Jump to content

Erfaringer med ankrene Rocna og Mantus


Hank

Recommended Posts

Nei, jeg vil ikke være så kategorisk. Jeg har seilt med mange som har Bruce og er fornøyd med det. Bruce er godt når det setter seg. Svakheten er at det kan "fiske" stein og da vil det ikke virke. Spisse anker av typen Rocna går også lettere ned i hard gressbunn og annen hardere bunn. Der har Bruce et problem.

Link to post
Share on other sites

Rocna finnes det en del norsk erfaring med her på båtplassen, og alle er positive. Jeg tror ikke det er noen som har erfaring med Mantus her.

 

Spade og Mantus og tildels Manson Supreme virker som likeverdige konkurrenter, men det er ikke like lett tilgjengelig (jeg har ved mye graving funnet en norsk leverandør av Spade, men denne leverandøren har ikke priser eller bestillingsskjema på web, og har så langt ikke svart på epostforespørselen min. Mantus kan bestilles rett fra leverandør og er mye billigere enn Rocna - men frakttillegget spiser på lang vei opp prisforskjellen, og så kommer jo MVA og evt fortollingsgebyr i tillegg).

 

Jeg har også skriblet ned resultatene av det jeg har gjort av "metaresearch" på Båtwiki'en:

 

Valg av anker

Moderne anker

 

Rocna

Manson Supreme

Mantus

Spade

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er lurt å velge utprøvde ankertyper. Manos og Mantus er relativt nye og en har da bare testene å holde seg til.

Riktig, det er egentlig ikke så viktig hvor stor holdekraft ankeret har under en håndfull kontrollerte tester, det som er av overordnet betydning er at man kan stole på ankeret. At ankeret teoretisk er godt for en orkan spiller ingen rolle om man plutselig en natt opplever å dregge i frisk bris

 

Jeg fant denne: http://www.morganscloud.com/2011/11/23/rocna-versus-spade-anchors/ (merkelige greier, for å se teksten uten å logge inn, gå på google og søk etter "rocna versus spade"). Der står det:

 

We have never had or heard of a SPADE failing to reset after a wind shift. We have heard of Rocnas failing to do so, and some recent testing at Practical Sailor has shown that in rare instances the Rocna can be flipped over on its back in a wind shift in such a way that it will not roll over and reset.

Nå, jeg heller også mot at Rocna er beste valget her og nå, og kommer selv til å bestille Rocna så snart vinteropplagssesongen nærmer seg slutten ... men det kan kanskje være litt verd å google litt etter historier hvor ankringen har feilet.

 

(Uansett ankertype, den vanligste feilen er at man ikke slipper ut nok tau)

Link to post
Share on other sites

Søker man på internasjonale fora om hva som er best mellom Manson Supreme og Rocna finner man en god del skittkasting. Begge er fra New Zealand.

 

Jeg tror til syvende og sist at forskjellen mellom Spade, Manson og Rocna (og antageligvis også Mantus) ikke er så veldig stor, alle sammen har det til felles at ankeret fester seg raskt og godt hver gang og sitter, nesten uansett hva slags bunnforhold, også i stor vind og selv om vinden skulle snu. Dersom jeg skal velge mellom disse ankerene, så er det pris som er avgjørende. Manson Supreme skal være mye billigere enn Rocna, men det hjelper jo ikke når det ikke er mulig å få tak i ankeret. Mantus er mye billigere enn Rocna og kan bestilles over internett - men det hjelper jo ikke når leverandøren legger på et frakttillegg som er hinsides all fornuft.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror til syvende og sist at forskjellen mellom Spade, Manson og Rocna (og antageligvis også Mantus) ikke er så veldig stor, alle sammen har det til felles at ankeret fester seg raskt og godt hver gang og sitter, nesten uansett hva slags bunnforhold, også i stor vind og selv om vinden skulle snu. Dersom jeg skal velge mellom disse ankerene, så er det pris som er avgjørende. Manson Supreme skal være mye billigere enn Rocna, men det hjelper jo ikke når det ikke er mulig å få tak i ankeret. Mantus er mye billigere enn Rocna og kan bestilles over internett - men det hjelper jo ikke når leverandøren legger på et frakttillegg som er hinsides all fornuft.

