Heatseeker Startet 16.Desember.2013 Del på Facebook Startet 16.Desember.2013 Har en seilbåt med dobbelt, fast akterstag. Dvs to wire fra mast ned til hver sin side. Ønsker å bygge om til justerbart.. Båten ligger i bolehavn i leangbukta, så burde være mulig å få noen til å gjøre dette før høysesongen. Noen tips til hvem som kan gjøre dette? Takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 16.Desember.2013 Del på Facebook Svart 16.Desember.2013 Da har vel With marine (North sails) riggverksted på kaia der du ligger! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Popeye70 Svart 16.Desember.2013 Del på Facebook Svart 16.Desember.2013 Jeg har også to faste akterstag, og har luftet ideen om justeringsmuligheter her tidligere. Du finner mine to alternativer beskrevet i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/94525-hvordan-faa-justerbare-akterstag-paa-dufour-385/ Jeg har ennå ikke fått ut fingeren og gjort noe, men det er nok alternativ 1 som blir løsningen for meg. Det krever ingen utskiftning av eksisterende akterstag, kun introduksjon av noen nye deler som enkelt kan fjernes igjen hvis jeg vil tilbakestille til original løsning. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Gunga Din Svart 16.Desember.2013 Del på Facebook Svart 16.Desember.2013 en enkel variant.......men den kanskje ikke funker på din båt ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Popeye70 Svart 16.Desember.2013 Del på Facebook Svart 16.Desember.2013 Løsningen som jeg har skissert i tråden "min" og som også er vist i enkel utgave på Gunga Din sitt bilde skal kunne fungere greit. Jeg vet ikke helt hvilke krefter som blokkene vil bli utsatt for når de strammes ned og de trekker akterstagene mot hverandre, men bruker man skikkelige blokker burde det gå greit. Jeg har ikke sjekket hvordan jeg kan feste "strammetauene" nede ved akterstagenes innfesting, men husker jeg ikke helt feil har jeg to ledige hull i hver brakett til akterstagene. Sammen med noen blokker som gir bedre utveksling så burde det ikke være så alt for vanskelig. Burde vel bare gjort det, egentlig... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Gunga Din Svart 16.Desember.2013 Del på Facebook Svart 16.Desember.2013 det er relativt enkelt o bygge om selv med Norseman eller Sta-lok terminal Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Heatseeker Svart 17.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2013 Herlig, og takk for tilbakemeldinger! Da er det vel egentlig bare å sette i gang som du skriver popeye. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.