Jump to content

Lading av SMF batteri fra Biltema


arnbr0

Recommended Posts

Biltema selger batterier med betegnelsen vedlikeholdsfrie og SMF. I beskrivelsen står det at batteriene er bygget på kalsium-kalsium teknologi. Jeg har flere slike batterier i to banker som jeg skal lade med en Nordic Power (Manson) 50 amp. Lader. På denne laderen er det innstillingsvalg for batteritype. Jeg kan velge mellom : 1. Calsium/Calsium, 2. Wet, 3. Agm, 4. Gel.

Det er også innstilling for floatvoltage. 1. 13.2 v, 2. 13,5 v, 3. 13,8 v.. Det jeg lurer på er hva som er rett innstilling på laderen i forhold til nevnte batteri. I bruksanvisningen til batteriladeren står det

flg.;

 

AGM/GEL : Sealed type (VRLA) , AGM-GEL , Maintenance Free , Automotive or Deep Cycle lead acid batteries

WET : Flooded Type lead acid batteries (to which water can be added) Automotive or Deep Cycle

Calcium-Calcium : Sealed type (VRLA) Lead Acid batteries with Calcium content Automotive or Deep Cycle

 

B1. FLOAT VOLTAGE SELECTION

These fine tuned selections of float voltages enable the best voltage level for maximum battery life. Choose 13.8V when in doubt

or in Power Supply Mode.

Follow the markings on Deep Cycle batteries of the Standby float voltage.

 

Dette har sikkert vært drøftet før, men jeg fant ikke akkurat det jeg søker i andre tråder.

Link to post
Share on other sites

Det står klart at batteriene er bygget på kalsium-kalsium teknologi. Jeg prøvde å sette laderen på cal-cal. og voltmeteret viste da 15.5 volt og etter ca. 30 min. mener jeg at jeg kunne høre at batteriet begynte å koke. Jeg kunne høre at det brusa inne i batteriet. Jeg slo da av laderen og ønsker være sikker på hva som er riktig.

Link to post
Share on other sites

Om floatvoltage står det i Wikipedia:

  • Continuous-preservation (float) charging: 2.23 V for gelled electrolyte; 2.25 V for AGM (absorbed glass mat) and 2.32 V for flooded cells
  • All voltages are at 20 °C (68 °F), and must (for a 6 cell battery) be adjusted by −0.0235 V/°C for temperature changes.
  • Float voltage recommendations vary among manufacturers.
  • Precise float voltage (±0.05 V) is critical to longevity; insufficient voltage (causes sulfation) is almost as detrimental as excessive voltage (causing corrosion and electrolyte loss)
  • Typical (daily) charging: 2.37–2.4 V (depending on temperature and manufacturer's recommendation)
  • Equalization charging (for flooded lead acids): 2.5 V for no more than 2.205 hours. Battery temperature must be absolutely monitored.
  • Gassing threshold: 2.4

Det betyr vel da at wiki mener at floatvoltage skal være 13,92 volt ?. Andre steder på "nettet" finner jeg denne kurven

  • battery-chargers-2.jpg

Der ser det ut til at floatvoltage skal være bare 13,4 volt.

 

Jeg finner ikke frem til rett informasjon om hverken batteritype eller floatvoltage. Kjenner noen til om det finnes noe dokumentasjon på biltemas batterier?

Link to post
Share on other sites

De er vel laget med sølv - kalsium legering.

Jeg har et par 100Ah SMF og de lader jeg som "flooded" eller "wet". (14.7 og 13.3 volt)

Det som kan være problem er at ved stor utlading må man passe på at de blir full ladet igjen. Det er en "dupp" som

skal være grønn når full ladet.

 

Jeg hadde et batteri som ble utladet til 11.8 volt og måtte bruke minst 4 x 4 timers pass med 14.7 volt (40A lader) før duppen ble grønn.

Noen ladere har fast "timer" innstilling på "acceptance phase" på 1-4 timer og da må man skru av og starte lading på ny, så lader

ikke står på vedlikeholds lading, eller 13.3 - 13.4 volt før det er oppladet.

Bedre og dyrere ladere har c3 teknologi (computer styring) og man slipper å koble fra før batteriet er full ladet.

 

Har knekt 3 vanlige 105Ah bly batterier fra BT pga for mye utlading, men håper smf batteriene holder lenger.

Så langt har de holdt (2 sesonger).

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

En annen ting er vel at generatoren i båten må kunne lade med 14.7 - 14.8 volt, noe de fleste ikke gjør, 14.4 volt er vel standard.

Så om man ikke kan få justert regulator, så vil ikke batteriene bli full ladet med båtens generator og de har mindre kapasitet.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

De er vel laget med sølv - kalsium legering.

