Jump to content

5kw Webasto-kopi. Noen som har erfaring?


Sofaseileren

Recommended Posts

Mer konkret erfaring om denne:

I dag måtte jeg bytte brennerenheten - etter ca. 4400 driftstimer.

 

Bestilte to ekstra brennere (á USD 18 / stk.) når jeg bestilte varmeren, så det var heldigvis lagervare ombord. Selve operasjonen tok i overkant av en time, men neste gang vil det nok gå på godt under en time.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

 

Hei,

 

Jeg har en slik 5KW varmer av merket Belief. Denne ser ut som en Webasto Airtop 5000. Jeg har hatt min i ca. 1 år og den virker upåklagelig. Jeg har flyttet sensor for luftemparatur via en ubrukt kabel i kabelsettet og inn i kabinen. Det fungerer helt utmerket. Sensoren er en ganske standard termistor tror jeg. Mener jeg målte 10K Ohm.

 

Det jeg imidlertid lurer på er om det en måte og regulere den trinnløst som du sier? Hvordan "skifter" du om fra temp. føler til trinnløs regulering?

 

 

Hilsen Trude III

Hei.

 

fikk en 5kw varmer i posten i dag, men usikker åssen tempføleren ser ut/sitter på denne?

Prøvde å legge ved bilde av varmeren, men det gikk dårlig.

Redigert av bodilami (see edit history)
Link to post
Share on other sites

er det timeteller på disse altså ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei, jeg har installert en slik 5kw Belief for et par mnd siden. Kjempe fornøyd. Helt i det siste. Da kom frustrasjon. Varmere starter ikke. Dieselpumpa går ikke. Kontrolllampa på regulatoren står og blinker. Noen som kan hjelpe meg der ut??? Varmeren er helt ny,men uten garanti dessverre.

Link to post
Share on other sites

Blinker 5 ganger i rolig tempo, før den blinker hurtig ca 10 ganger. Kan det være så enkelt at diesel er for kald? Var 7 blå her i natt, pluss i hele dag. Har satt på vifteovn 220v og satt igang batteriladeren. Så for jeg prøve igjen i morgen. Men pumpa går ikke det er helt sikkert iallfall. Har hatt et par tilfeller før i vinter at den ikke vil.men da har den rullet igang etter 2-3 forsøk. Akkurat nå angrer jeg litt på at jeg lot meg friste til og kjøpe lavkostvarmer. Men men satser på at dere hjelper meg her inne. Driver og oppgradere båten betydelig om dagen,så det hadde vært fint om varmern gikk kan du si.....

Link to post
Share on other sites

Hei,

Har også en 5 kw varmer fra Kina, som jeg kjøpte på Alibaba. Ganske fornøyd med varmeren, durer og går og varmer tålig bra. Den har intern temp kontroll, så jeg kjører den i effekt kontroll, og det virker bra nok. Jeg har også hatt samme feilkoden som Tresjord. og har da gått over alle skjøter/kontakter i ledningsnettet, og fant ut at overgangen fra den innvendige kontroll enheten til kabelstokken hadde dårlig kontakt. Etter jeg gjorde kontaktene reine, og stripset godt har varmeren startet hver gang.

Link to post
Share on other sites

2 kw har 60mm og 5 kw har 90mm varmluftrør.

Eksosgjennomføring på 5kw er 24mm husker ikke om det er det samme på 2kw.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

For min varmer ville den feilkoden indikert brudd eller kortslutning i flammevakten, men det trenger nødvendigvis ikke gjelde hos deg. Manualen (eller leverandøren) gir deg nok en oversikt over korrekte feilkoder for din varmer.

 

Min 5kW har nå tikket ca 6 600 timer - dog med ett brennerskifte underveis (etter ca 4 400 t) - så jeg har vanskelig for å si at kvaliteten er lavere enn forventet.

Link to post
Share on other sites

Termostatstryringen er mekanisk. Et hjul og dreie på fra min til max og med en grønn indikatorlampe. Har du dag sjekket spenningen målte 14.6V så alt iorden der. Skjønner ikke det her etter ca 20 driftstimer,og så er problemene igang. Spenning ok, diesel pumpa går ikke, grønnlampe blinker på teromstatstyringen. For sjekke at pumpa er iorden som neste tiltak.....

Link to post
Share on other sites

hvis du har kjøpt varmern på Alibaba er det bare og sende dem en mail og de vil sende deg en ny pumpe og eventuelt kabling hvis der skulle være noe feil. Min varmer var knust i vifta under transport sendte helt ny vifteunit uten noe spørsmål. jeg montert opp og installerte varmern ferdig og fikk uniten etter en uke med DHL

bilde

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Kjøpte varmeren på finn,uten garanti for 5k. Den var helt ny. Installerte den,alt virket iorden de første 50timene. Før den begynte og fuske ved oppstart. Fikk den igang etter etter par forsøk. Etter en 2-3 runder med dette problemet,ville den ikke start. Har lest litt Ang feil koder,antall blink sier at jeg på kontakte servicemann. Den starter opp normalt,men matepumpa for dieseltilførselen går ikke..... Vurderer og bestille ny pumpe. Noen i Vestfold med kompetanse som jeg kan hyre inn for rep tro?

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt min i noen mnd. nå og fikk etter en tid også feil. Etter litt plundring og roting med mailer fram og tilbake fant jeg ut følgende:

Viktig å følge instruksjon ved installasjon av pumpe. DVS lengde fra pumpe til brenner, vinkel på pumpe, samt SKJÆR dieselrørene. IKKE klipp med saks el. lign.

Dette løste mitt problem med tilførsel av diesel.

 

Etter enda en tid stoppet den igjen. Ny roterunde. Da viste det seg at eksosen var kokset til. Jeg hadde brukt det orginale oppsettet i campingbilen, med lydpotte og fast rør ut på siden av bilen.

Byttet til annet rør uten lydpotte og etter det har den brent uten noen tullball. Så lengde på eksosrør og dimensjoner her er kritisk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

God kveld godtfolk!

 

Jeg løfter denne gamle tråden igjen. Er det flere som har erfaringer å komme med på disse kinavarmerene?

 

Nå er jeg lei av å reparere og feilsøke på min eldgamle Webasto, det er heller ikke lett å få deler til den. Vurderer derfor å bytte varmer.

 

Hva er konklusjonen når det gjelder dieselvarmere, lønner det seg å kjøpe billig kinavarmer, eller er det bedre økonomi i lengden å gå for Webasto eller Eber? Jeg skjønner jo at når en varmer koster 1/3 av en annen så må man legge inn en viss grad av selvassuranse i prosjektet :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...