Jump to content

Epoxy og rustfritt stål


På tur

Recommended Posts

Det ene svarte håndtaket på en 5 litersd kasserolle i rustfritt løsnet her hjemme for sikkert 5 år siden, og det limte jeg fast med standard Araldit 2-komp epoxy. Jeg lot det herde i stekeovnen ved ca.100oC, og det har holdt uten problemer etter det. Jeg husker også at da Araldit kom på markedet for svært mange år siden, limte de fast en 10cm plate med krok på taket av en bil og løftet den med en kran!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det forteller bare at det har holdt for den jobben jeg brukte det til. Hva er det du skal lime? Og hvilket lim er det du skal bruke? Jeg var faktisk ute for epoxy der det sto på pakningen at det ikke tålte å stå under vann!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg fant forresten i et tidligere innlegg fra 2009 bildet av den Epoxy'n som ikke tålte vann. Så det finnes tydeligvis flere typer Epoxy. Vent litt med jobben til flere enn jeg har kommet med svar på spørsmålet ditt.

 

epoxy1.gif

 

epoxy2.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Rustfritt er ikke så enkelt å lime er eg redd for. Testa diverse spesial lim for rustfritt for noen år siden. Vil ikke si det var ubrukelig men det krevde store lim flater for å få styrke. Kanskje ikke så kjekt å få båten full av diesel?

Link to post

Jeg blendet et hull i en dieseltank på samme måte med Araldit for endel år siden, det begynte å lekke etter en stund.

Har du mulighet så er det nok mye bedre å få sveiset det, selv om dette krever mer arbeide.

Link to post

Har ikke dette hullet en eller annen form for gjenger? Det står den har vært "bunnmatet", så da formoder jeg det har vært skrudd et uttak fast i dette hullet på en eller annen måte.. Om dette er tilfelle så er vel en mekanisk tetning i form av en blindplugg det beste?? som skrus inn og gjerne forsegles med epoxy i ettertid.

 

Er det ikke gjenger, så hadde laget det, selv om det kun er en tynnplate.. Det er bedre med en plugg enn kun plast som tetning av et hull.. .Videre så er jo gullets størrelse viktigere.. Er det 2mm i diameter eller er det 20mm?, disse krever forskjellige løsninger.. godstykkelsen er også viktig for rett metode

Edited by Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Men hva er diameteren på dette hullet da?? Skal en få gode svar, så må en spesifisere hva en ønsker svar på... gjerne med et bilde av det man spørr om

 

Nå minner disse spørsmålene dine om en hvis kar som spurte om peis i båt.. uten sammenligning for øvrig

Edited by Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jo eldlere metall, jo lavere overflatespenning. Rustfritt og enda værre syrefritt har relativt lav overflatespenning og man får ikke noen god adhesjon.

Nå er dette bare en av utfordringene dine. Den neste er bestandighet mot diesel og der må du sjekke teknisk datablad for den enkelte epoxy.

 

Generelt sett vil jeg fraråde å benytte lim til en slik applikasjon. Mekanisk feste er det sikreste her, sammen med pakning som tåler diesel.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Jo eldlere metall, jo lavere overflatespenning. Rustfritt og enda værre syrefritt har relativt lav overflatespenning og man får ikke noen god adhesjon.

 

Spennende, så å lime gull er enda vanskeligere?

Link to post

Gull, platina etc. er umulig uten overflatebehandling. Det finnes kjemisk overflatebahandling som kan benyttes, men den må være tilpasset limet som skal brukes(sjekk om leverandør har noe slikt).

Hvis du ser på denne artikkelen: http://no.wikipedia.org/wiki/Overflatespenning så ser du den illustrert med en mynt som flyter på vannet. Om du hadde dryppet litt zalo på vannflaten ville overflatespenningen blitt høyere og mynten ville sunket.

 

Redigert: Her røret jeg litt med hva såpe gjør med overflatespenningen på vann. Overflatespenningen blir lavere med zalo og mynten synker ikke, men vil begynne å flyte vekk fra såpen. Overflatespenningen er da sterkere der det ikke er zalo.

Dette er hva som skjer om man søler diesel på vannet og bruker zalo til å fjerne sølet.

 

Man kan gjøre et forsøk selv: bruk en flat pappskive som du klipper til slik at den ser ut som en båt. Deretter klipper du et et hakk bak. Legg "papp-båten" i vann i oppvask kummen og bruk en fyrstikk til å påføre litt zalo i vannet/hakket bak på båten. Det som da skjer er at overflatespenningen blir lav bak båten og høy foran båten og båten begynner å gå forover.

Spennenede :thumbsup:

 

Det dreier seg om overflatenes mulighet til å "fuktes". Om så ikke skjer får man ingen god forbindelse(liming om du vil). I limterminologi kaller vi det wetting properties.

Edited by VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...