Det var dette med å tro da... noen tror på nissen, noen i kirka og atter andre på anker... :smiley:

 

Vi har endret ankeroppsett på vår båt og brukte mye tid på lete etter erfaringer som andre har gjort. Tester kan gi et inntrykk, men det er først når ankeret er brukt over tid, i samme type bruk som det en selv forventer, at man kan begynne å danne seg inntrykk av hvilke anker som kan fungere. Det er helt åpenbart flere gode ankere ute på markedet. Om jeg skulle være så frimodig å komme med råd, uansett ankerype:

-Ankeret må være så tungt som overhode mulig. Det er ankeret som holder båten, ikke tung kjetting slik mange tror..(der kom troen frem igjen gitt)

-Uprøvde anker skal man la forbli nettopp det, uanset hvor billige de måtte være, om en vil ha god nattesøvn med på kjøpet.

-Det er desverre med anker som med så mye annet, du får det du betaler for.

 

Vi fant at Rockna og Spade var likeverdige valg for oss. Siden det på det tidspunktet vi skulle bytte dukket opp noen uheldige episoder med Rockna anker laget i Kina, falt valget på Spade. Vi kjøpte hos Finisterra. Har bare hatt gode erfaringer. I sommer var vi 6 uker på Svalbard med ankring hver natt, uten en enste dregging. Bunnforholdene var høyst varierende. Det, sammen med hyppige vindskift og kraftige fallvinder fra breene gjorde at ankeret til tider virkelig fikk prøvd seg. En eneste gang måtte det to forsøk til for å få det til å sitte under oppankringen, og det skyldtes at vi slurvet under første setting. Bunnen viste seg å være dekket av tykk kraftig tare, som ankeret dro med seg og dermed ble liggende å flyte oppå.

bilde

Med slik fangst er det viktig at ankervinsjen er solid dimensjonert... Tungt ja..

 

På andre forsøk tok vi oss bedre tid og lot det synke godt ned i bunnen mens vi la ut 6:1 med kjetting (ca 80m) før vi sakte sakte strammet opp kjettingen ved å kjøre revers på tomgang, deretter bare sakte økning på motorturtallet til vi nådde maks cruise rpm. Satt som støpt. Vel, nok om det..

Nå har vi to Spade anker ombord. Ett hovedanker på rulla og ett demontert og stuet vekk som reserve/ ekstra. En fin ting med Spade er at det kan deles og dermed enkelt stues vekk.

Det siste jeg har hørt om Rockna og "Kina-anker" er at ankrene ikke lenger produseres der, og at kvaliteten nå er der den skal være.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det var dette med å tro da... noen tror på nissen, noen i kirka og atter andre på anker... :smiley:

Ja, det er ikke mye annet man kan gjøre med anker. Det finnes tester og det finnes brukererfaringer - men viten har man ikke før man plutselig ligger i fjærsteinene ...

 

Tester kan gi et inntrykk, men det er først når ankeret er brukt over tid, i samme type bruk som det en selv forventer, at man kan begynne å danne seg inntrykk av hvilke anker som kan fungere.

Ja - men på den andre siden er de vanskelig å få inntrykk basert på anektodiske erfaringer. Skal det bli noe annet enn tro, trenger man en systematisk innsamlet database.

 

Ankeret må være så tungt som overhode mulig. Det er ankeret som holder båten, ikke tung kjetting slik mange tror..(der kom troen frem igjen gitt)

... så var det kollegaen min da, som mener at det er viktig å ikke velge et for tungt anker - jo mer båten veier, jo mer fart taper man i regatta. :-)

 

Eller ryggen og kreftene mine. Jeg har ikke ankervinsj, og har ingen planer om å kjøpe det, i allefall ikke førstkommende båtsesong.

 

Min båt skal ha en 10kg Rocna ihht tabellen til Rocna. Jeg har i dag et 15 kg biltema-Bruce-kopi, og jeg kunne vurdere å oppgradere til 15kg Rocna - men - nei, jeg lar det bli med 10 kg, så får jeg heller beholde Brucen som reserveanker eller bruker det til tandemankring de gangene jeg evt har ankringsbehov utover det normale.

