Jump to content

Solcellepanel eller 1kw agregat


Hantoen

Recommended Posts

Hei igjen! Nå er jula over og forberedelsene til neste sesong er i gang, herlig! Solcellepanel skal monteres. Tenkte å punktlime et semiflexibelt panel på hyttetaket og bore hull til kabelgjennomføring. Men hvordan kobles dette? Regulator må jo til...må prøve å få en enkel og ryddig løsning.

Link to post
Share on other sites

Solcellepanel skal monteres. Tenkte å punktlime et semiflexibelt panel på hyttetaket og bore hull til kabelgjennomføring. Men hvordan kobles dette? Regulator må jo til...må prøve å få en enkel og ryddig løsning.

Fulgte det ikke med en manual har du kjøpt for billig. :rolleyes::fireworks1::fireworks2:

http://www.hyttebutikken.no/web-content/Brukerveiledninger%20/Montering%20sol%20lav.pdf

 

PS,,,,,,Til slutt tilkobles panelet og skal frakoples først ved demontering..

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt!

 

Sacred Solar 100 W "semifleksibelt" fra Alternativ Energi, med 2020 Steca regulator samt et 1000 W Kipor aggregat hos Mekk. Så da ser jeg frem til en sommer uten å logge motortimer kun for energiforsyningens skyld. Tanken er å benytte panelet portabelt, kanskje med noe strikkfeste i hjørnene el.l. slik at jeg kan benytte det mest mulig effektivt ift sol-, båt- og kregningsvinkelen.

 

Er helt grønn på dette så prøver meg frem, og tar gjerne i mot tips til en kurrant og vanntett "støpsel-løsning" slik at jeg kan plugge solpanelet til/fra ute i kockpit eller på dekk etter behov.

 

Aggregatet som leverer 230 V tenker jeg å benytte på landstrømskontakten.

Link to post
Share on other sites

Ja,tusen takk for tips.

IP68 er jo pottetett. Skal ta den nærmere i øyesyn når jeg er i byen over helgen.

 

Hører gjerne om synspunkter på ledningstverrsnitt som for overnevnte er maks 2,5 mm2 på chassidelen. Amperemessig er det jo greit, men hva med spenningsfall fra regulator til chassidel som antas å bli ca 4 - 5 meter + f.eks 6 m fra plugg til panelet?

 

Og bør jeg tenke noe spesielt på salt miljø ift materialet i denne, mon tro? Kjedelig å ta hull i dekk hvis jeg må bytte ut etter en sesong.

Link to post
Share on other sites

Skal sette opp 3 x 190 watt solceller. og håper å få endel strøm utav det. De er på vei fra Farco, Monterer også opp Victron MPPT Regulator Lader på 70 amp, for å styre solcelle strømmen.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Og jeg er interessert i erfaring med den regulatoren, jeg har tenkt å kjøpe samme merke, bare litt mindre.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Erfaring etter 14 dager sammenhengende seilferie, uten tilkobling av landstrøm:

 

I dag tidlig viste forbruksbanken 11.9 V ( under belastning, ikke hvile), Så da konkluderer jeg med at 100w panelet har gitt meg 10-12 ekstra liggedager ift. å bare tappe forbruksbanken.

 

Strømforbruket har stort sett vært Kjøleboksen og Plotter, Vhf og instrumenter under fart. Ankervinsj.

 

Snurret i gang Kiporaggregatet i 2 timer under dagens rolige 12-timers seilas og koplet dette til landstrømskabelen.

 

Nå må det sies at vi har vært ganske heldige med solforholdene, og panelet har levert mellom 35 og 50 Ah hver dag.

 

Motor har gått 13 timer totalt i løpet av disse 14 dagene. Motorbruk er stort sett i forbindelse med oppankring og avreise (bl.a. pga. Vinsjen)Utseilt distanse 220 nm fordelt på 10 seiledager. Og hensikten med å slippe å logge motortimer for å lade ansees oppnådd.

Link to post
Share on other sites

De flest går rett på strømtilførselen uten å ta en grundig gjennomgang av forbruket. Det er ikke særlig nyttig. Begynn gjerne i andre enden. Vi to solcellepanel klare vi oss utmerket i ukesvis med vanlig sommervær. Forbruket er nøye juster og går på litt lading av mobiler, el.dopumpe (kunne ha vært manuell) en kjip kjøleboks samt ledbelysning hele veien. Motoren/dynamo går selvfølgelig ved bruk av ankervinsj og mye instrumentering.

Link to post
Share on other sites

De flest går rett på strømtilførselen uten å ta en grundig gjennomgang av forbruket. Det er ikke særlig nyttig. Begynn gjerne i andre enden.

Kan være delvis enig.

 

Men for meg har målet vært å holde et visst komfortnivå, uten å være avhengig av å legge meg på landstrøm, eller å starte motoren. Det er altså ikke noe mål i seg selv å spare på strømmen, mer enn det vi allerede gjør. Kjøleboksen skal levere kald mat, ankerlanterna og ankervakten skal på om natten osv.

 

Men det er klart, at hadde jeg kjøpt 2 paneler, kunne jeg sikkert spart meg for aggregatet.

 

Eller kanskje ikke, når sesongen starter i mars, og Webastoen krever sitt i tillegg til at batteriene yter mindre i kaldvær?

Link to post
Share on other sites

Hvis du har plass til Solpaneler ville jeg gått den veien. Hvor mye plass har du?

 

Et 1000W aggregat er ikke noen voldsom ladekilde. I tillegg trenger du en skikkelig lader tilpasset aggregatet. Hvis det er et inverter aggregat du vurderer så er de bare stille når aggregatet ikke leverer fulleffekt. I tillegg inneholder de kostbare komponenter og det finnes endel billig skrot (unnskyld) til salgs. Jeg ville iallefall Google aggregat navn og sjekket litt før jeg handlet.

 

Mars er forøvrig ingen dårlig solmåned, det er litt kaldere i luften da og panelene leverer faktisk litt mer enn spesifisert

Link to post
Share on other sites

Aggregatet er bare reserveløsningen, men jeg fant det hensiktsmessig å dra det i gang 20 nm vest av Jomfruland i går kveld. Landstrømladeren er på 40 A så det monner jo litt etter 2 timer i støyhelvete. Siste timen før oppankring havnet vi helt i vindstilla, så da ble det i tillegg en time på motor.

 

Forbruksbanken viste fortsatt 12,8 V når jeg sto opp i dag, så reserveløsningen ga meg i hvertfall ønsket resultat.

 

Solcelleregulatoren er dimensjonert for ekstra panel, så jeg vurderer sterkt å spe på med et panel til, for jeg ser helt klart at aggregatet også har sine begrensninger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...