Jump to content

Et strømeventyr med ekstern regulator


Windy37GM

Recommended Posts

Goddag godtfolk.

Jeg har hatt en nesten religiøs opplevelse mhp strøm i båten vår. Vil derfor dele den med dere, i tilfelle også du har hatt en og annen dag uten strøm nok i skuta.

 

Utgangs punkt

Bavaria 32 sport med 2004 modell 2 x KAD32 med 2 originale Volvo dynamoer på 60A. Jeg har montert strøm overvåking på forbruksbanken og fikk sjelden mer enn 20-25 A lading ved 1500 rpm+ til denne banken som består a 2 stk 180Ah batterier. Opplevde at vi kjørte banken ganske langt ned og fikk ikke forventet AH ut av de.. Fant ut at tyskerne som har snekret skuta, bruker styrbord motor til å lade forbruk og babord motor til å lade startbatteriene.

 

 

En dynamo gikk istykker ifjor, så jeg ringte Jørg Becker (http://www.tbbecker.de/norge.htm) og bestilte 1 ny dynamo. Dro ned til han og når jeg først var der, så kjøpte jeg 2 stykk+PDAR (http://www.tbbecker.de/stregulatorer.htm) ekstern laderegulator basert på tidligere erfaring. Til bursdag ifjor fikk jeg en Prosplit R (http://www.tbbecker.de/stprosplitstart_no.htm) av min kone :-)

 

 

Fredag som var fikk jeg endelig montert sakene (ting tar tid). Monterte først Prosplit R, dernest PDAR på babord motor. Tok vel en 5-7 timer pga mye trekking av kabel, varmt som fy, tur til byen ++. Startet opp motoren og for en opplevelse!!!

 

23 A lading på tomgang (750rpm) på 1 motor!! Ved 900 rp,m hadde jeg 33A!! Err'e mulig??

 

Fikk montert PDAR på motor nummer 2 iløpet av en del timer og fikk startet denne også. Samme tallene... Dæggern. Stor spenning, startet begge motorer samtidig. 37A lading på tomgang! Dro motorene opp i 1000 rpm og passerte 70A lading til forbruksbanken. Dro utover på tur fredag og gliste fra øre til øre.. Mye jobb men for et resulatat!

 

På turen hjemover idag etter å ha ligget ute på samme plass siden fredag, lader det nye systemet mitt med over 95A til batteriene. Jeg har satt på en 100A sikring, som skal byttes ut med 150A, så jeg turde ikke å gå over 1300 rpm...

 

 

Fy fela, som dette har gitt oss en bedre batteri hverdag!! Vi kommer til å ha mer strøm tigjengelig når vi er ute, vi lader betydelig mer effektivt når vi kjører. Ekstern laderegulator er en himmelvid forskjell kontra det innebygde greiene.

 

mvh

 

Bavaria32sport

Nyfrelst

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Henger meg på den.

 

Gamle Jodaen fikk tilsvarende. Pro split og pdar. Resultat laaangt over forventet. Billig investering for mye elektrisk komfort. Joerg Becker og Sterling er en flott kombinasjon som flere burde benytte seg av.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Samme her - fikk montert en PDAR med god veiledning fra Jørg - nå er det bare gleden :smiley: Ved siden av at det nå lader så det holder (bokstavelig talt), så er det fint å kunne følge med på hvor i ladesyklusen du er - og når det faktisk er fullt. Ved siden av en 30A Sterling landstrømlader og en ampereteller fra samme mannen er min strøm-hverdag ombord gått fra å være preget av usikkerhet og litt for lite strøm til en avslappet, kontrollert tilværelse. Skikkelig bra det hele, det Jørg Becker leverer, ikke minst tilgjengeligheten og kunnskapen han så villig deler med deg!

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Har også hatt akkurat samme opplevelsen i mange båter, dog med de mer antikvariske Ladac 1204 og Amtec VR12

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tok en Bavaria 42 Sport om dagen. Byttet forbruksbank, en dynamo koblet til den med 35q kabler mens den annen fikk skillediode med fordeling mellom forbruk, start og batteri til aggregat. Der ble også brukt 35q kabler til føring av ladestrøm.