 

-Uprøvde anker skal man la forbli nettopp det, uanset hvor billige de måtte være, om en vil ha god nattesøvn med på kjøpet.

Det er sjeldent smart å være pilotkunde for ny og uprøvd teknologi såfremt man ikke kan ta høyde for prob, men noen må være "first mover".

 

Dersom uprøvde anker skulle ha forblidd uprøvde, så ville vi aldri hatt noe Rocna-anker ... og det er kanskje nettopp derfor at det fortsatt selges så mange dregger og bruce-kopier, folk tør ikke prøve nytt.

 

-Det er desverre med anker som med så mye annet, du får det du betaler for.

Hadde verden vært så enkel, ville det bare vært å kjøpe det dyreste ankeret man fortsatt har råd til - done deal. Jeg synes "du får det du betaler for" er en floskel - en floskel som ofte propageres av folk som har interesse av å selge overprisede gjenstander.

 

Det som er sikkert, er at dersom en vare er for billig til at det er sant, så er det ofte en god grunn til det - og dersom en vare er veldig dyr så er den antageligvis overpriset.

 

Rocna har brukt store ressurser på å spre merkevaret sitt og prøve å bygge opp et renomé på nett, når man kjøper er Rocna betaler man ikke bare for et godt anker, men også for merkevarenavnet. Ser man på internasjonale forum finnes det mye erfaringer med Manson Supreme også.

 

Jeg kan tenke meg at produksjonskostnadene til Spade er høyere enn for Rocna.

 

Vi fant at Rockna og Spade var likeverdige valg for oss. Siden det på det tidspunktet vi skulle bytte dukket opp noen uheldige episoder med Rockna anker laget i Kina, falt valget på Spade. Vi kjøpte hos Finisterra.

Det er ingen pris på websidene der, og jeg har så langt ikke fått noe svar på epost jeg sendte dit. :-(

 

En eneste gang måtte det to forsøk til for å få det til å sitte under oppankringen, og det skyldtes at vi slurvet under første setting. Bunnen viste seg å være dekket av tykk kraftig tare, som ankeret dro med seg og dermed ble liggende å flyte oppå.

Uffda. Ja, det er vel ingen anker som greier å komme seg igjennom en slik skog - men jeg har sett spekulasjoner i at nettopp spade burde komme seg enklere igjennom enn anker med bøyle (Rocna).

 

På andre forsøk tok vi oss bedre tid og lot det synke godt ned i bunnen mens vi la ut 6:1 med kjetting (ca 80m) før vi sakte sakte strammet opp kjettingen ved å kjøre revers på tomgang, deretter bare sakte økning på motorturtallet til vi nådde maks cruise rpm. Satt som støpt.

På samme bunnforhold?

Henger meg på her. Var det en fin tur?

Det kan du jo se fra bildet - skjønn idyll, bortsett fra at ankeret virker noe begrodd :-)

 

Og hva er grunnen til at noen moderne ankere ikke skal ha kjetting? Mvh Einar

Hvis jeg husker riktig ... Peter Smith (Rocna-designer) mener at moderne anker tåler så sterk vind at kjettingen uansett vil være helt stram, og da får man ikke den ønskede dempende effekten fra kjettingen, og da er det egentlig bare tull med kjetting. Burde kanskje lese igjennom den en gang til, men akkurat nå er det leggetid: http://www.petersmith.net.nz/boat-anchors/catenary.php

 

Fortress (og forsåvidt også Danforth og en del lignende anker) trenger en viss vinkel for å grave seg ned, så dersom man slipper ut ankeret sammen med masse kjetting, og så prøver å bakke rolig bakover vil det ikke sette seg - trikset er å ikke slippe ut for mye tau på en gang. Siden kjettingen er så tung er forskjellen på "akkurat nok" og "for mye" mye mindre.

Link to post
Share on other sites

Angående Rocna sitt problem med dårlig stål på noen anker, står det forklart hva som skjedde her: http://www.petersmith.net.nz/boat-anchors/2011-oct-01-rocna-issues.php

 

Ellers leste jeg på Rocna sine nettsider (den spesifikke siden ser nå ser ut til å være borte?) at man ikke bør overdrive med størrelsen på ankeret. Tabellen er utformet med god margin, og å gå opp en størrelse kan føre til at man sitter med et for tungt anker som rett og slett sitter for godt fast. Dermed kan man risikere at man ikke greier å bryte det løs.

