Jump to content

Testen båten i dag.. Men..


Grimmi

Recommended Posts

Testa båten jeg kjøpte i januar i dag. Men var ikke fornøyd. Fikk båten i plan. Ga på til halv gass.. Ca 20 knop. Så begynte båten og sprette. Tilta og prøvde og få vekk sprettinga. Men fikk det ikke til. Noen som har vært borti det? Har enda halv gass og gi. Er en Selco selstar 16 med en Suzuki df60. Også virker båten sinnsyk tung. Ikke skum i bunnen.

Link to post
Share on other sites

Testa båten jeg kjøpte i januar i dag. Men var ikke fornøyd. Fikk båten i plan. Ga på til halv gass.. Ca 20 knop. Så begynte båten og sprette. Tilta og prøvde og få vekk sprettinga. Men fikk det ikke til. Noen som har vært borti det? Har enda halv gass og gi. Er en Selco selstar 16 med en Suzuki df60. Også virker båten sinnsyk tung. Ikke skum i bunnen.

<{POST_SNAPBACK}>

Er det dobbel bunn på denne båten da? For har tidligere opplevd noen båter har fylt opp hele rommet mellom skrogene og det ble veeeeeeldig tungt.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Om "innerbunnen er innstøpt finèr så kan finèren være trukket full av vann. Da tar det en hel evighet før du får tørket det ut. Jeg hadde en gang liknende problem i en Herva 15. Skar da vekk hele gulvet og støpte inn nytt. Det var som å få en helt annen båt (mye lettere).

 

Balja

Link to post
Share on other sites

Har vert borti noe lignende..

 

Borr 2 stk hull bak i dørken ca25mm. og 2 stk framme.. Eller flere om du vil.. Stapp nedi skotørkeren. Eller slangene da..

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Tok og kikket litt i dag.. Ser ut som finerplatene er helt våte. Men kan det bli ekstremt mye vekt av det?

Det er nok ganske umulig å svare på. Avhenger av tykkelsen på fineren samt hvor stor plate det er snakk om.

Det kan også tenkes at det er støpt inn stingers (langsgående forsterkninger) uten drenering mot kjølen slik at det finnes hulrum som fortsatt er fyllt med vann.

Hvis ikke bør det være mulig å tørke det ut, f.eks. slik Wellcraft beskrev.

Og så montere en vanntett gjennomføring (tankpåfylling) over det dypeste punktet slik at man kan holde oppsikt.

 

Din beskrivelse om at båten hopper rimer ikke med at det skyldes vektøkning, da burde det heller vært motsatt.

Tyder heller på at du har motoren vinklet for langt ut. Som et utgangspunkt bør kavitasjonsplata være parallell med bunnen.

Når du skriver at du har justert tilt'en går jeg ut fra at du mener innover mot akterspeilet?

En annen mulighet er at motoren står for altfor langt ned, eller at det er en langstammet på en båt som skal ha kortstammet.

Link to post
Share on other sites

Har kommet fram til at jeg river opp hele gulvet og legger nytt. Da vet jeg hva som er under. Motoren er rektig satt på og alt. Men har funnet ut at den rett og slett er for tung. Så jeg selger den jeg har og kjøper meg en ny en. Takker foresten for alle svar jeg har fått.

Link to post
Share on other sites

Å gjøre dette for så å selge ville jeg overhodet ikke vurdert. Du vil sannsynligvis ikke engang få igjen materialkostnadene. I tillegg er det en kjempejobb. Snu i tide og selg båten slik den er.