 

 

 

I biltemas katalog står det at batterier merket med * er sølv-kalsium. Slikt merke står bare på noen få. De batteriene jeg har var ikke merket med stjerne og vel da kalsium-kalsium

 

Noen ladere har fast "timer" innstilling på "acceptance phase" på 1-4 timer og da må man skru av og starte lading på ny, så lader

ikke står på vedlikeholds lading, eller 13.3 - 13.4 volt før det er oppladet.

 

 

 

 

i følge bruksanvisningen ser det ut til at min lader føler på batteriene når den skal veksle mellom lade- fasene.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke noen calsium - calsium batterier fra BT.

Så mulig du har vanlig bly - bly batterier. De uten * er blybatterier, enten "flooded" eller AGM.

 

SMF er "sealed maintenance free", lukket og vedlikeholdsfrie og er ikke nødvendigvis med calsium.

 

Jeg har batterier med vare nr 80-21005 som er sølv-calsium.

 

Laderen du bruker har da sensing av spenning og ladestrøm og lader automatisk opp til de er full ladet.

 

Jeg slet litt med å få ladet opp til fullt pga laderen hadde fast innstilling av tiden for absorbasjons lading (14.7v), men

jeg har nå kjøpt en ny 50A lader som lader automatisk.

Men problemet med båtens generator som gir 14.4 er der fortsatt.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Ser ikke noen calsium - calsium batterier fra BT.

 

Sakser flg. text fra katalogen:

 

Vedlikeholdsfritt batteri

Forseglet batteri som bygger på kalsium/kalsium-teknologi. Har lang levetid,
holder lenge på ladingen og trenger aldri påfyll av vann eller syre. Det er dessuten
utstyrt med en indikator som viser ladenivå (gjelder ikke MC-batterier). En spesiell
type ventilasjon reduserer risikoen for at damper skal trenge ut. Batteriets forsegling
gjør at det ikke er noen risiko for syrelekkasje så lenge montering skjer i
maksimalt 45° vinkel. Batterihuset er av forsterket polypropylen, som er flammebeskyttet
og tåler vibrasjoner, slag og støt. Et innebygd håndtak gjør batteriet lett
å håndtere. Ved lengre tids oppbevaring bør batteriet vedlikeholdslades.
og flg.:
* Sølv-kalsiumbatterier i tabellene er merket med asterisk (*).
Batteriene inneholder iallefall syre som er flytende (væskeform). Jeg heller mot å bruke innstilling for Wet, dvs. 14.4 volt i adsorbsjonsfase. Jeg kommer til å velge midtstilling for float, dvs 13,5 volt, selv om bruksanvisningen sier 13,8 volt hvis man er i tvil hva som er riktig for angjelende batteri
Link to post
Share on other sites

Ja, ser det blir nevnt forskjellige batteri typer, men om "vedlikeholdsfrie batterier for bil" er kalsium-kalsium burde det vært merket på linje

med sølv-kalsium batteriene.

Ellers blir det å forstå det som at alle smf batterier uten * eller er agm er kalsium-kalsium.

Det er bare de mindre "motorsykkel" batterier som er merket bly.

Mulig BT kan bekrefte dette.

Kalsium batteriene skal jo ifølge spesifikasjoner ha noe høyere ladespenning, så det bør være opplyst ved hvert varenummer for

ikke at man skal misforstå.

.

Jeg har hatt tre 105AH vedlikeholdsfrie batterier fra BT. og alle tre holdt ikke lenger enn to sesonger.

Kan ha vært en dårlig serie china batterier, det lå opptil flere av samme type på resirkulering mottaket da de ble kastet.

Klarte ikke mer enn et par uheldige utladninger før en celle eller flere hadde kortslutning.

Har nå satset på sølv-kalsium og får se hva det blir. Begge har vært helt utladet og har blitt ladet opp igjen, men

har ikke fått testet om de har full lading annet enn at duppen er blitt grønn igjen.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Ja, ser det blir nevnt forskjellige batteri typer, men om "vedlikeholdsfrie batterier for bil" er kalsium-kalsium burde det vært merket på linje

med sølv-kalsium batteriene.

Ellers blir det å forstå det som at alle smf batterier uten * eller er agm er kalsium-kalsium. Mulig BT kan bekrefte dette.

 

Jeg har låst meg litt til BT`s SMF batterier fordi jeg ikke ville blande inn andre typer, hverken i båten eller på hytta. Jeg kommer til å sende en skriftlig henvendelse til BT, og forlange beskrivelse av batteri og lading for de aktuelle katalognummer. Hadde tidligere 240 amp, batterier fra Bosch med skrukorker, og gammeldags lader. Batteriene varte i 10 år.