 

Ellers har Peter Smith, oppfinneren av Rocna, en ganske utfyllende og lærerik side om ankring generelt, selv om man må ta objektiviteten når det gjelder Rocnas fordeler med en klype salt. http://www.petersmith.net.nz/boat-anchors/

Link to post
Share on other sites

 

 

Ellers leste jeg på Rocna sine nettsider (den spesifikke siden ser nå ser ut til å være borte?) at man ikke bør overdrive med størrelsen på ankeret. Tabellen er utformet med god margin, og å gå opp en størrelse kan føre til at man sitter med et for tungt anker som rett og slett sitter for godt fast. Dermed kan man risikere at man ikke greier å bryte det løs.

 

 

Dette bør jo tas med i vurderingen. Er det noen som har erfaringer med at rocnaen er vanskelig å få løs? Har selv bare en 400W vinsj. Man vil jo selvfølgelig at ankeret skal sitte skikkelig, men å streve for å komme løs er jo stressende.

Link to post
Share on other sites

Ellers leste jeg på Rocna sine nettsider (den spesifikke siden ser nå ser ut til å være borte?) at man ikke bør overdrive med størrelsen på ankeret. Tabellen er utformet med god margin, og å gå opp en størrelse kan føre til at man sitter med et for tungt anker som rett og slett sitter for godt fast. Dermed kan man risikere at man ikke greier å bryte det løs.

 

Jeg har bare en rygg å løfte med. Min båt er på grensen mellom 10 og 15 Kg i tabellen. Jeg har tenkt at 5 kg ekstra greier jeg å buksere, og at større er tryggere, og for å løsne anker er jeg vandt med at man må brekke oppover uansett når det er kjørt godt fast.

Men når jeg leser dette (og ser bildet til Gyda) blir jeg mer i tvil.

 

Er det noen med bruker erfaring på 10 eller 15 Kg Rockna, hvordan disse er å få løs og opp?

Bruker dere Winch eller manuell metoden ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en veldig flott tur. Masse natur og masse vær. På vår hjemmeside kan dere se bilder og lese om turen.

 

La meg klare opp et par ting når det gjelder min holdning til valg av anker;

Den viktigste faktoren for et ankers holdefasthet på varierte bunnforhold er størrelse, form og vekt, samt antall meter tau eller kjetting som legges ut. Så er det her, som ellers i livet, alt med måte. Når jeg sier at man bør velge det tyngste ankeret som overhodet mulig, så må det leses ut i fra hvilke forutsetninger ankeret skal brukes. Er du regatta seiler, så har du kanskje ikke anker ombord i det hele tatt, har du en skjærgårdsjeep uten ankervinsj så er det ryggen din som avgjør størrelsen på kaffe dreggen, eller som i vårt tilfelle med båt på 20 tonn og 22m høy rigg, 120m kjetting og et hovedanker på 55 kg.

 

Det er vel ingen ting som sier at en MÅ ha kjetting i et anker, eller ikke, men kjetting er veldig praktisk i mange tilfeller fordi det tåler slitasjen som det blir utsatt for når det draes langs bunnen langt bedre enn bare tau. Mange hevder at det ideelle er en kjetting, like lang som båten, nærmest ankeret, også et solid polyestertau resten. Da oppnår man den beste fra to verdener, kjettingen er slitesterk mot bunnen og polyestertauet gir utmerket strekkavlasting. Dette er utvilsomt løsningen jeg ville valgt om jeg hadde båt uten ankervinsj. Jeg vet ikke om noen ting som er absolutt på sjøen, eller ombord for den del, bortsett fra å vente med drammen til man er trygt for anker og å gi konemor en klem i ny og ne. Man må alltid gjøre noen valg, og resultatet blir som regel et kompromi.

 

Til slutt; Man må gjerne velge å se på uttalelsen jeg kom med, -du får hva du betaler for- som en floskel. Det får så være, men en av grunnene til at anker som Spade og Rocna koster som de gjør, er at utviklingskostnadene er priset inn. Peter Smith har brukt årevis og masse resurser på å utvikle Rocna, det betaler vi for nå. Biltema derimot har bare kopiert et produkt, og ikke bruk ett øre på produltutvikling. Da synes i hvertfall jeg at i denne sammenhengen blir diskusjonen om pris relativt uinteressant.