 

Uten noen ekstern regulator ble lading på sulten forbruksbank over 200amp.

Link to post
Share on other sites

Har samme regulatoren og er meget fornøyd :)

Vi treffes vel i Gr.. i helgen - skal inspisere verket :cheers:

Må ha strøm til coktailmikser og stæræo i Schweeeden vet du :-) Sjåast!

Det ser forøvrig ut som et lysorgel i motorommet. 3 LED pr PDAR, 5 eller fler (jusker ikke helt klart) på Prosplit R

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Reimene slites vel ikke stort før de begynner å slure uansett belastning...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Joda. Er gangske sikker på at hard belastning sliter mere på reimene enn liten. Selv om ikke du ikke hører slurelyd så skal reimhjulet overføre kreftene til reimen kun av friksjon , og da vil det bli mere slitasje jo mere belastning.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Joda. Er gangske sikker på at hard belastning sliter mere på reimene enn liten.

 

Sånn er det vel alltid - det du tar ut i den ene enden må du putte inn i den andre enden. Alt koster. I dette tilfellet blir det altså litt gummi + litt diesel. Og det er et greit bytte - heller dette inkl nødvendig mer-inspeksjon enn for lite strøm. Det er ikke mye (sånn hverdagslig) som er kjiipere enn dette :tongue:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

100A sikring, som skal byttes ut med 150A, så jeg turde ikke å gå over 1300 rpm...

 

Her er det liv :clap:

Takk.

 

Men ikke tar sjanser med for små sikringer. :saint:

I "verste" fall kan dynamoene yte opp til 75A hver, = 150A.

Sjekk om kablene takler det og øk litt til.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har ikke inntrykk av at reimslitasje er noe stort problem ved forholdsvis høy ladning på lavt turtall. Jeg har en 70 amp. dynamo med ekstern regulator og den leverer gjerne oppmot 55 amp allerede ved ved 800 rpm når banken trenger lading. Kjører forøvrig all lading uavkortet til forbruksbanken, mens startbatteriet kun får vedlikeholdslading fra landstrømladeren når jeg ligger i havn. Dette har fungert veldig fint og kjekt å slippe spenningstap via releer og slikt... Har ikke byttet reim på de tre årene jeg har har kjørt med dette oppsettet :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert omtrent samme pakke som trådstarter (PDARx2, Prosplit og en slik batterimonitor)

 

Den ene Sterling regulatoren gav feilmelding på siste tur. Etter litt forskning i går og med Jørg på telefonen var dynamoene gått :headbang: Bare 2 år gamle :headbang: Forhåpentligvis en garantisak, og veldig snodig at begge har gått. Men da har i alle fall regulatoren varslet meg om en feil jeg ellers ville brukt en del tid på å finne ut av (var at spenningen på batteriet passerte 15.5v som hadde slått ut)

Link to post
Share on other sites

De fleste, ja.

Dog finnes det dynamoer som får problemer med kjøleluft, spesiellt når den sitter tett i kasser.

I så fall (og egentlig uansett) må man sørge for både bra lufting og ikke minst temperaturovervåkning.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok det der opp med Bosch en gang for en del år siden. Svaret var helt klart: Dynamoen skal tåle den strømmen den er merket med :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig, Svein, dynamoer flest med bare standard-W-regulator "verner" seg selv mot overlastning,

dvs. overtemperatur.

Flest, fordi for hver regel finnes det unntak.

 

Med ekstern regulator blir det noe annet.

Hvis den ikke tar vare på statortemperaturen da er det ikke sjelden dynamoens dødsdom.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg stiller med litt tvilende til svaret fra Bosch men årsaken til at jeg spurte var nettopp ekstern regulator. Der finnes jo ikke en eneste dynamo som leverer det den er merket med uten et eller annet fiksfakseri i tillegg...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ja, nettopp det er grunn for at de fleste originaldynamoer ikke sliter.

Og ikke lader.

 

Men det mest morsome er å snakke med Boschfolk om regulatorer og hurtig lading. :smiley:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...