Link to post
Share on other sites

-unnskyld at jeg låner tråden din:

 

Jeg har 2 stk SMF batterier på 110 Ah fra BT, varenummer 80-31101 står det på de. De er vel 6 år gamle nå, og har fungert helt topp. Jeg tar batteriene hjem om vinteren og der ligger de med vedlikeholdslading fra Ctek. Har alltid trodd at jeg hadde et vanlig bly/syre-batteri, men ser av beskrivelsene her at de er kalsium-kalsium? hva er forskjellen, og gjør jeg noe galt??

Link to post
Share on other sites

 

Har alltid trodd at jeg hadde et vanlig bly/syre-batteri, men ser av beskrivelsene her at de er kalsium-kalsium? hva er forskjellen, og gjør jeg noe galt??

 

Jeg er heller ikke helt sikker på disse tingene, og hadde ikke tenkt mye på det hvis ikke den nye laderen hadde hatt de omtalte valgmulighetene. Jeg tror nok at noen på forumet har nøyaktige kunnskaper om dette, men det høres ikke ut til at det du gjør er så veldig galt hvis batteriene dine har virket såpass bra.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Snakket med en ekspeditør i deledisken hos BT idag, uten at han påstod å være noen batteri ekspert, og han sa at SMF sølv-kalsium og kalsium-kalsium batteriene skal lades som vanlige bly batterier.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

sendte mail til Biltema.

Data bladet til SMF batterier fins det?

Hvilke lades spenning og vedlikeholds ladespenning skal SF batteriene ha?

Men 4 års garanti har de.

 

 

Her er svaret

Vi har tyvärr inga datablad till batterier. Beklagar detta!

 

Skickar dig den information vi har på detta batteri.

 

  • SMF-batterier med lång livslängd.
  • Ingen risk för syraläckage.
  • Integrerat flamskydd.
  • Hölje av förstärkt polypropylen.
  • OBS! Max. 45° monterings-/lutningsvinkel.
  • Samtliga priser inkluderar bly- och miljöavgifter

Egenskaper

Batterikapacitet [Ah]

95

Bredd [mm]

175

Höjd [mm]

225

Klack

Korean B1

Köldstartström EN [A]

740

Längd [mm]

303

Polställning

0

Poltyp

1

Volttal [V]

12

 

• Se till att laddaren har samma spänning (Volt) som batteriets spänning
(oftast 12 Volt).
• Strömstyrkan (Ampere) på laddaren bör vara ungefär 10% av batteriets ampere-timmetal (Ah). Ex. 60Ah batteri - 6A laddare.
• Använd aldrig snabbladdning! Låt batteriet stå på i minst 20 timmar - gärna 2-3 dygn.
Ladda aldrig med mer än 20% av batterikapaciteten.
• Anslut laddarens röda kabel till + på batteriet och den svarta till - på batteriet.

Med vänliga hälsningar/Best regards,

 

XXXXXXXXXX
Biltema Kundservice

Tel: +46-77-520 00 00
kundservice@biltema.com

Biltema Kundservice
Garnisonsgatan 26, 2tr
S-254 66 Helsingborg, Sweden

www.biltema.se

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Snakket med en ekspeditør i deledisken hos BT idag, uten at han påstod å være noen batteri ekspert, og han sa at SMF sølv-kalsium og kalsium-kalsium batteriene skal lades som vanlige bly batterier.

 

Dette strider i så fall i mot bruksanvisningen og merkingen på batteriladeren som jeg har. Hva er det som er feil ? Er ikke batteriene hva de blir markedsført som. Kan hende er det slik at batteriene er ordinære bly/syre batterier.

 

 

 

sendte mail til Biltema.

Data bladet til SMF batterier fins det?

Hvilke lades spenning og vedlikeholds ladespenning skal SF batteriene ha?

Men 4 års garanti har de.

 

 

Her er svaret

Vi har tyvärr inga datablad till batterier. Beklagar detta!

 

Skickar dig den information vi har på detta batteri.