Redigert av S/Y Gyda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ankret betyr mye, men det gjør i høyeste grad ankringen også. Etter 7 år med Rocna rundt om i Europa har jeg ingen problemer med å anbefale ankret, men det betyr ikke at andre moderne ankertyper ikke fungere, også gode gamle Bruce når man tar høyde for svakhetene. Sikker ankring handler også om at en sjekker bunnforholdet, bruker rikelig med kjetting i forhold til dybden og kontrollerer at ankret sitter. Og at en tillegg gjør seg kjent med værutsikter og ankerplassen. Vi har tabbet oss ut med Rocna også, kunne ha gått riktig ille, men hadde flaks. Derfor er hodet den beste forsikring mot å ligge sikkert,

Link to post
Share on other sites

Ellers leste jeg på Rocna sine nettsider (den spesifikke siden ser nå ser ut til å være borte?) at man ikke bør overdrive med størrelsen på ankeret.

Haha, overalt på Peter Smiths ankerlektyre står det at det er "bedre å legge ekstra vekt på ankeret" fremfor andre steder (kjetting, dødmann, forkattingsanker, etc). Ja, hvorfor ikke - de tjener jo penger på at folk overdriver ankerstørrelsen, og ingenting på kjetting eller dødmann ;-)

 

(jeg har ingen planer om å slutte å bruke dødmann eller kjetting nært ankeret - hans betraktninger om at det er "unødvendig" gjelder først og fremst ved ekstremforhold)

Link to post
Share on other sites

Til slutt; Man må gjerne velge å se på uttalelsen jeg kom med, -du får hva du betaler for- som en floskel. Det får så være, men en av grunnene til at anker som Spade og Rocna koster som de gjør, er at utviklingskostnadene er priset inn. Peter Smith har brukt årevis og masse resurser på å utvikle Rocna, det betaler vi for nå. Biltema derimot har bare kopiert et produkt, og ikke bruk ett øre på produltutvikling. Da synes i hvertfall jeg at i denne sammenhengen blir diskusjonen om pris relativt uinteressant.

Nåja.

 

Enhver leverandør må forholde seg til markedet. Hva slags utviklingskostnader leverandøren har hatt, samt hvor mye det koster å produsere enhetene er helt irrelevant, dersom markedsprisen er for lav til å forsvare kostnadene så vil man enten måtte instille produksjonen eller gå konkurs. Når Rocna kan selge anker for høyere pris enn konkurrenter i samme segment skyldes det at det er annerkjent merkevare - så lenge markedet _tror_ at Rocna og Spade er de beste ankrene, så kan de selges svært dyrt.

 

Man kan argumentere med at vi som forbrukere har en moralsk forpliktelse til å "dekke utviklingskostnader" for å støtte opp om utviklingen av nye ankerdesign - men vi har jo i såfall minst like stor moralsk forpliktelse til å være forsøkskaniner for nytt og uprøvd ankerdesign.

 

Bügel kom først. Rocna er bare en av ganske mange varianter/vidreutviklinger av Bügel'en. Det meste av nye ankermodeller dør ut i obskuritet - ofte skyldes det nok at ankrene ikke holder mål, men man skal ikke se bort i fra at det finnes anker der ute som er langt bedre enn både Spade og Rocna - anker som markedet allikevel har valgt å la være "forbli uprøvd".

 

Slik markedet er nå, blir det nok Rocna på meg til våren, og også det jeg velger å anbefale - hverken fordi Rocna er best eller først eller har lagt ned mye innsats i utvikling/testing, men fordi det akkurat nå er lettvint å få tak i Rocna her til lands, og det til en akseptabel pris. Prisen hadde nok vært adskillig høyere om ikke Rocna hadde hatt konkurranse innefor dette markedssegmentet. Dersom Spade, Manson eller Mantus blir tilgjengelig for meg til en favorabel pris til våren, så vil jeg revurdere.

 

(etter-redigert for å rette opp mindre skrivefeil)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...