Jump to content

Windy Mirage 25 - Nytt kartbord!


TomErik1972

Recommended Posts

Windy Mirage er en fabelaktig god båt på alle måter, men den har en mangel som har irritert meg. Det er ikke klargjort noen sted i cockpit for kartplotter! Den har en stor plate med plexiglass-deksel for kart og den kan åpnes og det store rommet under fungerer som oppbebaringsrom for nøkler, telefon, lommebok etc...

 

Jeg har sett mange montere inn plotter direkte i plata, men det gir en dårlig innsynsvinkel. Andre har laget en boks eller rett og slett brukt kartplotterens medfølgende stativ som gir en lite estetisk installasjon.

 

bilde


Etter litt grubling er de første skissene klare. Kartplotteren blir en Raymarine C95, den er også tegnet inn som referanse i en 3D skisse. Denne kartplotteren er praktisk og den har ganske beskjedne yttermål. På den måten får man også bra plass nede i oppevaringsboksen som blir på undersiden av den originale kartbord-plata som vil bli konturskjært etter boksens utforming. 3D-modellen er basert på noen enkle mål tatt i båten.

 

bilde

 

Alternativet er en Lowrance HDS-8 Gen2, men det blir litt mer klumpete:

bilde


Fremgangsmåten jeg ser for meg er:

- Lage en plugg med perfekt passform i isopor/tre/glassfiber/epoxy.

- Lage en form i epoxy

- Støpe boksen i formen, velger også epoxy til denne

- Tilpasse det originale kartbordet

- Nyte en kald øl :)

 

 

Etter to kvelder med liming, skæring og pussing med grovt sandpapir er trepluggen klar for å pakkes inn i tynn glassfiber. Den har fått en grovtilpassing nå og slippvinkler er også tatt hensyn til. Etter at overflatene er dekt med tynn glassfiberduk (40g/m2) og epoxy er overflaten blitt hard og homogen, noe som gjør det langt enklere å gjøre fintilpassing:

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

bilde

Redigert av TomErik1972 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Linea? Det må være Martin Terje og sap_2000 er det deg Ståle?

 

Ja, det er balsa. Et materiale jeg kjenner godt og som er fint å jobbe med. 10mm og 5mm sammen med isopor gjør det enkelt å forme til. Kassa har fått en liten vinkel slik at det skal bli enklere å se skjermen.

Link to post
Share on other sites

Nei, ingen fly ble robbet for balsa :)

Den grovpussede balsakledde isoporboksen er nå pakket inn i tynn glassfiber/epoxy, deretter noen tynne lag med filler som er sprøytet på. Overflaten vannslipes med 300-600 kornet papir før noen tynne lag med 2K lakk sprayes på. Rødt er valgt, da jeg hadde dette liggende. Dette er bare den positive pluggen så poenget er å få overflaten så god som mulig før det nå skal støpes en form på utsiden. Før støping av form blir pluggen ytterligere slipt med 1200-papir før rubbing med Norpol R10 og polering. Overflaten blir da speilblank!

 

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av TomErik1972 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan Linea være Rune? Eller er det broren?


Formen er ferdig! Etter at pluggen har blitt godt polert med Norpol W70 sprøyter jeg på Acmosan slippmiddel. Form-epoxy smøres jevnt utover pluggen og herdes noen timer før jeg bygger opp formen med epoxy og glassfiber-opphakk. Så noen lag med glassfiber duk. Alt herdes et døgn før pluggen dras ut. Litt finkutting, sliping og polering med Norpol R10 så er formen klar til bruk!

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av TomErik1972 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er jo gammel seiler så papirkart er alltid med!

 

Etter at formen er polert (Norpol W70 igjen) så sprøyter jeg på noen tynne lag slippmiddel (Acmosan). Hvit gelcoat legges i formen og mens det fortsatt er litt klissete så legger jeg i glassfiberduk og epoxy. Jeg bruker 120g/m2 matte som er "Twill-vevd", da er den enklest å legge. 4 lag er mer enn nok. Alt herdes på badegulvet ett døgn før den tas ut av forma.

 

Den passet perfekt:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det passer vel godt å si God Jul her nå! Jula er ganske så fylt opp med aktiviteter, pinnekjøtt, kaker og besøk fra familie og svigeforeldre. Heldigvis har det blitt litt tid til båt-aktiviteter tidlig på morgenen før krapylene våkner så nå er kartbordet og plotter installert. Raymarine kartplotteren ankom på juleaften så de passet bra for far :)

 

I jula har jeg glasset kartbordet med tynn glassfberduk og epoxy. Dette for å hindre at det sprekker ved temperatur-forandringer. Etter glassing har jeg vannslipt, spraklet og grunnet.

For de som kjenner de nyere Windy-modellene vet at de kan fåes cocpiten lakkert med en matt grå lakk, kalt Nextel. Denne lakken er beregnet for fly-interiør og andre steder hvor matt antirefleks overflate er å foretrekke. Denne lakken blir også brukt i dashbord i enkelte BMW-modeller. Jeg fikk tak i en liten skvett lys-grå farge som ble sprøytet på. Ulempen med denne matte lakken er at det fort blir riper dersom den utsettes for mekanisk slitasje. Derfor har jeg latt den ytterste lista på selve plata være i hvit topcoat. Resultatet er jeg godt fornøyd med:

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Godt nyttår og takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Under den nye boksen som kartplotteren er montert i har jeg frest ut et stort hull. Det var tenkt til å brukes for å trekke noen kabler til noen nye led-lys i dørken, men ble akkurat stort nok til å få lirket ut en slarkete styresnekke med tilhørende kabel også.

Når ny styring er på plass er det bare å vente på en varm vår og sjøsetting!

 

Ja, og om noen har noen gode råd eller erfaringer vedrørende system for streaming av musikk så taes dette i mot med takk!

Redigert av TomErik1972 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...