Guest Avmønstret# Posted December 14, 2013 Share Posted December 14, 2013 På ett eller tidspunkt har noen oljet eller lakket håndrekkene fremover på dekket på seilbåten. De har da griset en del og dette sitter som bare f... også en del i antisklimønsteret. Tilsvarende baki cockpit. Må vel nesten tro det er lakk siden det sitter så godt. Hvordan fjerner man rester av lakk fra gelcoat og antisklimønster? Quote Link to post
Shiny Posted December 14, 2013 Share Posted December 14, 2013 (edited) Aceton på en fille tar det meste. Eller Multisolve på sprayboks fra CT-1. Bør legge på voks el sealer etter begge. Edited December 14, 2013 by Shiny (see edit history) Quote Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post
Fjordgubbe Posted December 14, 2013 Share Posted December 14, 2013 Lakk og malingsfjernar er mitt råd. Ville ikkje ha brukt sandpapir. Quote Link to post
Eureka Posted December 14, 2013 Share Posted December 14, 2013 hadde det samme hos meg. En skikkelig slendrian jobb av en tidligere eier. Skulle tro det var gjort i mørket, mens kona satt og venta i bilen. Jeg gikk løs med et flatt skrujern og skrapa/ pirka det bort. Ble noen riper etterpå, som jeg pusset bort med våtslipepapir deretter autosol, så pollering. Finnes sikkert bedre metoder.. Hadde lakksøl mange steder. Quote Link to post
DieselDahl Posted December 14, 2013 Share Posted December 14, 2013 Du får kjøpt bakelitt-skraper som ikke lager riper. Tipper de finnes i malingsforretninger. På jobben lager vi skraper av pleksiglass som slipes skarpe. Meget bra! "Barberblader" til sånn bruk kan også brukes med forsiktighet. Aceton, autosol og voks er også bra men det er nok en fordel å skrape vekk mest mulig først. Quote Link to post
Lars H. Posted December 14, 2013 Share Posted December 14, 2013 Problemet er når lakk og olje har kommet ned på antiskliområder, da nytter det ikke med skraper, og en må til med kjemikalier. Selv har jeg gjort det til en regel å skru av alt treverk som skal pusses og lakkes og gjøre jobben hjemme. Dessverre ble hullene i gelcoaten for skruene bare større og større hver gang. Men løsningen var å poppe inn blindmutterer slik at jeg herefter kan bruke maskinskruer. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Sagaforumet Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Regina III Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 IKKE bruk verktøy som er hardere enn plasten (stål). Da blir et riper. Men lag heller verktøy av noe som er bare litt mykere enn plasten, så går det som en lek! Du kan kjøpe av bakelitt, eller lage av noe du har. Jeg slipte en skarp kant på en hvaltannbit jeg hadde. Perfekt! Respatx nesten like bra. Quote Link to post
avmønstret5 Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 Hvaltann er nok bra saker, men det er jo litt skralt med hvalfangsten for tiden foreslår jeg en plast bil-skrape. Men jeg har også god tro på aceton og malingstjerner. Quote Link to post
Nero II Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 Jeg overtok min båt etter en kar på 83 år, og han hadde smørt på teakolje på fortøyningspullertene på akterdekket med de kreftene han hadde, dvs at det lå 20 år drit utover halve antiskliflaten. Jeg har prøvd med HUGOs, ikke verst. Jeg har prøvd med maingsoppløser og med aceton, hjelper litt det også. egebntlig er det ikke noe som hjelper annet enn å være forbanna sta og ta ei økt hvert år. Jeg er ennå ikke til bunns, men nå er det bare tre -fem cm rundt hver pullert, og under dem. Quote Link to post
