Jump to content

Fått tilbud om en Johnson 115HK fra 1984, noe jeg må være obs på?

Fjord21DC

Recommended Posts

Du bør også sjekke at du har nok på konto før du drar på tur. Dette er en eldre 115hk totakter, så den drikker GODT med bensin sammenlignet med nyere firetaktere.

Personlig hadde jeg ikke gitt mange tusenlappene for denne. Du bør ikke gi mer enn at du uten å ergre deg for mye selger den som skrot når den ryker, eller bare kaster den.

Det kan være mye motor igjen selv om den trekker på åra (selv har jeg 12-13 gamle motorer stående), men bruksverdien er definitivt høyere enn markedsverdien i mine øyne.

Du nevner at du skal be selger sjekke kompresjonen. Er ikke det å sette bukken til havresekken?

Sjekk opp hva kompresjonstrykket skal være på forhånd, og vær der når han kjører testen. Er han mer interessert i å selge deg motoren enn han er i å opptre rederlig, tar han en liten sprut med oljekanna inn i plugghullet før han setter inn testeren. Da får du samme kompresjon som når den var ny. Etter to minutters kjøring er oljefilmen borte. Når du da kommer tilbake og klager, kan han legge fram bevis på at den var bra når han solgte motoren og at det er du som har brukt den feil.

Mulig jeg er litt vel kynisk, men etterhvert er det ikke så mange selgere jeg stoler blindt på. De tidene er stort sett over... selv om det finnes hederlige unntak.

Om du kan skru litt, er det en grei motor å skru på, har en v4 115 fra 96, men det er garantert at du må skru litt.

Må den på verksted fyker 10000-lappene fort. Var mye tull med forgassere på min. Kosta meg 15000 ca da jeg ikke hadde tilgang selv i fjor. Ble også flådd 10000 for å fikse starter.

Så da kunne jeg jo lagt til 25000 og fått noe mye nyere... Etterpåklokskap...

Men så kjøpte jeg verkstedmanualen og har siden fikset alt selv... Dvs også skiftet stator og regulator pga manglende lading. Samt vro pga at jeg fikk en billig... :-)

Deler er rimelig fra USA. Marineengine.com og boats.net

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...