Nå har ikke jeg fått med meg hvor mye det er gitt for båten, men etter å ha gjort en slik operasjon selv er jeg tilbøyelig til å være enig med Ingar. Materialkostnadene kom i mitt tilfelle på nærmere 10 store lapper. Nå var nok jeg spesielt nøye, men uansett flyr lappene fort, i tillegg til alt arbeidet. Hvis du ikke har et spesielt forhold til båten, den er sjelden, eller lignende, er nok det lureste å selge den som den er og heller skaffe noe hvor du slipper denne jobben. Hvis du ikke synes det er avsindig morro med slike prosjekter, har tiden som kreves og ikke er så opptatt av økonomien i det. Da er det bare å kjøre igang. Jeg forsvarte det økonomiske rundt jobben min med at Selco har historisk interesse (En av grunnleggerene kommer fra min hjemby) og at jeg regner med å ha båten i mange år som en enkel båt å slenge med seg på hengeren. Pluss at jeg da allerede hadde kostet på så mye at det var uforsvarlig rent økonomisk og så mye tenke på å selge...
Link to post
Share on other sites

Fikk litt og tenke på nå. Snakket med en kameraten min istad. Og han sa at vi kunne ta med båten ned på vekta på jobben hans. Vis den ikke veier så veldig mye mere en orginalt så tar jeg båten inn på jobben og tørker den.. Vis ingen har en 16 eller 17 foter til salgs da.. Med litt mindre jobb.

Link to post
Share on other sites

Var ute igjen i stad.. Trenger bare og bytte finerplatene. Da resten er bra nedover. Og lage hull i de langsgående forsterkningene. Og få ut litt vann og diverse. Brønnen bak er også tettet igjen.. Der var det mye rart oppi virker det som. Regner med at jeg kommer unna med ca 3000 kr i alt. Får alt jeg trenger til en meget billig penge. Kan 60 kg ekstra i motorvekt gjøre at båten hopper?

Link to post
Share on other sites

Så er denne diskusjonen igang igjen.

En ellers fin båt med en teoretisk levetid på flefoldige tusen år har fått levetiden redusert til 30-40 år på grunn av uvettig bruk av innlaminert treverk.

Dette er rett og slett juks som enkelte båtbyggere tyr til.

I min over 20 år gamle svenske båt er det ikke en kvadratmillimeter innlaminert treverk.

 

Treverk går til en viss grad dersom det ikke er pakket helt inn. Blir det laminert helt inn, er ødeleggelsen igang. Det betyr ikke det bøss om man bruker epoxy, ortopolyester, isopolyester (like tett som epoxy) eller vinylester (like sterkt som epoxy).

Vannet befinner seg allerede inne i laminatet. Treverk holder sånn ca. 4-6% fuktighet.

Så blir vannet dampet ut ved sterkt sollys, senere på året fryser det og over år ødelegges båten sammen med at det råtner.

At båten din pitcher er jeg ganske sikker på kan tilskrives ei råtten innstøpt treskive i akterspeilen. Med båten på land, senk og lås motoren og se hvor mye det flekser ved å røske i undervannshuset. Et annet punkt er at båter med skum i bunnen er bygget som en bokskonstruksjon hvor skummet utgjør en integrert del av konstruksjonen. Er skummet fjernet uten at styrken er erstattet av ekstra laminat og stringers, vil hele bunnen flekse. Og DET gir pitching det.

 

Hvordan fikse?

Ta ut dørken, slip rent og legg på to lag med 450g. Bygg en bunnstokkkonstruksjon slik som Båtdilla viser i Divinycell eller annet egnet materiale. Ikke alt skum er egnet, men Div. og lignende trekker overhodet ikke vann. 80 grams kvalitet holder til dette bruk.

Kommer du over et sted hvor man river ei kjøle eller fryse som er isolert med Inotan kan dette også brukes til hobbybruk.

Laminer ny dørk på byggplast på garasjegulvet, tilpass denne, legg godt med limsparkel på bunnstokkene og der dørken møter skrogsidene og legg den på plass. Rems det fast.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Har tatt opp bunnen i dag.. Var ca 20 l vann og en klump med skum bakerst i båten.. Klumpen med skum veide ca 10-15 kg.. Ligger også litt skum rundt om kring.. Båten er stivet av bakerst med ei plate og noe annet rart.. bra med stivere.. Men vannen fra vært kammer renner ikke ut.. De har ikke laget hull imellom. Alle finnerplatene var søk våte også. Regner med og være ferdig til sesongen starter for fult.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...