Eureka Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 dersom det er lakk nedi gropene, på 70-80tallsbåter med veldig grovt overflate i antisklimønsteret, så kommer man vel ikke unna med annet en mekaniske midler. Vi har vel alle sett hvor lite det hjelper å rubbe/ polere antisklimønster. Nedi gropene kommer du sørenmeg ikke.. ( ja jeg vet at man helst ikke skal polere antisklifeltene, men rekk opp ei hånd den som ALDRI har gjort det) Jeg brukte i hvert fall ett smalt, flat skrujern. Man gjør det naturligvis varsomt. Nedi groper i antisklimønster er det jo ikke så forbaska viktig om overflaten er blank og fin. Litt skraping, rotasjon etc nedi gropa gjør jobben. En Dremmel med spiss slipesten frempå kan sikkert også funke som bare det. Polering etterpå for å hindre ny skit i å sette seg på den noe grovere overflaten i gropen hører med. På blanke overflater er vel våtslipepapir noe av det mest skånsomme man kan bruke om man rubber og polerer etterpå. Har noen før og etter bilder av slikt arbeid som jeg lastet opp tidligere, men bildebanken ligger jo nede for tiden og jeg orker ikke lite igjennom mine tusenvis av bilder i pc'n nå. Trådstarter har en eldre seilbåt, som min. Om man går løs med litt harde skrapemidler, men varsomt, for å få bord skjemmende lakk og olje, så spiller det liten rolle. Gelcoaten er så tykk at du har nok å våtslipe og rubbe på uansett. Er lakken gammel så skal du ikke se bort ifra at den "spruter" av når du først pirker i den. Quote Link to post
Svensk Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 Tinner på en trasa och blöt 20-30 minuter. Mera tinner och nagelborste. Fungerar inte på 2komponent lack. Quote Link to post
Guest Avmønstret# Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 Mange gode innspill, takk for tipsene. Og som Eureka nevner så er dette en svensk dame på 30 år med tykk gelcoat så jeg har en del å gå på. Quote Link to post
ezach Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 Aceton misfarger gelcoat, er min erfaring. Quote Link to post
mons Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 Kommer an på hvilken lakk/olje det er, men noen gir seg hvis man varmer forsiktig med varmepistol og børster med messingbørste på langs av rillene. Quote Mons Link to post
Lars H. Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 (edited) Aceton misfarger gelcoat, er min erfaring. Det var nytt for meg, og at aceton skulle skade gelcoat på noen som helst måte, har jeg ikke opplevet, vel og merke ved normal bruk og og god skylling med vann etterpå. Men hva med å utsette gelcoat for aceton over litt lengre tid? Jeg kuttet derfor ut en 2 × 3cm bit glassfiber med gelcoat fra noe glassfiber jeg hadde liggende og la det i en boks med aceton over natten. Det vil si, jeg glemte hele saken! Så da jeg leste denne tråden kom jeg plutselig på forsøket mitt, over to uker på etterskudd. Acetonen hadde fordampet, når det skjedde vet jeg ikke, men slik ser i hvert fall prøven ut nå! Jeg skal se om jeg ikke kan få gjentatt eksperimentet litt mer kontrollert en gang til. Edited December 15, 2013 by Lars H. (see edit history) Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Sagaforumet Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Ville antagelig være ett større problem om gelcoaten ble bleket. 30 år gammel gelcoat er vel så gul den kan bli allerede? Quote Link to post
Fjordgubbe Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Reprin so klart! Ikkje bruk sandpapir! . Quote Link to post
Lars H. Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Tilbake til bruk av aceton. Jeg la en ny bit glassfiber med gelcoat i aceton, og resultatet var at jeg ikke kunne se noen endring i selve gelcoaten etter en dag, men etter nesten to dager så det slik ut. Selve glassfiberen ble "svampet" etter vel 10 timer. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Sagaforumet Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 For å avslutte dette, så la jeg en bit glassfiber med gelcoat i rødsprit, og prøven var helt uendret etter 3 - 4 dager. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Sagaforumet Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars Moe Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Prøv med penselrens. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.