg fjerner kabelen fra B+ til startet mistet man vel også strømmen til hjernen og får ikke start... Skal sjekke dette nærmere.

 

Ville også koplet de separate laderene direkte på batteriene slik at du kan lade på landstrøm med hovedbrytere frakoplet, men jeg ville latt lading fra generator via ladeskille gått over hovedbrytere og tatt ut alt forbruk på "ladesida" av hovedbrytere. På den måten er batteriene helt frakoplet når hovedbrytere er fraslått.

 

Så kan du heller legge slike ting som aldri skal slås av over egne sikringer (lensepumpe, dieselvarmer, radiominne, annet).

 

Den der ledning nr 2 er et mysterium... Skal bli interessant å se hva du finner i andre enden til slutt :lol:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...