 

  • SMF-batterier med lång livslängd.
  • Ingen risk för syraläckage.
  • Integrerat flamskydd.
  • Hölje av förstärkt polypropylen.
  • OBS! Max. 45° monterings-/lutningsvinkel.
  • Samtliga priser inkluderar bly- och miljöavgifter

Egenskaper

Batterikapacitet [Ah]

95

Bredd [mm]

175

Höjd [mm]

225

Klack

Korean B1

Köldstartström EN [A]

740

Längd [mm]

303

Polställning

0

Poltyp

1

Volttal [V]

12

 

• Se till att laddaren har samma spänning (Volt) som batteriets spänning
(oftast 12 Volt).
• Strömstyrkan (Ampere) på laddaren bör vara ungefär 10% av batteriets ampere-timmetal (Ah). Ex. 60Ah batteri - 6A laddare.
• Använd aldrig snabbladdning! Låt batteriet stå på i minst 20 timmar - gärna 2-3 dygn.
Ladda aldrig med mer än 20% av batterikapaciteten.
• Anslut laddarens röda kabel till + på batteriet och den svarta till - på batteriet.

Med vänliga hälsningar/Best regards,

 

 

XXXXXXXXXX

Biltema Kundservice

Tel: +46-77-520 00 00

kundservice@biltema.com

Biltema Kundservice

Garnisonsgatan 26, 2tr

S-254 66 Helsingborg, Sweden

www.biltema.se

 

 

Du fikk altså ikke noe svar på ditt spørsmål om ladespenning og vedlikeholdsladespenning. Heller ikke fikk du dokumentasjon. Jeg mener at dette må være en mangel ved en vare som etter kjøpsloven gir kunden rett til å heve kjøpet. Det er i alle fall slik at det er dårlig kundebehandling å ikke rydde opp i disse forholdene. Det er godt mulig at batteriene fra BT er bra, men jeg kommer ikke til kjøpe flere batterier hvis hvis BT ønsker å feilinformere/hemmeligholde info for kundene.

Link to post
Share on other sites

Lading og vedlikehold blir som for et bly batteri, 14.7 volt lading og 13.3 volt vedlikehold.

Du har en lader som har flere innstillinger enn vanlig, så du må bare sette den på det som tilsvarer bly-bly batterier.

At de kaller det sølv-kalsium eller kalsium-kalsium teknikk betyr vel at overflaten på blyplatene har en legering så batteriene kan holde

bedre på lading.

Men jeg har hatt tre 105Ah batterier som gikk føyken etter et par utladinger. De selges riktignok ikke lenger.

 

Tok sjangsen på ett "sølv-kalsium" og det har jeg, etter en utlading til 11.8volt fått ladet opp igjen, grønn "dupp".

Har og skaffet en ny lader med "computer" som beregner ladingen automatisk, uten å sette noen dip switcher for ladetid.

Bare sette til "flooded" for sølv kalsium batteriet, så gjør laderen resten.

Og det er vel en slik lader du og har Arnbr0.

 

I svaret over fra BT, så ser man det er produsert i Korea.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 11 måneder senere...

Velkommen til baatplassen Fyker. Jeg håper du blir fornøyd med batteriene fra biltema. Jeg har akkurat pælma 2 slike batterier etter knapt 2 år som de har stått tilkoblet solcelleanlegget på hytta. . Batteriene hadde nesten ingen kapasitet igjen. De ble, hver for seg, testet med C20 utladning, med 6 amp. belastning. Batteriene hadde en vilespenning på 12,8 volt Etter 5 timer var spenningen 12,44 volt og det så lovende ut, men deretter stupte spenningen til 10 volt i løpet av neste halvtimen. "Kokte" deretter batteriene med 15,5 volt under 4 timer absorption lading. Iflg. bruksanvisningen til laderen var dette "god medisin" mot sulfatert batteri. Ved ny C-20 test ble det ikke registrert noen bedring.

 

Solcelleanlegger på hytta består av en Primus 20 amp. regulator og 85 watt BP panel. Regulatoren er justert til å kutte ved 50%. Solcelleanlegget er helautomatisk og det senser hva slags batteri som er tilkoblet. Tidligere sto det 2 åpne bly/syre batterier med skrukorker tilkoblet solcelleanlegget. Disse varte i 8 år før vi en vinterferie forlot hytta med lyset på. Som du ser har jeg etterlyst dokumentasjon på batteriene. Jeg ser at du har fått dette, men jeg finner ingen link i innlegget ditt. Kan du legge ut linken på nytt?

Link to post
Share on other sites

Har et par 105Ah batterier i båten og de tåler svært lite belastning over tid og lader seg fort ut.

Om de skal være til forbruk må de lades opp ganske ofte og solceller holder ikke om de er utladet

50% eller mer. Da må de lades med kraftig lader, f.eks bruker jeg en 50 A lader.

Om batteriet er 50% utladet får de 30-40 A inn en halv times tid før lader går over til neste fase i ladingen.

 

Så de batteriene holder ikke som forbruk.

Som start batterier er de og på grensen, mulig for tynne bly plater.

Ville gått for andre typer som er beregnet til til forbruk.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...