Jump to content

Fjerne teakolje/lakk fra gelcoat, hvordan gjør man det?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

På ett eller tidspunkt har noen oljet eller lakket håndrekkene fremover på dekket på seilbåten. De har da griset en del og dette sitter som bare f... også en del i antisklimønsteret.

Tilsvarende baki cockpit.

Må vel nesten tro det er lakk siden det sitter så godt.

Hvordan fjerner man rester av lakk fra gelcoat og antisklimønster?

hadde det samme hos meg. En skikkelig slendrian jobb av en tidligere eier. Skulle tro det var gjort i mørket, mens kona satt og venta i bilen.

Jeg gikk løs med et flatt skrujern og skrapa/ pirka det bort. Ble noen riper etterpå, som jeg pusset bort med våtslipepapir deretter autosol, så pollering.

Finnes sikkert bedre metoder.. Hadde lakksøl mange steder.

Du får kjøpt bakelitt-skraper som ikke lager riper. Tipper de finnes i malingsforretninger. På jobben lager vi skraper av pleksiglass som slipes skarpe. Meget bra! "Barberblader" til sånn bruk kan også brukes med forsiktighet. Aceton, autosol og voks er også bra men det er nok en fordel å skrape vekk mest mulig først.

Problemet er når lakk og olje har kommet ned på antiskliområder, da nytter det ikke med skraper, og en må til med kjemikalier. Selv har jeg gjort det til en regel å skru av alt treverk som skal pusses og lakkes og gjøre jobben hjemme. Dessverre ble hullene i gelcoaten for skruene bare større og større hver gang. Men løsningen var å poppe inn blindmutterer slik at jeg herefter kan bruke maskinskruer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

IKKE bruk verktøy som er hardere enn plasten (stål). Da blir et riper. Men lag heller verktøy av noe som er bare litt mykere enn plasten, så går det som en lek!

Du kan kjøpe av bakelitt, eller lage av noe du har. Jeg slipte en skarp kant på en hvaltannbit jeg hadde. Perfekt! Respatx nesten like bra.

Jeg overtok min båt etter en kar på 83 år, og han hadde smørt på teakolje på fortøyningspullertene på akterdekket med de kreftene han hadde, dvs at det lå 20 år drit utover halve antiskliflaten.

Jeg har prøvd med HUGOs, ikke verst. Jeg har prøvd med maingsoppløser og med aceton, hjelper litt det også. egebntlig er det ikke noe som hjelper annet enn å være forbanna sta og ta ei økt hvert år. Jeg er ennå ikke til bunns, men nå er det bare tre -fem cm rundt hver pullert, og under dem.

dersom det er lakk nedi gropene, på 70-80tallsbåter med veldig grovt overflate i antisklimønsteret, så kommer man vel ikke unna med annet en mekaniske midler. Vi har vel alle sett hvor lite det hjelper å rubbe/ polere antisklimønster. Nedi gropene kommer du sørenmeg ikke.. ( ja jeg vet at man helst ikke skal polere antisklifeltene, men rekk opp ei hånd den som ALDRI har gjort det)

Jeg brukte i hvert fall ett smalt, flat skrujern. Man gjør det naturligvis varsomt. Nedi groper i antisklimønster er det jo ikke så forbaska viktig om overflaten er blank og fin. Litt skraping, rotasjon etc nedi gropa gjør jobben. En Dremmel med spiss slipesten frempå kan sikkert også funke som bare det. Polering etterpå for å hindre ny skit i å sette seg på den noe grovere overflaten i gropen hører med.

På blanke overflater er vel våtslipepapir noe av det mest skånsomme man kan bruke om man rubber og polerer etterpå.

Har noen før og etter bilder av slikt arbeid som jeg lastet opp tidligere, men bildebanken ligger jo nede for tiden og jeg orker ikke lite igjennom mine tusenvis av bilder i pc'n nå.

Trådstarter har en eldre seilbåt, som min. Om man går løs med litt harde skrapemidler, men varsomt, for å få bord skjemmende lakk og olje, så spiller det liten rolle. Gelcoaten er så tykk at du har nok å våtslipe og rubbe på uansett. Er lakken gammel så skal du ikke se bort ifra at den "spruter" av når du først pirker i den.

Aceton misfarger gelcoat, er min erfaring.

Det var nytt for meg, og at aceton skulle skade gelcoat på noen som helst måte, har jeg ikke opplevet, vel og merke ved normal bruk og og god skylling med vann etterpå. Men hva med å utsette gelcoat for aceton over litt lengre tid? Jeg kuttet derfor ut en 2 × 3cm bit glassfiber med gelcoat fra noe glassfiber jeg hadde liggende og la det i en boks med aceton over natten. Det vil si, jeg glemte hele saken! Så da jeg leste denne tråden kom jeg plutselig på forsøket mitt, over to uker på etterskudd. Acetonen hadde fordampet, når det skjedde vet jeg ikke, men slik ser i hvert fall prøven ut nå! Jeg skal se om jeg ikke kan få gjentatt eksperimentet litt mer kontrollert en gang til.

bilde

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tilbake til bruk av aceton. Jeg la en ny bit glassfiber med gelcoat i aceton, og resultatet var at jeg ikke kunne se noen endring i selve gelcoaten etter en dag, men etter nesten to dager så det slik ut. Selve glassfiberen ble "svampet" etter vel 10 timer.

bilde