Fjord21DC Startet 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 23.Desember.2013 Hei, fått tilbud om en Johnson 115 V4 fra 84! God teknisk stand og med kontrollutstyr.. Sjekk link: http://www.finn.no/finn/object?finnkode=45732133 Hva bør jeg være oppmerksom på ved kjøp av en slik motor? Er den vanskelig å ta service på/ finne deler til i ettertid? Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 24.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2013 Ser ut som en helt kurant motor, du bør undersøke at sjøvanns impelleren er ok, slik at den får kjøling, og at gearet er ok. Er du heldig virker den bra og du kan få flere års nytte ut av denne motoren, men noe mer en 15000 skal du ikke gi for denne, Reservedeler skal ikke være noe problem på disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 24.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2013 Motoren er snart 30 år gammel, så en kan jo tenke tanken på at den snart har gjort sitt. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Fjord21DC Svart 24.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2013 Ja, takk for svar! Skal sjekke impeller og gir.. God jul! Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 24.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2013 Sørg for å få tatt en kompresjons test før eventuelt kjøp, ellers er det som nevnt kjøling, personlig ville jeg sjekket olje i undervannshus også. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Fjord21DC Svart 24.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2013 Komp test skal være bra, men skal be selger utføre det! Hva skal jeg se etter i forhold til olje i undervannshus? Farge? Lukt? Mengde? Takker for svar folkens! Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 24.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2013 Misfarge, partikler i olje. sjekk også etter slark i propellaksel, har opplevd at aksellager har gått på denne typen. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Lars K Svart 24.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2013 Synes jeg har sett veldig mange av disse Johnson V4 som har skjært seg de siste årene,eller er det bare meg? Komptest og tilstand på impeller og undervannshus\skruer bør hvertfall sjekkes. Siden du har fått tilbud regner jeg med du skal gi endel under 15 000 kroner? Jeg ville ikke gitt så mye for den. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 25.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2013 Det havarerte en del motorer pga VRO (oil injection) systemet som kom på motorene etterhvert, husker ikke årstallet når dette ble innført på motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 25.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2013 Du bør også sjekke at du har nok på konto før du drar på tur. Dette er en eldre 115hk totakter, så den drikker GODT med bensin sammenlignet med nyere firetaktere. Personlig hadde jeg ikke gitt mange tusenlappene for denne. Du bør ikke gi mer enn at du uten å ergre deg for mye selger den som skrot når den ryker, eller bare kaster den. Det kan være mye motor igjen selv om den trekker på åra (selv har jeg 12-13 gamle motorer stående), men bruksverdien er definitivt høyere enn markedsverdien i mine øyne. Du nevner at du skal be selger sjekke kompresjonen. Er ikke det å sette bukken til havresekken? Sjekk opp hva kompresjonstrykket skal være på forhånd, og vær der når han kjører testen. Er han mer interessert i å selge deg motoren enn han er i å opptre rederlig, tar han en liten sprut med oljekanna inn i plugghullet før han setter inn testeren. Da får du samme kompresjon som når den var ny. Etter to minutters kjøring er oljefilmen borte. Når du da kommer tilbake og klager, kan han legge fram bevis på at den var bra når han solgte motoren og at det er du som har brukt den feil. Mulig jeg er litt vel kynisk, men etterhvert er det ikke så mange selgere jeg stoler blindt på. De tidene er stort sett over... selv om det finnes hederlige unntak. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Whiskey Svart 25.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2013 (redigert) Om du kan skru litt, er det en grei motor å skru på, har en v4 115 fra 96, men det er garantert at du må skru litt. Må den på verksted fyker 10000-lappene fort. Var mye tull med forgassere på min. Kosta meg 15000 ca da jeg ikke hadde tilgang selv i fjor. Ble også flådd 10000 for å fikse starter. Så da kunne jeg jo lagt til 25000 og fått noe mye nyere... Etterpåklokskap... Men så kjøpte jeg verkstedmanualen og har siden fikset alt selv... Dvs også skiftet stator og regulator pga manglende lading. Samt vro pga at jeg fikk en billig... :-) Deler er rimelig fra USA. Marineengine.com og boats.net Sent from my GT-I9295 using Tapatalk Redigert 25.Desember.2013 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Mons Olav Svart 26.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2013 Hei .Eg er enig med Honduras.Eg er også enig i at du ikkje skal betale for mye for motoren. Om motoren er ok ville eg sagt kr.5000.- og ikkje et øre meir for denne gamle bensholikaren. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Mouche Svart 26.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2013 Hvis man ikke skrur selv ville jeg ha holdt meg langt unna en slik motor. Ikke hvis, men når, den første regningen på 5000 kommer så betaler man den og sier "skitt", og deretter kommer det en til på 8000 samt at man må slepes til land, ja hva da? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kiekhaefer Svart 26.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2013 Prøv å få den billigst mulig, og deretter håpe på at den funker bra en tid fremover. Men ha is i magen og ikke la kostnadene løpe løpsk når noe oppstår, denne motoren skal du ikke legge for mye penger i. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 26.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2013 Takk for mange svar! Jeg kan ikke skru så da avstår jeg fra denne motoren! Min magefølelse er at den rett og slett er for gammel og kommer til å koste meg både irritasjon og mye penger.. Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 1.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2014 (redigert) Rimelig uslitelig motor hvis du fjerner det seperate smøresystemet Redigert 1.Januar.2014 av Anders_K (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.